Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpläge mellanformat!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Aldrig förr har mellanfornat varit i ett så attraktivt prisläge som nu! Mamiya RB 67 proffessional S för 6500, Rolleiflex 4 x 4; 800 pix, Hasselblad 500c 80 mm 6000, Pentax 6x7 går för 4900:-.
Rolleiflex verkar i 6x6 lite överprissatta liksom de nyare Mamiya 645 kamerorna. En Hasselblad i 6000 kronorsklassen kan verka lite 'ålderdomlig' mot en 6 x 4,5 Mamiya, men kan nog producera väl så bra resultat om man bara håller reda på motljuset. Och 36 kvadrat-cm är 1,3 gånger mer yta... För att inte nämna fördelen med att 'vrida' det snitt på bilderna man vill ha när man väl kommit hem.
Många proffs och dedikerade amatörer ger upp sina 'pärlor' till sällan skådade vrakpriser! Betänk att En Hasselblad 501 CM i kit med magasin och ett 80 mm Planar kostar nytt runt 3750. I Euro! (Ca 33600 i SEK) Förmodligen ger de nu efter för digitalvågen. På vinst och förlust.
Prisraset är betydande. Och har inte nått sin botten än. Men vill man plocka russinen ur kakan bör man stiga in i marknaden nu!
En analog mellanformatskamera kan aldrig ersätta flexibiliteten hos en modern digitalkamera för det dagliga bruket. Vad den kan bättre än de digitala är, faktiskt, rätt imponerande; arkivbeständiga original som inte behöver migreras stup i ett. Överlägsen upplösning och kvalitet. Med rätt film, 'glugg', rätt exponering och bra framkallning kan man klå de dyraste digitala lösningarna. Med hästlängder.
Det gäller dock att lära sig lite om exponering, filmer, framkallningar. Men har man lärt sig cyckla, köra bil och surfa på Internet lär detta inte bli något problem.
Själv har jag varit Rolliflex (6x6) entusiast i många år, men nu fallit till föga och satsat på Hasselblads 500. C-serien gjordes mellan 1957 till 1970. En sådan bör ligga på ca: 5000-6000 med ett originalobjektiv 80mm Planar (Zeiss). Men räkna med att spegelns dämpare gett upp och fokus därför missar lite. En helrenovering kostar runt 3500 men sen håller nog kameran en 'livstid'.
Huset 500 EL/M gjordes mellan 1971-1984. Dessa hus går ofta för en spottstyver eftersom de kräver baterier för att kunna fungera. Nya batterier kostar mer än husen säljs för, men det finns adapters för att driva motorerna med 9 V batterier. Detta var fö. den modell som blev känd över världen som 'the space camera' i Apollo programmet. 1500 gjordes, och de var alla vita. Dessa går inte billligt dock:
Space Hasselblad Camera
Runt 30000 kostar det att ha en vit 'Bladare' (lika dyrt som en PB 170 i vitt mao).
Att hitta ett digitalt bakstycke kan kosta upp till 50 papp så där är det inte köpläge ännu. Med sådana priser är det billigare att ladda, plåta och framkalla analogt.

[CENTER]

[/CENTER]
Att 'plocka ihop' en juste 3,2 kgs Hasselblads klump kostade ca: 7,5 papp. Och då är optiken det dyraste; en 50mm T* f4.0 för ca 5000:-. Huset med motor (500 EL/M) kostade 700:- och då var batterierna nästan 90% krya!. Magasinet 800:-. Prismat är en Ryss: Kiev med inbyggd exponeringsmätare för 1000:-.

[CENTER]

[/CENTER]

En liten bild med denna 'dunderklump' kan vara på plats; tagen 21 Dec 2004 med Sv/v T-Max 400, framkallad med T-Max i badrummet (dosa) och scannad med en Epson 4870.

Ge inte upp analogfotot ännu!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 02:15

Aldrig i livet att man kan ge upp analogfotot någonsin!
Visst, jag kan ju säga att jag sneglar på den digitala världen med dess snabbhet att få fram bilder men aldrig at jag get upp analogfotot.
Inte som konstform åtminstone.

Den där bilden känner jag igen...Ja inte just den bilden men träden har jag sett på närmare håll för några år sedan...Snygg bild by the way..

1
Bevaka tråden