Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bryta strömmen helt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-15 10:18

Jag har en väldans massa grunker kopplade till min ström dosa, däribland min G5a. När man stänger av dosan så hugger ju G5an till (antagligen HD`n), är detta ok eller ska man dra sig i de sista för sådant?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-15 10:40

Du skall stänga av G5'an först innan du bryter strömmen.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-15 10:50

Jepp. Det gör jag, men annars är de lungt, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-15 10:52

Du ska INTE stänga av strömmen! Då drar du slut på PRAM-batteriet. Elektronik ska helst stå inkopplad hela tiden. Av vilken anledning bryter du strömmen?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-15 11:05

Jag har en hel del prylar kopplade till dosan. En massa adaptrar (till externa synthar och hård diskar) som ligger och lyser, därför vill jag stänga av strömen. Men om det inte gör något att adaptrar ligger å lyser så är det ju inga problem. Kan ju iofs bara rycka ut adaptrarna, men då behöver jag under bordet och rota varenda dag. De e inge kul. Men om datorn ska stå på hela tiden så får den gärna göra de. Sen bor jag lite avigt när det gäller oväder och åska. Många kompisar som fått datorerna utslagna omrking mig. Men det är ju bara att dra ut den tillfälligt när det blir skit väder. Men hedanefter får datorn stå på. Men kan man ha adaptrar (till synth och HD) och sådant på också?

Ursprungligen av KJB:

Sen bor jag lite avigt när det gäller oväder och åska.

Gör som jag och skaffa dig ett överspänningsskydd.
Då slipper du oroa dig för både spänningspeakar och åsknedslag. (Det förstnämnda var anledningen till att min skärm blixtrade lite då och då)

Ursprungligen av KJB:

Men hedanefter får datorn stå på. Men kan man ha adaptrar (till synth och HD) och sådant på också?

Datorn behöver inte stå påslagen, utan endast vara inkopplad på elnätet.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-15 12:29
Ursprungligen av Mondo:

Du ska INTE stänga av strömmen! Då drar du slut på PRAM-batteriet. Elektronik ska helst stå inkopplad hela tiden. Av vilken anledning bryter du strömmen?

Jag drar alltid ur sladden till min G4, efter att ha stängt ned den, och det har jag gjort i 3-4 år. Jag har aldrig behövt byta PRAM-batteri....

Av vilken anledning skall elektronik helst vara inkopplad hela tiden?

//Mellberg

Vissa prylar, typ skärmar, har ju stand by-lägen, som gör att de inte kyls ner. Om de gjorde det skulle de ta skada av temeraturväxlingarna.

Dessutom tar inte PRAM-batteriet slut lika fort.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-11-15 14:08

Jag vill nog påstå att det inte är någon fara för pram-batteriet... Det håller bra länge, även om man inte har burken inkopplad i ett strömuttag. Dock kan ju datorn glömma bort vad klockan är om den får stå för länge utan ström.

En anledning som jag ser att inte låta G5an vara strömlös är att det är så skönt att bara försätta den i vila så går den igång direkt såfort du trycker på någon tangent. Aven om det numera faktiskt går rätt snabbt att boota så går det allt snabbare att bara väcka den ur vila.

Vad gäller adaptrar är det helt klart vettigt att stänga av dessa. Dels drar de ström, även om de är avstängda, och dels är de en, iaf teoretisk, brandrisk. Skaffa dig en grendosa utan strömställare och koppla in den i väggen och koppla sedan den du har nu (med strömställare) i den nya. Sen kör du allt du vill kunna stänga av i den med strömställare och det andra i den utan.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-15 14:51

Så det går att ha datorn av fast i uttaget. Och alla andra adaptrar i slutändan på en koppling dosor som man stänger av helt. Om jag fattat detta rätt.

Jag vet att jag är lite pluttinuttig men jag vill bara min dator de allra bästa

Ursprungligen av KJB:

Så det går att ha datorn av fast i uttaget. Och alla andra adaptrar i slutändan på en koppling dosor som man stänger av helt. Om jag fattat detta rätt.

Jag vet att jag är lite pluttinuttig men jag vill bara min dator de allra bästa

Fast köp som sagt en dosa med inbyggt skydd mot elstörningar och åsk/blixtnedslag , mycket bra investering speciellt om du bor i villa. Även om du aldrig drabbas av något allvarligt elfel så fungerar datorn bättre och håller längre med en sådan. Kostar bara från några hundralappar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-11-15 15:01

Klart din dator skall ha det bästa

Jag kör med en brytarlös grendosa för skärmar och burk och resten med brytare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-15 15:21

Det finns ingen anledning att bryta strömmen. Köp ett överspänningsskydd bara, och se till att alltid använda jordade kontakter.

1
Bevaka tråden