Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac Plus "light"

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ni känner alla till våra mål att öka intäkterna och vår satsning på 99mac Plus & Pro. Nu släpper vi snart en lightversion.

Vi har tagit upp ämnet otaliga gånger och jag vet att ni som redan valt 99mac Plus & Pro känner till våra svårigheter att hitta intäkter för att driva sajten. I Oktober 2004 lanserade vi Plus-abonnemanget som kostar 300kr per år och Pro-abonnemanget som kostar 450kr per år. Mer information om vad respektive medlemskap innebär finns här:
http://99mac.se/info/plus.php

Huvuddelen av våra besökare kommer dock hit för att annonsera eller hitta svar på en enstaka fråga. Är det rätt att vi som lägger mest tid på att bygga upp kunskapsdatabasen också tvingas finansiera den för alla dom som bara tar för sig av smörgåsbordet? Samtidigt är dom tillfälliga besökarna svårare att kräva betalning av. Dom flesta tittar in så sällan att ett Pluskonto á 300kr inte är aktuellt.

- Vi har stegvis höjt kraven på nyregistrerade medlemmar. Idag kräver vi fullständiga kontaktuppgifter inkl namn, adress och födelsedatum. Vi dubbelkollar uppgifterna innan vi godkänner konton. Många gillar inte den här typen av registrering och drar sig säkert för att skapa ett konto. Ändå har vi över 850st nyregistrerade den senaste månaden.

- Målet är att alla dessa nya medlemmar ska bära en allt större del av kostnaderna i fortsättningen men att det ska ske genom mikrobetalningar.

- Vår lösning på problemet är ett slags 99mac Plus "light" som använder mobiltelefoner och SMS som betalningsmetod.

- När en nyregistrerad medlem skall aktivera sitt konto kräver vi att han/hon skickar ett SMS till oss med "99mac start medlemsnr". Därefter är kontot aktivt. Kostnaden för detta SMS kan vara allt ifrån 0kr upp till 30kr. Vi har inte bestämt oss för om vi ska ta 10kr eller per (engångsavgift).

- Även gamla medlemmar bör aktivera sina konton på samma sätt, troligen helt kostnadsfritt.

- Plus & Pro medlemmar omfattas inte av detta, alla tänkta tjänster finns redan inbakade i Plus/Pro medlemskapet.

- Den som aktiverat via SMS kan sedan nå exempelvis:

  • Läsa reportage och nyheter á 2kr, 5kr, 10kr, 20kr eller 30kr styck

  • Ladda ner olika former av guider

  • Handla i vår medlemsshop

  • Beställa en avatar

  • Aktivera en månads Plusmedlemskap

OBS! Betalnyheter kommer bli ovanliga - 90% av nyheterna kommer vara gratis även i fortsättningen. Endast stora tester, bildreportage, intervjuer etc där vi lagt ner många timmar på att sammanställa innehållet eller när vi betalat en frilansare blir betalnyheter.

Betalningen sker automatiskt via din mobiltelefon utan att man behöver skicka fler SMS.

Exempel: Du vill läsa exempelvis ett bildreportage ifrån Applefabriken i Cork (Irland) som kostar 10kr. Du får en ruta som säger "detta reportage kostar 10kr" och du klickar på ok. Därefter kan du läsa direkt, pengarna debiteras din mobiltelefon och du får omedelbart ett kvitto på betalningen via SMS.

Systemet fungerar på alla mobiltelefoner, abonnemang och operatörer förutom Tre.

Vad tror du om den här typen av system, flipp eller flopp? Motivera!!
(läs helst igenom allt innan du svarar)

Betalning per läst artikel fungerar inte.

Betalning för en dag, vecka eller månad låter rimligare. Lite provapåmöjlighet för Plus-aspiranter.
Verkar udda att man genom ett vanligt musklick skulle kunna debiteras på sin mobilräkning...
Skulle det fungera på kontantkort t.ex.?

Det tror jag iaf spontant.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Betalning per läst artikel fungerar inte.

Betalning för en dag, vecka eller månad låter rimligare. Lite provapåmöjlighet för Plus-aspiranter.
Verkar udda att man genom ett vanligt musklick skulle kunna debiteras på sin mobilräkning...
Skulle det fungera på kontantkort t.ex.?

Det tror jag iaf spontant.

Det fungerar fint även på kontantkort.

Jag tror jag var otydlig ang nyheterna (och jag ska ändra i mitt inlägg). Betalnyheter kommer bli ovanliga, endast för stora tester, reportage, intervjuer, bildreportage etc där vi lagt ner många timmar på att få fram resultatet (eller betalar en redaktör för att skriva). 90% av nyheterna kommer vara gratis även i fortsättningen.

Den som har Plus och Pro har allt gratis, så det passar ju dig Eva!

Ursprungligen av Björnström:

Det fungerar fint även på kontantkort.

Om än lite långsökt kanske, men om jag har 30kr kvar på kortet. Anmäler mig med numret och sedan klickar runt på betalartiklar, hur ska den då veta att mina pengar tagit slut? Menar du att det är direktkopplat till operatörerna?

Känns också som att problemet med avlyssning av lösenord eller liknande (lagrade lösenord osv på allmänna datorer typ internetcaféer) kan ska en hel del problem. Vem ansvarar för de klagomål som uppstår? Operatörerna lär knappast göra det.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-14 21:45
Ursprungligen av Björnström:

- Plus & Pro medlemmar omfattas inte av detta, alla tänkta tjänster finns redan inbakade i Plus/Pro medlemskapet.

- Den som aktiverat via SMS kan sedan nå exempelvis:

  • Läsa reportage och nyheter á 2kr, 5kr, 10kr, 20kr eller 30kr styck

  • Ladda ner olika former av guider

  • Handla i vår medlemsshop

  • Beställa en avatar

  • Aktivera en månads Plusmedlemskap

Betalningen sker automatiskt via din mobiltelefon utan att man behöver skicka fler SMS.

Exempel: Du vill läsa exempelvis ett bildreportage ifrån Applefabriken i Cork (Irland) som kostar 10kr. Du får en ruta som säger "detta reportage kostar 10kr" och du klickar på ok. Därefter kan du läsa direkt, pengarna debiteras din mobiltelefon och du får omedelbart ett kvitto på betalningen via SMS.

Personligen skulle jag inte gilla att betala/artikel, typ. Det skulle skrämma mig bort från forumet. Jag betalar mycket hellre en årsavgift för att sedan ha allt gratis.

Kanske att det passar för att få nya betalande medlemmar, jag är dock tveksam.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-14 21:50
Ursprungligen av Björnström:

Ni känner alla till våra mål att öka intäkterna och vår satsning på 99mac Plus & Pro. Nu släpper vi snart en lightversion.

Exempel: Du vill läsa exempelvis ett bildreportage ifrån Applefabriken i Cork (Irland) som kostar 10kr. Du får en ruta som säger "detta reportage kostar 10kr" och du klickar på ok. Därefter kan du läsa direkt, pengarna debiteras din mobiltelefon och du får omedelbart ett kvitto på betalningen via SMS.

Ett nytt begrepp är fött: Mobiltelefon-kapning. Så att säga, ehh... :rolleyes:

Ursprungligen av Björnström:

- Den som aktiverat via SMS kan sedan nå exempelvis:

* Läsa reportage och nyheter á 2kr, 5kr, 10kr, 20kr eller 30kr styck
* Ladda ner olika former av guider
* Handla i vår medlemsshop
* Beställa en avatar
* Aktivera en månads Plusmedlemskap

Betalningen sker automatiskt via din mobiltelefon utan att man behöver skicka fler SMS.

Exempel: Du vill läsa exempelvis ett bildreportage ifrån Applefabriken i Cork (Irland) som kostar 10kr. Du får en ruta som säger "detta reportage kostar 10kr" och du klickar på ok. Därefter kan du läsa direkt, pengarna debiteras din mobiltelefon och du får omedelbart ett kvitto på betalningen via SMS.

Systemet fungerar på alla mobiltelefoner, abonnemang och operatörer förutom Tre.

Personligen tror jag att det funkar att man vid större artiklar, intervjuer etc, som vanlig medlem får betala x-antal kronor för att få läsa reportaget, så jag tror att det kommer funka (åtminstonde hyfsat).
Även dom andra tjänsterna tror jag kommer att utnyttjas, åtminstonde av några medlemmar.

/Elo

P.S så det kommer att komma en medlemsshopp?

Jonas - du har rätt i att det kan uppstå situationer där betalningar för kontantkortskunder strular för oss, dvs vi får "bjuda" på saker ibland.

Ursprungligen av Björnström:

Jonas - du har rätt i att det kan uppstå situationer där betalningar för kontantkortskunder strular för oss, dvs vi får "bjuda" på saker ibland.

Bjuda ja, men det borde väl fungera som så att så snart man fyller på sitt kontantkort igen så dras pengarna man är skyldig...Men jag tror inte på ett light-medlemsskap som andra redan påpekat så finns det en väldigt stor risk att nyheterna/ ideerna sprids fort utanför plusforumet...

mvh

Ursprungligen av Björnström:

[*]Aktivera en månads Plusmedlemskap

Blir inte det ytterligare en säkerhetsrisk på plusforumet?

Du menar att man kan "offra" 30 kronor, skaffa plus och sprida innehållet?

Ursprungligen av Björnström:

Du menar att man kan "offra" 30 kronor, skaffa plus och sprida innehållet?

Ja...
Jag tänkte på tidigare insidenter oxå med plus tystnadsplikt:(

Där har du en ganska stor poäng, tyvärr

Denna betalningsmetod kan ju användas för en massa olika ändamål i klassen 2kr - 50kr.

Vi får fundera lite kring möjligheterna tror jag.

Vissa saker på listan tror jag att folk kan tänkas vilja betala för. Andra saker inte. Jag skulle inte betala för att läsa nyheter och inlägg. Vore jag en tillfällig besökare i behov av snabb hjälp skulle jag kunna tänka mig att betala för att starta en tråd och få specifik hjälp med mitt eget problem. Då har vi plus-medlemmar fördelen att vi kan skapa hur många trådar vi vill.
Man måste kunna läsa gratis för att se om det är nåt bra, tror jag. Se om man verkligen tror att man får hjälp osv. Ingen vill köpa grisen i säcken.
Då finns väl problemet att man kan gå bakåt i tiden och hitta nån annan med liknande problem, men det tror jag å andra sidan är en sämre budgetlösning för de flesta och många som är beroende av snabb hjälp utan att behöva leta och utan att behöva krångla in nån annans problems lösning för att åpassa ens eget, kan tänkas betala några spänn.
Om man kan gå bakåt och titta på gamla trådar så finns det fortfarande en omfattande gratistjänst som kan locka besökare utan spenderbyxorna på.

Man kanske kan uppfinna ett slags belöningssystem för de som ger hjälp? Att den som betalar för att starta en tråd kan klicka i en liten ruta på den som ger bäst hjälp så får han/hon poäng som kan utnyttjas till olika fördelar, exempelvis eget trådstartande. På så sätt behöver man inte ge hjälp enbart för att vara snäll och det finns en bättre chans för att den som startar en tåd verkligen får hjälp.

Hoppas jag kom med nåt vettigt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-02 23:53

Om det är en förening kan man för f......... ha en medlemsavgift.
Svårare än det är det inte.
Man betalar en medlemsavgift för att få vara med.
Om det nu är så svårt, jag har läst de tidigare diskussionerna, kan man väl göra som nu; för att komma in på vissa diskussioner så måste man vara medlem.
Kör på!!!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-03 00:10

Problemet med alla typer av avgifter gör det hela ännu röriga. Man vet snart inte vad det är man betalar för och varför.
Jo, endast att det kostar skjortan att driva forum.

Vad är syftet. Att bli en kommersiell tidning på nätet med betalda redaktörer.
Nyheter som finns i de olika forumen är ju i stort sett samma. De kommer i stor sätt från samma källor, det är bara tiden från källan till de olika forumen som skiljer.

Varför kan inte de olika Macintressena samarbeta mer för att skapa bra Mac infoställe.
Vad hände med Mac99 satsning på att bli ett Mac förening?
Är ambitionen alldeles för hög?
Finns det andra syften?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-03 00:18
Ursprungligen av Sten_n:

Varför kan inte de olika Macintressena samarbeta mer för att skapa bra Mac infoställe.

Det har jag (säkert också många andra) också drömt om. Tänk dig 99mac:s forum och tester blandat med Macfebers, Macnytts och Macpros nyheter. Vilken sajt det skulle bli!

Macsverige är trots allt inte så stort... så jag om jag fick bestämma så skulle det finnas en sida som har råd med några anställda (ideella sidor som blir stora håller oftast inte i det långa loppet).

Björnström, har det förts sådana diskussioner någon gång?

  • Medlem
  • 2004-12-15 10:17
Ursprungligen av Björnström:

[B]Systemet fungerar på alla mobiltelefoner, abonnemang och operatörer förutom Tre.

För att undvika missförstånd och arga Tre-användare: byt ut "förutom" mot "utom" om du inte menar att även Tre-användare kan utnyttja systemet.

Förutom inkluderar, utom exkluderar. Det du skriver är att det fungerar med Tre.

Långt inlägg

Jag tror inte vi ska vara rädda för att "ta för oss". Det verkar vara en allmän uppfattning att man ska aldrig någonsin kräva någonting i gengäld för allt arbete som vi alla har lagt ner här.

Kom ihåg att för många finns det inte någon annan källa för kunskap än 99mac. Det finns naturligtvis en massa jänkarsajter men för den som vill söka och få svar på svenska är vår sajt riktigt najs.

Vi har långsamt "höjt ribban" för nykomlingar genom att kräva fullständiga uppgifter och ställa alltfler frågor vid registreringen och ändå har vi fyrdubblat mängden nya medlemmar. Det tycker jag tyder på att folk vill komma åt vårt material och är beredda att uppoffra lite. Kanske höjer det kvaliteten forumet också?

Arvid är tydligen klar med systemet nu, jag har testat att aktivera mitt konto och det fungerade fint.

Det är helt rätt att "ta för sig" från 99mac's sida. Men det kan verka krångligt och hämmande för "99mac-konsumtionen" att stycka upp kostnaden i många små portioner.
Man kan se det ungefär som i politiken; antingen skatt per år (s), eller betala för det du behöver (m).
Varför inte ha en låg reg-avgift per SMS, sedan gratis bruk 2 månader. Efter prövotiden krävs årsavgift á 150 kr (via SMS?). Du får harmoniska priser för tjänsten; 150-300-450 kronor per år.

Det skulle ju innebära att vi stänger ute alla som inte betalar 150kr per år?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 11:19

Den som bara vill titta och läsa nyheter kan göra det gratis.

Den som vill gå med som standardmedlem, betalar 10kr/månad eller 100 kr/år och kan skriva inlägg, ställa frågor och annonsera. Känns rimligt tycker jag. De som redan är standardmedlemmar får fortsätta gratis i ett halvt år till.

Plus och Pro som förut.

Tror inte på betalning per nyhet och liknande. Och SMS-betalningar som dras automatiskt känns nästan otroligt. Funkar det verkligen? Jag skulle vara tveksam att registrera mitt nummer om motparten kan dra pengar från mitt abonnemang.

Ursprungligen av Stefan Andersson:

Tror inte på betalning per nyhet och liknande. Och SMS-betalningar som dras automatiskt känns nästan otroligt. Funkar det verkligen? Jag skulle vara tveksam att registrera mitt nummer om motparten kan dra pengar från mitt abonnemang.

Som jag skrivit tidigare gäller det enstaka artiklar, reportage och tester.

Om jag övertalar en frilansskribent att lägga en vecka på att skriva ett utförligt test på en produkt eller ett jämförelsetest måste jag kunna locka med ersättning. Med SMS-systemet kommer jag kunna ge en stor del av intäkterna direkt till redaktören.

SMS-systemet fungerar fint. Varje gång du betalar med din telefon får du omedelbart en kvittens via SMS. Att debitera din telefon utan medgivande är olagligt och det räcker att du klagar hos din operatör så dras inte pengarna. Maxbeloppet som går att dra är ju 30 kronor så risken är relativt begränsad jämfört med att lämna ut exempelvis ditt VISA-kortnummer.

Ursprungligen av Björnström:

Det skulle ju innebära att vi stänger ute alla som inte betalar 150kr per år?

Men till syvende och sist handlar det hela om att ha råd att driva forumet har jag för mig...

Jag har svårt att se nyttan med att öka medlemsantalet på forumet om det inte genererar cash, det blir ju knappast billigare med tiden om antalet icke betalande medlemmar ökar...

Och som Stefan Andersson skriver så är det fortfarande gratis att läsa nyheterna, vill man ha mer så skall man betala för det...

Allt handlar om vad man vill lägga pengarna på uppenbarligen är det flera här på detta forum som inte har några problem med att lägga 100:-/mån för att spela på nätet men att betala 37.50 i månaden för detta ypperliga forum...Nää det går inte

Det är lite märkligt... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 11:51

Tänkt lite till...

Om det finns möjlighet att på ett enkelt sätt ta betalt för en viss tjänst, går det ju alltid att testa. Men det borde i så fall gälla en mycket speciell och eftertraktad tjänst eller ett mycket omfattande reportage. 10 kr för en annons i säljforumet kanske är möjligt, det tas ju betalt på många andra ställen också. Men betalning direkt via SMS och inte något automatiskt känns tryggast.

Ursprungligen av Stefan Andersson:

Tänkt lite till...

Om det finns möjlighet att på ett enkelt sätt ta betalt för en viss tjänst, går det ju alltid att testa. Men det borde i så fall gälla en mycket speciell och eftertraktad tjänst eller ett mycket omfattande reportage. 10 kr för en annons i säljforumet kanske är möjligt, det tas ju betalt på många andra ställen också. Men betalning direkt via SMS och inte något automatiskt känns tryggast.

Jag skulle tro att strulet med att skicka ett SMS för varje artikel man vill läsa skulle göra att vi tappar 80% av "kunderna". Skulle iTunes Music Store fungera om alla tvingas fylla i sina uppgifter varenda gång dom ska köpa EN låt?

Jag fick en fundering... Vad skulle hända om jag fyllde i ett kontantkorts-telefonnummer som någon av mina kompisar har? Hur skulle det kontrolleras?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag fick en fundering... Vad skulle hända om jag fyllde i ett kontantkorts-telefonnummer som någon av mina kompisar har? Hur skulle det kontrolleras?

Det fungerar inte så, du måste skicka ett SMS ifrån den telefon som skall debiteras. Jag kan inte kolla om du skickar SMS ifrån din kompis telefon precis som Telia inte kan veta om du lånat hans mobil för att ringa till Tyskland.

Slutsatsen blir ändå densamma, den som äger telefonen får betala.

Om du använder någons telefon utan lov är det ju en sak mellan dig och telefonägaren.

Bevaka tråden