Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprörd

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lysekil
  • 2005-01-07 15:47

Alltså vad är det som händer? Vad jag förstår bröt inte 99mac mot några lagar/regler i förra mactorget-tråden, varför stänga den då ?? Blev 99mac-ledningen hotad mitt i natten ? Vad f-n håller han på med, är det bara jag som ser hela bilden framför mig? Sånt här beteende gör mig ursinnig.

Ämnet är onekligen högintressant med tanke på alla macanvändare och potentiella mac-köpare på detta community, tycker ni inte ? Jag skulle vilja ha svar på följande frågor:

1) En person som bevisligen säljer stulna macar till vardags, är denne lämpad att jobba hos en mac-återförsäljare?
2) Varför säger macoteket inget?
3) Jag tänker inte, pga min kundrelation med macoteket, råka ut för några inbrott! Vi har mkt mac på kontoret och detta gör mig orolig. Vad tänker macoteket göra åt den saken?

Kan någon vänlig själ lägga upp PDF med domen? Med alla bevis och fakta i ryggen, är det inte dags att 99mac ställer upp för oss dödliga macanvändare och gör ett mejlutskick till alla medlemmar??

Om jag nu blir avstängd pga att jag tar upp detta ämne igen för diskussion så skiter jag i det, jag skriver ändå inte särskilt ofta på forumet. I så fall tar jag mitt budskap till andra forum!!

- edit: Tog bort namn
/admin

Ett raktigenom relevant inlägg. Det är ju inte bara MacTorget man aktar sig för framöver, utan även Macoteket. Den berörda personen har bevisligen en förkärlek till kopierade adressregister som han utnyttjat både för spammande och för anstiftan till inbrott.

Nej det gjorde de inte heller vad jag förstått.
Jag läste avtalet man godkänner när man blir medlem och där står "10. Alla inlägg i våra forum samt kommentarer till artiklar och nyheter uttrycker respektive medlems åsikter och varken MantaRay, 99mac, våra administratörer, moderatorer eller skribenter kan hållas ansvariga för innehållet i dessa."
Vilket borde fria 99mac från allt vad ansvar när det kommer till vad enskilda medlemmar skriver.

Ja ibland får man riskera sitt medlemsskap, speciellt när det gäller någonting såhär viktigt. För ingen ska behöva bli av med sin dator bara för att de handlat på mactorge.t eller på macoteket.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2005-01-07 16:10

Nu har diskussionen nåt macorld också, kanon!!

http://forum.macworld.se/index.php?act=ST&f=5&t=14167

oj jäklar... Det verkar inte råda nån större tvekan om att denne man är rätt mycket polare med Macoteket, om man säger så. Frågan är om man vågar lita på Macoteket ens om de "agerar"..?

Ursprungligen av Stinky:

oj jäklar... Det verkar inte råda nån större tvekan om att denne man är rätt mycket polare med Macoteket, om man säger så. Frågan är om man vågar lita på Macoteket ens om de "agerar"..?

Nej det gör det verkligen inte.
Ja jag vågar inte lita på macoteket längre. Jag kommer att vända mig till andra återförsäljare när jag ska köpa datorer och datordelar från och med nu.
Inte för att jag vill macoteket något ont men jag vill heller inte mina datorer något ont (vilket väger tyngre).

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 16:35

Med tanke på att "BigMac" blev portad från 99Mac för inte så länge sedan efter sina märkliga inlägg är det ännu märkligare att han fortfarande anlitas av Macoteket. Jag har iofs inte köpt så mycket därifrån personligen och min skolas beställning nyligen gick dem förbi. Nu verkar det finnas en definitiv anledning att inte handla där i fortsättningen, vare sig det är privat eller för skolans räkning.

Dags för förklaring och/eller pudelkonster från Macotekets sida ...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-07 16:26

Maila macoteket och utrryck er åsikt! Får de 400 mail från upprörda kunder så lär de komma med ett uttalande får man hoppas.

OBS! http://www.macoteket.se/images/limo.jpg

http://www.offtopic.se/showpost.php?p=123893&postcount=32

Detta betyder att Herr Gruffman fortfarande har bilder kvar på macotekets domän.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-07 16:36
Ursprungligen av memberQ:

OBS! http://www.macoteket.se/images/limo.jpg

http://www.offtopic.se/showpost.php?p=123893&postcount=32

Detta betyder att Herr Gruffman fortfarande har bilder kvar på macotekets domän.

Verkar ju helt klart ha starka band till macoteket...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-07 16:52

Det är väldigt mycket spekulationer där ett företag näms hela tiden, vari ligger bevis att detta företag numera eller tidigare är inblandat i ovan nämda persons tilltag/förehavanden?

Det vore bättre om företaget konfronterades med följande frågor innan en våg av spekulationer bryter ut.
Är denna man numera anställd eller delägare/aktieägare i företaget.
Har denna man haft eller har tillgång till företagets kundregister.
Har denna man något samröre med företaget idag överhuvudtaget.

Att mannen har gjort sig skyldig till brottslig aktivitet och även blivit dömd för denna är inte detsamma som att mannen idag har något att göra med nämda företag innan detta kan bevisas.

Jag ser det tillsvidare som skadlig/osmaklig ryktesspridning gällande nämda företag.

http://99mac.se/forum/showpost.php?p=478035&postcount=14 Där står följande:

Ursprungligen av Björnström:

Markus är på väg till San Francisco med ett gäng medarbetare, dom är nog tillbaka om någon vecka.

Jag har besökt Macoteket ganska ofta i samband med flytten av deras huvudkontor till Sundbyberg, har gjort ett par bildreportage. Förra gången jag var där (när jag hämtade mitt Nvidia 6800 Ultra) satt han och jobbade med ekonomisystemet. Två andra medlemmar som kontaktat mig i dag har också mött honom där under hösten.

Inatt fick jag samtal på mobilen (som har hemligt mobilnummer sedan jag blev hotad sist) ifrån personen i fråga som ställde en del krav. Jag tog bort tråden men under morgonen snackade jag med admins & moderatorer om att låta tråden ligga kvar fast utan bilder och personuppgifter. Länken till domslutet är också borta, däremot är dom ju fritt tillgängliga via tingsrätten.

Under morgonen och dagen har min flickvän och min pappa även fått samtal ifrån personen trots att jag gjort klart om att jag inte är intresserad av att tala med honom. Jag har inte tagit ställning till hur jag ska agera kring just detta beteende.

Nyss mailade jag till Macoteket och begärde att bli raderad ifrån deras kundregister och att alla kontaktuppgifter skall tas bort, jag vet att fler har gjort samma sak.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-07 17:03
Ursprungligen av memberQ:

desto viktigare att företaget får en chans att föklara, ge svar på uppkommna frågor/spekulationer
mvh

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 17:56
Ursprungligen av miri:

Jag ser det tillsvidare som skadlig/osmaklig ryktesspridning gällande nämda företag.

Om det som skrivits av t ex Björnström är korrekt, så är det väl inget rykte? Då är det fakta. Och faktiskt, jag tror på Björnström om han säger att personen nyligen jobbade med ekonomisystemet på Macoteket och att han och släktingar fått telefonsamtal från denne. Dessutom tror jag på att det finns en tingsrättsdom om häleri för personen.

Då uppstår den inte alls osmakliga men säkert skadliga effekten att företagets kunder drar öronen åt sig och uppmanar andra att mejla företaget för att få besked. Själv har jag skickat ett mejl med bl a följande innehåll:

Macoteket får förstås anlita vilka människor ni vill, även tidigare dömda som vill bättra sig, men innan Macoteket förklarat sin anställningspolicy på ett för mig tillfredställande sätt, så kommer jag att göra mina och min skolas framtida inköp någon annanstans.

Macotekets ledning må befinna sig i Kalifornien eller Australien eller var som helst, de kan säkert nås av anställda som är kvar i Sverige och skriva ett välformulerat svar till 99Mac och de kunder som mejlat dem. De har väl en dator med sig? Så en vecka borde det inte ta ...

Jag kallar detta konsumenttryck. Om det gör någon effekt på Macotekets anställningspolicy på grund av skrivelserna i sig eller på grund av minskad försäljning kallar jag det konsumentmakt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-07 17:25

Personligen har jag flera gånger varit nära att köpa varor på macoteket, främst efter alla goda ord från 99mac-medlemmar i gamla trådar. Det jag har läst idag har definitivt avskräckt mig, men jag är ändå jätteglad att det kommer fram sådan här info. Jag håller med peckan om att ett mailutskick vore på sin plats, inte för att spoilera för macoteket, utan för att folk ska bli upplysta och vidarebefodra sitt missnöje mot en framtid med personen i fråga.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-07 18:01

Bra att du står på konsumenternas sida, Sverker!
Inte funderat på att bli Plus-medlem?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-07 18:07
Ursprungligen av memark:

Bra att du står på konsumenternas sida, Sverker!

Det är klart att han gör

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-07 18:15

Svar till konsumentmakt på föregående sida
Det finns många tänkbara föklaringar till varför personen i fråga sitter på företagets kontor,exv inhyrd som konsult efter bot och kanske bättring. Personlig vänskap etc. Detta betyder inte att företaget är medveten om andra förehavanden som personen möjligen gör sig skyldig till.
Fortsättningsvis IHMO är det fortfarande bätttre att ligga lågt med spekulationer.
Att vara dömd för ett brott är inte lika med att personen i fråga inte kan göra nytta på ett kontor eller annostädes.

Att jag sedan kan ha fel i sakfrågan är en annan sak. Men dylika spekulationer som förs här kan äventyra ett företags fortlevnad och det reagerar jag emot tills fakta har framkommit
mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-07 18:18
Ursprungligen av miri:

Att vara dömd för ett brott är inte lika med att personen i fråga inte kan göra nytta på ett kontor eller annostädes.

Jag tycker iaf att det är klart olämpligt att jobba på ett företag som säljer datorer om man själv blivit dömd upprepade gånger för häleri av just datorer. Det är som att sätta en dömd pedofil på ett daghem (obs överdrift!)

miri:
Fakta finns ju redan i tio fastslagna domar, där den berörde dömts för grovt häleri. Tillgången till kunduppgifter från Macoteket har haft betydelse för flera av fallen. Om nu samme hälare så sent som för en månad sedan fortfarande jobbade på Macoteket, ett och ett halv år efter rättegången, är detta verkligen inte fråga om "lösa spekulationer" utan om en ovanligt välgrundad oro och ilska gentemot Macoteket. När detta företag dessutom har det extremt dåliga omdömet att lägga ut foto på den svart-limo som hälaren är känd för att köra (med sprit i bakluckan) är alla gränser överskridna. Självklart ska dömda ha möjlighet att ta sig ut på arbetsmarknaden igen, men här kan ju Macoteket ALDRIG rentvå sig från misstankarna att vara så mycket polare med den här killen att han kan komma över adressregister osv igen. Och om han inte vågar använda det som underlag för häleriverksamhet så har han säkert hundra andra idéer om hur han kan göra sig en hacka på det...

Har någon kontaktat svenska Apple för en kommentar från deras sida?

Ursprungligen av Pocahontas:

Har någon kontaktat svenska Apple för en kommentar från deras sida?

Vad exakt har Sv. Apple med saken att göra? Jag har inte riktigt fattat det.

Och en fråga till den moderatorn/administratorn som tog bort mitt inlägg. Borde det inte vara lite hyfs att i alla fall berätta varför?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Vad exakt har Sv. Apple med saken att göra? Jag har inte riktigt fattat det.
?

Vad jag menar, är att kan Macoteket anses vara ett seröst företag?
Det är ju ändå Apple som förser Macoteket med produkter.

Hyser de en hälare i sina lokaler, som har tillgång till kundregister så är det ju rent skadligt för Apples rykte.

Får vi inget tillfredställande svar från Macoteket på måndag, så är det dags för en ordentligt granskning.

Det var jag som tog bort bilderna på personen, jag vill inte att namn eller bilder hamnar utanför Plusforumet för att hålla oss säkra på PUL osv.

Ursprungligen av Björnström:

Det var jag som tog bort bilderna på personen, jag vill inte att namn eller bilder hamnar utanför Plusforumet för att hålla oss säkra på PUL osv.

Ok, tack, det duger gott som svar. Tänkte bara att eftersom de fanns att söka Macoteket.se så var de "offentliga".

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-01-07 18:41

Tycker det är jättebra att sådanthär kommer fram, har köpt mina macgrejjer på macoteket. Måste erkänna man blir lite orolig.

//Filip

Stackars macoteket i morgon folk kommer ju att ringa som galningar

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-07 19:50

Nu får ni ge er. Det är stor diskrepans mellan antaganden och till en brottslig gärning/uppsåt som letts till bevis.
Oavsett dennes man gärning är det inget som säger att företaget i sig själv har varit medvetna om att de har varit involverade i något brottsligt uppsåt.

I Lund blev en fritidspedagog dömd till pedofili , vilket senare har visat sig vara helt felaktigt. Har denna man fått upprättelse? NEJ (om nu vi skall ta sådana liknelser) se tidigare inlägg.

Jag vill höra företagets version före ett antal antagande/spekulationer från medlemmar här på forumet
Återigen jag kan ha fel i sakfrågan men i min mening är det fortfarande för många omständigheter som måste redas ut innan en "dom"faller här på forumet
mvh

Jamen grabben är ju dömd för grovt häleri, har du inte hajat det miri?
Macoteket kanske inte har brytt sig i att kolla sånt.
Det går inte att jämföra med den där pedofildomen som du refererar till.
Och Macoteket har väl inget med hans vandel och handel att göra, men det är skrämmande om kriminella figurer har tillgång till deras kundregister. Det är det som Macoteket måste sätta stopp för.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-07 20:04
Ursprungligen av Nurell:

Jamen grabben är ju dömd för grovt häleri, har du inte hajat det miri?
Macoteket kanske inte har brytt sig i att kolla sånt.
Det går inte att jämföra med den där pedofildomen som du refererar till.
Och Macoteket har väl inget med hans vandel och handel att göra, men det är skrämmande om kriminella figurer har tillgång till deras kundregister. Det är det som Macoteket måste sätta stopp för.

Nurell: ett vettigt inlägg.
Låt därför företaget gå i svaromål för att slippa mera spekulationer.
mvh

ps. jag ifrågarsätter inte fakta angående mannen, jag ifrågarsätter företagets involvering, vilket får ledas till bevis

Bevaka tråden