Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokföringsprogram - igen

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-12 16:27

Jag tror jag har läst alla trådar om de bokföringsprogram som finns tillgängliga här, men jag blir som inte klokare. Min flickvän är egenföretagare på sidan om och behöver ett lite, enkelt och bra bokföringsprogram som man kan hantera fakturor i. Just nu görs allt i Excel, inte så jättebra. Har tittat på många olika olika program och det här är kontentan:

* Montania stepone nxt - Verkar som ett ruskigt stabit program med många avancerade funktioner, kostar dock 2000:- och har ingen fakturering. Man kunde tydligen lägga till det om man köpte mer saker, men då blir det ju ännu dyrar och ännu mer avancerade funktioner som ska användas.

* Uni_bas - Verkade enligt all dokumention som programmet som vi letat efter. Laddade ner programmet och skrev ut massa dokumetation (som verkade ganska bra) och startade programmet... det var det värsta jag sett! Ingen som helst ordning på vad som fanns i menyraden, ingen som helst hänsyn till några UI guidelines, oflyttbara dialogrutor med knappar utan text. Förutom det så lyckades vi inte skapa ett nytt företag för att testa programmet utan bara använda det test-företaget som kom med.

* Hogia - Finns inte längre (?)

* Hansaword Firstoffice - Verkar som ett bra program, men kunde inte hitta vad det kostade eller någon demoversion.

* iCash - Aldeles för simpelt.

* Corbisoft - Väldigt tunn hemsida - hittade ingen information som var av värde, och måste köras i classic - det går fetbort.

* Stelvio - Deras hemsida går jättelångsamt, kunde inte ladda ner någon demo.

* Windows-program - Kräver VPC, extra program - extra

Så... ni som är små egenföretagare, vad använder ni? Köper ni verkligen enorma ekonomilösningar där bara en bråkdel av funktionerna används? Eller finns det ett program som är perfekt...

Vägled mig!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-12 17:02

Jag kör med Stelvios program, tycker det är lagom dyrt och räcker för mina behov, det ingår inte någon faktura hantering i den version som jag köpt in då jag anser att jag klarar det ändå

Ursprungligen av Jobbe:

........* Uni_bas - Verkade enligt all dokumention som programmet som vi letat efter. Laddade ner programmet och skrev ut massa dokumetation (som verkade ganska bra) och startade programmet... det var det värsta jag sett! Ingen som helst ordning på vad som fanns i menyraden, ingen som helst hänsyn till några UI guidelines, oflyttbara dialogrutor med knappar utan text. Förutom det så lyckades vi inte skapa ett nytt företag för att testa programmet utan bara använda det test-företaget som kom med........Vägled mig!

Du började så bra ..."verkade som programmet vi letade efter..." sedan fastnade Du (som vissa andra) på utseendet. Ja, vi börjar bli vana vid det. Till skillnad från andra som klagat på utseendet och då bara färgvalet, har Du klagat på ordning i menyraden, UI guidelines och dialogrutor.

Du har upptäckt att UNI_BAS ser HELT annorlunda ut. Ser inte ut som något annat bokföringsprogram. Det är sant, det är så det är, det är just det som är meningen. Vi upptäckte att det fanns många som i likhet med Dig var ute och letade efter något riktigt enkelt. Vad hade det varit för vits med att då göra ett program som ser ut som alla andra? Vi kostade istället på oss något som kallas eget tänkande. Vi har inga lustifika ikoner som man trycker på om man t.ex skall registrera en "kostnad utan faktura". - Hur ska en sådan ikon se ut? I UNI_BAS har vi istället en knapp med texten: "kostnad utan faktura". - Rakt på sak utan krussidyller. Sedan får Du tycka att det är fult eller inte. Om alla som överhuvudtaget känner till "UI guidelines" vänder oss ryggen och dom få som inte bryr sig om "UI guidelines" köper UNI_BAS - ja då klarar vi oss.

I alla andra bokföringsprogram måste Du kunna bokföring (debet och kredit). I UNI_BAS klarar Du Dig med minimala kunskaper. Det är faktiskt så att UNI_BAS (programmet) kan bokföring och vet när det ska vara debet och när det ska vara kredit. Bra för många, men tydligen inte så bra för Dig.

Till sist - Testbolaget. Jo, tidigare kunde man köra igång och använda UNI_BAS "på riktigt" en tid utan att betala. På den punkten har vi rättat oss efter det som är brukligt på marknaden. Vi behöver ju inte vara annorlunda på allt

Senast redigerat 2005-02-13 06:44

Holt har gratis fakturering- och löneprogram: http://shop.holt.se/

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-13 14:01
Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Du började så bra ..."verkade som programmet vi letade efter..." sedan fastnade Du (som vissa andra) på utseendet. Ja, vi börjar bli vana vid det. Till skillnad från andra som klagat på utseendet och då bara färgvalet, har Du klagat på ordning i menyraden, UI guidelines och dialogrutor.

Du har upptäckt att UNI_BAS ser HELT annorlunda ut. Ser inte ut som något annat bokföringsprogram. Det är sant, det är så det är, det är just det som är meningen. Vi upptäckte att det fanns många som i likhet med Dig var ute och letade efter något riktigt enkelt. Vad hade det varit för vits med att då göra ett program som ser ut som alla andra? Vi kostade istället på oss något som kallas eget tänkande. Vi har inga lustifika ikoner som man trycker på om man t.ex skall registrera en "kostnad utan faktura". - Hur ska en sådan ikon se ut? I UNI_BAS har vi istället en knapp med texten: "kostnad utan faktura". - Rakt på sak utan krussidyller. Sedan får Du tycka att det är fult eller inte. Om alla som överhuvudtaget känner till "UI guidelines" vänder oss ryggen och dom få som inte bryr sig om "UI guidelines" köper UNI_BAS - ja då klarar vi oss.

I alla andra bokföringsprogram måste Du kunna bokföring (debet och kredit). I UNI_BAS klarar Du Dig med minimala kunskaper. Det är faktiskt så att UNI_BAS (programmet) kan bokföring och vet när det ska vara debet och när det ska vara kredit. Bra för många, men tydligen inte så bra för Dig.

Till sist - Testbolaget. Jo, tidigare kunde man köra igång och använda UNI_BAS "på riktigt" en tid utan att betala. På den punkten har vi rättat oss efter det som är brukligt på marknaden. Vi behöver ju inte vara annorlunda på allt

Missförstå mig rätt, ingen skulle vara gladare än vi om UNI_BAS faktiskt var använbart. Att det har ett annat utseende än vad som specificeras av 'UI-guidlinesen' kan ju kanske sticka lite i ögonen på mig, men om det är ett bra och funktionellt program som är lättanvänt och bra så gör ju det mindre. Nu var det ju inte det som var problemet, att det så annorlunda ut, utan att det var näst intill oanvändbart. Så när jag säger 'näst intill oanvändbart', vad menar jag då? Jo jag ska ge ett par exempel:

Först, starta programmet som inte har en egen ikon utan isället använder 4D-databasens-standardikon. En dialogruta (om man kan kalla det det) kommer upp med lite info om vad som är nytt i programmet. Denna ruta ligger i ena kanten av skärmen och går inte att flytta på. Den har även tre knappar utan text, så vad som händer om man trycker på någon av dom verkar vara helt godtyckligt. Jag klickar på en av knapparna och en ny ruta kommer upp som säger nåt i stil med "#Fel -5000 ... Dokumentet kunde inte hittas".

Ok, så jag klickar bort rutan och upp kommer en ny ruta med 4D-loggan och titeln 'Anpassad'. Denna ruta går inte att stänga så jag börjar leta i menyerna. Arkivmenyn innehåller alternativen " - ", " ", " " och " - ", vilket säger sig självt inte hjälpte mig särskilt mycket. I hjälpmenyn fanns UNI_BAS Help, som jag klickade på och fick upp Apples hjälpprogram, fast utan innehåll. Ingen hjälp där alltså. Programmenyn har en "Quit UNI_BAS", men denna är utgråad och går inte att klicka på, så jag tvångsavslutar programmet.

Om detta på nåt sätt verkar som ett 'lättanvänt' program så upplys mig gärna vad lättanvänt betyder på Unicell. Antingen så har jag fått världens betaversion (laddade ner demot på hemsidan igår), eller så är programmet verkligen jättedåligt.

Jag har fått igång programmet och surfat runt lite i test-företaget och problem liknande de ovan fanns hela tiden, som tex. knappar utan text. Det känns helt enkelt inte som ett pålitligt program.

Som jag sa tidigare, utifrån specifikationerna, dokumentationen och vad Sten_UNICELL berättat om sitt program så verkade det vara det perfekta programmet, bokföring och fakturering, lättsamt och bra prisklass. Vi hade i princip bestämt att använda oss av programmet, men den dåliga upplevelsen med demoversionen gjorde att vi gav upp. Inte minst för att man inte kunde göra ett nytt företag och testa på för att sedan bygga vidare på om man köper programmet.

Det du sa: "Om alla som överhuvudtaget känner till "UI guidelines" vänder oss ryggen och dom få som inte bryr sig om "UI guidelines" köper UNI_BAS - ja då klarar vi oss." låter i mina öron att ni bortser helt från "UI guidelines" för att det är bara nånting extra för elitister som vill att alla Mac-program ser lika ut. UI guidelines handlar mest om att programmet ska vara användbart och att användare ska känna igen sig mellan olika program. Om ni nu utvecklar för både windows och mac så förstår jag att ni kanske vill ha ett eget typ av GUI som kanske inte passar in på någon av plattformerna men åtminstonde ser lika ut på båda. Detta behöver ju inte betyda att man inte ska följa de "UI guidelines" som finns, eftersom de finns där av en anledning.

Hoppas du förstår mina synpunkter och inser att programmet har alvarliga brister när det gäller användarvänlighet.

Senast redigerat 2005-02-13 14:55
Ursprungligen av Jobbe:

Missförstå mig rätt, ingen skulle vara gladare än vi om UNI_BAS faktiskt var använbart, att det har ett annat utseende än vad som specificeras av 'UI-guidlinesen' kan ju kanske sticka lite i ögonen på mig, men om det är ett bra och funktionellt program som är lättanvänt och bra så gör ju det mindre. Nu var det ju inte det som var problemet, att det så annorlunda ut, utan att det var näst intill oanvändbart. Så när jag säger 'näst intill oanvändbart', vad menar jag då? Jo jag ska ge ett par exempel:

Först, starta programmet som inte har en egen ikon utan isället använder 4D-databasens-standardikon. En dialogruta (om man kan kalla det det) kommer upp med lite info om vad som är nytt i programmet. Denna ruta ligger i ena kanten av skärmen och går inte att flytta på. Den har även tre knappar utan text, så vad som händer om man trycker på någon av dom verkar vara helt godtyckligt. Jag klickar på en av knapparna och en ny ruta kommer upp som säger nåt i stil med "#Fel -5000 ... Dokumentet kunde inte hittas".

Ok, så jag klickar bort rutan och upp kommer en ny ruta med 4D-loggan och titeln 'Anpassad'. Denna ruta går inte att stänga så jag börjar leta i menyerna. Arkivmenyn innehåller alternativen " - ", " ", " " och " - ", vilket säger sig självt inte hjälpte mig särskilt mycket. I hjälpmenyn fanns UNI_BAS Help, som jag klickade på och fick upp Apples hjälpprogram, fast utan innehåll. Ingen hjälp där alltså. Programmenyn har en "Quit UNI_BAS", men denna är utgråad och går inte att klicka på, så jag tvångsavslutar programmet.

Om detta på nåt sätt verkar som ett 'lättanvänt' program så upplys mig gärna vad lättanvänt betyder på Unicell. Antingen så har jag fått världens betaversion (laddade ner demot på hemsidan igår), eller så är programmet verkligen jättedåligt.

Jag har fått igång programmet och surfat runt lite i test-företaget och problem liknande de ovan fanns hela tiden, som tex. knappar utan text. Det känns helt enkelt inte som ett pålitligt program.

Som jag sa tidigare, utifrån specifikationerna, dokumentationen och vad Sten_UNICELL berättat om sitt program så verkade det vara det perfekta programmet, bokföring och fakturering, lättsamt och bra prisklass. Vi hade i princip bestämt att använda oss av programmet, men den dåliga upplevelsen med demoversionen gjorde att vi gav upp. Inte minst för att man inte kunde göra ett nytt företag och testa på för att sedan bygga vidare på om man köper programmet.

Det du sa: "Om alla som överhuvudtaget känner till "UI guidelines" vänder oss ryggen och dom få som inte bryr sig om "UI guidelines" köper UNI_BAS - ja då klarar vi oss." låter i mina öron att ni bortser helt från "UI guidelines" för att det är bara nånting extra för elitister som vill att alla Mac-program ser olika ut. UI guidelines handlar mest om att programmet ska vara användbart och att användare ska känna igen sig mellan olika program. Om ni nu utvecklar för både windows och mac så förstår jag att ni kanske vill ha ett eget typ av GUI som kanske inte passar in på någon av plattformerna men åtminstonde ser lika ut på båda. Detta behöver ju inte betyda att man inte ska följa de "UI guidelines" som finns, eftersom de finns där av en anledning.

Hoppas du förstår mina synpunkter och inser att programmet har alvarliga brister när det gäller användarvänlighet.

Jag förstår Dina synpunkter. Det är bra att Du talar om vad Du tycker - det är givetvis så vi kan förbättra UNI_BAS.

Det är synd att Du retat upp Dig på att man inte kan provköra i en egen datafil med egna uppgifter innan man köper programmet. Mycket av de nackdelar och konstigheter Du beskriver beror faktiskt på en enda sak: Trots att du insett att man inte får prova UNI_BAS på det sättet har Du på något sätt ändå lyckats skapa en egen datafil menad för Ditt företag. Detta går inte i linje med licensbestämmelserna och det är klar att om Du har en sådan fil - då ska inte programmet fungera. HUR VET JAG DETTA? Var och en som laddar ner UNI_BAS från nätet kan konstatera att den bilden som Du beskriver "En dialogruta (om man kan kalla det det) kommer upp med lite info om vad som är nytt i programmet. Denna ruta ligger i ena kanten av skärmen och går inte att flytta på. Den har även tre knappar utan text, så vad som händer ....." DEN DIALOGRUTAN KOMMER ALDRIG UPP I TESTFÖRETAGET! Du försöker alltså arbeta i en fil som saknar licensnummer. Vad begär Du? Lite här och var i programmet så är det meningen att Du ska sparkas ut! Den "dåliga upplevelsen med demoversionen" beror först och främst på att Du gör något man inte får göra.

Alla Dialogrutor i UNI_BAS ser likadana ut - enhetligt. Dom har tre knappar i nederkant. Ibland används alla tre, ibland två och ibland bara en. En knapp som inte används - den saknar text. Är detta störande??

Jo, jag är ledsen, Du har rätt - vi struntar totalt i "UI guidelines" -det går helt enkelt inte att åstadkomma den enkelheten som vi efterstävat om vi ska rätta oss efter guidlines. Vill också påminna Dig om att om "UI guidelines" hade funnits på 80-talet då hade Du fortfarande suttit framför en MS-Dos apparat. Jag kan lova Dig att någon papperskorg fanns inte i några guidlines på den tiden. Någon vågade ändå ta steget. Det kallas ibland för utveckling.

Ring hit så hjäper jag Dig gärna att rätta till detta med den korrupta datafilen. Du kanske kan ge lite mer feedback i utbyte Det ska nog kunna bli en nöjd kund av Dig med:)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-13 18:18

Med risk att vara offtopic...

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Mycket av de nackdelar och konstigheter Du beskriver beror faktiskt på en enda sak: Trots att du insett att man inte får prova UNI_BAS på det sättet har Du på något sätt ändå lyckats skapa en egen datafil menad för Ditt företag. Detta går inte i linje med licensbestämmelserna och det är klar att om Du har en sådan fil - då ska inte programmet fungera. HUR VET JAG DETTA? Var och en som laddar ner UNI_BAS från nätet kan konstatera att den bilden som Du beskriver "En dialogruta (om man kan kalla det det) kommer upp med lite info om vad som är nytt i programmet. Denna ruta ligger i ena kanten av skärmen och går inte att flytta på. Den har även tre knappar utan text, så vad som händer ....." DEN DIALOGRUTAN KOMMER ALDRIG UPP I TESTFÖRETAGET! Du försöker alltså arbeta i en fil som saknar licensnummer. Vad begär Du?

Den här datafilen som jag 'magiskt' lyckats skapa gjordes aldeles själv av UNI_BAS när jag vadle att skapa en ny datafil genom att klicka på Arkiv->Byt företag sen valde jag 'skapa ny datafil'. När jag valde att använda databasfilen fick jag en fråga om jag ville köpa en licens. Jag klickade för att se om det fanns någon mer information vilket ledde mig till en återvändsgränd. Det må hända att jag kanske inte borde ha klickat på 'Ny licens' om jag inte ville beställa en sådan, men man borde ju i alla fall kunna ångra sig och komma tillbaka till val av databas om man te.x. råkat trycka fel. Så jag tvångsavslutade programmet, vilket antagligen ledde till att filen blev korrupt.

Så vad begär jag? Det var kanske ett handhavandefel, MEN (och här kommer vi till HIG - Human Interface Guidlines) varför kunde inte programmet sagt till mig att filen var korrupt eller saknade licens och skickat mig till listan med företag igen då? Istället för att bli helknasigt och ge obegripbara meddelanden varje gång man startar programmet?

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Alla Dialogrutor i UNI_BAS ser likadana ut - enhetligt. Dom har tre knappar i nederkant. Ibland används alla tre, ibland två och ibland bara en. En knapp som inte används - den saknar text. Är detta störande??

Ja, detta är väldigt störande. Skulle du verkligen vilja ha det så i alla program? Tre knappar i alla dialogrutor, oavsett om de behövs eller ej? Jag har i UNI_BAS sett dialogrutor med tre knappar utan text - vad gör dessa knappar? Och det är inte så att de är 'disabled' heller, nä de går att trycka på och det händer saker (t.ex. att dialogutan försvinner). Tänk om man behöver fyra knappar, vad gör man då?

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Jo, jag är ledsen, Du har rätt - vi struntar totalt i "UI guidelines" -det går helt enkelt inte att åstadkomma den enkelheten som vi efterstävat om vi ska rätta oss efter guidlines. Vill också påminna Dig om att om "UI guidelines" hade funnits på 80-talet då hade Du fortfarande suttit framför en MS-Dos apparat. Jag kan lova Dig att någon papperskorg fanns inte i några guidlines på den tiden. Någon vågade ändå ta steget. Det kallas ibland för utveckling.

Jag tror du blandar ihop HIG eller 'UI guidlines' med statiskt enhetligt utseende. HIG fanns även på 80-talet, i alla fall hemma hos Apple. Bara för att det fanns då och såg ut på ett visst sätt så betyder det inte att det inte ändras eller utvecklas. HIG betyder inte att allt alltid ska se likadant ut, Apples UI ändras ju hela tiden - se bara på skillnaden mellan OS X 10.0 och Tiger. Men HIG betyder att man ska anpassa program så att användaren lätt kan använda programmet utan att försumma kraftfullheten i programmet. Där ingår bland annat att man inte har knappar som man inte kan 'råka' trycka på och saker som man inte visste skulle hända händer som att inte lägga 'Spara dokument' bredvid / för nära 'Spara inte ändringar' eller ha tryckbara knappar utan text.

Och om du tycker att UNI_BAS är ett program som visar hur användarvänligheten har tagit ett steg framåt i förhållande med Apples program så kan jag ju säga att jag, och många med mig (åtminstonde Johan Dansk och Mats börjesson ), inte håller med.

Jag håller med dig på alla punkterna Jobbe. Programmet har ett mycket konstigt och INVECKLAT upplägg som i mina ögon är helt oanvändbart. Kraschade fyra utav tio gånger som jag använde det. Nu kör jag VPC med diverse windows program.

Snacka om att kringgå allting som handlar om användarvänlighet på osx... Inte konstigt att det inte passar in när ni tror ni är bättre än apple och tycker att erat program ska se ut fungerar totalt olikt allt annat på denna platformen. Användarvänligt? nä, som jobbe och många andra på detta forum har sagt så verkar det vara alldeles för annorlunda och konsigt till att vara produktivt i daglig drift.

Min moder tittade efter ett enkelt bokföringsprogram för sitt lilla företag och hittade Uni_bas. Hon är varken särskillt datorkunnig eller duktig på bokföring, Uni_bas verkade perfekt. Hennes utlåtande är:

"tanken verkar god, med text på knappar, enkelhet och så. Men det var alldeles för rörigt, knappar utan att det var knappar, stora och små bokstäver överallt."

Stämmer ganska bra med Jobbes kritik, utan att hon har en aning om vad GUI är för något.

Först Jobbe,
tack för info om hur Du hade skapat Din datafil. Vi ska förstås under veckan rätta till detta.
Dina andra synpunkter om knappar etc och Din ursprungliga sågning "det var det värsta jag sett!" kan vi inte lika lätt och snabbt göra något åt.
Synd bara att Du inte alls tagit ställning till det som är vitsen med UNI_BAS - nämligen att kunna bokföra utan allt tjafs med debet och kredit - att vem som helst på ett enkelt sätt kan sköta bokföringen själv. Du tycker att UNI_BAS har utseendet mot sig - andra tycker som väl är tvärtom.

Sen Dr Jerkyll,
UNI_BAS utvecklas ju ständigt. Stora och små bokstäver ska vi se över.

Det är klart att jag undrar över om Din moder hittade något program som var enklare än UNI_BAS. Om hon inte är så duktig på bokföring då borde hon befrias från tjafset med debet och kredit - finns det då ett bättre val än UNI_BAS?

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Sen Dr Jerkyll,
UNI_BAS utvecklas ju ständigt. Stora och små bokstäver ska vi se över.

Det är klart att jag undrar över om Din moder hittade något program som var enklare än UNI_BAS. Om hon inte är så duktig på bokföring då borde hon befrias från tjafset med debet och kredit - finns det då ett bättre val än UNI_BAS?

Nej på den punkten har du rätt, det är enkelt i den bemärkelsen eller i alla fall det enklaste man kan hitta. Där har ni delvis lyckats. Men det är helt enkelt inte grafiskt användarvänligt. Moder har ingen som helst koll på datorer, men efter att ha gått från PC till Mac så är hon helt förundrad över hur det "kan vara så naturligt att datorisera, man märker ju hur man ska göra" som hon uttrycker sig. Plötsligt så gör hon saker hon aldrig trodde hon skulle klara av, just pga att det inte finns några knappar utan funktion...

Att hon dessutom är en estet och ogillar att syssla med fula saker, gör att hon valde bort Uni_bas och istället ovilligt tvingas sätta sig bakom PC:n igen. Det "fula och tråkiga" bokföringsprogrammet kan hon iaf redan.

Tjoho! Läste just forumet på Unicells hemsida - det är härlig läsning som underhåller. Den som funderar på Unicell bör ta sig en titt där.

Sen undrar jag - hur svårt kan det vara att göra ett bokföringsprogram som är som iTunes? Måste man göra det själv?

finns det inga mer avancerade program skapade av mac själva? alltså inte excell eller i-cash...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 13:14

Jag har investerat i UNI_BAS. Jag hade innan jag bestämde mig testat ALLA bokföringsprogram som man kunde ladda ner på nätet för test. UNI_BAS är faktiskt det enda av alla dessa som jag orkade med att försöka sätta mig in i hur det fungerar. Alla andra program är verkligen riktade till företagare som redan KAN bokföring och innehåller mängder av funktioner man inte har någon användning för. UNI_BAS ser fruktansvärt ut, och jag håller med i all kritik på knappar, färger etc.
Jag har inte hunnit hårdköra programmet ännu men jag kan redan nu påstå att både jag och min revisor är mycket lyckligare när vi slipper se den hemska exelfilen jag tidigare arbetat i. Smidigt, enkelt, bra översikt på rapporter, verifikationer etc. Fult, lite knas med knappar här o var som inte har funktion eller ger buggar... Men man lär sig att inte trycka på knapparna som det inte står nån text på efter ett tag hehe.
Kan också tillägga att programmet blir mycket mer överskådligt och mer lättförståeligt när man väl kör sitt EGNA företag så man kan fälja sin egna siffror och inte hoppa rakt in i nån annan bokföring. Något som Unicell borde påpeka nu när de tagit bort funktionen på sin sida att man INTE kan starta ett eget företag i demot. Detta var något som gjorde mig sjukt irriterad innan jag ringde till supporten och fick DÄR höra att det inte längre går. Men annars det enda programmet jag stött på som faktiskt ÄR enkelt. Bra pris dessutom.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 17:10
Ursprungligen av Jobbe:

* Hansaword Firstoffice - Verkar som ett bra program, men kunde inte hitta vad det kostade eller någon demoversion.

Finns demo under downloads (efter registrering) på hansaworld,com

Sitter med HansaWorld SMB 4.1 framför mig just nu. Har gjort en större FileMaker-integration med programmet - kunder, kundfakturor, artiklar, objekt, inbetalningar, leverantörer, levfakturor och utbetalningar exporteras över till Hansa där fakturorna sen godkänns och verifikat skapas. Ingen expert på ekonomisystem men de rapporter man vill ha verkar finnas där.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-05-27 15:46

Stelvio rockar fett :-)

Jag kör numera bara Stelvio, det är programmet med mest Mackänsla tycker jag.
Funkar "Rock Solid" och om man inte reder ut någon funktion (det finns många funktioner) så får man jättebra hjälp via mail eller telefon. I varje fall om man, som jag, har supportavtal och det tycker jag man bör ha ifall man baserar hela sitt företagande på systemet.

Stelvio var det första bokföringsprogram som portades til Mac OS X ,vad jag kunde hitta i varje fall, vilket var viktigt för mig när jag valde program.

Jag har ett litet AB med 2 anställda och kör allting i Stelvio, tom. min revisor, som givetvis är en PeCe-gubbe, klarar av Stelvio direkt när han kommer för att göra bokslut och liknande, bara en sån sak...

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-05-28 09:08

Jag har inte provat något av programmen - men jag har väl förstått vad det hela handlar om efter attt ha läst den här diskussionen. När jag själv skaffar ett program, vill jag i första hand att det ska vara lättanvändbart.
Det ska vara som att se sin cykel, direkt hitta låset, låsa upp den på första försöket, kliva över ramen utan att fastna med foten, kunna växla ner till ettan utan att reglaget fastnar, och cykla iväg utan problem, med behagliga trampor och ett skönt styre.

Ni får ursäkta min jämförelse, men jag hoppas ni förstår den

Sekundärt vill jag självklart att programmet ska vara kraftfullt. Absolut. Utan tvekan. Men ett kraftfullt program förlorar ofta både entusiasmen hos användarna och många köpare om det inte är snyggt, rent, och tydligt.

Därför vill jag säga till sten: Du, eller Ni, borde vara de första att ta åt er av den här kritiken. Ni utvecklar program för användarnas skull, inte er egen. Hade jag gjort ett program, hade jag ständigt letat efter feedback för att kunna göra programmet så lättanvänt som möjligt. Bara en enkel sak som att följa Apples riktlinjer för gränssnittsutformning är ett bra första steg.'

Tänk dig själv hur det hade varit om OS X såg ut som XP, iTunes som WMP och Safari som IE.

1
Bevaka tråden