Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När brinner bocken?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Julbocken i Gävle brinner ju ner varje år före jul. Nu är det den 10:e och den står fortfarande, när är det dags?

http://www.gavle.se/kamera_bocken/index2.asp

Jäklar! Så man kan följa branden live
Allvarligt talat tycker jag det är rätt tragiskt med alla skattepengar som ryker varje år pga. skadegörelse.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-12-10 19:44

Är det inte köpmannaföreningen som pröjsar bocken?

Skulle vilja ge lite historik om den numera rikskända Bocken:
Den byggdes först av köpmannaföreningen i staden men de tappade intresset. Naturvetenskapliga föreningen (NF) på Vasaskolan (gymnasiet, tid gamla läroverket i Gävle) övertog då byggandet. Med ihoptiggt material sattes en bock ihop. Ibland blev det lite x-a också, minns att det ett år även ställdes ut en strömming, jag tror den hängde ned från bockens buk! Kvaliteten på bygget varierade men som regel brann ändå bocken upp!
Det blev också tradition att det konkurrerande gymnasiet med teknister (Polhemsskolan) gjorde olika hyss med bocken, bl a byggde man in hela bocken i en byggnadsställn och plast ala Christo ett år.
Men, pga medifieringen av denna tradition insåg köpmannaföreningen att det fanns ett PR-värde - och man tog tillbaka bygget. Jag tror att Naturvetenskapliga föreningen protestbyggde bockar och ställde upp bredvid den officiella ett tag.

Var det inte något år nån amerikan hörde om den lilla traditionen och beslöt sig för att göra det och sedan åkte fast?

OK – då hade jag fel.
Men jag tycker fortfarande att skadegörelse är trist.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-10 20:29

Det finns ett visst pr-värde i bocken eftersom det varje år rapporteras flitigt i riksmedierna när den ställs på plats och när den sen brinner ner eller plockas bort. Så jag tror inte att man inte Gävle har så mycket mot att den brinner ner. Ifall det skulle vara ett problem så borde den ju vara borta för länge sen.

edito: Gissar på att den brinner den 22 december.

Metoderna att mota pyromanerna har varit intressanta. Det bästa var nog när Spanska ryttare ställdes upp runt Bocken - det blev lite kravallstämning på direkten. Ett annat år impregnerades halmen med ngt brandskyddsmedel - den brann lik förbannat!

  • Medlem
  • 2004-12-11 02:35

Burn baby burn

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-11 03:47

I år har de ju satt upp övervakningskameror såg jag, på ganska långt håll dock. Det kanske avskräcker?

Pilbåge?

Armborst eller en patriot missil eller varför inte en sådan här; http://media.ebaumsworld.com/atomicbomb.wmv

Julbocken är ju världskänd - jag har polare i Tennessee som frågade om "that christmas goat that you burn" häromdagen, därav omröstningen.

  • Medlem
  • 2004-12-11 12:04

"that christmas goat that you burn"

Inte undra på att det uppstår märkliga traditioner.

Btw, jag gissade på 17:e dec..

Haha, är det en brandsläckare som står till höger om den?

Jo, visst är det så!
Så sött! Kommer säkert hjälpa till och släcka den om den börjar brinna.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 19:42

Man kanske skulle göra en roadtrip till gävle och bränna ner den. men då lär den börjat brinna innan man hinner dit.

Vid 3-tiden inatt brann bocken återigen enligt TT

Rätt säkert gissat alltså!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-21 08:09
Ursprungligen av kitesurf:

Rätt säkert gissat alltså!

Precis!

Haha, det här är för roligt.

Mina polare i USA är förkrossade

(mest för att dom missade detta lajvevent!)

Vem i h*lvete har brännt ner skiten en dag för tidigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-21 15:35

Haha.

EN sak jag dock inte förstår. Varför gör dom inte en officiell bränning av bockehelvetet?

Trams. Lägg ned bocken och låt eldarna stå för både kostnaden av det som SKA eldas och dess brännvätska.

1
Bevaka tråden