Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

366 dagar på samma jobb! And still counting...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-02 21:24

För alla som vet hur Lagen om anställningsskydd fungerar är rubriken tydlig.

Jag jobbar som många här vet i "mediebranchen". Jag är alltså journalist. Medieföretagen är väl medvetna om att det finns många fler journalister än det finns tjänster. De lever också i tron att en Janne Josefsson eller en Susanne Ljung en dag ska komma in på redaktionen och säga "Jag vill ha jobb!" Och varje sommar tar man in en skvätt vikarier för att mot hösten sålla lite och behålla dem mav tycker fungerar i 11 månader som mest.
11 månader? undrar ni.
Ja, det kan ju vara bra att ha en lite buffert om man skulle behöva panikkalla in vikarien några dagar lite senare, utan att binda sig vid nåt.
Buffert? undrar ni.
Ja, LAS fungerar nämligen så fiffigt att den som vikarierar nånstans i mer än ett år får förtur till vikariat och fasta tjänster som kan dyka upp. Eftersom företagen hoppas att Jesus ska uppenbara sig och vilja ha jobb en dag så vill man inte sitta där med en Baron med förtur. Och man vill heller inte sitta med folk på en förturslista den dag man inte längre behöver vikarier (eftersom man tror att den dagen kommer :rolleyes: )
Man kan alltså säga att man får vika 365 dagar utan att vara berättigad till någonting. Men från och med dag 366 hamnar man på den så kallade LAS-listan. Då får man förtur till fasta jobb och till vikariat som dyker upp.
Jag är journalist, 34 år gammal, varit verksam i fem år, aldrig varit ledig på sommaren, aldrig vetat från ett år till nästa om jag har jobb eller inte, aldrig haft semester.
Och jag har varit anställd 367 dagar på Sydsvenskan. I sträck!

Med ny ledning sedan årsskiftet är det nya bud på tidningen, och i branschen, kan man säga...

Glöm bara inte att du måste begära din förtur, annars räknas det inte. Du kan till och med vänta med att begära förtur till den dagen ditt nuvarande vikariat går ut, om du har is i magen. Risken är förstås att någon annan går över gränsen och begär förtur direkt och hamnar före dig i kön.

  • Medlem
  • 2005-06-03 09:21

Ojdå?! Tack för den!

(Ja, du borde väl veta...)

Ursprungligen av Baron:

Ojdå?! Tack för den!

(Ja, du borde väl veta...)

Vi fick veta det när Emma gick över gränsen. Tog dock ett bra tag att få svar från facket när hon frågade vad som egentligen gällde efter inlasning, så vi gick ju ett tag i tron att sådan sköttes automatiskt och hon hamnade en plats efter i kön. Det löste sig ju dock och hon blev ju fast på sydis till slut.

Jag är alltid lika förbluffad att människor som har till yrke att formulera åsikter accepterar sådana förhållanden, men det vittnar väl kanske om att arbetsgivarna är ännu skickligare och lyckas spela ut det individuellt rationella mot det kollektivt rationella.

Hursomhelst, grattis till den 366:dagen och välkommen in i den moderna världens arbetsvillkor.

  • Medlem
  • 2005-06-03 15:27
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag är alltid lika förbluffad att människor som har till yrke att formulera åsikter accepterar sådana förhållanden, men det vittnar väl kanske om att arbetsgivarna är ännu skickligare och lyckas spela ut det individuellt rationella mot det kollektivt rationella.

Hursomhelst, grattis till den 366:dagen och välkommen in i den moderna världens arbetsvillkor.

Det finns inget utrymme för oss att klaga i medierna. Det är ju vi som är medierna. Det ser inte bra ut om man driver en egen sak på mediaplats. Och facket är svagt eftersom marknaden är arbetsgivarnas. (högst egen teori)

Men förbundets ordförande fick in ett inlägg på DN Debatt för nåt år sedan, och de exempel som togs upp så ut som om de kom från nåt u-land... Men det var min vardag. Jag ska se om jag kan hitta det.

Faktum är att det har "klagats" i medierna, eller rättare sagt i ett medium. SVT24 körde för något år sedan en serie om vikariesitationen för journalister under ett par dagar, och intervjuade till och med en anställt på SVT, men hur många såg det? Sändes mitt i natten i ettan, när alla utom de som jobbade som nattredigerare (vilket jag gjorde då) sov. Vet dock inte om inslagen även gick dagtid i den digitala kanalen, men då var det väl ändå lika få personer som tittade som klockan 3.

Det var precis av denna anledning och efter tre vikariat som jag gav upp drömmen om att kunna fortsätta som journalist. När fortfarande drömmen att bli det igen men jag tror det är kört jag skulle aldrig vilja ge mig in i denna sväng igen och inte är jag Jesus heller. Fan.

Andra yrkesgrupper har ju heller inte tillgång till medier hursomhelst men lyckas ändå bättre ( i de flesta fall) Själv tror jag att det beror på att det finns ett visst antal individer som tjänar på systemet, och alla går omkring och hoppas att just de ska tillhöra den gruppen någon gång. Arbetsgivarna utnyttjar därmed medvetet varje jounalists önskan om att tillhöra de klart lysande stjärnorna.

Klassisk söndra och härska-teknik med andra ord.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-03 20:13
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Klassisk söndra och härska-teknik med andra ord.

Obetvinglig lust att klämma fram en kommentar som inte har med ämnet att göra. Sorry:

Samma effekt som det blivit med alla jädrans by-lines, en del stora som A4-ark, istället för som förr, när det var TIDNINGEN som stod för artiklarna, och inte enskilda journalister: Nu märker kolleger om en journalist inte blir publicerad på länge, t.ex. p.g.a. att han/hon inte vikit ner sig för redaktionens krav på starka vinklingar. När frågorna om bortovaron blivit för många, så skriver han/hon som dom vill.

  • Medlem
  • 2005-06-03 20:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Andra yrkesgrupper har ju heller inte tillgång till medier hursomhelst men lyckas ändå bättre ( i de flesta fall) .

Hmm, Kommunal får ju in vad de vill på DN Debatt. Säger Lundby Wedin nåt intressant kommer Rapport direkt. Visst syns väl arbetstagarna i debatten?

Men Baron, de enda som har sämre villkor än journalister är ju typ illegala invandrare, och barnarbetare i det inre av Pakistan. På svensk arbetsmarknad utgör ni ju ett undantag som är så exceptionellt att din förklaringsmodell inte duger

  • Medlem
  • 2005-06-03 22:05

Jag håller med om att det är taskiga villkor. Men hur tycker du att det talar emot att journalister drar sig för att utnyttja sitt eget redskap för att bita den hand som föder en?
Jag håller visserligen med om att vikarierna inte har mycket att hurra för, men det är å andra sidan inte de som bestämmer vad som ska in i tidningen.

eh... ett par glas vin börjar sätta in...

För en annan ser proportionen mellan mängd JOBB FÖR sjuksköterskor och det faktiska ANTALET sjuksköterskor. Fast jobb sedan -99. Skönt. Samtidigt lite tråkigt...

Sitter ensam hemma och dricker en hyfsad spanjor med lite billig camembert. Mumma.

Grattis förresten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-03 22:22

Varför finner sig folk i att ha det så där?

  • Medlem
  • 2005-06-03 23:47

För att det är ett roligt jobb som ger intellektuell stimulans. Det finns väl ett visst mått av idealism också. Man inbilar sig att man fyller en viktig funktion i samhället. Och jag tror faktiskt på det. Åtminstone sammantaget.

1
Bevaka tråden