Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egen företagare och a-kassa - värt det?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 15:25

Har kört eget i ca ett halvår. Går bra men tänkte kolla över min a-kassa. Just nu är jag med i HTF men jag antar att det är bättre med småföretagarnas.

Problemet för mig är att jag kanske jobbar mellan 30 - 45 h i månaden och och i bland mycket mer. Men jag har hört att detta inte räcker för att få ersättning då de kräver minst 70h/mån.

Ska ringa dem på måndag och prata med dem men jag tänkte kolla med er hur ni gör.

Vad jag förstått så är det årsarbetstiden som räknas. Om du sedan jobbar 0 timmar ena månaden och 300 nästa månad så är det helt upp till dig. Om det är din egna verksamhet du lever på så gå med i småföretagarnas A-kassa eller SIFs akassa för egenföretagare. Kom ihåg att du måste ha varit medlem i ett år innan du kan nyttja a-kassan om du skulle bli utan uppdrag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 18:00
Ursprungligen av mrsandin:

Kom ihåg att du måste ha varit medlem i ett år innan du kan nyttja a-kassan om du skulle bli utan uppdrag.

Tack. Gäller det även om man flyttar över sin a-kassa?

Ursprungligen av acke:

Tack. Gäller det även om man flyttar över sin a-kassa?

Det vet jag inte, bäst är att du kontaktar din blivande a-kassa och kollar deras regler.

tjohopp jag är med i SIF dock inte i någon speciell småföretagare kassa om det nu finns det har de inte sagt till mig.. dock är det så att jag arbetar heltid också samt en 120-140h i månaden i företaget.
Men till den för dig intressanta biten enligt de jag har pratat med, 2 stycken olika för säkerhetens skull. Det är inte förrän du haft ditt företag i ett år som din a-kassa grundas på företagets inkomster. Skulle du behöva stöd innan dess grundas den på din tidigare inkomst, förutsatt att du haft nån annars är det 320 spänn om dan som gäller. Samt så får du ingen a-kassa alls om inte ditt företag är villande detta då man inte får ha F-skattesedel och vara inskriven på Af samtidigt. Detta gäller dock förmodligen bara enskilda firmor hur det är med AB är nog en anna historia om du kan fifla bort ägandet

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-03 19:34

Om du har ett AB är du ju i 99% av fallen anställd av ditt aktiebolaget, så då bör du nog inte vara i någon småföretagarkassa ändå...

Ursprungligen av TERdON:

Om du har ett AB är du ju i 99% av fallen anställd av ditt aktiebolaget, så då bör du nog inte vara i någon småföretagarkassa ändå...

Jodå.
"SmåA är en arbetslöshetskassa för företagare och deras familjemedlemmar, som arbetar i små- och medelstora företag och som vill försäkra sig mot inkomstbortfall vid arbetslöshet."
Mycket info här.

Kolla SIF, A-kassa.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 12:24

Men är det värt det? Egentligen. Handlar ju ändå om en del pengar...
Det är faktiskt riktigt klurigt att försöka fundera ut vilka "försäkringar" man kan behöva.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 17:41

A-kassan är en billig försäkring. Jag är med i Ledarna, i deras Föreningen För Företagsledare, och i deras A-kassa.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 16:23

Går själv i funderingar att köra eget. Jag är med i SIF och deras a-kassa nu, som anställd. Därför tittade jag på deras bud. Det verkar mycket bra. Dessutom har de i paketet "SIF egen" en massa annan service som är bra. Rättsjälp, ekonomirådgivning och så vidare.

Mitt råd: Kolla SIF!

1
Bevaka tråden