Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför inget Starbucks Café i Sverige?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Starbucks är en enorm amerikansk kaffekedja med verksamhet i minst 20 länder. Jag tycker dom har bra produkter och skulle gärna se en etablering i Sverige. Eftersom dom öppnat i UK, Frankrike, Tyskland, Spanien, Österrike, Grekland och Turkiet bör det inte vara långt kvar - jag trodde att dom inte hittat upp till oss i norr ännu.

Blev desto mer förvånad när jag upptäcker antalet ställen i sydostasien. I Singapore, Malaysia, Thailand, Taiwan och nu i Kina finns det ju hur många Starbucks som helst - 45 stycken i Beijing och 50 stycken i Shanghai. I centrala Guangzhou hittade jag sex stycken i citykärnan! Upptäckte att det finns nio stycken i Beirut!

Man börjar genast fråga sig - hittar dom till Guangzhou hittar dom troligen till Stockholm. Varför etablerar sig så få kedjor i Sverige? Har hittat 10-15 olika amerikanska kedjor här nere som ännu inte hittat till Sverige (Domino's finns i Danmark har jag upptäckt däremot).

Jag tror inte det beror på att snittsvensken inte har råd med kaffe, inte heller på att vi aldrig dricker kaffe till vardags. Samma resonemang gäller ju dom flesta kedjorna, McDonalds har fått fritt spelrum här och har över 200 restauranger (även om dom tvingats stänga några nyligen).

Beror bristen på etableringar på våra höga personalkostnader eller på att dom inte tror på oss i det långa loppet? Kommer Tallinn få en Starbucks före Stockholm?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-14 06:07

Du har aldrig hört talas om 'fik' ?

Som Tobbe säger så har vi här kunnat få en god kopp kaffe och goda små bakverk utan Starbucks tack våra utmärkta fik/kaféer/konditorier osv - gudskelov!

Inte för att jag har något emot Starbucks precis, men jag tycker det bräcks av vilket genomsnittsfik som helst, kanske inte vad gäller just kaffet, men när det gäller det övriga sortimentet, och inte minst atmosfären

Ah, ni menar att våra caféer gör att marknaden är mättad? Eller att deras produkter inte passar vår marknad?

Jag tror inte det är så enkelt - om dom öppnade i Stockholm skulle jag inte fika någon annanstans, så enkelspårig är jag Kan väl knappast vara ensam om att gillar Starbucks-konceptet?

Ursprungligen av Björnström:

Kan väl knappast vara ensam om att gillar Starbucks-konceptet?

Det kanske är just p.g.a. att folk är trötta på alla så kallade koncept med in-i-alla-små-detaljer-genomdesignade-och-likriktade lokaler som verkar genomsyra många områden numera.

Själv har jag inte direkt något mot vare sig Starbucks, Formule 1/Etap, McDonald's eller andra koncept. Det som är bra är att man kan handla utan hjärna, för man vet vad man får utan några överraskningar men det är även bristen på överraskningar som gör att det är som att varej dag tugga funktigt läskpapper till lunch.

Finns säkert några som gillar konceptet bättre än det typiska svenska kaféet, men är de tillräckligt många?

Själv är jag glad att hitta Starbucks när jag är någon i något annat land, men här hemma kan jag inte föreställa mig att jag skulle föredra det framför något trevligt svenskt konditori

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 07:37

Waynes startade som en "kedja" som det skulla vara enkelt för Starbuck´s att köpa upp - men så blev det inte... i USA har vad jag tycker Starbucks förlorat sin kvalité och har sprungits om många gånger av Coffebean som är störst i Kalifornien, men har även vunnit mark i boston och NY...

Det vi inte får glömma är att Svedala är ett lilleputtland med helt bizarra arbetslagar, vilket många stora internationella krog/mat/kaffe hak har upplevt. Vi har sett en mängd komma och gå såsom:

Jack in a Box
KFC
Wendys
Fridays - inte dragit än men fick uppenbara problem...

osv

/Tangen

Jag tror inte det är konkurrensen som är den avgörande faktorn här. Ville Starbucks etablera sig skulle dom ju bara köpa upp alla dom där Waynes, Coffee House och allt vad dom heter. Så gjorde dom i UK och det fungerade ganska fint

Problemet ligger nog i lönsamheten. Undrar hur många fik som betalar ut svarta löner? En jätte som Starbucks kan ju inte göra det och blir utkonkurrerad. Samma sak gäller pizzeriorna som antagligen dödar många matkedjor. Kvartersbutikerna i Malmö konkurrerade ut 7-Eleven på samma sätt - har aldrig sett så billiga CocaCola burkar någon annanstans i Sverige. 3st 33cl burkar för 10 kronor!

Har Jack in a Box och Wendys funnits i Sverige? När då?

Jack-i-lådan som vi kallade dom tycker jag är en bra kedja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 07:57

Jack in a Box låg brevid centralen tidigt 80 tal, Wendys låg på Odenplan innan KFC låg där. Nu ligger Burger King i samma lokal? - tror jag om den inte låg lite högre upp

(=

/Tangen

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-14 07:59

Kan känna mig ganska trött på den här likformigheten som breder ut sig. Det blir inte mycket utrymme kvar för nya unga entreprenörer. Förstår att det kan kännas tryggt för många att hitta sitt MacDonalds i varje stad de besöker, men jag uppskattar att upptäcka genuina matställen där en entusiastisk entreprenör försöker få sina gäster att trivas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 08:05

Kan inte mer än hålla med Tobbe,

Borde vara fler unga som skulle driva krog/café om det itne vore så att ett litet fik inne i stan skulle kosta 4 millar som ska betalas svart... Sen är det en djungel att driva Kafe, och sju resor värre att driva krog, med alla tillstånd och liknande som krävs...

Got damn, har haft både kafe och krog...

/Tangen

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Kan känna mig ganska trött på den här likformigheten som breder ut sig. Det blir inte mycket utrymme kvar för nya unga entreprenörer. Förstår att det kan kännas tryggt för många att hitta sitt MacDonalds i varje stad de besöker, men jag uppskattar att upptäcka genuina matställen där en entusiastisk entreprenör försöker få sina gäster att trivas.

Word!

Ser hellre KFC än Starbucks i sverige

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 08:12
Ursprungligen av Andersson:

Ser hellre KFC än Starbucks i sverige

those big buckets.... :rolleyes:

Nej, fler kedjor! Vem orkar prova nytt käk varje gång, bättre att ha 3-4 kedjor att välja mellan; då vet man alltid vad man får och slipper testa nya, otrevliga smaker.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-14 08:26

Nej, bevare mej väl. Det räcker mer än väl med alla förbannade Amerikanska (och andra) globala aktörer som lägger under sig hela marknader och tar bort alla lokala traditioner och särdrag och sprider sig som cancer. Kanske naiv tanke, men det borde tvärtom finnas nån slags internationell regel för hur stort inflytande såna där ska få ha (nu tänker jag inte på konkurrenslagar, utan på ett sätt att bromsa deras tråkiga effekter på kulturell särart).

Ju färre Starbucks, Howard Johnson och Walmart som finns, ju bättre. Det räcker med Coca-Cola, McDonalds och andra.

EDIT: Jag tycker t.o.m. det börjar bli åt helvete för mycket IKEA och H&M, i alla fall i Sverige....

Senast redigerat 2005-06-14 10:08

Instämmer fullständigt med föregående inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 08:35

globalisering är inte ett positivt begrepp - om man inte är aktieägare

Amen till det! - Fram för mer variation på fikaställen - inte mindre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-14 10:34

Vi har ju Espressohouse - sydsveriges starbucks.

Ursprungligen av markus:

Vi har ju Espressohouse - sydsveriges starbucks.

När Nesta ligger i Malmö. Skäms!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-14 11:23
Ursprungligen av ohennig:

När Nesta ligger i Malmö. Skäms!

Det var ingen hyllning till espressohouse.. man får bättre kaffe ur en automat på volvos fabrik i Göteborg. Där påfyllning av kaffe sker en gång i halvåret.

Nesta och Bar Italia har det bästa kaffet i Malmö.

Ursprungligen av markus:

Det var ingen hyllning till espressohouse.. man får bättre kaffe ur en automat på volvos fabrik i Göteborg. Där påfyllning av kaffe sker en gång i halvåret.

Nesta och Bar Italia har det bästa kaffet i Malmö.

Då är du förlåten. Eller så ber jag om ursäkt för att ha dragit allt för snabba slutsatser. Det är bara att välja.

Starbucks är ett fenomen. Det var dem som började sälja latte för 50 kr/muggen och folk var beredda att betala detta. Kaffet är i världsklass, men personligen föredrar jag Pret a Manger, inte minst för deras mackor. Faktum är att jag skrev till Prets marknadschef och undrade varför de inte etablerat sig i Sverige, särskilt nu då McDonalds är storägare i kedjan. De överväger att starta i Stockholm, men kunde inte ge ett klart besked om när.

http://www.pret.co.uk/

Ursprungligen av ohennig:

När Nesta ligger i Malmö. Skäms!

Varför inte Brunos?
Bobby eller Billie eller vad hon heter är ju såå mycket snyggare än Roberto och Artur... (fniss)

  • Medlem
  • 2005-06-14 11:00

Starbucks är ju inte speciellt bra. Nu dricker jag inet kaffe, men jag åt frukost på Starbucks i Barcelona nyligen och mina reskamrater tyckte kaffet var svagt, dyrt och ogott. Mackorna var inte goda.

Jag tror inte att det är de svenska reglerna för hur arbetskraft hanteras som är orimliga, jag tror det är de isht amerikanska företagen som inte kan ta till sig att deras personalpolitik inte går att föra över till svenska förhållanden utan att justera den först.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-14 11:18

hmmm... varför vilja ha amerikanskt när det finns italienskt?
hellre en enkel espresso & en biscotti än en "super-mega-decaf-frappuccino-with-a-twirl" & en blåbärsmuffin stor som en fiat.

Ursprungligen av Jonaz:

hmmm... varför vilja ha amerikanskt när det finns italienskt?
hellre en enkel espresso & en biscotti än en "super-mega-decaf-frappuccino-with-a-twirl" & en blåbärsmuffin stor som en fiat.

"som en fiat!" Lysande!

Låt den som har lust att öppna Starbucks få testa, men var inte så säkra på att det gå¨r. Idag meddelas i SvD att MacDonalds Sverige stängt sex restauranger pga dålig lönsamhet - hörde jag rätt på radion när de sa att det var första gången det hände i något land?
Customers choice.... Personligen avskyr jag att fika vare sig det är på konditori eller Starbucks. Bara en massa jackor på stolsryggarna. Nä tacka vet jag en kasse till parken - as soft as can be!

Anders
(som gillar globaliseringen - något som alltid pågått, men som ökat fart i takt med att det blivit enklare att resa och transportera)

Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Nä tacka vet jag en kasse till parken - as soft as can be!

Är det med folk- eller starköl?

Bevaka tråden