Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vettiga bokföringsprogram?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har tittat runt och testat lite olika bokföringsprogram och reagerar på att antingen är de dyra, dåliga eller krångliga. Jag är egenföretagare med enskild firma och vill hålla på så lite som möjligt med ekonomin. Det borde finnas massor av andra i samma situation som jag.

Jag är förvånad över att det inte finns något program som...
... är enkelt att använda.
... ser någorlunda trevligt ut.
... inte kräver att man kan kan en hel del om bokföring.
... anpassar sig efter vilket område företaget jobbar i.
... har enkla guider eller formulär där man knappar in affärshändelsens typ, summa, moms, leverantör, kund, m.m. och sen lägger in allt på de konton där de hör hemma.
... är på svenska och anpassat efter svenska förhållanden.

Jag är ingen expert inom området, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara svårt att skriva ett sådant program. Sen tror jag att det finns massor av skomakare, målare, snickare, tobakshandlare, pizzabagare, fotografer, rörmokare, journalister, urmakare, och andra småföretagare som gladeligen skulle köpa det här.

De finns ju en del program som är en bit på väg men saknar en hel del. iCash ser trevligt ut, verkar ganska lätt att använda, kostar nästan inget men saknar viktiga saker som ex. moms. Uni Bas har lite av det tänket jag är ute efter men har ett ett rörigt gränssnitt och verkar mer vara ett snabbt ihopknåpat utkast och förslag på hur ett bokföringsprogram skulle kunna fungera. Sen finns det några program som inger lite mer förtroende men är allt för krångliga.

Vad tror ni, är jag helt fel ute? Är ett vettigt ekonomiprogram kanonsvårt att göra? Är jag unik som tycker att bokföringsprogrammen ligger 15 år efter andra typer av program? Är det jag som är lite dum och andra småföretagare tycker det är kanonkul och enkelt att göra bokföringen med de program som finns? Marknaden är lika med noll då nästan alla hellre slänger ner alla fakturor och kvitton i en påse och skickar det till en bokföringsfirma? Eller har jag missat att det här programmet redan finns?

Jag har även tittat efter program på Windows. Där finns kanske lite mer att välja på, men det ser ändå inte mycket bättre ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 23:22

Kolla på montania.se

Jag investerade nyligen i UNI BAS och är faktiskt glatt överraskat över konceptet som jag faktiskt börjat gilla. Mitt viktigaste argument för att inte köpa UNI BAS tidigare var att jag tyckte den var så jädrans ful, ett argument som inte var helt nytt för den UNI CELL person som jag talade med i telefon. Men jag hittade inget bättre alternativ heller.
UNI CELL är fortfarande ful, jag saknar också en del saker både när det gäller gränssnittet och funktioner, t.ex.;

  • Jag vill slippa se att programmet körs i en emulator.

  • Jag vill ha möjlighet att själv bestämma storleken på typsnitt och programmfönster.

  • Fler alternativ för att styra över gränssnitt och dokumentens utseende.

  • Jag vill slippa behöva avbryta en aktion i en flik om jag måste ta en titt på något i en annan flik.

Jag tycker UNI BAS är ganska bra men det skulle kunna bli ännu bättre, jag ångrar i alla fall inte än att jag köpte den.

Tuus,
/HÖ

Programmet från Montania har jag inte testat tidigare. Tog hem en testversion och den ser ju ganska vettig ut, men den kräver ändå en del bokföringsegenskaper med debet och kredit, osv. Jag tycker att det är konstigt att det inte finns något vettigt alternativ där man inte behöver bry sig om olika sidor av konton osv. Det skulle vara bra om det fanns ett program där man trycker på en knapp som heter affärshändelser (eller något annat), man får upp en ruta där man väljer händelsetyp (köpa eller sälja), vilken typ av vara (kontorsvaror, förbrukningsvaror, tjänster, mm från en lista), momssats (0, 6, 12 eller 25%), kund eller leverantör från en lista, m.m. Sen lägger programmet in allt i rätt konton och på rätt sida. Vill man inte engagera sig i bokföringsregler och teknik så slipper man och programmet pratar det språk man är van vid (köp, försäljning, kvitton, fakturor, osv.) Sen kunde den ha olika "skal" för olika företagstyper (målare, pizzabagare, osv.) anpassat efter de olika behoven. Sen när året är slut klickar man i några rutor och gör lite val så gör den avskrivningar, m.m. mer eller mindre automatiskt.

UNI BAS tyckte jag inte om. Visst är de på rätt väg, men man får inget förtroende för det. Det ser billigt och amatöraktigt ut, rutor och knappar fungerar annorlunda än i andra program, det går inte att stänga av det, osv.

Ursprungligen av divander:

Programmet från Montania har jag inte testat tidigare. Tog hem en testversion och den ser ju ganska vettig ut, men den kräver ändå en del bokföringsegenskaper med debet och kredit, osv. Jag tycker att det är konstigt att det inte finns något vettigt alternativ där man inte behöver bry sig om olika sidor av konton osv. Det skulle vara bra om det fanns ett program där man trycker på en knapp som heter affärshändelser (eller något annat), man får upp en ruta där man väljer händelsetyp (köpa eller sälja), vilken typ av vara (kontorsvaror, förbrukningsvaror, tjänster, mm från en lista), momssats (0, 6, 12 eller 25%), kund eller leverantör från en lista, m.m. Sen lägger programmet in allt i rätt konton och på rätt sida. Vill man inte engagera sig i bokföringsregler och teknik så slipper man och programmet pratar det språk man är van vid (köp, försäljning, kvitton, fakturor, osv.) Sen kunde den ha olika "skal" för olika företagstyper (målare, pizzabagare, osv.) anpassat efter de olika behoven. Sen när året är slut klickar man i några rutor och gör lite val så gör den avskrivningar, m.m. mer eller mindre automatiskt.

UNI BAS tyckte jag inte om. Visst är de på rätt väg, men man får inget förtroende för det. Det ser billigt och amatöraktigt ut, rutor och knappar fungerar annorlunda än i andra program, det går inte att stänga av det, osv.

Jag riktigt njuter när jag läser Ditt inlägg. Helt igenom beskriver Du Dina önskemål och Du gör det genom att nästan till punkt och pricka beskriva UNI_BAS.
- Du vill inte bekymras av debet och kredit
- Du vill trycka på en knapp för affärshändelser
- Du vill få upp en ruta (köpa eller sälja)
- Du vill välja vilken typ av vara
- Du vill välja momssats
- Du vill att programmet pratar Ditt språk (köp, försäljning, kvitton, fakturor, osv.)
Du har allt detta och lite till i UNI_BAS

Sedan skriver Du att Du inte tyckte om UNI_BAS. Du vill ha ett annorlunda program - när Du väl får det så klagar Du "rutor och knappar fungerar annorlunda än i andra program".

Du påminner mig om en kille som vill ut ur ett trångt rum. Han kommer fram till dörren och ser tröskeln. Han stirrar sig så blind på den lilla tröskeln att han inte ser den vidöppna portalen ovanför.

Vet Du vad? - Ring hit så får Du hjälp med tröskeleffekten.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-05-04 16:50
Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Vet Du vad? - Ring hit så får Du hjälp med tröskeleffekten.

Jag råkade ut för en rejäl tröskel när jag laddade ner Uni_Bas från er webb.
För att använda programmet i OS X måste man tydligen starta Classic och att packa upp filen, eftersom "ni har packat den i OS 9" (stod så på er webb).

Jag har inte ens Classic installerat.
Rök chansen för en unik upplevlse av Uni_Bas därför?

Ursprungligen av Rasmus:

Jag råkade ut för en rejäl tröskel när jag laddade ner Uni_Bas från er webb.
För att använda programmet i OS X måste man tydligen starta Classic och att packa upp filen, eftersom "ni har packat den i OS 9" (stod så på er webb).

Jag har inte ens Classic installerat.
Rök chansen för en unik upplevlse av Uni_Bas därför?

Det som står i röd fet text vid nedladdnbing från hemsidan är:

OBS!! För Mac OSX:
Den fil Du laddar ner är packad med Stuffit på en OS9-maskin. Det betyder att själva uppackningen vill starta OS9.
Du kommer runt detta om Du först startar SuffitExpander och sedan "droppar" den nedladdade filen i Expander-rutan.
UNI_BAS är för både OS9 och OSX och startar i första hand i OSX.

Ring oss gärna om Du vill ha hjälp!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-05-04 18:25
Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Det som står i röd fet text vid nedladdnbing från hemsidan är:

OBS!! För Mac OSX:
Den fil Du laddar ner är packad med Stuffit på en OS9-maskin. Det betyder att själva uppackningen vill starta OS9.
Du kommer runt detta om Du först startar SuffitExpander och sedan "droppar" den nedladdade filen i Expander-rutan.
UNI_BAS är för både OS9 och OSX och startar i första hand i OSX.

Ring oss gärna om Du vill ha hjälp!

Japp, jag såg det men tyckte det kändes som ett onödigt steg och inte alls speciellt användarvänligt mot era potentiella kunder.

Tycker du det är mycket jobb att "Stuffa om" programvaran så att det fungerar utan omvägar i OS X så kan jag hjälpa dig...

Ursprungligen av Rasmus:

Japp, jag såg det men tyckte det kändes som ett onödigt steg och inte alls speciellt användarvänligt mot era potentiella kunder.

Tycker du det är mycket jobb att "Stuffa om" programvaran så att det fungerar utan omvägar i OS X så kan jag hjälpa dig...

Hyggligt! Jag vet inte om vi har gjort rätt. Men det verkar som att det är så att om vi gör stuffningen för OSX, ja då fungerar det inte alls i OS9. Nu har vi åtminstone något som går i både 9 och X - även om det innebär en liten omväg för X:arna.

Fortnox har ett webbaserat bokföringsprogram som verkar helt okej. http://www.fortnox.se/

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-03 10:23

Jag har titta på det webbaserade StartAndRun, och kört SPCS Topp 500 på PC i två år, men nu har jag (nästan) beslutat mig för att gå över till den gamla hederliga manuella penna och pärm-medtoden istället.

Som enskild företagare med 10-20 verifikat i månaden känns det overkill att böka runt i Topp. Det kan förvisso bero på att jag varesig är bra på bokföring och att jag inte kan använda programmet på riktigt sätt.....

UNI BAS verkar vara en bra grundidé, men man får inget förtroende för den då den ser ut som ett halvfärdigt utkast och förslag på hur ett bokföringsprogram skulle kunna fungera. Det hade varit annorlunda om det var ett gratisprogram (eller näst intill), men nu kostar det ungefär lika mycket som många andra bokföringsprogram. Visserligen är dom onödigt krångliga (för mig i alla fall) och många av dom ser ut som om de var från 1987 men de känns ändå stabilt byggda och inger ett förtroende. Jag är inte den som stirrar mig blind på trösklar men om jag betalar för det rum jag går in i vill jag känna att det är ett bra och genomtänkt bygge. Det behöver inte vara lyxigt och tjusigt, men jag vill inte ha krokiga spikar och känslan av att det kan regna in. i så fall spelar det ingen roll om grundidén med rummet var bra.

Lägg till "beta" efter filnamnet och dela eventuellt ut det gratis. Titta på hur andra bra program fungerar och ta reda på vad användarna av betaversionen tycker. Anpassa programmet efter önskemålen och rätta till alla fel. Sen är det bara att sätta en lämplig prislapp och många kommer förmodligen beta och bli nöjda. UNI BAS är en kanonbra idé, men släpp det inte förrän den är klar. Om en bil- eller telefonfabrik skulle sälja sina prototyper som färdiga och till fullpris skulle de förmodligen inte leva länge. UNI BAS-idén är värd ett långt liv.

Nu får Divander ursäkta men nu är jag inte längre lika imponerad av Dig.

Du snackar om buggar och beta, men har Du hittat buggen eller är det bara snack. Du specificerar inte en enda bug. Snack eller verklighet?. Nu menar jag inte skönhetsbuggar - jag menar buggar, funktionsfel. Det är lätt att slänga ur sig floskler - lite svårare att precisera sig.

Att UNI_BAS ser annorlunda ut är ju faktiskt en del av vitsen med UNI_BAS - vi vill inte att UNI_BAS skall likna något annat. Vi tycker ju till exempel inte det är speciellt funktionellt med 8-10 exakt identiska ikoner uppradade vid sidan av varandra i en list överst i programmet (visserligen med en knappt synbar ledtext under varje ikon). Ja, vad är då vitsen med ikoner? Ett sådant program tyckte Du såg "vettigt ut".

Du får nog finna Dig i att UNI_BAS inte liknar andra program. Vi har tänkt till och inte varit rädda för att satsa på nytänkande. Du vill ha "ett bra och genomtänkt bygge". Om Du inte finner Dig i att det ser annorlunda ut, skall Du nog vända Dig till någon som plagierar det som gjorts många gånger tidigare. Du får då också stå ut med Debet och Kredit.

Nej, jag tycker att Du ska ge oss en ärlig chans. Jag är övertygad om att en del av Dina synpunkter helt enkelt beror på att Du inte förstått "poängen". Ring oss så att vi kan hjälpa Dig över tröskeln.

Sten,

Det verkar som om ni gång på gång stöter på samma kritik. Era program är säkert bra på många sätt, men de har tydligen några stora brister som folk påpekar för er upprepade gånger. Varje gång verkar det som om du blir uppretad och försöker motbevisa folk istället för att se om felen går att rätta till. Att en kund uppfattar något som fel är nästan lika illa som att det verkligen är ett fel.

Ta till er av kritiken, fixa till ett snyggt GUI så skulle ni ganska omgående få tyst på en hel del klagomål. Det är bara mina åsikter, men det känns som en oändlig följetång:
1. Någon nämner bokföring på något sätt
2. Sten från Unicell dyker upp och promotar sina program
3. Någon undrar varför programmet är så fult eller fungerar konstigt
4. Sten från Unicell blir sur och säger att Någon har fel.

Jag har provat ert program. Tanken var god, men genomförandet hade stundtals brister (bland annat i utseendet). Det är lite tråkigt, för jag tycker att programmet har potential. Lycka till, och ursäkta om jag har trampat någon på tårna. Meningen var att hjälpa, som du säkert förstår.

Jo, Du har rätt. Vi har hört kritiken angående utseende tidigare. Vi har tagit åt oss av kritiken och UNI_BAS har ju sedan dess fått en ganska rejäl"ansiktslyftning". Så vitt vi kan se det (kanske ha r vi fel) föreligger det en konflikt mellan vårt och andras sätt att se på ett bokföringsprogram, Vi ser först och främst till funktionen. Om vi finner att vi inte inom traditionella ramar kan lösa funktionen , då är vi inte rädda för att gå egna vägar aven när det gäller utseende. Om programmet blir "fult" men därigenom mera logiskt och enklare då väljer vi den "fula" vägen.

Vi är ju självfallet ytterst tacksamma när någon påpekar en brist i programmet. Det är sådant som kan förbättra programmet, vilket också skett.

Visst följer jag forumet här. Just denna tråd började den 2 maj. Divander skrev då:"Uni Bas har lite av det tänket jag är ute efter men har ett ett rörigt gränssnitt och verkar mer vara ett snabbt ihopknåpat utkast och förslag på hur ett bokföringsprogram skulle kunna fungera". Jag höll mig lugn. Igår skrev Divander:"UNI BAS tyckte jag inte om" - Det är helt OK Divander tycker så och det är OK. Men idag kunde jag inte hålla mig längre utan hoppade in i tråden - berömde Divander för hans sätt att beskriva UNI_BAS - och som vanligt blev det hett om öronen
När Divander sedan skriver "Lägg till "beta" efter filnamnet och dela eventuellt ut det gratis." - då "blir Sten från Unicell sur och säger att Någon har fel". Sur med ett leeende på läpparna - vi får ju trots allt mer än hundra nya kunder - VARJE MÅNAD! Och dom kan ju inte ha fel allihop.

Senast redigerat 2005-05-04 23:09
Ursprungligen av Standout:

Sten,

Det verkar som om ni gång på gång stöter på samma kritik. Era program är säkert bra på många sätt, men de har tydligen några stora brister som folk påpekar för er upprepade gånger. Varje gång verkar det som om du blir uppretad och försöker motbevisa folk istället för att se om felen går att rätta till. Att en kund uppfattar något som fel är nästan lika illa som att det verkligen är ett fel.

Ta till er av kritiken, fixa till ett snyggt GUI så skulle ni ganska omgående få tyst på en hel del klagomål. Det är bara mina åsikter, men det känns som en oändlig följetång:
1. Någon nämner bokföring på något sätt
2. Sten från Unicell dyker upp och promotar sina program
3. Någon undrar varför programmet är så fult eller fungerar konstigt
4. Sten från Unicell blir sur och säger att Någon har fel.

Jag har provat ert program. Tanken var god, men genomförandet hade stundtals brister (bland annat i utseendet). Det är lite tråkigt, för jag tycker att programmet har potential. Lycka till, och ursäkta om jag har trampat någon på tårna. Meningen var att hjälpa, som du säkert förstår.

Se där, äntligen ett vettigt inlägg om Unicell! En galant uppvisning i diplomati och pedagogik som heter duga.

Jag har inte nämnt något om någon bugg.
Jag har inte beskrivit ditt program.

Kul att du säljer av dina program, men jag är övertygad om att du skulle sälja fler om satte dig ett par kvällar och snyggade till det och gjorde det lite mer tydligt.

Jag tycker det blir onödigt krångligt av att...
... engelska och svenska blandas.
... det i Windowsverisonen inte går att välja var det ska installeras utan den lägger sig i roten i stället för i programmappen där alla andra program ligger.
... hjälpfiler saknas trots att en hjäpflik finns i med i menyn.
... versaler och gemener blandas utan någon synlig anledning.
... att en del knappar saknar text.
... visa fält iband blir svarta.
... olika fönster har olika stil och dt känns som man har kommit in i ett annat program.
... en del saker i menyerna är understrukna utan att man vet varför.
... det inte går att stänga av programmet.
... det är massa konstiga färger.

Jag kanske är konstig eller tänker fel, men jag uppskattar program som är snygga och ser trevliga ut. Utseende behöver inte gå emot användarvänlighet utan de brukar i stället oftast gå ihop.

Om jag hade varit i din sits skulle jag utnyttja den bra idén med UNI BAS och göra det till något som känns trevligt och självklart för massor av småföretagare. Innan någon annan gör ett enkelt, snyggt, lättanvänt och trevligt program. Och som dessutom inte hoppar ut framför presumtiva kunder och gör det hett om öronen för dom med "du och de flesta har fel, jag har rätt" och "tycker du inte om det så är det fel på dig". Det är lättare att ge kunderna vad dom vill ha i stället för att ändra på deras värderingar och önskemål.

Finns ett program som heter HansaWorld också (sök på Google)

Enligt forumregler skall reklam för egen verksamhet eller egen produkt begränsas. Likaså skall trådar inte användas för personlig kommunikation. Till det har vi det utmärkta verktyget PM.

Jag vill därför uppmana de inblandade att betänka och hålla tråden ON topic; "Vettiga bokföringsprogram??".

Har med stort nöje läst inläggen här och kan konstatera att de påminner mycket om inläggen i en annan tråd: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=73434

Har testat alla bokföringsprogram som finns till Mac. Kan inte rekommendera någon Uni BAS pga de skäl som ni sett ovan, men också för de problem jag rapporterat i den tråd jag nyss nämnde. Nog pratat om det.

Stelvia och Montania är hyfsade, men knappast prisvärda, åtminstone inte om man jämför med många bokföringsprogram för Windows-burkar där man oftast får bättre support och hittar fler användare att fråga om råd.

Så om man inte vill bokföra på en PC så skulle jag faktiskt rekommendera att man i stället installerar Virtual PC och sedan köper ett bra Windows-program, t.ex SPCS.

Ironiskt nog använder SPCS någon slags script som får min Safari att krascha... :rolleyes:

har du testat hansaworld också? (first office t.ex.)
är montania bättre?

Ursprungligen av Kalliban:

har du testat hansaworld också? (first office t.ex.)
är montania bättre?

Hmmm... inser att jag nog inte testat Hansaworld... Kollade just på deras sajt, som jag tyckte var lite krånglig. Men jag fick fram att de enklaste programmet för bokföring, FirstOffice Redovisning, kostar c:a 800:- så det kanske kan vara värt att testa. http://www.hansaworld.com (växla språk till svenska).

Enda kruxet är väl att programmet stöder Mac OS 10.2 och det har ju hänt en del sen dess.

Nån som kör nåt Hansa-program och kan berätta hur det funkar?

Jag har kört både FirstOffice och Express demoversioner, och jag tycker att det verkar bra, men jag har inte testat något annat program. Funkar under 10.4.

Jag tittade på Montania och det verkade vara ett bra program, men var tyvärr upplagt som ett vanligt bokföringsprogram.

Kan det vara så att marknaden är för liten för ett enkelt bokföringsprogram? Har någon något grepp om hur vanligt det är att man sköter sin egen bokföring i ett litet företag?

  • Medlem
  • Leksand
  • 2005-05-06 17:01

Hansa

Jag körde med Hansas program mellan 1991-2002 från FirstOffice och upp till deras lite större
program. Programmen är enkla att andvända samt dom kräver inte så mycket dator , Man kan lätt uppgradera om man vill bygga vidare man får igen dom pengar man betalade för programmet vid uppgradering.
Det är mycket funktioner för pengarna uppbyggnaden är lika från minsta till största man känner igen sig hela tiden samt bra manualer. Bra support vilken jag nästan inte behövde att utnyttja.

Jag var mycket nöjd.

Classe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 13:18
Ursprungligen av divander:

Jag tittade på Montania och det verkade vara ett bra program, men var tyvärr upplagt som ett vanligt bokföringsprogram.

Kan det vara så att marknaden är för liten för ett enkelt bokföringsprogram? Har någon något grepp om hur vanligt det är att man sköter sin egen bokföring i ett litet företag?

Jag är precis på gång att köpa montanias men det är bara för farsans AB precis köpt det också. Ser framför mig att det blir enklare att använda samma som honom så man kan fråga om hjälp och så.

Hur menar du att bokföringsprogrammet borde vara? Vad är de största nackdelarna med montanias variant?

Känns som behovet av ett riktigt snyggt och bra bokföringsprogram för mac vore något att utveckla i nya firman

Jag skulle bland annat vilja slippa debet och kredit, hantering av fakturor och att avskrivningar mer eller mindre sker automatiskt vid årets slut.

Ursprungligen av divander:

Jag skulle bland annat vilja slippa debet och kredit, hantering av fakturor och att avskrivningar mer eller mindre sker automatiskt vid årets slut.

jag också! Jag skulle även kunna tänka mig att inte betala så mycket i skatt.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-02-10 23:42

Väldigt mycket att läsa här.. Men jag kör UNI CELL i alla fall och är super nöjd..

Förutom:
- Utseendet
- Det körs i en emulator

Och lite småbuggar som inte är så jättefarliga, men störande:
- Om man väljer att en utskriven faktura ska ha svart som bakgrund i fälten och raderna som motsvarar min grafiska profil, då blir även texten svart.. Svart på svart syns ju inte så bra direkt.. Jag har ringt supporten och det verkar inte gå att lösa..

- Har man inte angett något i c/o fältet så blir det bara en blank rad där på fakturan istället för att automatiskt flytta upp raderna.. tex:

Förnamn Efternamn

Adressvägen 3
412 29 Göteborg

Detsamma gäller telefonnummer.. Om man inte har ett fax nummer blir det också en helt tom rad...

Utseendet på programet kan man leva med i värsta fall eftersom allt annat är enkelt och smidigt att använda.. Men som grafisk formgivare vill man ju att sina utskriva fakturor ska se bra ut... Nu får man bokföra fakturan i programet, och efter det får man manuellt göra en faktura i indesign vilke tär extra arbete..

Senast redigerat 2008-02-10 23:55

Jo UNI CELL verkar i grunden vara en bra idé, men eftersom den känns halvfärdig och mer likt en beta än en färdig produkt så känns det väldigt fel att betala för den. När och om den blir färdig kan den däremot bli riktigt intressant.

Bevaka tråden