Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man se i Malmö? (kort besök)

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hoj Hoj,

Jag ska göra ett kort besök i Malmö i slutet av veckan, vad ska man passa på och se då? Både i Macväg och som turist?

Läste om den nyöppnade butiken på förstasidan, den måste jag kolla in. Men i övrigt då, vad gör man i Malmö?

/Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Hoj Hoj,

Jag ska göra ett kort besök i Malmö i slutet av veckan, vad ska man passa på och se då? Både i Macväg och som turist?

Läste om den nyöppnade butiken på förstasidan, den måste jag kolla in. Men i övrigt då, vad gör man i Malmö?

/Stefan

Åker till Köpenhamn.
Välkommen!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-11-10 09:04

Skandalbygget Turning Torso är ju ingen dum idé att titta närmare på. Det går bussar dit och det är svårt att missa själva huset som syns milsvida omkring, Bo01 runt torson är också sevärt.
Ett besök på "Möllan", området kring Möllevångstorget brukar vara spännande från folk utifrån. Ta dig dit och ät en falafel till lunch och shoppa sedan i någon av krimskramsbutikerna. En favvo brukar vara en väckarklocka i plast, formad som en moské med minaret och en alarmsignal som är ett böneutrop

Ursprungligen av bollman:

Skandalbygget Turning Torso är ju ingen dum idé att titta närmare på. Det går bussar dit och det är svårt att missa själva huset som syns milsvida omkring, Bo01 runt torson är också sevärt.
Ett besök på "Möllan", området kring Möllevångstorget brukar vara spännande från folk utifrån. Ta dig dit och ät en falafel till lunch och shoppa sedan i någon av krimskramsbutikerna. En favvo brukar vara en väckarklocka i plast, formad som en moské med minaret och en alarmsignal som är ett böneutrop

Lätt møllan, som Patrik säger. Falafel, vanlig, äter du f n bäst i boden på ystadsgatan, ca 100m upp från torget. Vill du ha falafeltallrik så väljer du Intergrill på hörnet av torget; du får en tallrik med lite allt möjligt, bl a potatismos

Hinner du hit de närmaste dagarna rekommenderas Malmö by light - en utomhusshow med syfte att ljussätta staden med spektakulära ljustinstallationer; ses även den bäst på möllan. Faktum är att du klarar dig bra enbart på möllan

Visst ja, glömde ju tipsa om svartklubbarna. Tidigare (ett par månader sedan) duggade svartklubbarna tätt längs kristianstadsgatan, och verksamheterna försiggick helt öppen, med bord i skyltfönster där törstiga møllan-bor kunde dricka insmugglad harboe sort gold för kring tjugan hela natten. Nu har dock myndigheterna kört bort dem, men kika längs ystadsgatan och karlskronaplan

/.scooter

Oj, måste kanske förlänga min vistelse i Malmö med ett par dagar..

Turning Torso måste jag kolla in, ser ut som en mäktig skapelse, blir nog en tur till "möllan" också.

Kanske en tur till Danmark med bilen? Eller är det bättre att ta tåget?

Tack för tipsen!

/Stefan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-10 14:05

Ifall du inte varit i Västra hamnen tidigare så är det värt ett besök. Även om stora delar av området fortfarande är byggen så e det värt å ta en titt på bo01 och Turning Torso. Det är ganska lungt här ute under vintern.. men caféerna och restaurangerna har öppet. Jag bor precis brevid torson och det kommer busslaster med turister dagligen för att titta på bygget och besöka utomhusutställningen. Så det kan väl vara nåt.. Ta buss 15 från centralen och kliv av vid Propellergatan.

Ifall du vill ha lite mer action så ska du helt klart gå på scooterbabes linje..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-10 14:08

Tåg är smidigt. Går var 20'e minut och en enkelbiljett kostar 68kr med rabattkort.

Bättre ta tåget...

Tåg T&R: ca 150,-
Bil T&R: ca 500,- plus hitta vägen plus hitta parkering + hitta bilen igen.

Tåget tar du antingen till Hovedbanen (centralen) och har Tivoli på andra sidan gatan och Rådhuspladsen (från vilken Strøget startar/slutar) ett stenkast bort eller till Ørestad station (2:a efter Kastrup - sista innan Hovedbanen) och tar metron till Kongens nytorv där Strøget slutar/startar. Metron är en attraktion i sig.

Bussen kostar väl bara 50 spänn enkel? Då har man bättre utsikt från bron, med tåget känns det som att åka inuti ett hönsnät.

I Malmö bör man inte missa coola stället Tempo på Kristianstadsgatan. Missa inte heller det magnifika stadsbiblioteket.

Ursprungligen av Satyricon:

I Malmö bör man inte missa coola stället Tempo på Kristianstadsgatan. Missa inte heller det magnifika stadsbiblioteket.

Tempo har gott käk men där är dyrt och tyvärr alltid för fullt...

Bättre är Hårdrocksalternativrockpubben Bistro som drivs av ett par tjejer och ligger på andra sidan gatan, mittemot Bahgdad Livs, eller Golden som är familjärt och med Hof för 25,- samt Kilkenny för 30,-

http://www.alltommalmo.se/user_review?id=919879
http://www.malmo.com/swedish/tourism/food_drink/fooddrinklist/fooddrinkwindow.asp?id=69

Och så har ju "Pink Pedal Pushers" spelat där :/
http://www.pinkpedalpushers.com/gig_en.php

Ursprungligen av scooterbabe:

Tempo har gott käk men där är dyrt och tyvärr alltid för fullt...

Bättre är Hårdrocksalternativrockpubben Bistro som drivs av ett par tjejer och ligger på andra sidan gatan, mittemot Bahgdad Livs, eller Golden som är familjärt och med Hof för 25,- samt Kilkenny för 30,-

Baren brukar vara knökfull, restaurangen är oftast inte lika överbelamrad. Bara brödet man får innan maten är oftast värd priset för själva huvudrätten.

Är du hundvän kan det vara värt att göra ett besök på Ribban. Ett stenkast från Bo01 och torson. Om du är kattmänniska så kan du gå till Pildammarna, som för övrigt är värt ett besök på hösten.

Ursprungligen av ohennig:

Baren brukar vara knökfull, restaurangen är oftast inte lika överbelamrad. Bara brödet man får innan maten är oftast värd priset för själva huvudrätten.

Ahhh - bröd! Är man brödvän bör man definitivt göra ett besök på Nansis bageri på kristianstadsgatan och köpa ett nybakt, lite varmt sesambröd, som antagligen är (södra) Svärjes bästa sesambröd....

Ursprungligen av ohennig:

Baren brukar vara knökfull, restaurangen är oftast inte lika överbelamrad. Bara brödet man får innan maten är oftast värd priset för själva huvudrätten.

Vänta nu, jag blandade ihop Bistro med Tempo. Min kommentar om brödet gäller alltså Tempo och inget annat.

Bistro har dock väldigt god vegetarisk röra.

Ursprungligen av scooterbabe:

Tåget tar du antingen till Hovedbanen (centralen) och har Tivoli på andra sidan gatan och Rådhuspladsen (från vilken Strøget startar/slutar) ett stenkast bort eller till Ørestad station (2:a efter Kastrup - sista innan Hovedbanen) och tar metron till Kongens nytorv där Strøget slutar/startar. Metron är en attraktion i sig.

Alltså... Vad jag försöker säga är att Strøget är shoppingstråket i København, typ centrum. Visst är kanske Nørreport intressantare, men som förstagångsbesökare / engångomåretbesökare så är Strøget bra, och där finns Fona

Ströget går mellan rådhuspladsen och Kongens Nytorv. Eftersom man knappast vill gå hela strøget tillbaka när man är klar så är det smidigt att (om man startade med att ta tåget till Hovedbanen) ta Metron till stationen Ørestad. Där stannar Øresundståget som går till Malmö, och du bara skiftar.

Kom ihåg att köpa tur&retur-biljett direkt, för den gäller på samtliga bussar och i Metron i København (samt i Malmös kollektivtrafik) under 22 timmar.

Varför inte attalay när vi ändå är igång scooter?

Ursprungligen av Kellogs:

Varför inte attalay när vi ändå är igång scooter?

De hade otäck lajvmusik i helgen (eller hur Bollman?), nån trubadur tror jag...

Nej, bistro ska det va!

(är man stammis så är man )

Hehe...jag är rädd för bistro hihi men det är ju jag för attalay också i för sig hahah!

Du får fan guida mig på bistro nån gång! hehe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-10 14:26

Jag måste nog till Köpenhamn å åka lite metro snart..

Golden e trevligt, men jävligt rökigt. Speciellt längst in.. Men det e väl sånt man får ta när man betalar 25kr för en öl.

Ursprungligen av markus:

Jag måste nog till Köpenhamn å åka lite metro snart..

Det är roligare att åka playmobil-Metro än att gå till Tivoli

Kom just på att det finns en ypperlig, vegetarisk restaurang med alkoholrättigheter mittemot (den likaledes ypperliga) puben brogatan, på brogatan, med namnet Miso.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-10 16:13

När du får nog av finkulturen kring Möllan (det är dessvärre på väg dithän) kan du ju alltid ta dig 500 meter i sydostlig riktning till Seveds plan som kan stoltsera med att vara Sveriges fattigaste kvarter. Det var en gång en idylliskt femtiotals-stadsdel men det är nu länge sen... Istället för att spana in de obefintliga borgarna kan man äta pizza, dricka öl och sparka boll med barn från ett hundratal nationaliteter. Riktigt trevligt faktiskt.

Ursprungligen av scooterbabe:

Kom just på att det finns en ypperlig, vegetarisk restaurang med alkoholrättigheter mittemot (den likaledes ypperliga) puben brogatan, på brogatan, med namnet Miso.

Brogatan kan man väl inte kalla pub? De har enormt bra käk där!

Ursprungligen av pizzabudet:

Brogatan kan man väl inte kalla pub? De har enormt bra käk där!

KRAV-märkt dessutom...

Beror väl på under vilka av dygnets timmar man besöker brogatan, ifall det är en pub eller en restaurang... Jag frekventerar brogatan efter att pubarna på möllan stängt ner, d v s efter 01 om nätterna...

Ursprungligen av scooterbabe:

KRAV-märkt dessutom...

Beror väl på under vilka av dygnets timmar man besöker brogatan, ifall det är en pub eller en restaurang... Jag frekventerar brogatan efter att pubarna på möllan stängt ner, d v s efter 01 om nätterna...

Ok då. Ger mig!

Ställen man inte får missa i Malmö anser jag vara:

Kullander & Kullander, en mysig Apple butik. (Orginalet i Malmö)

Gamla Väster, finns en massa mysiga smågator som är fina att se.

Södertull med Designtorget sen fortsätter man södra förstadsgatan ner och besöker Bolagret för att kolla in inredning.
Sen svänger man väster ut för att besöka Davidhallstorg och besöker ännu en mysig del av Malmö.

Möllan är mest blinkande lampor och en massa lågprisskräp... Kitchigt kanske men nej bara ett snabbt besök under den ljusa delen av dygnet. Middag äter du på Mando som har sann 70-talsinredning!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-11-10 19:43

Annars är väl just restaurang Möllan en Möllan-klassiker (höhö). Numer känd från TV! Brukar hänga del kändisar där också (om man nu är lagd åt det hållet). Jag satt brevid "Kurt Wallander" en kväll. Inte dyrt, smakar gott, trevligt.

Naturligtvis får du inte missa ett besök på Malmö Dramatiska Teater - Malmös enda (?) kulturinstitution som går plus...

http://www.malmo-dramatiska-teater.se/

och där Sjövall arbetar

Ursprungligen av sjovall:

Naturligtvis får du inte missa ett besök på Malmö Dramatiska Teater - Malmös enda (?) kulturinstitution som går plus...

http://www.malmo-dramatiska-teater.se/

Ursprungligen av sjovall:

Naturligtvis får du inte missa ett besök på Malmö Dramatiska Teater - Malmös enda (?) kulturinstitution som går plus...

Nja, MSO går nog rätt hyfsat också. Ofta utsålt.

För övrigt tycker jag Brogatan kan vara både fågel och fisk. Ibland när man kommer dit hänger det bara en massa medelålders utsvultna vargar där, och det känns rätt trist.

Citat:

Nja, MSO går nog rätt hyfsat också. Ofta utsålt.

Absolut. Tänkte mest oss på MDT kontra stora Malmö Opera och Musikteater. Det är ju de som går back hela tiden, men allmänheten tror alltid att det är vi. "Bad branding" helt enkelt ?

Bevaka tråden