Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flygbolag och bra stolar

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om det finns människor som flyger mycket och har erfarenhet av dom trevligare flygbolagen hade det varit intressant med lite praktiska resetips. Jag har numera flickvän i Melbourne, Australia och det börjar bli dags att åka förbi och hälsa på.

Jag har sökt biljetter i två veckor och har upptäckt att det går att hitta en hel del "deals". Bästa paketet just nu är Stockholm - London på intjänade Eurobonus (SAS) och sedan London - Singapore (med stopp) - Melbourne för 8775kr inkl skatter - då flyger jag med Singapore Airlines som är #1 i världen just nu.

Ett alternativ är Emirates med stopp i Dubai för cirka 11.000kr.

Om det finns någon som har bra tips på flygbolag, deals eller hur man trixar in sig i Business Class till bra pris (eller genom att trolla) är detta välkommet.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-02-23 00:19

Jag hittade i förra veckan en bra sammanställning över de avstånd som flygbolagen har mellan sina stolar. Alla stora flygbolag var och man redovisade avstånden mellan/framför stolarna i både "No Class" och i Business Class.

Kanske kan vara intressant? Isf ska jag se om jag hittar artikeln igen!

Menade du den här sajten, den rockar!

http://www.airlinequality.com/

Jag är lång, 196 cm och det är bara ett flygbolag som har haft stolar som passat mig, utan att jag behövt sitta vid nödutgången och det är Singepore Airlines, Super Economy Class.
Otroligt sköna stolar och det är det absolut bästa bolaget jag flugit med någonsin.
Slår Thai Air på fingrarna.

Singepore Airlines betyg

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag är lång, 196 cm och det är bara ett flygbolag som har haft stolar som passat mig, utan att jag behövt sitta vid nödutgången och det är Singepore Airlines, Super Economy Class.
Otroligt sköna stolar...

Singepore Airlines betyg

Jag har sökt mycket och hittar ingen Super Economy på Singapore Airlines, hmm?

En annan fråga i samma kategori; om man ska flyga till New York och inte vill dö av blodpropp vad ska man då ta för flyg?

Jag är 192 cm....

Ursprungligen av Leftrustle:

En annan fråga i samma kategori; om man ska flyga till New York och inte vill dö av blodpropp vad ska man då ta för flyg?

Jag är 192 cm....

Jag kan rekommendera SAS som har "Economy Extra" stolar i en speciell klass mellan Business och Economy. Om du har Eurobonus kan du uppgradera för 10.000 poäng, annars vet jag inte vad det kostar. Dom stolarna ger dig rejält med plats och kan lutas tillbaka duktigt.

Det enda jag kan säga om det är: Aboslut inte FinnAir (om de nu flyger dit).
Generellt kan jag säga att reguljärt är bättre än charter.
Charter är det värsta av allt. Trångt och förhållandevis dyrt för vad man får.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-02-23 14:27

Om du inte ska flyga innan april så kan jag berätta för dig hur Singapore är, ska nämligen flyga med dem till Singapore om en vecka. Innan jag bokade så hörde jag med några kollegor vilka som ska vara bra och det var i princip endast 2 bolag i den diskussionen och det var Singapore airlines eller Emirates och med det senare får du ju ett skönt shoppingbreak i Dubai;)

Ursprungligen av Robban B:

Om du inte ska flyga innan april så kan jag berätta för dig hur Singapore är, ska nämligen flyga med dem till Singapore om en vecka. Innan jag bokade så hörde jag med några kollegor vilka som ska vara bra och det var i princip endast 2 bolag i den diskussionen och det var Singapore airlines eller Emirates och med det senare får du ju ett skönt shoppingbreak i Dubai;)

Vart ska du och hur länge? Jag kommer boka min biljett imorgon med Singapore Airlines till Singapore den 9:e mars ser det ut som. Ska vi ta en drink någonstans?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-02-23 18:56
Ursprungligen av Björnström:

Vart ska du och hur länge? Jag kommer boka min biljett imorgon med Singapore Airlines till Singapore den 9:e mars ser det ut som. Ska vi ta en drink någonstans?

Ska forst till Singapore, vi aker 6:e Mars och lamnar tyvarr 9:e Mars for att flyga till Tioman island.. Hade varit haftigt att traffas..Kommer tillbaks till Singapore runt 25:e Mars, du ar inte dar da?

Ursprungligen av Robban B:

Ska forst till Singapore, vi aker 6:e Mars och lamnar tyvarr 9:e Mars for att flyga till Tioman island.. Hade varit haftigt att traffas..Kommer tillbaks till Singapore runt 25:e Mars, du ar inte dar da?

Aha, jag har ingenting bokat överhuvudtaget mellan 9:e Mars och typ 5:e Maj så jag kanske tittar förbi dom där öarna då, vad gör man där
PM:a mig ditt mobilnummer så kanske jag skickar ett SMS om/när jag glider förbi.

Om du/ni har tips på sydostasien så får ni gärna skriva en rad här.

Jag skulle egentligen åkt ner med ett gäng polare men blev sittande med ett projekt i Malmö, idag kom polarna tillbaka till Sverige igen.

De kallade den Super Economy Class men som jag fattade de var det deras vanliga Economy Class bara det att den höll bra mycket högre standrad....
Ring Oden Resor de har grym service och bra koll.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-23 14:41

Men...
Bolagen har ju inte allls samma "configuration" i alla plan. Det varierar ju enormt mycket. Jag har flugit transkontinentalt med bolag som ena gången haft värdelösa, tunna obekväma stolar där t.o.m. fönsterplatsens stol satt så långt från väggen att man inte kunde luta sig och sova, men nästa gång hade perfekta grejer, osv.
Så om man ska ta reda på detaljer, så måste man kolla upp exakt vilket plan man kommer att åka med och hur det ser ut. Sen får man hoppas att dom inte plötsligt byter....

Singapore airlines har bara en typ av flygplan...
men det du säger stämmer annars.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-23 16:15
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Singapore airlines har bara en typ av flygplan...
men det du säger stämmer annars.

Jag vet inget om Singapore (deras plan kan kanske vara i detalj likadana), men det är absolut ingen garanti att planen ser likadana ut inuti även om det är samma "typ". Tvärtom. Om ett bolag har 20 st Boeing 747-200 så ser dom med största sannolikhet ut på 20 helt olika sätt inuti beroende på ålder och en hel rad andra faktorer.

Lessen att behöva förstöra tråden, men så är det.

Ska man jämföra, så måste man säga ungefär "Thais Boeing 747-400D med identifikationsnummer NMBB5601 som brukar flyga Stockholm-Bangkok har simbassäng i Business Class". Men inte ens då kan man vara hundra, eftersom bolagen dirigerar om och trixar och ändrar planens bestyckning relativt ofta. Ena veckan kan just det där Thai-planet (det larvigaste jag hör är folk som ska låta coola/insatta och säger "kärran") mycket väl ha bassängen, men nästa kan det lika gärna vara en hockey-rink.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Singapore airlines har bara en typ av flygplan...
men det du säger stämmer annars.

Singapore Airlines har:

29st Boeing 747-400
9st Boeing 777-300
29st Boeing 777-200
15st Boeing 777-200ER
5st Airbus 340-500

Hursomhelst är alla planen relativt nya med en medelålder av bara sju år och snittstandarden är nog väldigt jämn. Har dock erfarenhet av att flyga exempleis Continental i USA som använde en massa gamla plan som Lockheed Tristar, inte roligt. Efter 9/11 försvann i stort sett alla gamla flygplan dock eftersom krisen gjorde att man valde ut dom bästa planen och skrotade dom ruttna kärrorna (eller sålde dom till mindre flygbolag i andra världsdelar där det inte är lika noga).

  • Medlem
  • 2005-02-23 15:31

Förr i världen (när jag flög internationellt 5-10 gånger i månaden) hade SAS info i sin tidtabell om vilken flygplanstyp det var på vissa sträckor. Då kunde man ha skaplig uppfattning om hur bekvämt man flög på resp sträcka med just SAS. Min erfarenhet är annars att det är hugget som stycket vilket bolag man åker med. Jag är 178 cm.
Min bästa långflygning var med Thai, men det var för att jag blev uppbumbad till övervåningens sköna skinnfåtöljer på 747:an. Om det strular med stolarna brukar jag erbjuda min hjälp genom att säga att det går bra att flytta på mig (om jag nu redan har boardingkort). "Om barnfamiljen vill sitta tillsammans kan jag flytta mig om det hjälper. Btw, jag har inget emot att sitta i bizznizz... ;)" fungerade på Thai.
Efter vad jag har hört är de arabiska bolagen bäst när det gäller service. Farsan brukar välja KLM om han kan tror jag, men han flyger aldrig ekonomiklass.
Brittish Airways har nog haft bäst mat av de bolag jag flugit lång i apklass med.

Simbassäng, inte dumt

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Simbassäng, inte dumt

Eller hockeyrink för den delen...Tänk vad dom kan hitta på...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-23 16:33
Ursprungligen av xplane:

Eller hockeyrink för den delen...Tänk vad dom kan hitta på...

Jo, men det är bara kul första timmen. Sen har dom hackat sönder den för mycket för att få is till drinkarna.

Jag kan rekommendera SAS Business Class. Man blir inte direkt sugen på flyga Ekonomi efteråt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-23 16:43
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Jag kan rekommendera SAS Business Class. Man blir inte direkt sugen på flyga Ekonomi efteråt.

Just det. Det är när man börjar betala för "riktiga" biljetter som standarden i ett bolags olika plantyper börjar bli enhetlig.
Vilket jag aldrig gjort och troligen aldrig kommer att göra. Man får dö ovetande om hur det är att flyga Business Executive First Imperial Class. (snyft)

Om du har lust att ta en sväng över Afrika så kan du få en recension av Ethiopian Airlines stolar efter påsk

Anders

  • Medlem
  • 2005-02-24 15:44

Från Singapore kan man ta dagsutflykter till nån juste badö i Indonesien. Eller ta det gamla öppna tåget till Malaysia. man kan sitta i dörren med fötterna dinglande ut i det fria.
Ta en tur till Vientianne innan det blir helt turistifierat som Hanoi. Dra i dig lite Mekongwisky på Mekongs strand och njut av det laotiska köket. Finfint!
Hong Kong är alltid värt ett besök, och Taiwan har den bästa maten i Sydostsien om du frågar mig! Se filmen Eat Drink Man Woman innan du åker.
Kina är ett häftigt land nu när det håller på att växa ur sina gamla Maokostymer.

säker en och annan traveller här på 99mac som har andra tips, men wtf...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-24 16:23

Jag reser till Vietnam flera ggr/år och ibland också annorstädes.
Använder mig sedan 4-5 år av en liten, liten resebyrå (i princip endast en kille) som:

...är enormt skickliga på att vaska fram stolar där andra resebyråer (Ticket, osv) går bet.
...erbjuder priser som inga andra resebyråer kan konkurrera med (eftersom de ofta inte ens hittar platserna)
...ger intelligenta, mycket instruktiva svar på såna där korkade frågor som man alltid har och berättar gärna hur det går till "bakom scenen" när han bokar eller kollar priser, osv.
...föreslår andra alternativ när han vet att nåt bolag har nåt särskilt på gång, t.ex. "Lufthansa är på G med en kampanj. Kan du vänta en vecka?", eller "betala med Diners' Club så får du komma in i deras lounge på Arlanda och få gratis mat".
...ibland kan ta lite lång tid på sig att svara.

Tyvärr/guschelov kan han inte ta emot en plötslig invasion av förfrågningar. Men om nån är intresserad, kontakta mig.

EDIT: Stvaefl

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 12:49

singapore 1 class är att rekomendera!

here it is

Ursprungligen av atomlab:

singapore 1 class är att rekomendera!

here it is

Det där var ju JAL - Japan Airlines. Står längst upp på bilden

Jag flyger till Seattle nästa Söndag med SAS via Köpenhamn. Economy Plus-biljetter med "bredband" och eluttag för datorn ska det tydligen vara också.

Sist jag flög över pölen med SAS så var det NY och då var det absolut grisklass. En riktig sunkflygning.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag flyger till Seattle nästa Söndag med SAS via Köpenhamn. Economy Plus-biljetter med "bredband" och eluttag för datorn ska det tydligen vara också.

Sist jag flög över pölen med SAS så var det NY och då var det absolut grisklass. En riktig sunkflygning.

Economy Plus är trevligt, betydligt större plats för benen (37" mot 32" i Economy). Kostar bara 10.000 Eurobonus poäng att uppgradera oxå (till USA, per flygning).

Bevaka tråden