Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac samarbetar med Crucial.com

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Crucial är dotterbolag till Micron - en av världens största minnestillverkare som även levererar standardmonterade minnen till Apples datorer.

Vi håller på att testa ett samarbete (provision) som i steg 1 innebär att vi presenterar Crucial och i kommande steg ska jag försöka få ett sponsorforum med svensktalande kundtjänstpersonal.

Såvitt jag har märkt är priserna betydligt lägre än i Sverige, rätta mig gärna på den punkten. Frakterna är låga till Sverige också. Anledningen till att jag skriver detta i plusforumet är att jag skulle vilja ha lite feedback av er innan vi kör igång allt.

Läs mer på <a href="http://www.tkqlhce.com/click-1634675-10375053" target="_top" >Crucial UK för Mac</a>

Kommentera gärna nedan!

Låter bra! Jag kan inte se några problem så länge Crucial inte kräver att vi inte får diskutera andra minnesmärken också.

Haha, sådana avtal skulle vi aldrig gå med på

Jag var mest glad över att få ner minnespriserna, min tjej behövde mer minne till sin iBook G3. 512MB SO-DIMM PC133 Kostade 1295 hos landets största åf, 781kr hos Crucial.

Pundkursen är 13.50kr idag och frakten verkar vara £5 per order, dvs 65 kronor.

Gott initiativ. Bra med en minnestillverkare som håller låga priser generellt, ännu bättre med en som man lite lättare kan få support från. Bra jobb.

Om ni hittar fler företag som enkelt levererar till Sverige (utesluter oftast amerikanska företag - Apple tillåter dom inte att leverera direkt till hit) får ni gärna skicka en länk till mig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-21 17:08

När jag kollade på 1GB minne till en PB G4 1.33GHz 12" hamnade det på drygt 4000kr inkl moms och frakt. Har jag räknat fel eller gjort fel någonstans? Från vissa svenska återförsäljare hamnar man ju på under 3500 inkl frakt.

Ursprungligen av Erik J:

När jag kollade på 1GB minne till en PB G4 1.33GHz 12" hamnade det på drygt 4000kr inkl moms och frakt. Har jag räknat fel eller gjort fel någonstans? Från vissa svenska återförsäljare hamnar man ju på under 3500 inkl frakt.

Moms? det kan du antagligen utesluta iom att vi snackar om ett EU-land. Då betalar du den moms som är i inköpslandet, dvs England i det här fallet(?).

Edit; Ser nu att det ändå blir dyrare? Stämmer det verkligen att det kostar 3500 kr ink. frakt i sverige?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-21 18:27
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Moms? det kan du antagligen utesluta iom att vi snackar om ett EU-land. Då betalar du den moms som är i inköpslandet, dvs England i det här fallet(?).

Edit; Ser nu att det ändå blir dyrare? Stämmer det verkligen att det kostar 3500 kr ink. frakt i sverige?

Moms (eller VAT) står som 17.5% och det är det jag har räknat med. Ändrade från Pund till Euro och hamnde då på ca 3990kr inkl moms och frakt.

Går att beställa från t ex Macoteket för ca 3400kr inkl moms och frakt.

Jag köpte faktiskt 1GB SO-DIMM till min PB12:a från outpost.com för ca 1395 kr inkl moms och frakt till New York där kompisens syrra bor. Funkar klockrent, dock inget crucial minne

Låter bra, jag är inne på att skaffa mer till min MDD G4.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-21 21:53
Ursprungligen av screwpull:

Jag köpte faktiskt 1GB SO-DIMM till min PB12:a från outpost.com för ca 1395 kr inkl moms och frakt till New York där kompisens syrra bor. Funkar klockrent, dock inget crucial minne

Jag har kikat på det minnet lite. Har funderat på om man skulle lyckas få det till Sverige hyffsat billigt. Lägger man på eventuella kostnader vid införseln så borde man ändå inte hamna mycket över 2000kr. Mycket god affär med andra ord. Problemet är väl att det aldrig verkar finnas i lager.

Du menar väl detta?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-21 18:13

Well, de där 1GB minnena till Powerbooksen var ju en aning dyrare än genomsnittet på siten....

Det verkar som att 1GB minne till Powerbook G4 är ovanligt dyrt hos Crucial.

Hursomhelst: tycker ni att vi ska jobba vidare med Crucial och försöka få dom att skaffa ett sponsorforum här på 99mac där dom svarar på frågor osv?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 23:05
Ursprungligen av Björnström:

Det verkar som att 1GB minne till Powerbook G4 är ovanligt dyrt hos Crucial.

Hursomhelst: tycker ni att vi ska jobba vidare med Crucial och försöka få dom att skaffa ett sponsorforum här på 99mac där dom svarar på frågor osv?

Ja.

(Frågan är väl bara att undvika frågor av typen "men det här minnet på komplett då, funkar det…)

Minne till vettiga priser är alltid välkommet.
Ska snart köpa nån ny burk som jag behöver skrämma åpp minnesmässigt då.

Ursprungligen av Nurell:

Minne till vettiga priser är alltid välkommet.
Ska snart köpa nån ny burk som jag behöver skrämma åpp minnesmässigt då.

Vad menar du? Att Apple inte skulle stoppa i tillräckligt med minne från början?

Mycket bra ide!
Crucial är ett bra minnesföretag med kompatibla minnen till Apple's datorer.

Bra initiativ!

En fråga bara: Vad skulle detta innebära i praktiken för oss på 99mac?

Om jag får som jag vill kommer samarbetet innebära att vi alla kan köpa minnen billigare direkt ifrån Crucial med ett svensktalande sponsorforum där vi kan ställa frågor. 99mac får betalt för sponsorforumet och några procent på försäljningen. Återstår att se om det går igenom

Se till att plus/pro medlemmar får lite rabatt också.
För att inte tala om vad Senior Moderatorerna ska få.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Se till att plus/pro medlemmar får lite rabatt också.
För att inte tala om vad Senior Moderatorerna ska få.

Det är väl bara att hoppa ner i kassavalvet herr krösus Mattias von Anka

Jag kan rapportera att ganska många varit intresserade av Crucial men det har inte blivit några köp. Kanske dags att lägga ner tankarna på ev samarbete?

Jag köpte minne från Crucial för ett par veckor sedan... Visste inte att samarbetet var i hamn. Lite för dålig marknadsföring där, Martin.

Ursprungligen av David Molarin:

Jag köpte minne från Crucial för ett par veckor sedan... Visste inte att samarbetet var i hamn. Lite för dålig marknadsföring där, Martin.

Är affären/samarbetet i hamn? Om så är så är det säkert flera som inte bara är intresserade av Crucial utan som köper av dom likafullt...

Ehhhh? Var köper man? Hur köper man? LÄser jag tråden så får jag intrycket av att samarbete fortfarande diskuteras?

Förvirrad? Förvirrad!

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 11:26

Är helt klart intresserad av att få möjlighet att köpa lite billigare minnan. Om 99mac dessutom kan få en liten slant för det är det ju bara ännu bättre. Samarbeten är bra!

Tänkte väcka denna slumrande lilla tråd...
Det verkar som om något gick i stöpet men:
VAD HÄNDE?

Vi beställde 10 minnen från Crucial idag - mindre än halva priset mot att köpa Kingston och 70% billigare än originalminnen från HP respektive IBM.

Frakten kostade bara 5 euro och paketet är redan skickat enligt trackingnumret. Borde komma på onsdag!

Kollade in registrerade ddr2 minnen, och de priserna var sjysta.
Jag fattade aldrig hur man gjorde för att beställa så att 99mac gynnas?

Ursprungligen av kitesurf:

Kollade in registrerade ddr2 minnen, och de priserna var sjysta.
Jag fattade aldrig hur man gjorde för att beställa så att 99mac gynnas?

Läs tråden från början och du fattar att något sådant avtal aldrig kom till skott.

Jorå avtalet fanns och finns. Däremot var det i stort sett ingen som valde att handla under den månad vi körde banners för Crucial. Bedömde efterfrågan som låg och tog bort bannern. Kan när som helst dra igång det igen.

Bevaka tråden