Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mervärdesskatt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 14:02

Om man köper mer än vad man säljer under ett år, kommer man då få tillbaka pengar på mervärdesskatten i skatteuträkningen då (utgående moms minus ingående moms)? Eller blir det alltid skillnaden mellan utgående och ingående moms som måste betalas?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-12 14:06

Du får tillbaka då.... Men det betyder också att du går minus... Och går du för mycket minus eller minus för många gånger så får du nog skattmasen på dig förr eller senare....

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 14:10

Om jag går plus i år och går minus nästa år så jämnar det ju ut sig. Jag har en firma och tidigare i forumet har vi pratat om att det är onödigt med periodiseringsfonder eftersom det ändå inte spelar någon roll i egen liten verksamhet. Kände bara att jag ville dubbelkolla upp just detta.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-12 14:18

Men periodiseringar är ju bra, då kan man ju skjuta skatten på del av vinsten på framtiden, det har ju inte alls med momsen att göra egentligen. Sen om du har valt att redovisa moms bara en gång om året så kan dom ju förvisso sammanfalla, och dom skall in på samma skattekonto, men jag tycker nog det är bra att kunna periodisera även för en liten skitfirma som min (och din)

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-11-13 00:40

Vad man än tycker om att betala skatt (moms) så ska varje frisk firma betala så mycket moms som möjligt varje månad. Momsinbetalningar betyder att inkomster överstiger kostnader. Alltså att det finns pengar att betala lön med.

Skatteplanering i all ära men den ska göras då man har så snuskigt mycket vinst att det inte finns andra alternativ.

Det finns tyvärr många som lägger prioriterad energi på att betala lite skatt snarare än att få en hög beskattningsbar inkomst. Skatteplanering är en grej för skattekonsulter. Att skrapa fram en hög beskattningsbar inkomst är däremot drivkraften för en företagare.

/Hälsar en som visserligen inte gillar skattenivån men däremot tycker att det är viktigare att tjäna pengar än att betala lite skatt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-13 23:06
Ursprungligen av pekka:

Vad man än tycker om att betala skatt (moms) så ska varje frisk firma betala så mycket moms som möjligt varje månad. Momsinbetalningar betyder att inkomster överstiger kostnader. Alltså att det finns pengar att betala lön med.

Så där kan du nog inte generalisera. I ett genomsnittsläge kan det stämma bra, men det beror ju på verksamheten. Det kan vara en "sjuk" firma som t ex importerar från ett EU-land och då slipper betala moms (inte ens lägga ut den, alltså) och sen säljer produkterna inom Sverige.
Eller en mycket frisk firma som har en avdelning av sin verksamhet momsfri, men måste betala in moms på sina telefonräkningar, bil, lokalhyra osv och det på en annan del av verksamheten.

Det gäller som sagt inte majoriteten av Sveriges företag, men likväl kan man ha det så...

1
Bevaka tråden