Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fakturan betalades två gånger

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 16:28

En kund har betalt samma faktura två gånger.
Betalar ni tillbaka hela belopet eller drar ni av någon avgift, och i så fall hur mycket?

//Fredrik

Betala tillbaka hela beloppet, så blir kunden glad.

Jag hade betalat tillbaka hela beloppet utan avgifter. Nu har detta inte hänt mig, och skulle aldrig bli ett stort problem för mig som producerar 1-2 fakturor/månad, av modell lite större, så goodwillen är mycket viktigare än merarbetet för mig. Situationen är naturligtvis lite annorlunda om företaget producerar massvis av mindre fakturor och dubbelbetalning förekommer frekvent...

Betala tillbaka hela beloppet.

Finner inget stöd för tanken att inte kreditera hela beloppet.

De enda valen jag skulle kunna tänka mig är två; En återkommande kund kan vilja ha beloppet "innestående" för kreditering mot nästa faktura (jfr överföring av "skvätt-fakturor" till nästkommande, resp. "Vilket konto vill Du ha pengarna till?".

Det har hänt mig en gång också. Jag betalade tillbaka hela beloppet.

  • Medlem
  • 2005-03-31 21:25

Min tjej råkade betala en faktura till CampuzMobile två gånger. De krediterade beloppet från andra betalningen och drog av 50 kr för "administrationsavgift".

Gissa om hon var kund hos de dagen efter.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-03-31 22:36
Ursprungligen av lila huset:

En kund har betalt samma faktura två gånger.
Betalar ni tillbaka hela belopet eller drar ni av någon avgift, och i så fall hur mycket?

//Fredrik

Du betalar givetvis tillbaka hela beloppet.
Den lilla tid det tar att göra en återbetalning kan du knappast debitera utan att det framstår som girigt...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-03-31 23:27

Vad underligt att du ens reflekterar över att "ta betalt". Människor är olika. Själv har jag fått felbetalningar minst 10 gånger det senaste decenniet. Både från kunder och folk som slirat på siffrorna på bankgirot. Jag skulle aldrig göra något annat än betala tillbaka pronto. Rubbet.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 23:40

Betala tillbaka. Hela beloppet. Du har inte rätt att ta ut någon avgift.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 23:43

Nej nej nej!

Som konsult så tar du säkert 2500-3000kr per påbörjad timme. Och inlägget du tog dig tid att lägga här skall räknas in i det!

så:
Total summan -
3000 -
administrationsavgift (150) -
postens avg (50) = 3200kr
Sen fakturerar du det i euro och tar 10kr/1€ som kurs så får dom svettas lite mer för sitt fel.

Något annat är inte mer än rätt! För kom ihåg det är ju DOM som har gjort fel.
Sen är det skit samma om dom kommer att anlita dig igen eller inte. Har man gjort fel så skall man tammefan betala för sig.

//t

";) ironi i vanlig kommunal anda!"

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 22:27

Alla tycker samma sak betala tillbaka hela beloppet.
Så jag betalade hela summan med ett leende på läpparna.
Synd att de stora företagen inte gör samma sak det är tyvärr många kronor som man förlorat där under åren.

//Fredrik

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-05 23:21
Ursprungligen av lila huset:

Alla tycker samma sak betala tillbaka hela beloppet.
Så jag betalade hela summan med ett leende på läpparna.
Synd att de stora företagen inte gör samma sak det är tyvärr många kronor som man förlorat där under åren.

Jaså du har så gott om det så du brukar dubbelbetala??

Jag har drabbats av det någon gång, och då får man såna där Postgiroavier (heter väl PlusGirot nu), som dom tar betalt för att lösa in på Kassaservice som det heter nu, så man måste till banken, jäkligt irriterande och snarlikt att ta betalt för att skicka tillbaka pengarna.

Du gjorde helt rätt anser jag.

1
Bevaka tråden