Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac+Intel = virussäkert?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-08 10:51

Hej,
Jag sitter fortfarande nöstan ensam med MAC även på jobbet och är kopplad till nätverket via DAVE. Tyvärr är det nästan inga Mac-maskiner igen på de universitet jag känner till (Oslo, Helsingfors). På data-avdelningarna sitter det bara PC-folk och MAC-stödet och nyutveklingen har sinat.
Trots att operativsystemet är överlägset PCn ör det nästan inga MAcar kvar
MAC-ens stora fördel i en värld dominerad av PCn är som jag ser det VIRUSSÄKERHETEN!
Vad betyder förändringen av data-arkitektur för virussäkerheten?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 10:53
Ursprungligen av rali:

Hej,
Jag sitter fortfarande nöstan ensam med MAC även på jobbet och är kopplad till nätverket via DAVE. Tyvärr är det nästan inga Mac-maskiner igen på de universitet jag känner till (Oslo, Helsingfors). På data-avdelningarna sitter det bara PC-folk och MAC-stödet och nyutveklingen har sinat.
Trots att operativsystemet är överlägset PCn ör det nästan inga MAcar kvar
MAC-ens stora fördel i en värld dominerad av PCn är som jag ser det VIRUSSÄKERHETEN!
Vad betyder förändringen av data-arkitektur för virussäkerheten?

Ingenting. Det är operativsystem som drabbas av virus, inte hårdvaran.

Den version som säljs nu är ju inte kompilerad för Intel... Den finns nog bara i testlabbet hos Apple.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 12:59

Om apple marknadsandel går upp om ett eller två år, vilket jag tror att den kommer göra, då ökar nog risken för virus. Detta pga att det blir mer attraktivt att skriva virus, om det är fler som använder osX. osX är dock et svårare operativsystem att skriva virus för än windows.
Hoppas där för inte att aplles marknadsandel stiger för mkt. Bara i den utsräckning att apple är tillräckligt starka för att fortleva och utveckla världens bästa datorer...

Se även mitt inlägg på denna sida http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=78248&page=4 för en kort intro om varför cpun inte är så viktig vad gäller overflows och annat elände, och att ingen faktiskt vet vad apple gjort för att försvåra eventuella overflows.

1
Bevaka tråden