Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är jag en Svensson nu?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag sitter jag här och har nästan en liten ålderskris, men ändå inte då jag faktiskt är ganska nöjd med situationen. Men jag har upptäckt att jag nog har blivit en riktig Svensson. Så här gick det till:

För ca två år sedan köpte jag en V70, dvs en "sossecontainer" dock en 2.5T så lite tuffare är normalt är den ju (intalar jag mig själv). Det är ju en bra bil och jag köpte loss den från företaget så riktigt billigt blev det också. Annars hade ju en liten GTI varit coolare men gud så praktiskt med en kombi när man ska till IKEA.

För ca två månader sedan köpte jag och tjejen ett radhus. En lägenhet på stan hade ju passat oss som handsken, men de är ju så himla dyra. Ett stort radhus lite utanför centrum kostar oss mindre och det är ju praktisk och bra med mycket plats (säger tjejens biologiska klocka).
Nu märks det också hur himla bra den där kombin är när man ska få hem nya matsalsmöblerna där alla parmiddagar nu utspelar sig (ut och supa på krogen med bara grabbarna gör vi ju inte så ofta längre, vi är ju faktiskt hela 28 år snart...)

Så idag när jag varit hos mor och far och fikat, tagit en promenad, sitter hemma och har just tänt upp braskaminen så inser jag att samtidigt som jag är nöjd med tillvaron så har man vuxit upp till en riktig medelmänniska. Jag skulle ju bli rockstjärna....

Någon som känner igen sig i denna lilla krönika ?

Nej. Har varken sossecontainer, radhus eller flickvän.

Braskamin vore väl trevligt kanske. Men i en lägenhet på knappa 40kvm får det nog förbli önsketänkande...
Krogen kan definitivt vara trevligt, även om jag vuxit ifrån "supandet" om jag nu någonsin hållit på med sådant...

Rockstjärna tänkte jag bli imorgon....

Jakten på första miljonen gick åt skogen så jag har påbörjat jakten på den andra.
Jag är själv på väg att köpa en V70. Hus har vi redan sedan 1 1/2 år tillbaka.
Hus var inget vuxensteg tycker jag, jag insåg så snart jag köpt huset att så här hade jag velat bo hela livet.
Men samtidigt inser jag att det är detta som menas med medelsvensson livet.
Det liv som så många kämpar för att uppnå.
Vi lever gott och trivs med vårt liv.
Det är bara ibland som jag drabbas av känslan, argh inget mer?
Hade vi inte rest så mycket som vi gjort hade jag nog blivit galen tror jag.

Så nog känner jag igen mig till mångt och mycket.
Det bästa med att bli äldre är att andra lyssnar på vad jag säger och tror mig.
Något som jag inte upplevde när jag yngre.

Rockstjärne ångest fick jag igår på en par middag då vi sedan spelade Donkey Konga och jag fick väldigt mycket beröm för mitt trumspelande, av en trummis. Då slog mig tanken "Fan jag skulle ha satsat". Men den försvann lika fort...

Jag kan skriva mycket om detta men då får det bli på offtopic.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 16:28

Ja, jag känner igen detta fenomen mycket väl, dock inte i mig själv. Min kris är snarare omvänd - att jag inte har det som du beskriver medan många av mina vänner har det. Det är dock inte en kris som i "problem", utan jag är nöjd med situationen precis som du.

Jag skulle ju för övrigt också bli en massa saker som jag inte blev, inklusive rockstjärna. Ironiskt nog lades rockbandet på is pga att två medlemmar blev småbarnsföräldrar, dvs deras Svenssonfaktor ökade till en nivå som inte var förenlig med hårdrock

Men ja...till en viss gräns är det nog bra att låta livet bli som det blir, så länge man trivs med sin tillvaro. Det är väl bara det att innerst inne har man väl kanske nån slags dold rädsla att vakna upp när man är 50 och tycka att man inte har "gjort något" med sitt liv.

Mest pengar när man dör vinner, eller hur var det?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-01-29 18:47

I min ungdom var jag dansbandsstjärna och har faktiskt stått på samma scen, samma kväll och delat loge med massa sjärnor som Ted Gärdestad, ABBA mfl. senare blev jag lokal rocksjtärna.

Ja, jag har haft några sossecontainers (riktiga 240 ), har haft hus både radhus och stora huset på landet. . Barnen flyttar hemifrån, bara en kvar ett halvår till.

Idag bor jag i lägenhet (Gud så skönt!) kör den svarta sportSaaben med en vit applelogga. Satsar återigen lite på musiken, fast lär nog aldrig bli nån stjärna.

Så var lugn - det finns en tid efteråt också!

Det är den rädslan jag känner ibland, att vakna upp som 53 åring och komma på att jag inget gjort och bli en patetisk ungsnärtsraggare. Huvva!

Tack Tobbe Hj - skönt att veta!

Har bara en sak jag känner jag måte uppfylla. Att bo utomlands minst i ett år.
Vi jobbar på det vi får se vad som händer.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Idag sitter jag här och har nästan en liten ålderskris, men ändå inte då jag faktiskt är ganska nöjd med situationen. Men jag har upptäckt att jag nog har blivit en riktig Svensson. Så här gick det till:

För ca två år sedan köpte jag en V70, dvs en "sossecontainer" dock en 2.5T så lite tuffare är normalt är den ju (intalar jag mig själv). Det är ju en bra bil och jag köpte loss den från företaget så riktigt billigt blev det också. Annars hade ju en liten GTI varit coolare men gud så praktiskt med en kombi när man ska till IKEA.

För ca två månader sedan köpte jag och tjejen ett radhus. En lägenhet på stan hade ju passat oss som handsken, men de är ju så himla dyra. Ett stort radhus lite utanför centrum kostar oss mindre och det är ju praktisk och bra med mycket plats (säger tjejens biologiska klocka).
Nu märks det också hur himla bra den där kombin är när man ska få hem nya matsalsmöblerna där alla parmiddagar nu utspelar sig (ut och supa på krogen med bara grabbarna gör vi ju inte så ofta längre, vi är ju faktiskt hela 28 år snart...)

Så idag när jag varit hos mor och far och fikat, tagit en promenad, sitter hemma och har just tänt upp braskaminen så inser jag att samtidigt som jag är nöjd med tillvaron så har man vuxit upp till en riktig medelmänniska. Jag skulle ju bli rockstjärna....

Någon som känner igen sig i denna lilla krönika ?

Ålder: 31 (check!)
Barn: 2 (check!)
Bil: Saab-Scania 9-5 Kombi (check)
Hus: Villa (check!)
Lovehandles: Japp (check!)
Jobbar mer på huset än sitter framför datorn: Du anar inte! (check!)

Ursprungligen av Joacim Melin:

Ålder: 31 (check!)
Barn: 2 (check!)
Bil: Saab-Scania 9-5 Kombi (check)
Hus: Villa (check!)
Lovehandles: Japp (check!)
Jobbar mer på huset än sitter framför datorn: Du anar inte! (check!)

Ålder: 27 (check!)
Civilstånd: Eftertraktad singel
Barn: 0
Bil: Saab 9-3 Aero (205 hk)
Hus: Lägenhet (42 kvm central Jönköping)
Lovhandels: Nix (ja, ja små små)
Jobbar mer på huset än sitter framför datorn: Va?

Nä, jag känner inte igen mig. Men jag var väldigt nära ett tag och snart är jag där också.

Ursprungligen av Christian Åhs:

Ålder: 27 (check!)
Civilstånd: Eftertraktad singel

Jönköpings svar på Ricky Martin....

  • Medlem
  • 2005-01-31 11:54
Ursprungligen av Joacim Melin:

Ålder: 31 (check!)
Barn: 2 (check!)
Bil: Saab-Scania 9-5 Kombi (check)
Hus: Villa (check!)
Lovehandles: Japp (check!)
Jobbar mer på huset än sitter framför datorn: Du anar inte! (check!)

Ålder: 33 (check!)
Barn: 1 av eget kött och blod och 2 bonuskids (check!)
Bil: Audi A6 Avant (check)
Hus: Villa (check!)
Lovehandles: Japp (check!)
Borde jobba mer på huset än vad jag sitter framför datorn...

Jag tror inte att medelsvensson finns egentligen. Vem man än börjar snacka med har nån underlig böjelse (själv kör jag iTunes till stereon från en Blådåre i källaren, hur udda är inte det om man frågar nån som lever för sina tändstickstavlor?!). Medelsvensson är man bara om man själv definierar sig som det.
Men vad jag retar mig på är att det anses töntigt att mogna, att växa upp, att inse att det finns mer saker i livet än att klamra sig fast vid sin egen 20-årsålder och tycka att man inte är "redo" att skaffa barn fast man redan har fyllt 35, att man måste förverkliga sig själv bla bla. Är man inte mogen för barn när man är 30 bast blir man det aldrig. Vad är det för fel på att ha en Volvo kombi? Jag går faktiskt och funderar på att köpa en 245. Den är ju grym! Min gubba-Mazda faller i bitar.

Som sagt, jag har villa, barn, kombi, sambo, är tom frånskild, men...

jag lyssnar på ganska extrem musik, jag spelar flera instrument, kan fotografera, jobbar kl 14-00.30 3,5 dagar i veckan, har rest jorden runt flera varv med Ikea uder 6 år... Medelsvensson, my ass! Så tror jag många har det, fast på sina sätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 11:59
Ursprungligen av Baron:

jag lyssnar på ganska extrem musik, jag spelar flera instrument

Vad för musik, vilka instrument lirar du?

  • Medlem
  • 2005-01-30 16:32

Du är inte en Svensson om du inte kör Pc

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 16:46
Ursprungligen av nixon:

Du är inte en Svensson om du inte kör Pc

Bra sagt Nixon!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 16:45

Svenssonbekännelse:
Idag körde jag bort och söndagstvättade bilen i en automattvätt…

(Till min ursäkt kan jag framföra att det borde gjorts innan jul )

Ursprungligen av Pär:

Svenssonbekännelse:
Idag körde jag bort och söndagstvättade bilen i en automattvätt…

(Till min ursäkt kan jag framföra att det borde gjorts innan jul )

Om du är en sån som tycker att det är viktigt att tvätta bilen för att det är jul så är du också en Svensson, Pär.
Fast nu gjorde du ju inte det, men du lekte med tanken. Farligt nära.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 16:53

På en tidigare arbetsplats hade jag en arbetskamrat som var en riktig svensson. Han hade en rostig VW Passat diesel från 1991 men tog pendeltåget från radhuset i Knivsta in till arbetsplatsen på Södermalm i Stockholm. Och så var han PC-nisse. Hemskt snäll var han, men tråkig.

Svensson för att man kör Volvo?! Jag har alltid kört Volvo (två ägda bilar). Numera är det Volvo 850 Sedan. Men jag räknar mig inte som svensson (inte ens nära) trots att jag då innehar en av ingredienserna som erfodras

Nä, Volvon får inte kännas som en svenssonpryl. Den är en förmån att få äga

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 09:26

har precis köpt ett parhus i ett villaområde, och det är väl ganska svensson.
är 30 år.
har parabol. enbart för NBA på canal+.
tvättar bilen var 3-4 vecka, vilket är lite för sällan.
men det är iaf ingen volvo, utan en Peugeot 206 Griffe.

tillbringar ofta både fredag och lördag på krogen, men oftast bakom skivspelarna. och det kommer jag nog aldrig att sluta med. om jag får välja på att satsa helhjärtat på svensson-livet eller djandet, vinner skivspelandet.

tog ett rejält skutt på svensson-stegen iom huset. innan bodde vi två på 45kvm på fridhemsplan.

tvättar bilen fyra dar i VECKAN? Jag tvättar bilen fyra gånger om året, max.

Ursprungligen av Joacim Melin:

tvättar bilen fyra dar i VECKAN? Jag tvättar bilen fyra gånger om året, max.

"tvättar bilen var 3-4 vecka" står det ju

Jag är nog på väg att fastna lite jag med. Ingen kombi ännu, men hus med renoveringsbehov. Kombin kommer - bulle i ugnen...

Är inte det här lite offtopic förresten?

:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 11:49

Ålder: 29, 30 i år (check!)
Civilstånd: Sambo
Barn: 0
Bil: Citroën Xantia Turbo CT Activa
Hus: Lägenhet
Dator/Datorer: Ja, iBook & PC
Jobbar mer på huset än sitter framför datorn: Nej

Man är absolut svensson om man kör Volvo! För att njuta av livets goda använder man Mac och kör Citroën.

(försöker tvätta det franska underverket 1 gång/vecka...)

  • Medlem
  • 2005-01-31 12:08

Pantera åt ett håll, Steve Reich åt ett annat, Györgi Ligeti åt ett tredje, Frei Manuel Cardoso åt ett fjärde, Julio Iglesias åt ett femte, Casiopeia åt ett sjätte... Jag vet att det inte är extremt inom respektive genre, men för "medelsvensson" är det nog det.
Jag spelar gitarr, (el-)bas, blockflöjt och lite keyboards.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 13:00
Ursprungligen av Baron:

Pantera åt ett håll, Steve Reich åt ett annat, Györgi Ligeti åt ett tredje, Frei Manuel Cardoso åt ett fjärde, Julio Iglesias åt ett femte, Casiopeia åt ett sjätte... Jag vet att det inte är extremt inom respektive genre, men för "medelsvensson" är det nog det.
Jag spelar gitarr, (el-)bas, blockflöjt och lite keyboards.

Ok, nice. Inte riktigt vad jag är inne på...trist det där med Dimebag.

  • Medlem
  • 2005-01-31 13:03

själv då?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 14:42
Ursprungligen av Baron:

själv då?

Vad jag lyssnar på? Vad jag spelar?

Grupper jag föredrar för nämna några: Death Cab For Cutie, John Vanderslice, Sebadoh, Mars Volta, ...And You Will Know Us By the Trail Of Dead, Modest Mouse, Aloha, Pedro The Lion, Dinosaur Jr m.m

Instrument jag spelar: Gitarr (el & akustisk), Bas, Trummor.

44 år snart
Sambo sen 5 år
En liten tjej på 4 år
Mitsubishi Galant 92
Bostadsrätt, stor trea
Sommarhusbyggare
400 l akvarie
4 inkopplade Macar hemma

Jobbar som "Ingenjör"
Nykter, tråkig/tokig, gråhårig och grinig i trafiken
Svensson: jag har siktat på att bli en i 10 år och tro fan; det gick visst!

Allt detta på 3 år, Baron ? Sannerligen ingen Svensson...

1
Bevaka tråden