Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har stor förlust i vilande handelsbolag - vad göra?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett vilande handelsbolag som under årens lopp dragit på sig en rätt stor förlust. Jag har köpt prylar och liknande. Nu undrar jag om jag kan använda förlusten till något lukrativt. Ett alternativ är att jobba av den, dvs alla intänkter motsvarande förlusten är "skattefria", men jag hinner inte extraknäcka då mitt nuvarande arbete tar all tid och lite till. Vad göra?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-04-26 08:13

Jag har motsvarande situation fast i två enskilda firmor. Tips - idéer mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-26 08:34

Jag har för mig att det funkar som med enskild firma: Du kan kvitta förluster i bolaget mot den andra fasta inkomsten under fem år.
Men om jag vore du skulle jag faktiskt kosta på mig att gå till ett proffs, dvs en redovisnings- eller revisionsbyrå. Visst finns det folk på 99mac som kanske är jätteduktiga på sånt här, men jag skulle aldrig ta ett svar här på 100% allvar utan att kolla med någon som faktiskt tar ansvar för uppgifterna han/hon lämnar.

Har man en nystartad enskild firma så kan man kvitta förlusten mot inkomst av anställning i upp till fem år. Den dag man börjar göra vinst är det dock en dålig affär att ha kvittat förlusten mot anställning. Någon annan väg finns inte för enskild firma - man kan inte sälja den som skalbolag. Det enda rätta är att försöka skaffa sig inkomster i firman, som således blir skattefria tills de överstiger de ackumulerade förlusterna.

För HB, som ursprungsfrågan gällde, så finns det lite bättre utrymme. Här kan man ju i någon mån dela förlusten mellan flera bolagsmän. Rimligen borde man därmed kunna "flytta" förlusten till ett vinstgivand bolag och därmed uppnå en förmånlig skattesituation. Ett annat sätt är ju att köpa ett skalbolag med vinst och därmed täcka upp de förluster man har. Ett sådant bolag köper man för runt 80% av kapitalet, så det skulle ju ge en vinst på 20% ungefär. Hur mycket pengar pratar vi om?

Vill du bolla vidare så når du mig på info@egenfirma.se.

Håll gärna diskussionen kvar i forumet och inte flytta den till privat mailkonversation.

Tack!

Ursprungligen av elements:

Håll gärna diskussionen kvar i forumet och inte flytta den till privat mailkonversation.

Tack!

Absolut, så länge man pratar i generella termer. Menade bara att i såna här fall kan det vara en del information som är lite "privat", som man kanske inte vill lägga ut för alla, men som behövs för att man ska kunna komma med mer konkreta förslag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 12:07

Tanke!

Jag har absolut ingen kolla på företags ekonomi. Det sköter min revisor
Men om du har ett HB som du köpt mycket saker på.
Kan du inte sälja dom tillbaka in i firman och bygga upp ett kapital pga det och då göra det till ett AB? Kanske inte funkar så.

Nu har du ju förvisso köpt alla saker på ditt HB men borde väl gå att avskriva på något

egenfirma verkar vara en kille med bra koll på föreatgs ekonomi

//t

Bumpar ämnet ...

Vad tror ni om följande arrangemang: jag kommer överrens med min nuvarande arbetsgivare om att han betalar 50% av min lön som vanlig lön och resten fakturerar i min firma.

Kan det vara så att Skatteverket blir snea på en sån konstruktion? Typ att jag bara har min arbetsgivare som kund och därmed lika gärna kan vara anställd.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 16:56

Hej Roland, du kan inte göra som du föreslog i ditt senaste inlägg, utan all ersättning du får från företaget kommer att ses som lön och beskattas i inkomstslaget tjänst. Du ses som arbetstagare så länge som du är anställd.

vänligen

1
Bevaka tråden