Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbmail vs. POP-mejl

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vår firma verkar obönhörligen vara på väg från POP-mejl med mejlklienter till ett system som enbart baserar sig på webbmejl via en fiberlina mot moderbolaget. Jag hör till kategorin människor som använder mitt mejlprogram (Entourage) som ett smidigt system för att ha koll på vad som egentligen sagt (mejlats), vilka filer som skickats när etc. Dessutom sitter jag ibland på flyg/tåg och läser/skriver mejl. Speciellt stor nytta har jag med Project Center. Alla dessa fördelar kommer ju/väl försvinna iochmed en övergång till webb-baserat gränssnitt?

Finns det någon som har erfarenhet av dessa webbgränssnitt? Enligt vår datakille ska "de moderna webb-baserade mejlsystemen vara minst lika användbara som mjukvarubaserad POP-mejl. Dessutom kräver de här systemen mindre underhåll än POP-system.". Jag har (ännu) inte ens sett hur det ser ut (mja, Hotmail då, men det lirar förhoppningsvis i en lägre division än vad firman strävar mot).

Finns det någon som har erfarenheter av dessa webb-mejl-system?

Saker jag kan tänka mig är på minussidan:

* Jag kan aldrig kolla i mina gamla mejl på resande fot utan uppkoppling.
* Jag kan inte skriva mejl offline för att sedan skicka när jag är online.
* Lagringskapaciteten har en annan maxgräns än vad jag har lokalt på datorn.
* Strukturen i mina mejlmappar kommer begränsas.
* Om jag ska spara ner webbmejl på hårddisken kommer mejlen som läggs på hårddisken dateras efter när jag drog ner dom på HD:n, istället för att dateras efter när dom skickades.

Saker på plussidan:

* Eh.. förslag?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 18:34

Varför inte ett system som funkar "både och…"???
Varför antingen eller???

Vore kul att höra "datakillens" motivering till att man måse välja…

Kan du ta reda på va de e för system ni kommer köra.. typ Exchanges webmail eller?

Ursprungligen av Johan S:

Kan du ta reda på va de e för system ni kommer köra.. typ Exchanges webmail eller?

Microsoft Exchange 2003. Är det bra grejer? Finns det någon skärmdump och/eller omdöme om detta?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 15:52
Ursprungligen av Goldbeach:

Microsoft Exchange 2003. Är det bra grejer? Finns det någon skärmdump och/eller omdöme om detta?

Ptja...
Men det finns i vart fall både POP3 och IMAP med exchange 2003 om man vill...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 09:58

Jag ställer mig bakom Pärs fråga, varför inte båda?
På det företag jag var på innan satte jag upp båda systemen parallellt. Då kunde ALLA logga in om man var ute hos exempelvis kunder och säljare och andra resenärer som hade med sin bärbara kunde ringa upp / logga in via internet med sin mailklient de hade i sin dator.

Vi körde då för övrigt Lotus Notes som mailprogram, blandad miljö mac och PC

Hur vida de fungerar bra med andra webläsare än Win/IE6 vet ja inte, Microsoft brukar ju inte va bäst på den punkten.
Har bara sett de en snabbis o de verkade se ut som en blandning mellan hotmail och Outlook.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-28 16:30

Exchanges webmail spelar nog i en helt annan liga än traditionella webmailgränssnitt, förutsatt att man använder IE/Win. Den fungerar även i andra läsare, men då är gränssnittet kraftigt förenklat och det blir långt ifrån lika snyggt och effektivt. Hur det är med IE/Mac vet jag inte.

En snabb googling gav mig detta:
http://www.bbk.ac.uk/ccs/docs/5-87/owaimages/owa01.JPG

Använder du IMAP så sparas mailen på servern och visas ändå som vanligt i ditt mailprogram (Entourage/Outlook). De mappar du skapar synkroniseras med servern så innehållet är detsamma hela tiden. Och du kan ändå skriva mail offline för attt sedan skicka. Loggar du in via webbmailen så ser du dina mappar och alla mail. Denna lösning kräver visserligen en hel del utrymme på mailservern men fungerar riktigt bra. Har själv kört den lösningen i 2 år nu och är mycket nöjd.

Farsan använder sig av Exchanges webbmail som spelar i en helt annan division. Där finns ju även kalendern och adressboken dvs det som Entourage/Outlook normalt erbjuder. Han är mycket nöjd med lösningen att alltid ha kontoret tillgänglig bara han har tillgång till en dator. Nackdelen är väl att exchange webbmail kostar en del att köpa in.

  • Medlem
  • Boston
  • 2005-01-28 17:05

Vi kör Outlook på jobbet och web access hemifrån/på resande fot. Visst är gränssnittet en aning förenklat när man inte kör IE6, men jag upplever att det fungerar bättre i andra browsers, Safari, Firefox, Camino, det är tillförlitligare iallafall.

Sen måste jag tillägga att jag inte bara skulle vilja ha web access, ett webgränssnitt blir sällan lika responsivt och effektivt som en client, men som komplement är det kanon. Det ända jag irriterar mig på är att det inte finns möjlighet att markera ett mejl som oläst...

1
Bevaka tråden