Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Det ä ba å åk" - vintern är här

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snön lägger sig över Sverige och julen närmar sig. Det är 2dm snö på Uppsalas gator och jag fastnade för Audireklamen: "Det ä ba å åk - Audi Quattro".

Jag bytte hürbil igår, nu har jag en A4 Quattro istället, ska bli kul att se om det gör någon skillnad i praktiken.

  • Medlem
  • 2004-11-18 11:40

Har du inte åkt 4-hjulsdrift på snö förut så bör du tänka på en viktig sak. Du måste kunna få stopp!! :eek:

Det är så överlägset att komma iväg, omkörningar mm. men när du ska få stopp, då skiljer sig inte så mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-18 11:51

Quattro är fenomenalt i vinterväder. Enl expressen nyligen så här Audi en fyrhjuls drift som är super på snö. Terängbils 4wd är inte nödvändigt vis lika bra på snöiga vägar.

Jag vill inte gå tillbaka från quattro till 2 hjuls drift i allafall.

Jag önskar att min Saab 9-5 Kombi hade 4x4. Kanske skulle modda den lite.. hmm...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 13:30

Haha, jag läste precis på Aftonbladet att det är "snökaos" i Sverige.

Jag hade mina misstankar innan jag öppnade artikeln och läste. Och mycket riktigt, det var i Västerås och Stockholm. Som vanligt.

Varför kör folk med dubbfria vinterdäck? Och varför kan folk ALDRIG planera så att de byter sulor INNAN snön kommer? Shit, det kommer några centimeter flingor och vips är det "kaos". Herregud...

Ursprungligen av petsematary:

Varför kör folk med dubbfria vinterdäck?

Därför att dubbarna endast förbättrar läget om du kör på ren is, vilket du knappast har i det här väglaget när det främst handlar om snömodd.

99% av tiden du har vinterdäck är det barmark och då gör dubbarna bara mer skada än nytta på vägen, plus att ljudnivån från däcken blir lätt smärtsam.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 17:59
Ursprungligen av Joacim Melin:

Därför att dubbarna endast förbättrar läget om du kör på ren is, vilket du knappast har i det här väglaget när det främst handlar om snömodd. 99% av tiden du har vinterdäck är det barmark och då gör dubbarna bara mer skada än nytta på vägen, plus att ljudnivån från däcken blir lätt smärtsam.

Beror lite på var man bor. Inte i Örnsköldsvik.

Snökaos? Jo precis 20 cm snö i Uppsala...
Fråga Norrbottens Kurirern när de kan tänka sig använda dylika ord.

hahahaha alltid detta snökaos så snart snön faller.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2004-11-18 14:11

höhö

Med risk för att bli lite offtopic.

Men - kan det vara så att folk söderut inbillar sig att de bor längre söderut än vad dom faktiskt gör?

Faktum är att detta 'snökaos' uppstår varje år utan undantag. (nåja, känns det som iallafall.)

Vad sägs om att vi norrlänningar startar en liten konsultfurma - som kan lära stockholmarna att skotta?

Ni ordnar spadarna, så donar jag fram nån gammal traktor?

Jag bor på landet, här har vägarna låg prioritet när det gäller snöröjning. I morse önskade jag mig att jag hade haft fyrhjulsdrift. Och nu vräker det ner mer...

  • Medlem
  • 2004-11-18 14:56

Intressant att det är "full vinter" i södra Sverige men här uppe i Umeå är det inte mer än lite frost på marken.

Ursprungligen av XedoZ:

Intressant att det är "full vinter" i södra Sverige men här uppe i Umeå är det inte mer än lite frost på marken.

Men j..la kallt!

Ps. Mycket snö. Har ni inte sett reklamen med lilltjejen som sätter på sig snorkel och cyklop på morgonen då hon går till skolan. Tror det är Fjällfil

Jag kan lova att jag inte hade kommit till Stockholm imorse om jag inte haft Quattro - det låg ett tiotal bilar i diket längs vägen och bara ett fåtal bilar låg i vänsterfilen med expressfart.

Jag har aldrig varit Audi-frälst men nu börjar det långsamt sätta sig

Det är nästan irriterande hur bra fäste man har med Quattro och nya dubbdäck. Har försökt köra lite "Ari Vatanen-style" men det är svårt att få ut baken tillräckligt mycket.

Ursprungligen av Björnström:

Har försökt köra lite "Ari Vatanen-style" men det är svårt att få ut baken tillräckligt mycket.

Det som är så kul :).
Men var är nu snön?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-11-19 22:37

Här är det samma skit som vanligt.
Grått och trist, från bussen på väg hem såg jag iofs något som skulle kunna likna snö ligga längs kanterna på motorvägen, men det var då inte mycket...

Den kommer nog. Ska fira nyår i Åre...

Kan meddela att Quattro fungerar ypperligt i norr. Har kört 265 mil över jul/nyår varav en rejäl del på vinterväg. Stabilt och tryggt på gränsen till att man blir lurad.

Körde om 100+ bilar mellan Östersund och Åre när folk körde 55-60km/h på 90-väg. Insåg inte varför eftersom jag hade så bra fäste. Märkte inte att det var glashalka förrän det var dags att stanna på bensinmacken i Järpen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-04 09:46
Ursprungligen av Björnström:

Körde om 100+ bilar mellan Östersund och Åre när folk körde 55-60km/h på 90-väg. Insåg inte varför eftersom jag hade så bra fäste. Märkte inte att det var glashalka förrän det var dags att stanna på bensinmacken i Järpen.

Been there, done that hehe... det e farligt med 4-hjuls drift

Quattro är underbart – det märker till och med en övningskörande 16-åring som jag
För övrigt känns vår Audi 100 Quattro från 92 som en ny bil fortfarande. Helt sanslöst vilken kvalité tyska bilar har.

1
Bevaka tråden