Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

67-tums bakprojektions-TV

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur bra är gamla bakprojektions-TV med CRT-teknik? Jag ska iofs iväg och kika på dom på tisdag kväll, men tänkte höra om ni hade någon erfarenhet. Rören är bytta för två år sedan.

Ursprungligen av Christian Åhs:

Hur bra är gamla bakprojektions-TV med CRT-teknik? Jag ska iofs iväg och kika på dom på tisdag kväll, men tänkte höra om ni hade någon erfarenhet. Rören är bytta för två år sedan.

Köp inte om du inte får den till ett obcent bra pris. Om rören är bytta så borde alltså modellen i fråga vara kanske 4-5 år gammal, minst, och på den tiden innebar bakprojektions-TV att man var tvungen att sitta rakt framför teven i perfekt höjd, annars var bilden skit. Kontrasten i en bakprojektions-TV är, milt sagt, bara skit.

Vid närmare eftertanke ser det ungefär lika illa ut nu också med de modeller som finns på marknaden idag. En god vän köpte en 51" Sony bakproj och visst, den ser kanon ut om man sitter med en helt perfekt betraktningsvinkel men ställer man sig upp så ser man inte ett skit. Iofs är den baserad på DLP och inte CRT men problematiken med betraktningsvinkeln är den samma på alla de där konstruktionerna.

Satsa på en projektor istället, eller vänta tills "platta" apparater kommer ner ytterligare i pris.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Köp inte om du inte får den till ett obcent bra pris. Om rören är bytta så borde alltså modellen i fråga vara kanske 4-5 år gammal

Jag är nöjd med min Philips 32-tum bredbilds-tv jag har i dag. Men den här gigantiska skapelsen kostar bara kaffepengar. Frågan är om det är värt att åka och hämta den och försöka möblera med den i lägenheten eller inte. Har den s-video-ingång så blir den gamla PowerBooken kanske en trevlig partner till den.

Om priset endast är kaffepengar så är det väl inte hela världen om den visar sig att inte hålla måttet...Dock kan vikten vara ett problem speciellt om man har en trappa eller eller flera som skall forceras.

Jag har en god vän med en 55" bakprojektions tv med en bild som inte står många plasma skärmar långt efter i samma årsmodell... Jag hjälpte till att bära in aset...Ca 150kg, tur att tyngdpunkten var ganska låg på den modellen.

mvh

Ursprungligen av xplane:

Om priset endast är kaffepengar så är det väl inte hela världen om den visar sig att inte hålla måttet...Dock kan vikten vara ett problem speciellt om man har en trappa eller eller flera som skall forceras.

Jag flyttar ner två våningar om tre månader, men hämtar den redan om två veckor. Undra om mormor och morfar vill ha en stor tv ett tag. Om inte annat har Jocke erbjudit sig att hämta den i Saaben.

Jag har en 50" Sony Multiscan X9200u som är riktigt trevlig, inte lika flashig som en 50" Plasma men vem har råd med en sådan?

Iofs använder den tre TFT LCD paneler, vet inte vad skillnaden mot en CRT dock (väger 48kg).
http://www.reviewsonline.com/sony9905.htm (en bit ner)

Ursprungligen av Christian Åhs:

Hur bra är gamla bakprojektions-TV med CRT-teknik? Jag ska iofs iväg och kika på dom på tisdag kväll, men tänkte höra om ni hade någon erfarenhet. Rören är bytta för två år sedan.

CRT (Cathode Ray Tube) tekniken är den hittils bästa och oöverträffade tekniken för att projicera stora bilder med hög kvalité. Det är bara att se på priserna för projektorer med 3 st CRT!

CRT i en bakprojektions-TV ger ett mycket attraktivt förhållande mellan pris och prestanda. Orsaken är givetvis förenklingar i strålgången istället för 3 dyra optiker (skärpekontroll och allt annat) men framförallt ljusstyrkan. Den behöver inte alls vara i samma klass som projektorerna eftersom ljuset inte reflekteras mot duk (med förluster i form av avstånd, dukens reflektion mm). Här tittar ju betraktaren rakt in i bilden via en mattskiva.

I de flesta bakprojektions-TV's sköts kylningen med passiva komponenter alternativt gelé-teknik (Tomphsson). Detta innebär således ljudlös funktion. En projektor väsnas (hittils) alltid med en fläkt. Orsaken är förstås den generösa lådan där komponenterna inte trängs ihop, som i en projektor kombinerat med möjligheten till konvektion via luft och/eller gelé.

Jämfört med andra tekniker är upplösningen av bilden, och skärpan, mest beroende på elektroniken som styr rören (men optik och rör är också viktiga). Riktigt gjord bör en bra CRT-bakprojektions-TV spöa alla LCD, plasma och DLP tekniker med undantaget för svart-områdena. Där är DLP's starkaste sida, inget ljus är så svart det kan bli (spegen vriden).

CRT fanns i bakprojektions-tv ganska tidigt och hade då inte de fördelar tekniken har kapacitet att kunna producera varför man inte generellt kan påstå att bara för att det är CRT's i TVn är den bra!

Ursprungligen av Björnström:

Jag har en 50" Sony Multiscan X9200u som är riktigt trevlig, inte lika flashig som en 50" Plasma men vem har råd med en sådan?

Iofs använder den tre TFT LCD paneler, vet inte vad skillnaden mot en CRT dock (väger 48kg).
http://www.reviewsonline.com/sony9905.htm (en bit ner)

Vad kan jag få för pris på en sådan idagens läge Martin?

Har du burit in den ännu?

Nej, nästa vecka. Återkommer med bilder och funderingar på vad jag ska göra av den. Min nuvrande lägenhet funkar inte.

Ja, nästa vecka får ni hela historien. Exklusivt för Plus-medlemmar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-18 00:08
Ursprungligen av Christian Å:

Nej, nästa vecka. Återkommer med bilder och funderingar på vad jag ska göra av den. Min nuvrande lägenhet funkar inte.

Ja, nästa vecka får ni hela historien. Exklusivt för Plus-medlemmar.

Jaaa?

Ha, ha.
Fyra projektorer, fyra speglar och två skärmar står i ett garage. Längre lär de inte komma.

1
Bevaka tråden