Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macintoshpriser runt om i världen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tittat på Macintoshpriser i rätt många länder nu och jag är förvånad över att det skiljer så lite. I många fall skiljer det inte ens hundra kronor till dom svenska priserna.

Under dom senaste månaderna har jag kollat priser i sju länder här i Asien/Australien och inte hittat någon "fyndhörna" ännu. Priserna på Canons digitala SLR följer ett liknande mönster.

Observera att jag räknar bort svensk moms - det är ju ett svenskt påhitt som vi lägger på när grejerna passerar tullen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-08 13:22

Elektronik kostar i princip likadant överallt, med få och ganska små undantag. Som du säger, så måste man ju räkna bort momsen (som inte alls är ett svenskat påhitt, utan finns nästan överallt. kallas ofta VAT, Value Added Taxation).

Det enda stället jag med säkerhet vet är avsevärt billigare är på Sergels Torg.

Jag upplevde elektronik som väldigt billigt i Hanoi, Vietnam.
1/2 priset cirka.
Visserligen letade jag inte efter Apple maskiner då men t.ex. hifi utrustning var billigt som fasen men ack så svårt att ta hem...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-08 14:38
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag upplevde elektronik som väldigt billigt i Hanoi, Vietnam.
1/2 priset cirka.
Visserligen letade jag inte efter Apple maskiner då men t.ex. hifi utrustning var billigt som fasen men ack så svårt att ta hem...

Oj, inte var det väl märkesvaror i original, va? Utan antingen udda inhemska märken, obskyr import av halvtaskiga kinesiska fabrikat, smuggelgods, tjuvgods eller piratversioner av kända märken? För såvitt jag vet så kostar riktiga grejer ungefär lika mycket där som överallt annars.

Jag menade mest att grymma 25% moms är ett svenskt påhitt, jag känner också till VAT/Sales Tax

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-08 14:34
Ursprungligen av Björnström:

Jag menade mest att grymma 25% moms är ett svenskt påhitt, jag känner också till VAT/Sales Tax

Då blev det klarare. Jag började faktiskt undra eftersom du brukar ha hyfsad koll på saker & ting....

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-08 16:35

Ratos Plaza i Jakarta är det billigaste jag hittat för Mac i Asien. USA-priser eller ngt billigare rakt av om man betalar i dollar.

Var i Dubai och tänkte att här skall det handlas Appleprylar till låga priser men där gick man på en mina. Prisninån var nästan högre än i Sverige (med hänsyn taget till momsen). Dock var mobiltelefoner billigare än här hemma, om man står ut med en SE eller Nokia med arabiska tecken

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-06-11 12:11

Har inte räknat på det speciellt mycket (utan moms)... men tycker att det är rätt mycket billigare med Apple prylar i USA... iaf i New York, där ligger VAT på 8,25% eller någonting liknande... drygt 8% är det iaf. så den svenska momsen ligger knappt 17% högre... det bidrar visserligen en del men det bli betydligt billigare iaf. Om man jämför så är priserna på amerikanska applestore utan VAT så man får lägga till det.

1
Bevaka tråden