Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort-hjälp tack!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ungefär följade händelseförlopp utspelade sig igår:

Jag skulle till att ställa in portmappningen i min AirPort basstation så att jag dels kan fjärrstyra min Titan från jobbet, samt komma åt FTP-funktionen och spela spel mm...

Min kollega satt på vårt jobb och skulle prova att ansluta när jag hade gjort alla inställningar.
Till en början så fungerar det dock inte och då skulle jag prova att ansluta TP-kabeln direkt in i mitt ADSL-moden (Telia). Det första jag reagerade på var att det inte fungerade när jag ställde om nätverksinställnigarna till att ansluta via Ethernetporten istället för AitPort. Jag satt och kollade alla inställningar jag kunde komma på, men jag ändrade ingenting för allt såg rätt ut. Då gick jag och hämtade manualen för installationen av ADSL-modemet och när jag sätter mig vid datorn igen så har jag fått kontakt!!! Skumt säger jag...

Nåja, när väl internetlinan fungerade igen så provade vi att fjärrstyra mm och det fungerade ju utan problem... Då kom jag på att jag hade varit en klant när jag ställde in portmappningen. Jag hade ju missat att ställa om till mitt IP-nummer i portmappningen.
Då nu skulle jag fixa det och kommer ju på ett litet problem när jag sitter där och pillar. Jag låter ju AirPort:en dela ut lokala IP-nummer via DHCP och då slog det ju mig att om jag skulle få ett annat IP-nummer på min dator (lokalt) så skulle ju inte portmappningen fungera...

Då kom jag på att jag skulle ställa om den så att man måste ställa in TCP/IP på datorn manuellt och trodde att det skulle gå enkelt. Men det är nu dom STORA problemen börjar.

Givetvis så fungerade det inte att ansluta till AirPort-stationen av någon anledning. Men när jag skulle ställa tillabaka inställningarna i AirPort-stationen så kom jag inte in i den. Den vägrade att släppa in mig på alla sätt... Jag körde installationshälpmedelt för AirPort och jag provade givetvis att komma in med administrationsverktyget utan resultat.
Det hela slutade med att jag fick ta fram ett gem och nollställa stationen manuellt på undersidan...

Då kom jag åt den igen och kunde ställa om allt som jag vill ha det. Men nu till mina konkreta frågor:

1. Varför fick jag inte kontakt med internet direkt när jag anslöt via Ethernetportem , utan först efter typ 10 min???

2. Vad kan jag ha missat i mina inställningar på AirPort-stationen??? Jag fyllde i alla uppgifter som behövdes ju (tror jag).

3. Varför kom jag inte åt att ställa om inställningarna i AirPort-stationen när jag skrev i TCP/IP-inställningarna manuellt???

Kan någon upplysa mig i ämnet för jag trodde att jag hade koll på hur alla inställningar skulle göras, men tydligen inte...

Så här direkt kan jag säga att alla ADSL tjänser låser sig mot ett speciellt nätverkskort ID (mac-address) och håller den olika länge.
Det är därfär du inte kan hoppa mellan direkt.

Just nu är jag för trött för att ens tänka på de andra. Men jag kan passa på att ansluta med en fråga till detta:
Vilka portar kör Timbuktu på för att jag skall kunna fjärrstyra nya maskinen utifrån?
Jag vill kunna använda Control och Exchange funktionerna.

Airport basstaionerna kan vara lite krångliga att få kontakt med ibland. Jag kan bara säga att det har blivit mycket lättare för mig med de senaste uppdateringarna för basstationerna och att jag pratar med den via Mac OS X.

Här hittar ni en lista på portar:

http://www.opendoor.com/doorstop/ports.html

Jag har samma problem när man flyttar ADSL mellan AP och ethernet. Jag brukar starta om ADSL-modemet, APn och datorn så funkar det.

Däremot så har jag inte koll på hur man ska kunna ansluta till min webbserver när jag använder AP. Den IP-adress som man ser i AP-verktyget funkar inte. Kör man med sladden i ethernetporten så är det inga problem att surfa in på min dator.

Någon som vet hur man ska konfigurera sin AP för att kunna använda webbservern.

1
Bevaka tråden