Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Företagsnamn - idétorka

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 16:18

Jag ska registrera ett företag och har råkat in i idétorka. Hjälp mej!

Tänker jobba med teknikinformation, informationsdesign etc.

Kolla telefonkatalogen över Gbg - rosa sidorna - Info-, Tech- och alla andra förled som Du kan tänka Dig. Fundera sedan ut ett efterled som anknyter till en plats, Ditt namn, eller Din hund. Ge dock f-n i InfoBiskopsgården, för då blir det svårare att flytta.

Spånga Finmekaniska och Solna Offset ligge numer i Sollentuna båda två.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 16:33

Det är förstås bra att ha ett beskrivande namn. Undvik konstiga stavningar och ord ingen begriper (PulverMoz, BarfWöl, Muffpurg, Zzzapp osv).

Vill du ha ett coolt namn eller ett tråkigt, informativt namn?

Något i stil med: Förnamn Efternamn Teknikinformation AB
Detta ser, precis som mondo säger, betydligt mer seriöst ut än "PulverMoz" osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-19 17:55

Jag skulle nog säga tvärtemot vad förståsigpåarna här gör.

PulverMoz Data AB är bra mycket bättre än Nisse Hult IT-databolag AB. Det handlar om attt folk ska komma ihåg det, IT hit och dit glömmer folk bara minuterna efter att dom läst det.

Det finns ingen som glömmer webadressen och namnet som min firma går under i var mans mun, just för att det är ganska så udda för att vara en datorbutik.

Ursprungligen av molia:

Jag skulle nog säga tvärtemot vad förståsigpåarna här gör.

PulverMoz Data AB är bra mycket bättre än Nisse Hult IT-databolag AB. Det handlar om attt folk ska komma ihåg det, IT hit och dit glömmer folk bara minuterna efter att dom läst det.

Det finns ingen som glömmer webadressen och namnet som min firma går under i var mans mun, just för att det är ganska så udda för att vara en datorbutik.

Jag håller med. Stygga Pojken är ett namn som fastnar direkt.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 23:06

Small Dog också. Det är ju en databutik i USA, tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 23:27
Ursprungligen av molia:

Jag skulle nog säga tvärtemot vad förståsigpåarna här gör.

PulverMoz Data AB är bra mycket bättre än Nisse Hult IT-databolag AB. Det handlar om attt folk ska komma ihåg det, IT hit och dit glömmer folk bara minuterna efter att dom läst det.

Håller delvis med - i synnerhet om det gäller små företag.

Kan bara i förbigående nämna att jag drev ett företag med namnet "MJAU Mjukvaruutveckling" under några år. När jag ringde upp PRV ett år senare för att göra en justering av adressen så sa hon småskrattandes i luren 'Jaså, det är du med MJAU".

Flera av mina kunder kallade mig (och kallar mig fortfarande när jag råkar dem) för Mjau också, men det bjöd/bjuder jag på. Alla fick alltid ett stort leende på läpparna när jag talade om vad företaget hette och lämnade över visitkortet (med en stiliserad katt på).

Folk snappar skruvade grejer, samtalar om det och så sprider sig ryktet. Gör du då ett bra jobb så är det en utmärkt bärare. Vill påstå att namnet öppnade dörrar och jag fick aldrig någon negativ feedback på namnet.

Däremot avskyr jag personligen alla namn som krystar in X, Y och Z i onödan. PulverMoz är inget vidare. Om du inte säljer Mozillamotorn i pulverformat, förstås...

/Y

Ursprungligen av Yozzi:

Kan bara i förbigående nämna att jag drev ett företag med namnet "MJAU Mjukvaruutveckling" under några år.
/Y

Detta är ju ett strålande exempel på att göra både och, dels ett "skruvat" namn, dels ett förklarande namn. Att bara ha MJAU innebär ju att alla som söker programmerare inte hittar en. Mycket av tidigare diskussion gick ju ut på att få kunderna lägga märkke till/minnas namnet, men det viktigaste är ju ändock att få kunder i första läget.

Så får gratulera till ett bra företagsnamn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 18:01

Nej. Om Nisse Hults företag är bra kommer folk ihåg namnet, och de minns det bättre om det är ett beskrivande namn än ett hittepå-namn. Nisses Teknikinformation AB är bättre än SuperMegaAsBall 2.0 AB.

Ursprungligen av Mondo:

Nej. Om Nisse Hults företag är bra kommer folk ihåg namnet, och de minns det bättre om det är ett beskrivande namn än ett hittepå-namn. Nisses Teknikinformation AB är bättre än SuperMegaAsBall 2.0 AB.

Problemet är att de ska minnas det innan de vet att det är bra och om Pulvermoz AB är bra på det de gör så minns de det också. Coola namn är bättre än informativa namn och Pulvermoz AB säger mer om vad företaget göt än Nisse Hult AB (förutsatt att de tillverkar mos då förstås).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 01:13
Ursprungligen av Mondo:

Nej. Om Nisse Hults företag är bra kommer folk ihåg namnet, och de minns det bättre om det är ett beskrivande namn än ett hittepå-namn. Nisses Teknikinformation AB är bättre än SuperMegaAsBall 2.0 AB.

Precis, tycker man ska luta sig mot företagets kunskapen istället för namnet. Tycker bara att man ska dra till med ett "ballt" namn vid sin andra eller tredje företagsstart.

Det beror ju på din målgrupp och vad du vill förmedla.

Vill du se ut som en stabil och seriös firma baserad på kunskap (typ), då tycker jag definitivt att du ska välja bland Nisses Teknikinformation AB-förslagen. Vill du däremot förmedla att du tänker utanför lådan och är ny och modern, kör på PulverMoz AB-stilen.

Själv startade jag en egen firma för en månad sedan och valde ett namn som ligger mer åt det senare hållet. Det beror på att den håller på med "mjukare" saker än kognitionsvetenskap, informationsdesign och liknande, nämligen design.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 00:08

Jag tycker man ska kunna stava företagsnamnet utan att det blir fel. Om man endast hört Pulvermos AB, men aldrig sett det skrivet, så förstår man inte att det ska stavas med Z. Dessutom hörs ingen skillnad mellan S och F på telefon, har jag för mig. Värt att tänka på.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-20 04:26

Äkta potatismos AB är ett bättre namn.

Ingen vill väl ha pulvermos.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 04:47

TekForm AB ? För enkelt?
TechnoFormatics AB ?

Ursprungligen av toastmaster:

Jag ska registrera ett företag och har råkat in i idétorka. Hjälp mej!

Tänker jobba med teknikinformation, informationsdesign etc.

INFOO

www.infoo.se är ledig

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 23:09

infoo bör väl på något sätt ha sånt där med foo (bar) osv i utbudet...
(programmering alltså)

Ett djurnamn. Folk förknippar saker med djur och dessutom vet du ju vad du skall ha i loggan. Välj ett någelunda trevligt djur bara. "Pirålen Information" eller "Blodigel Konsult kanske inte är helt optimalt. brunbjorn.se och brunbjornen.se är två lediga domäner som kanske har en positivare klang.

P.S. Ge fan i att stava Konsult med "C". Väldigt bra bevis på att man är dålig på engelska att kalla sig så. "Consulting" eller "Konsult".

Det är inget problem att välja ett lite tuffare namn. Problemet blir då att man måste jobba hårdare för att få folk att förstå vad det symboliserar. Viktigt är också att namnet blir unikt och lätt att komma ihåg oavsett om man kör på den lite mer strikta stilen eller tar ett crazy namn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 02:15

Sedan är det ju självklart mer ok att ha ett "crazynamn" i vissa bransher. I produktionsbranshen känns det mer som en regel än ett undantag. Ju mindre företaget är desto "tokigare" blir namnet känns det som.

1
Bevaka tråden