Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa via ett företag?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Denna tråd kan möjligen ses som oseriös men om man (jag) vill ha en iBook och inte har alltför mycket pengar börjar man snabbt fundera på hur man kan få så mycket rabatt som möjligt.

Jag skulle kunna köpa iBooken till studentpris, genom en annan student eftersom jag själv inte är student på grund av att jag är såpass ung att mina föräldrar anses ha ansvar över mina utgifter, eller så skulle jag väl kunna köpa via ett företag och på så sätt slippa momsen.

Min fråga är följande: om jag köper en iBook via ett företag, det vill säga att företaget köper iBooken, kommer företaget sedan kunna sälja iBooken till mig för lika stor summa pengar som de själva har köpt den för eller kommer moms att läggas på på företagets pris?

Jag är nästan hundraprocent säker på att det inte går, därför undrar jag också om det skulle vara möjligt att fixa det på detta sättet istället: När företaget har köpt iBooken ger företaget iBooken till mig och jag donerar, av någon oförklarlig andledning, ett lika stort belopp till företaget som företaget har lagt ut för iBooken.
Skulle företaget eller jag själv behöva betala gåve-skatt eller något liknande eftersom det är möjligt för Skattverket att påstå att iBooken är värd såpass mycket att den skatten borde tillkomma?

Så, är något av dem här två förslagen möjliga eller blir man en lokal Posener om man försöker med detta?

EDIT: Jag råkade posta detta inlägg innan det var klart, därför redigerade jag om det så att det är identiskt med det nyare inlägget med samma rubirk.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-06 11:02
Ursprungligen av Svampisen:

Denna tråd kan möjligen ses som oseriös men om man (jag) vill ha en iBook och inte har alltför mycket pengar börjar man snabbt fundera på hur man kan få så mycket rabatt som möjligt.

Jag skulle kunna köpa iBooken till studentpris, genom en annan student eftersom jag själv inte är student på grund av att jag är såpass ung att mina föräldrar anses ha ansvar över mina utgifter, eller så skulle jag väl kunna köpa via ett företag och på så sätt slippa momsen.

Min fråga är följande: om jag köper en iBook via ett företag, det vill säga att företaget köper iBooken, kommer företaget sedan kunna sälja iBooken till mig för lika stor summa pengar som de själva har köpt den för eller kommer moms att läggas på på företagets pris?

Jag är nästan hundraprocent säker på att det inte går, därför undrar jag också om det skulle vara möjligt att fixa det på detta sättet istället: När företaget har köpt iBooken ger företaget iBooken till mig och jag donerar, av någon oförklarlig andledning, ett lika stort belopp till företaget som företaget har lagt ut för iBooken.
Skulle företaget eller jag själv behöva betala gåve-skatt eller något liknande eftersom det är möjligt för Skattverket att påstå att iBooken är värd såpass mycket att den skatten borde tillkomma?

Så, är något av dem här två förslagen möjliga eller blir man en lokal Posener om man försöker med detta?

EDIT: Jag råkade posta detta inlägg innan det var klart, därför redigerade jag om det så att det är identiskt med det nyare inlägget med samma rubirk.

Företaget som säljer datorn till dig skall i sin tur alltid redovisa den intäckten inkl moms som summan innebär.
Vilket betyder att de i ditt fall har har bjudit dig på momsen 25%. Eller 20% förlust på hela summan.

Redovisar inte företaget i sin tur ditt köp utan fortsätter att dra av maskinen som egen invertarie + momsavdrag kallas detta skattebedrägeri.

mvh

Hmm, tänkte väl det.

Men det andra förslaget, att företaget ger bort datorn till mig, fungerar det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-06 11:36
Ursprungligen av Svampisen:

Hmm, tänkte väl det.

Men det andra förslaget, att företaget ger bort datorn till mig, fungerar det?

Ett företag eller person kan ge bort datorn men då får du gå in under gåvolagen och se efter.
mvh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-06 13:00
Ursprungligen av Svampisen:

Men det andra förslaget, att företaget ger bort datorn till mig, fungerar det?

Det tycker jag låter som ett köp. Du får en dator av ett företag, som av dig får en summa pengar som motsvarar datorns inköpsvärde. Då lär det behövas läggas på moms på datorn och vips så har du inte vunnit något. Alternativt skulle man kunna se det som ett uttag, men skattereglerna är liknande.

Mervärdesskattelagen 2 kap 2 § (se särskilt 2 p):

Citat:

2 § Med uttag av vara förstås att den som är skattskyldig

  1. tillgodogör sig en vara ur verksamheten för privat ändamål,

  2. överlåter en vara till någon annan utan ersättning eller mot ersättning som understiger ett värde beräknat enligt 7 kap. 3 § 2 a och sådan nedsättning inte är marknadsmässigt betingad, eller

  3. för över en vara från en verksamhet som medför skattskyldighet eller rätt till återbetalning av ingående skatt enligt 10 kap. 9-13 §§ till en verksamhet som inte alls eller endast delvis medför skattskyldighet eller sådan rätt till återbetalning.

Senast redigerat 2005-01-06 13:14

Okej, verkar ganska meningslöst att köpa via ett företag, svårt att hitta kryphål.
Jag får hoppas att någon jag känner åker till USA istället, men tack för svaren!

1
Bevaka tråden