Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förklaring av kontoplan

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 13:31

Undrar om det finns nån som känner till var man kan hitta en lite djupare förklaring om vilka konton man använder när på nätet? Eller måste man köpa bok om det. Har varit inne på www.bas.se - men tycker inte det är tillräkligt detaljerat.

Tex är jag osäker på vilka konton i kontoplanen jag ska bokföra grejer (t ex en HD) jag köpt innan starten av företaget. Någon som gjort det och vill berätta?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-07 19:52

HD = Harley Davidson eller HårdDisk?

Hur som helst så bör du köpa boken Bokföring av Björn Lundén. Det är den förmodligen enklaste introduktionen som du lär hitta.

En HD = Harley Davidson skulle jag i alla fall bokföra som inventarie eller fordon. Den behåller ju sitt värde i väldigt många år efter inköpet och blir en tillgång som senare kan omvandlas till pengar om det skulle behövas.

En HD = hårddisk skulle jag däremot bokföra som förbrukingsinventarie. Den är knappt värd något innan du ens har hunnit öppna förpackningen. Om du senare skulle behöva göra dig av med den kostar det dig förmodligen mindre pengar att slänga den än att lägga tid på att sälja den.

Exakt vilka kontonummer du ska använda spelar faktiskt inte så stor roll, så länge som det är under rätt huvudgrupp (tillgångar, skulder, intäkter och kostnader), men BAS-indelningen är ok.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 15:04

Haha - tja, hårddisk var nog det jag tänkte på. Tackar för svaret i alla fall.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-03-03 09:27

Jag har köpt en ringpärm som heter just "BAS 2000 - Baskontoplan med instruktioner" utgiven av Industrilitteratur och den har gett mig flera aha-upplevelser i vilka konton som skall användas till vad. Dessvärre så är den knappast billlig direkt (800 kr inkl moms på Akademibokhandeln (som förvisso inte är det billigast stället)).

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 17:28

För skattemyndigheten verkar det vara så att allt som kostar max 3000 är förbrukningsinventarie - det verkar inte ha så mycket med själva livslängden på inventarien att göra. Dock har det också att göra lite med bransch - för de som är grafiker kan en dator anses ha en livslängd på bara ett år, men för folk som bara har den till mejl och bokföring gäller snarare 3-5 år - beroende på vilken revisor man frågar, förstås...

Men det är huvudkontogrupperna som är viktigast - detaljeringen i underkonton är snarare till för att man själv ska få större grepp om sina utgifter. Jag har t.ex. olika undergrupper på förbrukningsinventarier (scensmink, CD-skivor, MiniDiscar etc.) bara för att jag tycker det är kul att veta vad årskostnaderna på olika saker blir, och min revisor har godkänt det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-03-03 17:39

Är inte allt som man kan direktavskriva en förbrukningsinventarie? Så ser jag på det i alla fall, men jag har ingen revisor som granskat mina "böcker". Men skatteverket sa inget om min deklaration i alla fall...

Gränsen för direktavskrivning ligger ju (väl?) på 5000 kr.

För vissa yrken/företag går det dessutom att direktavskriva datorer och programvaror med högre inköpspris eftersom dessa blir omoderna så snabbt, det är väldigt godtyckligt vad jag förstått, och bara man har bra på fötterna så klarar man nog en granskning.

förbrukningsinventarier

Förbrukningsinventarie = vad man kan direktavskriva. Kriteriet är (ändra förra året) max 5000 kr eller en livslängd mindre än tre år. Det där med att it-företag kan direktavskriva datorer är en seglivad myt enligt revisorerna jag jobbar med (E&Y). Man måste nog även där göra avskrivningar och sedan restavskriva när man säljer/byter ut datorerna. Vi är rätt många som tycker att det där är skevt... Numera kan ju en programvara ha ett mer varaktigt värde än en dator, men program direktavskriver man fortfarande.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 00:40

Ah, 5000, vad bra! (Min revisor informerar inte mig om regeländringar om jag inte ställer direkta frågor...)

Det är, och kommer nog också alltid att vara en djungel vad gäller avskrivningsår och annat - skattemyndighetens handläggare svarar olika på samma frågor (och revisorerna med...), så man får bara försöka ha så torrt på fötterna som möjligt och utgå från vad man tycker verkar rimligt.

En farlig grej som är rätt vanlig (i alla fall i min bransch, musiker) är att folk blandar ihop "fick igenom" med "är tillåtet". Man hör någon säga att de fick igenom sitt avdrag för t.ex. en hemstereoanläggning och tror då att alla deklarationer granskas i detalj, men i själva verket är det ju bara stickprov som sker på en sån förstoringsglasnivå att de verkligen kollar exakt vad man köpt för något. Hemstereon slank förbi osedd snarare än godkändes.

Som jag har förstått det är gränsen 5000 också satt för Skattemyndighetens skull för att det blir för dyrt för dem att kolla alla "mindre" utgifter - det är ju inte som så att allting som kostar så "lite" inte beräknas hålla längre än 1 år.

ja

Det har du rätt i (det om "fick igenom").

Tänkte bara tillägga att de 5000 kr är exklusive moms. Självklart för mig, men kanske inte för alla... Beloppet har gått från 1000 kr på 80-talet via 2000 kr fram till förra året så det var på tiden att man ändrade det. Det är på tok för lite pengar för att administrera periodiseringarna! Över huvud taget är väl avskrivningar en sån där sak som krånglar till företagandet? Jag kan förstå det när det gäller stora avskrivningar såsom byggnader och annat, men för småsaker är det rimligen bara administrativt krångel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 12:33
Ursprungligen av egenfirma:

Det där med att it-företag kan direktavskriva datorer är en seglivad myt enligt revisorerna jag jobbar med (E&Y).

Var och snackade med skatteverket för en dryg månad sedan och säger dom att det är ok så tror jag på det. Jag jobbar med webdesign, grafik, programmering, m.m. och det var helt ok att skriva av datorn direkt i och med att jag i stort sett byter dator en gång om året.

Vad jag undrar är, vad är skillnaden mellan bas2000 och bas2005 ??
Jag ska precis börja med min bokföring och vet inte vad jag borde välja.

Ser fördelar med att använda bas2000 eftersom andra man känner troligen redan använder det och man kan dela med sig av tips och hjälpa varann.

Några idéer?

Vänligen
Ivar

1
Bevaka tråden