Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac.se och UPC bredband

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ingen som upplever det segt att ladda sin sida samt att ladda upp filer till sidan?

Här hemma tar det en väldans tid trots relativt rappt 10mb internet, har inte alltid vart så utan började typ igår. All annan surf går som vanligt, upplever bara att just min braiga sida är "slö".

någon??

PS. även 99mac har blitt långsamt

Mac.se och UPC bredband

Bredband och bandbredd - Igen

Kombinationen för mycket tid och för lite att göra fick mig att titta på detta med bandbredd. Hur mycket får vi ut av det utlovade och mellan vilka punkter gäller detta löfte.
Sitter för tillfället på två anslutningar hemma. Det ena är Telias ADSL 8000 (8 Mbit ner och 1 Mbit upp) och det andra är UPC nya LAN uppkoppling. (10 Mbit både ner och upp). Mitt uttag hemma går mot en Cisco nere i källaren. Kan få en 100 Mbit uppkoppling mot grannen.

Satte mig ner i fredags och började kolla.

Resultat med Firefox 1.0 och Bandwidth Tester
(30 tester vid 3 olika tidpunkter för varje uppkopplingstyp)

Uppkoppling UPC 10/10 LAN mot hemsida på Telia.com - snitt 7,5 Mbit/sek
Uppkoppling Telia ADSL 8000 mot hemsida på Telia.com - snitt 6,0 Mbit/sek

Uppkoppling UPC 10/10 LAN mot hemsida på FSdata.se - snitt 4,5 Mbit/sek
Uppkoppling Telia ADSL 8000 mot hemsida på FSdata.se - snitt 5,5 Mbit/sek

Uppkoppling UPC 10/10 LAN mot hemsida på UPC.se - snitt 10,5 Mbit/sek
Uppkoppling Telia ADSL 8000 mot hemsida på UPC.se - snitt 5,5 Mbit/sek

Uppkoppling UPC 10/10 LAN mot hemsida på Mac.se - snitt 0,5 Mbit/sek
Uppkoppling Telia ADSL 8000 mot hemsida på Mac.se - snitt 4,0 Mbit/sek

Det som man först reagerar över är testet mot mac.se. UPC uppkopplingen är i snitt 0,5 Mbit/sek mot 4,0 Mbit/sek via Telia ADSL 8000. Kollade nu och fick 0,3 Mbit/sek med UPC uppkopplingen mot min sida på mac.se.

Vad har mac.se emot min UPC-upkoppling?
Finns det någon annan som kör UPC av något slag och liknande erfarenheter?

Telia ADSL 8000 verkar ha samma överföringshastighet oavsett vilket nät webservern ligger.

Någon som kan tänkas ha några djupa och kloka tankar om detta?

Hälsningar
Richard

Edit: När jag skule spara inlägget tog det väldigt lång tid. Är uppkopplad via UPC nu.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-14 11:00

Jag tror inte att mac.se har någonting med det hela att göra... det beror helt på hur trafiken dirigeras på nätet och vilka flaskhalsar den måste igenom... stor skillnad mellan olika operatörer.... tex har jag telia 8/1 på jobbet och BBB 10/10 hemma... i undantagsfall går telia fortare men oftast inte, beror som sagt helt på hur trafiken på nätet går runt..

Om du tittar på siffrorna så ser du att det är uppkopplingen mot mac.se som är onormalt långasam.
Har gjort ett tjugatal tester nu och alla med samma resultat oavsett om jag gör testen från OSX eller XP. Det är onormalt stor skillnad mellan UPC och Telia oavsett vilken tidpunkt jag kör, så din teori om trafiken håller inte.

Richard

Ursprungligen av kainen:

Jag tror inte att mac.se har någonting med det hela att göra... det beror helt på hur trafiken dirigeras på nätet och vilka flaskhalsar den måste igenom... stor skillnad mellan olika operatörer.... tex har jag telia 8/1 på jobbet och BBB 10/10 hemma... i undantagsfall går telia fortare men oftast inte, beror som sagt helt på hur trafiken på nätet går runt..

Intressant, vi använder oss av Telenor som internetleverantör och har redundant gigabit till serverhallen, 100Mbit in i racket och hela vägen till servern. Vi bytter server i tisdags till en Power Macintosh G5 men i övrigt har vi inte ändrat konfigurationen.

Jag kan lägga upp en testfil på säg 20MB så kan vi alla testa hastigheter, om det är ett fel i "vår ände" så ska det åtgärdas.

En fråga - är testet gjort i HTTP eller FTP?

Som du ser i mitt inlägg har jag bara problem med UPC uppkopplingen mot mac.se. Har för närvarande både UPC 10/10 LAN och Telia ADSL 8000. Inga problem med Teliauppkopplingen. Använder Bandwitdthtester i FireFox.Har lagt en mapp på min mac.se hemsida som jag kör testet emot. Samma filer ligger hos telia, fsdata, upc och hemma. De extremt låga värderna kommer bara med UPC mot home.mac.se/mitt_konto. Gjorde ett nytt test (UPC 19.54 Telia 19.56) och fick 277 kbps med UPC och 2,73 Mbps med Telia.

Hälsningar
Richard

Tänk på att om man använder samma fil att ladda ner hela tiden så kommer faktorer som serverns och den egna datorns cache att spela spratt i beräkningen av överföringshastigheten.

Edit: Tänk på skillnadena på kbps och Kbps. Man brukar (på min tid) använda kilo- och Megabit när det gäller överföringshastighet och Kilo- och Megabyte när det gällde storlek på fil, hårddisk osv. /edit.

Ursprungligen av Björnström:

En fråga - är testet gjort i HTTP eller FTP?

Senast redigerat 2005-01-17 11:15
Ursprungligen av DuddeSr:

Som du ser i mitt inlägg har jag bara problem med UPC uppkopplingen not mac.se.

Jag ska vidarebefordra detta till Telenor för att se om dom känner till några routingproblem mellan dessa nätverk. Låter skumt som tusan.

Visst verkar det skumt. Det är inte lite skillnad heller. Viss skillnad köper jag, tll exempel att det skulle gå snabbare med telia mot servrar som sitter på telias backbone. Skall köra lite VisualRoute under natten, både från UPC och Telia uppkopplingarna. Får se om jag får fram någon information var "proppen" sitter.
Återkommer om jag får fram något vettigt.

Hälsningar
Richard

Ursprungligen av Björnström:

Jag ska vidarebefordra detta till Telenor för att se om dom känner till några routingproblem mellan dessa nätverk. Låter skumt som tusan.

Testa gärna den här filen:

http://hem.mac.se/bjornstrom/proteus-409.dmg

- Vid nerladdning av filen ifrån Versiontracker fick jag ca 77kb/sek
- Vid uppladdning via ftp till mail.mac.se fick jag 361kb/sek (19,9 sekunder)
- Vid nerladdning av filen via länken fick jag 180kb/sek

Jag sitter med airport 11Mbit mot Uppsala studentnät 10Mbit just nu. Testa gärna och rapportera era nerladdningstider (om du har 2Mbit eller snabbare internetanslutning).

19 sek, via http... Sluthastighet 368kB/sek... Sitter med Telia ADSL 8mbit.

ca 30Kb/s, bolina

55kB/sek via http... Sitter med Telia ADSL 8mbit.

272 Kbyte/s med comhem 8Mbit-lina (den delas iofs på tre personer varav en spelar WoW just nu).

26 sek via http Telia ADSL 8mbit

23kb 4min (avbröt)

Och idag

Ursprungligen av appletalk:

23kb 4min (avbröt)

Tog det 1.40 min att ta sig från 99:ans startsida in till forumet

Gavlenet är det Gävle Energis stadsnät?

Richard

Ursprungligen av appletalk:

Tog det 1.40 min att ta sig från 99:ans startsida in till forumet

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 09:40

runt 40k/sec från jobbet. vet inte vad vi har, 4-5MBit tror jag.

Gick förvånansvärt segt för mig med. Tog typ 1.5 minut. Vi sitter på en gigabit-uppkoppling direkt mot bredbandsbolagets fetlina.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-17 12:18

BBB får hastighet av 170kb/s vid nerladdning av den där filen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-14 21:30

Testade alldeless nyss och märkte ingen särskild slöhet.

/ E

Titta på mitt inlägg http://99mac.se/forum/showthread.php?t=62598
Vilken internetleverantör har du?

Richard

Ursprungligen av appletalk:

Ingen som upplever det segt att ladda sin sida samt att ladda upp filer till sidan?

Här hemma tar det en väldans tid trots relativt rappt 10mb internet, har inte alltid vart så utan började typ igår. All annan surf går som vanligt, upplever bara att just min braiga sida är "slö".

någon??

PS. även 99mac har blitt långsamt

Jag har Gavlenet 10mb, förr var det som om datorn läste från hdd när jag grejsade runt här, så skillnaden är markant/märkbart långsammera.

Sorry, inte meningen att starta en dubbeltråd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-16 02:20

Jag tankade upp i över 100kb/s för en stund sedan, så jag upplever det rappt och mysigt - som vanligt!

Ursprungligen av xerent:

Jag tankade upp i över 100kb/s för en stund sedan, så jag upplever det rappt och mysigt - som vanligt!

Där har vi förklaringen. Bandbreddsbov!

1
Bevaka tråden