Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort/WiFi i Stockholm

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hey...

Nyflyttad och utan bredband hemma... Kommer åt nån grannes trådlösa ibland men inte så ofta... Är det nån som vet Några ställen i Stockholm (inga förorter tack som har trådlös uppkoppling man kan använda? Nånstans dit man kan ta med PowerBooken och sätta sig och surfa ett tag... T.ex krogar, caféer etc...

Det enda stället jag känner till är KGB Bar & Restaurang på Malmskillnadsgatan 45 (rekommenderas!) och så vet jag att det är på gång på Mosebacke Etablissement men när det är klart vetifan...

Och som bonusfråga... Nån som vet nåt liknande i Amsterdam??

/D

Jag letar själv fler ställen.

På tekniska museets fik är det trådlöst (från grannen)
Och större delen av hantverkargatan.

Enligt den här tråden finns det trådlöst nät på Restaurang Atlas på Birger Jarlsgatan.

/Kristofer

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 07:50

jag har för mig att hela stureplan har en såkallad surfzon där man fritt får surfa trådlöst.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-16 07:59

Här finns ju några olika wifis samlade: http://hotspotsthlm.se/ Kanske du kan hitta nån lämplig där?

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2006-01-27 07:16
Ursprungligen av dabloom:

Här finns ju några olika wifis samlade: http://hotspotsthlm.se/ Kanske du kan hitta nån lämplig där?

Denna sida verkar vara nerlagd, däremot finns http://www.netfree.se/. De listar också hotspot i Sthlm.

Jag upptäckte just igår när jag satt på östra station och väntade på mitt tåg att det fanns flera öppna wifinär tillgängliga, tack vara generösa grannar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 11:47

string! sööder!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-13 12:27
Ursprungligen av 20Hz:

string! sööder!

Fan vad grymt!

Vad ska dom ha för att man surfar där? Är det deras eget eller?

Skulle ju vara en dröm att kunna sätta mig där o plinka ihop nästa arbete.

string på söder har eget öppet wifi - samt att man brukar hitta 2-3 andra öppna nät från grannar o så

Scandic Hotel Malmen (götgatan mittemot mondo) har gratis nät om man frågar i receptionen.

Jag hörde att Valland skulle ha (Surbrunsgatan) men inte när jag va där tydligen

den där www.hotspotsthlm.se verkar ju inte updateras längre..
Är det inte dags att börja kartlägga stockholms wifinät med gprs snart?

kolla här är nån snubbe som gör ett prog till mac som kan det
http://binaervarianz.de/projekte/programmieren/kismac/screenshots.php

hotspotsthlm.se uppdateras så fort någon anmäler en ny öppen hotspot. Av förståeliga skäl så händer det inte så mycket av en varan vintertid då många inte springer runt med sina bärbara ute på stan.

  • Medlem
  • 2005-02-16 16:20

Vid Centralen finns det två, tre nätverk.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-02-20 14:36

Sturekattens kafe längst upp har öppet wlan. Antagligen inte sturekatten själva som har satt upp det men där kan man sitta och suga på en latte och mysa.

Här finns en lista över öppna hotspots, varav en del är i Sthlm. Har inte testat någon av dem själv, dock.

Om du är beredd att betala för dig så finns ju DefaultCity.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-20 20:12

Det är synd att Sveriges kaféer ska vara så dåliga på wlan! Befinner mig just nu i USA och här är det mer regel en undantag att kaféerna har gratis nätverk. Det lockar dessutom många kunder. Mycket bra koncept som alla svenska kaféägare borde överväga!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 19:02

Vad menas med "This program is not intended for novices, but for professional users. Take this as a warning" på KisMac-hemsidan? Kan man bränna sig?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 13:40

Någon som har kommit längre i detta ämne?
Jag letar efter ställen i Stockholm som har egen uppkoppling som de delar med sig av. Dvs inte caféer där man kan sitta och snylta på grannen...

Någon som känner till något fik/restaurang/annat ställe där man kan sitta och surfa gratis alt. billigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 13:54

Hamburgerrestaurangen Max vid Norrmalmstorg ska ha det har jag hört.

På Humac's hemsida står det: "Du vet väl att du numera gratis kan surfa trådlöst i området runt vår butik tex på Café DubbelW." Humac är den nya macåterförsäljaren i Västermalmsgallerien vid Fridhemsplan.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 10:44

Tackar!

Det var ungefär de två jag hittade i går med. Det verkar inte som om det är några fler som har det...
Kan tillägga att hard Rock Café har gratis uppkoppling och att det fungerar längst in i Gallerian, men jag vet inte om det är restaurangen där som håller i det.

DefaultCity och Stockholm Open verkar ha lagt ner. Någon son vet något mer om de?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-10-20 12:17

Jag testade att köra en runda på söder med PowerBooken och KisMac... Resultatet på bara min egen gata blev 57 trådlösa nät - och hälften av dem var helt öppna(!) Körde vidare 2 kvarter och fick sammantaget ihop 813 nät (med ungefär 50% okrypterade) - och folk oroar sig för 3G-strålning...

Billig bredbands-access är det med andra ord ingen brist på...

Här har jag tillbringat många arbetstimmar!

http://www.ilcaffe.se/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 20:32

Den där norrländska hamburgerrestaurangen vid Hamngatan/Norrlandsgatan korsningen har gratis WLAN. Bara köpa en vegburgare, slå sig ner och fläska upp powerbooken!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 14:27

Clarion hotel skanstull, hur bra som helst och kaffet. Dom kan verkligen sin sak där.

Om man ställer sig utanför våran lägenhet så finns det gratis Internet att tillgå, lösenordet skickas vid behov!

Välkommen till Stockholm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 17:11

Atlas på Birger Jarls gatan
Humac i västermalmsgallerian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 00:42

Café Edenborg på stora nygatan i gamla stan funkar alldeles utmärkt. Där har de ett dedicerat nätverk ifall deras kunder skulle behöva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-25 21:51

Bra tips!

Café String på söder är en favorit! samn som ni sagt, även Max på Hamngatan funkar!

Om jag lyfter upp min dator en meter i luften (en iBook), så hittar jag 8 nätverk, 2 öppna. Bor på Gärdet

Sheraton hotell åkte jag förbi med min iBook - hittade 4-5 öppna där också.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-28 14:51

Tänkte jag skulle visa en bild bara, var ju lite oroligt att det inte fanns nåt nät där jag skulle fika, västermalmsgallerian. Här får man ju låna Humacs Wlan gratis, men det fanns några fler

http://www.cs.umu.se/~di02evm/wlanmany.png

Gunnarsons Konditori vid skanstulls T-bana. Man måste sitta vid fönstersidan längst in till höger

En kund, boende i Sidney, berättade att i Sidnay har man kommunalt WiFi överallt. Han blev därför förvånad när Stockholm, som ju skryter med sin ställning som IT-stad knappt hade det alls.

Bevaka tråden