Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag söker frågor och svar

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 10:56

Jag har precis lagt upp en webbtjänst som heter Berunda. På webbsidan kan man ange problem och ge tips. Det nya är att man på ett lätt sätt kan ange och betala ut en belöning.

Nu söker jag efter en förlösande faktor och tänkte kolla med er vad ni tror starkast på.

Antingen ordnar jag en expert eller expertpanel som i sin tur lockar till sig folk med frågor. Ett annan idé är jag direkt försöker få folk att lägga in sina frågor och då pekar på fördelen att ha problemen samlade på ett ställe där alla kan ge kommentarer. Vad tror du?

Jag funderar även på vilket område som skulle passa bäst. Jag är lite inne på det här med "företagande" eftersom det verkar vara ett område med både frågor, svar, kreativitet och nyfikenhet. Kan det fungera? Har du frågor du är beredd att betala för? Eller skulle detta kunna vara en plats där du skaffar nya kunder?

Självklart ligger denna fråga även ute på Berunda:
http://www.berunda.se/problem?id=1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 15:39
Ursprungligen av jakob:

Jag har precis lagt upp en webbtjänst som heter Berunda. På webbsidan kan man ange problem och ge tips. Det nya är att man på ett lätt sätt kan ange och betala ut en belöning.

Nu söker jag efter en förlösande faktor och tänkte kolla med er vad ni tror starkast på.

Antingen ordnar jag en expert eller expertpanel som i sin tur lockar till sig folk med frågor. Ett annan idé är jag direkt försöker få folk att lägga in sina frågor och då pekar på fördelen att ha problemen samlade på ett ställe där alla kan ge kommentarer. Vad tror du?

Jag funderar även på vilket område som skulle passa bäst. Jag är lite inne på det här med "företagande" eftersom det verkar vara ett område med både frågor, svar, kreativitet och nyfikenhet. Kan det fungera? Har du frågor du är beredd att betala för? Eller skulle detta kunna vara en plats där du skaffar nya kunder?

Självklart ligger denna fråga även ute på Berunda:
http://www.berunda.se/problem?id=1

Detta är frågor som ställs när man skapar en affärsplan. Det är frågor du måste hitta svar på. Jag kan svara på två frågor med två frågor åt dig.

"Vilka är intresserade av tjänsten?"

Har du gjort en marknadsundersökning?

"och hur når man dessa människor?"

Hur gör dina konkurrenter för att nå dessa människor?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 15:53

Google Answers och Experts Exchange är de tjänster som Berunda har flest likheter med. Dock är det svårt att finna någon speciell taktik i deras marknadsföring.

Jag har analyserat marknaden utifrån de alternativ som redan finns på internet. Jag har dock inte gjort någon enkätundersökning. I min affärsplan har jag skrivit ner fördelarna med att börja med en expertpanel. Dock behöver jag finna passande experter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 21:17
Ursprungligen av jakob:

Google Answers och Experts Exchange är de tjänster som Berunda har flest likheter med. Dock är det svårt att finna någon speciell taktik i deras marknadsföring.

Då har du inte gjort ditt jobb.

Ursprungligen av jakob:

Jag har analyserat marknaden utifrån de alternativ som redan finns på internet. Jag har dock inte gjort någon enkätundersökning. I min affärsplan har jag skrivit ner fördelarna med att börja med en expertpanel. Dock behöver jag finna passande experter.

Marknadsundersökning kommer att ge svar på vilka dina kunder är. Inte förrän då kan du veta vilka typer av experter du behöver.

När du har svar på vilka dina kunder är, så får du söka efter dina experter på samma sätt som alla andra. Vi kontakter, jobline monster, platsbanken m.m. samt via annonser i valda tidiningar och andra typer av medier.

Folk har ofta väldigt svårt att svara ärligt på eller inse hur deras beteende kommer att se ut i framtiden så en enkätundersökning tror jag är bortkastad. Givetvis skulle man kunna genomföra djupintervjuer med folk tills man hittar rätt, men då skulle ju kostnaderna bli skyhöga.

Jag skulle göra en större skrivbordsundersökning för att få fram vad folk ställer för frågor till experter idag och sedan dela in dem efter hur viktig frågan/svaret rimligen är samt hur exklusivt frågan/svaret är och vilket uppskatttat värde frågan/svaret har och slutligen om det går att öka på värdet på något sätt.

Exempelvis så har DN en fråga/svar-kolumn med Magdalena Ribbing där hon svarar på Bröllopsfrågor. Dessa frågor är förmodligen ganska viktiga, inte alls exklusiva och har inte jättestort värde pga den låga exklusiviteten, men värdet ökar förmodligen något just för att det är Magdalena Ribbing som svarar och inte vem som helst.

Jag har fyra böcker som snuddar vid det du tänker göra (förutom alla rena faktaböcker förstås).
Den första heter Worst-case scenario, Survival Handbook och är en skämtsam bok där författaren går igenom olika hemskheter och hur man tar sig levande ur dem. Exempelvis hur man tar sig ur kvicksand, hur man brottas med en alligator, hur man landar ett plan et cetera. Författaren har för varje fråga försökt att hitta den person eller myndighet som bäst kan svara på frågan.

Boken bygger på att man är nyfiken och vill ha svar på en fråga utan att man direkt har användning för svaret.

Den andra boken är The best time to do everything, expert advice on how to live cooler, smarter, faster better. Den är delvis uppbyggd kring samma tes som den första, dvs nyfikenheten att veta svaret på vissa frågor gör att man köper den, det är också experter som svarar på varje fråga, dock finns det i den här boken flera råd som faktiskt förmodligen går att tillämpa i verkligheten.
Exempelvis när är den bästa tiden att sälja ett hus eller åka på kryssning i Medelhavet?

Den tredje boken är Guinness book of world records, som ju togs fram någon gång på femtiotalet för att hjälpa folk att avgöra tvister nere på puben. Den här typen av fakta och siffror kan ju också vara intressant om det går att dra fram den och presentera den på något vettigt sätt.

Om du lyckas hitta några frågor som kan dra in folk till siten om så bara för att kunna glänsa med underlig kunskap och då visar att siten håller hög kvalitet så kanske det går att sälja tio svar till dem i en klump eller liknande.

Rikskuponger hade en tjänst för några år sedan där man kunde ringa dem och fråga vad som helst och de ringde sedan tillbaka med svaret på frågan. Den tjänsten var dock gratis.

Jag tror att tre saker kan vara viktiga. Dels djupet, att svaren verkligen är grundliga och genomarbetade, dels "lokalisering" dvs svar som inte går att hitta mha Google och slutligen korrektheten i svaren.

Den fjärde boken heter Bluff your way into the occult och är en skojig liten bok som snabbt gör att man framstår som expert genom att lära ut vad man ska tycka och vad man ska säga för att verka ha koll. Den här boken är faktiskt en ganska bra bok om man vill veta vad man ska ta reda på mer om för att lära sig om ett ämne.

Hm. Märker att jag bara babblar på utan någon som helst tråd eller inriktning så jag slutar väl nu...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 21:28

Cypher, om jag förstår dig rätt så kommer du inte på något sätt att hjälpa mig med det jag efterfrågar. Delvis har du iofs redan hjälp mig genom att berätta vart man kan finna experter, men genom att ta för givet att jag redan ska känna till detta har du även visat att du inte respekterar min fråga. Trist.

Är det någon annan som har någon kommentar?
(Är företagande ett område som har en marknad för sig?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 21:44
Ursprungligen av jakob:

Cypher, om jag förstår dig rätt så kommer du inte på något sätt att hjälpa mig med det jag efterfrågar. Delvis har du iofs redan hjälp mig genom att berätta vart man kan finna experter, men genom att ta för givet att jag redan ska känna till detta har du även visat att du inte respekterar min fråga. Trist.

Efter vad jag kan se så är det bara jag som försöker hjälpa dig. Men om du ska vara så otacksam så kan jag lätt låta bli.

Mitt sista råd kommer från Farbror Barbro: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå". Det samma gäller affärsplaner.

Adjö!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 21:53

När jag fick det berättat för mig att jag inte gjort mitt jobb kände jag att det spårade ut. Jag har lagt ner mycket tid på att analysera marknaden och kommit fram varför jag vill skapa en webbsida som inte har en speciell inriktning. Nu vill jag helt enkelt bara höra er uppfattning kring vilka trådar man ska börja dra i.

Jag har även lärt mig att kommunikation med kunniga människor är något mycket värdefullt. Det är självklart därför jag berättar om mina funderingar här. För att jag tycker att det är ett kompetent gäng som finns här.

Spontant tror jag att enbart företagande kan vara lite väl smalt.
Efterhand kanske det dock växer sig och man kan få olika forum för olika branscher, men visst, i grunden blir det ju för företagare. Det är ju i regel vi som kan ha svårt att hitta någon annan att vända oss till.

Ursprungligen av bedrockstudios:

Spontant tror jag att enbart företagande kan vara lite väl smalt.
Efterhand kanske det dock växer sig och man kan få olika forum för olika branscher, men visst, i grunden blir det ju för företagare. Det är ju i regel vi som kan ha svårt att hitta någon annan att vända oss till.

Jag har precis denna inriktning/marknad på mitt forum www.egenfirma.se. Det finns dessutom flera andra sajter som inriktar sig på företagare - oftast då med en strategi att sälja administrativa tjänster (bokföring, bokföringsprogram etc) till användarna. Jag tror i sig att företagare som målgrupp kan fungera precis på samma sätt som en annan väldefinierad målgrupp, även om företagare som grupp kanske inte är en speciellt homogen grupp.

Jakob, jag surfade in på din sida, men jag får inte riktigt grepp på den. Den känns inte färdig och kanske inte så väldefinierad. Jag skulle nog sätta mig och surfa runt lite på andra sajter och försöka bygga färdigt konceptet, kanske med en tydligare förstasida. Sen har jag ju egen erfarenhet av just aha-upplevelsen att "nu har jag byggt ett forum som kändes som en kanonaffärsidé, men varför kommer inte tillräckligt många användare dit?"...

Du skriver på din sida att man skulle kunna marknadsföra sig på olika forum, men själv är jag mycket försiktig och tveksam till att marknadsföra min sajt på andras forum. Jag vill inte bli uppfattad som snyltare, månglare eller spammare. Det här inlägget tex tycker jag att det är ok att jag skriver om mitt forum eftersom det är relevant för tråden i sig, men att däremot lägga ut lite hintar här och där, eller skapa en ny tråd med det syftet...? Nej, det är inte min strategi. Fast när vi nu ändå talar om det så kan du ju alltid testa din affärsidé där!

thevil, bra svar!

Från Alice i Underlandet: Vet du inte vart du vill, spelar det väl ingen roll vilken väg du tar?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 13:33

Thevil, grymt svar ju! Du hade visst en tråd och en inriktning. Du berättade ju om olika boktips! Du har fått mig att få upp ögonen för att folk faktiskt kan vara intresserade av att se och lära sig kunskap utan att ha riktigt behov av det. Dessutom har jag ett intressant arbete framför mig att försöka analysera innehållet i Google Answers, får se hur länge jag orkar tack i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 11:07

Intressanta kommentarer, helt klart.

Jag vet inte om jag är fel ute när jag vill visa mycket kunskap och mycket innehåll i en liten, enkel och tydlig design. Kan det vara detta du känner när du går in och känner att sidan inte är klar? Eftersom jag inte har alla knappar, bilder och sidor som andra har? Sådant som jag tycker är mer eller mindre onödigt alltså. När du går in på Google första gången - känns det som om sidan inte är klar då?

När du sa att jag skrivit att man ska marknadsföra sig på olika forum reagerade även jag. För att få klarhet i detta så gjorde jag sökningen "site:berunda.se forum" och fann att detta var ett meddelande som fanns i inkorgen på en av mina frågeställningar. Bör man skriva en förklarande text under rubriken "Inkorg" där man berättar att texterna kommer från vem som helst kanske?

Bör jag kanske göra illustration över hur hela processen ser ut? Så man som besökare direkt ser vad som förväntas, mer eller mindre. En illustration över processen per rubrik kanske? En för hjälp!, en för hjälpa och en för jobba (tjäna pengar)...

Ja, så var det nog, att det låg i "inkorgen". För mig var detta inte helt tydligt. Jag saknade en lättförståelig och tydlig överblick över sajtens affärsidé när jag surfade in där. Kanske någon form av skiss för nya användare? Typ "såhär funkar det: 1. -> 2. -> 3!".

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 13:55
Ursprungligen av jakob:

Jag har precis lagt upp en webbtjänst som heter Berunda. På webbsidan kan man ange problem och ge tips. Det nya är att man på ett lätt sätt kan ange och betala ut en belöning.
http://www.berunda.se/problem?id=1

Jag tycker inte att du skall nischa dig så tydligt mot företagande. Det finns många andra ämnen som kryllar av frågor och svar. Helt klart är att du skall satsa på ämnen som kryllar av frågor, men som inte kryllar av svar.. låt mig ge ett exempel.

Exempel 1
Jag sitter och pular med en hemsida och har hamnat i ett läge då jag behöver expertkunskap inom ex javascript för att kunna lösa ett problem. Många på ex 99mac besitter kunskapen att lösa problemet men ingen har tid, ork eller lust att lägga ner ett par timmar på att lösa någon annans problem.

DÅ är "berunda" perfekt. jag slänger upp problemet och en belöning, helt plötsligt så finns det en morot för den eventuella problemlösaren.

Har jag missuppfattat idén?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 17:12

Martin, du har helt klart fattat grejen!

Jag vill även berätta att mitt mål aldrig har varit att nischa in mig på ett specifikt område. Det jag lägger tid på just nu är att fundera på vart jag ska börja. Nu fick jag ju ett nytt förslag; "webbdesign". Kanske kan det vara något. Där kan jag ju hjälpa till själv också. Har ni förslag på profiler och experter på området man skulle kunna kontakta?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-21 18:06

Jag håller med Martin Lundins förslag. En sån site finns det kanske ett intresse för. Men det är ju svårt att avgöra det innan det finns. Jag kan tänka mig att dom som inte orkar googla men som är villiga att betala en summa pengar för att få hjälp med nånting skulle vara intresserade. Men frågan är ju hur stor den gruppen är.

Jag gillade dock idèn, inte för mig själv.. för jag sitter alltid och googlar.. men för min far exempelvis skulle det vara perfekt

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 18:13

Och grejen är ju att även du som har kunskapen, viljan och tiden att Googla passar in på Berunda. Det är ju dessa personer som är de verkliga resurserna!

Jag skulle vilja lägga upp ett foto med någon som med ett leende sträcker ut sina armar och skriker "Jag hjälper dig Googla!" (eller liknande), den kan varvas med andra foton på folk som har problem, kan hjälpa till eller som vill tjäna extra pengar... det skulle vara så skönt med lite personlig känsla på sidan...

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-21 19:16

Ja lära ut att googla vore faktiskt nåt. Man kan i princip hitta allt man söker där. Det är sällan jag inte hittat det jag sökt efter. Det tar tid och man måste veta hur man söker och VAD man söker efter. Men det går

Sen tycker jag att färgkombinationen på sifan inte var den bästa. Jag gillade dom gröna tonerna men inte dom andra. Dom passade inte riktigt in.. men det kanske blir en senare fråga. Jag gillade det inte bara. Kanske låta sidan gå i dom gröna tonerna och vitt. Jag tycker alltid det blir för jobbigt om man blandar för många färger på en sida. Detta är dock bara en personlig åsikt.. men en ärlig sådan.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 23:11

Jag är lite färgblind, så hjälp med att ta fram en färgkarta skulle uppskattas starkt. Som ni förstår är detta inget jag lagt tid på än så länge. Någon som nappar?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 09:14

Själv så googlar jag alltid ett bra tag, men i vissa fall så kan det vara riktigt svårt att hitta rätt lösning. Däremot är det ganska vanligt att man hittar fler som har haft samma problem och som postat det på något forum.. ett väldigt vanligt svar är "Titta i manualen" "gå in på www.sun.com där står allt"

jag tror att det tilltalar de som inte orkar/kan hitta informationen men även personer så som mig som visserligen oftast hittar informationen själv men som har ett allt för komplext problem och där det finns väldigt lite information..

annonsera på forum mm efter killar/tjejer som är duktiga på alla möjliga olika områden. dom kan ingå i en standardexpertpanel med en liten presentationssida, en snygg bild osv.. men sen tycker jag det skall vara öppet för alla att komma in och bidra med kunskap..

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-22 20:26

Jakob, jag kan titta lite på färger som skulle kännas fräscha och lättlästa om du vill.

Har du funderat nåt mer på hur du ska lösa allt? Hur ska betalningarna gå till osv...dom sätter ut en belöning alltså. Hur ska dom betala ut pengarna. Är det via bankkonto eller nån annan tjänst?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 21:00

Hej Rixard, låter helt underbart. Tack för din hjälp, det gör mig glad.

Angående betalningar och allt sånt där så är det väldigt klart och genomtänkt. Visst kan det bli ändringar, men jag har en affärsplan som innehåller det mesta. Mycket mer planer än det som syns på webbsidan alltså.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-22 21:10

Jag ska till Uppsala i helgen men ska försöka titta lite på färger och eventuellt en design så får du avgöra om det är nåt. Eller så får nån i din närhet avgöra om du känner dig lite "färgblind"

Toppen, jag tror på din idè. Idèn är bra; gäller bara att få lite ruljans på det. Sen var jag in på sidan och såg att en fråga ställdes angående stöd till U-länder. Det känns bra att folk med I-landsproblem faktiskt försöker hjälpa dom som verkligen har problem

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 18:27

Åh, det har hänt jättemycket sen jag skrev i den här tråden sist. Och som ni ser så ligger det faktiskt uppe 16 frågor med en samlad belöning på 2500 kr(!)

Men jag vill ha in fler frågor. Vad tror ni göra att inte fler lägger in sin fråga på Berunda? Vad är det som stoppar dig, till exempel? (För att ta en person som du känner ganska väl)

  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 12:26

Jag vet vad som stoppat mig, jag har faktiskt totalt glömt bort att sajten finns.
slutsats: bristfällig marknadsföring?
åtgärd.. flera, men hur ser statistiken ut? är det många besökare men få som ställer frågor eller är det tomt i största allmänhet på besökare?

Tänker dock surfa runt lite på den nu!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 12:40

Marknadsföringen är obefintlig just nu, men på onsdag har jag ett möte där vi ska styra upp lite riktlinjer. Jag tänker mig ökad kontakt med Sveriges tidningar exempelvis.

Just nu är det ganska tomt med besökare, men det är ju inte så konstigt. Jag ser en del gå in från 99mac som inte går vidare, men det kan lika väl vara folk som redan varit inne på sidan.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 17:27

Jag hade en forumtråd där jag berättade att småföretagare får annonsera gratis på sajten (ämne: "Gratis reklam på Berunda". Tänkte detta var ett bra sätt att både ge något tillbaka för all hjälp jag fått från 99mac. Men nu är tråden borta, är det nån som vet varför? Censur? Konstigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 20:32
Ursprungligen av thevil:

Reklam för andra forum är inte alltid helt uppskattat tror jag.

Åhfan, jag har ju aldrig tänkt på det som reklam.
Känner 99mac sig verkligen hotade, så dumt.

1
Bevaka tråden