Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orgnr, moms, vat osv? Vad skriver ni?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 16:04

Vad måste jag skriva ut på fakturan? VAT, momsregisteringsnumret, organisationsnummer, elller? Vilka förkortningar är snyggast föresten? Org.nr, orgnr, orgnummer....!? Försöker rensa lite från fakturan

Du bör ha med två saker på fakturan. Momsregistreringsnumret och "F-Skattebevis finns". Gör du affärer enbart i Sverige "Momsreg:" annars "VAT:" eller en kombinationen "VAT/Moms:"

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 11:03

Organisationsnumret kan man alltså skippa?

Gå in på http://skatteverket.se/ och leta efter "Vad ska en faktura innehålla". Där finns svar på allt.

Ursprungligen av jakob:

Organisationsnumret kan man alltså skippa?

Som jag ser det kan du hoppa över organisationsnumret. Detta nummer finns ju "inbyggt" i det svenska momsregistreringsnumret.

"ett unikt löpnummer för varje faktura", unikt för mig eller för mig och företaget jag fakturerar?

Ska mao den första fakturan man utfärdar heta 00001? Eller får man börja på 00563 så man verkar lite fräsigare o mer me i gamet?

Ursprungligen av ill_chrill:

Ska mao den första fakturan man utfärdar heta 00001? Eller får man börja på 00563 så man verkar lite fräsigare o mer me i gamet?

När någon (revisor eller någon från myndigheterna) ska granska din bokföring vill de ha en "obruten nummerserie" för att de bl a ska vara säkra på att de granskat alla fakturorna. Det är ganska vanligt att man börjar "mitt i en nummerserie". Man kan säga att du verkar mer "seriös" mot kunderna men knappast mot revisorerna. Så det är upp till dig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-12 21:45

Och när kunden får fakturan så har du väl redan visat vad du går för, så då spelar det väl egentligen inte någon roll...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 21:51

Jag tycker det känns lite kul att börja på faktura 1 och sedan arbeta uppåt. Just nu arbetar jag som egen konsult och då känns det bara dumt att ha ett "för högt" fakturanummer.

Är man ett nystartat företag med folk som arbetat ihop tidigare kan det ju vara motiverat att börja på mer "rimligt" nummer. Vodafone börjar ju knappast med faktura nr 1 när de blivit uppköpta - eller!?

Mitt tips är i regel att börja på 1.
Det blir mest naturligt.

Ursprungligen av jakob:

Mitt tips är i regel att börja på 1.
Det blir mest naturligt.

Jag anger året först, och sedan ett tresiffrigt löpnummer. Första fakturan för år 2005 blir i mitt fall faktura nr 5001 . Nästa år blir första fakturan alltså nr 6001.

Vad jag förstår så är det viktiga att varje enskilt räkenskapsår har fakturor i löpande serie.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-13 12:35

Jag gör en liknande variant. Först årets sista två siffror, och sedan ett löpnummer som börjar på ett och fortsätter (över åren). I år blir det tex 0531, 0532, 0533 osv. Nästa år fortsätter det med 0634, 0635, 0636 osv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-15 17:30
Ursprungligen av Kalle W:

Jag gör en liknande variant. Först årets sista två siffror, och sedan ett löpnummer som börjar på ett och fortsätter (över åren). I år blir det tex 0531, 0532, 0533 osv. Nästa år fortsätter det med 0634, 0635, 0636 osv.

Vad gör du om du kommer över 100 fakturor då?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-16 19:16

Åker på semster, då har man förmodligen råd att ta det lungt året ut

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-18 14:00
Ursprungligen av flojon:

Vad gör du om du kommer över 100 fakturor då?

Bara fortsätter 06100, 06101 osv. Jag skulle lika gärna kunnat skriva 06-99, 06-100, men jag valde att ta bort skiljetecknet.

flojon: 05101 ?

1
Bevaka tråden