Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför använde jag inte Windows...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kompis till sambon ringde och undrade om jag kunde hjälpa henne installera programmen hon fått med sin nya dator.
Visst sa jag, inga problem.
Det var det inte heller inte på länge, skönt tänkte jag.
Det sista jag tänkte göra var att sätta igång aktivitetsfältet och lägga till lite genvägar där till olika program.
Det skulle jag inte ha gjort.
Efter detta så startades Photoshop Elements på vad jag än klickade på.
Till och när jag i Kör rutan skrev CMD så startade det.
När jag klickade på Lägga till/ta bort program i kontrollpanelen.
När jag klickad på Words exe fil startade Photoshop.
Det enda som startade som sig själv var IE inget annat.
Ringde en PC kompis... han skrattade bara och sa sånt händer.
Bara installera om datorn.

Sånt här händer bara inte på OS X.

Det där låter inget vidare roligt Mattias..
Själv tycker jag att man har haft det riktigt riktigt lugnt å skönt sen man flyttade över till OS X..

Konstigt att den bara startade Adobe program, kan man dra en slutsats av detta att Adobe börjat tillverkat virus för Windows?

En brandvägg vore kanske på sin plats...Att installera i första hand innan man ansluter burken till internet.

  • Medlem
  • 2005-06-04 18:45

Så underbart härligt att återigen få bli lite skadeglad!
Att inte alla byter till mac och OS X.. Försöker få min make att byta, han var bra nära att köpa en Ibook, men inte då. Det blev en Acer med Win XP. Nu har han suttit flertalet gånger och muttrat över konstigheter som hänt. Program som lever sitt eget liv. Acers egna program som startar totalkaos i windows.
Han gnyr och gnäller och jag ler skadeglatt och säger att han kan få låna min Ibook när han tröttnat. *S*

Mig veterligen finns inte en enda vettig anledning att använda windows.....

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-06-04 18:49

Ok för att det händer skumma saker på PC men helt allvarligt så tror jag du hittat på hela den där historien eller så vet du verkligen inte vad du håller på med. Aldrig hört eller sett någonting som ens kommer i närheten av det där.

Det är mycket möjligt att det kan hända skumma grejor med en pc eller en mac för den delen men det drabbar endast dom som inte har koll på läget. Vi andra råkar sällan eller aldrig ut för dylika problem...

  • Medlem
  • 2005-06-05 01:31
Ursprungligen av xplane:

Det är mycket möjligt att det kan hända skumma grejor med en pc eller en mac för den delen men det drabbar endast dom som inte har koll på läget. Vi andra råkar sällan eller aldrig ut för dylika problem...

Hoppas du skämtar xplane...

Mitt numeriska tangentbord slutade fungera som det ska och det visade sig att knappen mustangenter under systeminställningar/hjälpmedel/mus var satt till på.

Jag har aldrig varit där.

Så nog kan det hända konstiga saker även i en Mac

Ursprungligen av xplane:

Det är mycket möjligt att det kan hända skumma grejor med en pc eller en mac för den delen men det drabbar endast dom som inte har koll på läget. Vi andra råkar sällan eller aldrig ut för dylika problem...

Tydligen är 9 av 10 PC-nissar klantar.

Inget ont om PC-nissar, det finns fantastiskt duktiga pc-nissar också. Men det faktum att det finns några fler Windowsmaskiner i världen än Macar gör ju att det händer mer och kommer igång fler vandringshistorier om pc-burkar än om Macar.

Bidrar med några här:

http://min.mac.se/orjan/windows.html

En kollega hade problem med sin dator och Windows. -Installera om, sa jag. Det gjorde han, med nätverkskabeln i. Vilket resulterade i att direkt efter installation så bootade Windows och virusen strömmade in innan han kunde installera servicepack, antivirus, brandvägg och allt det där.
Bara att börja om.

Trots otaliga historier av detta slag så skrattar folk när jag sträcker fram en Ubuntu-CD och säger - Varsågod, gratis och virusfritt samt fullproppat med bra program. Den typsiska "HemPC-användaren" verkar inte inse att det finns seriösa alternativ... även för en Dell-burk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-20 18:01

Jag såg en kille på stan idag som hade en tröja med texttrycket "No, I won't fix your computer." En sån måste jag skaffa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 10:02
Ursprungligen av xevve:

Jag såg en kille på stan idag som hade en tröja med texttrycket "No, I won't fix your computer." En sån måste jag skaffa.

Om du inte redan har hittat den själv...

Då detta är plusforumet tar jag mig friheten att glida lite offtopic och tipsa om en ännu skönare tshirt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-20 18:41

stiko: Haha Jag kör stenhårt på att min flickvän ska ha en iBook. Hon sade häromdagen att hennes vänner hade sagt att "mac krånglar mycket mer än pc" så jag fick mig ett gott skratt åt det. Argumentet att "det är bättre om vi har samma sak" ledde till att "du vet nog ändå bäst".

  • Medlem
  • 2005-06-21 08:24
Ursprungligen av xerent:

stiko: Haha Jag kör stenhårt på att min flickvän ska ha en iBook. Hon sade häromdagen att hennes vänner hade sagt att "mac krånglar mycket mer än pc" så jag fick mig ett gott skratt åt det. Argumentet att "det är bättre om vi har samma sak" ledde till att "du vet nog ändå bäst".

Efter ca 1 1/2 månad börjar han redan mumla: "Imac är ju riktigt, riktigt snygg.. Man kanske skulle ha en sån istället.."
Sedan har han också börjat komma fram till att det är lättare om vi båda kör mac i nätverket här hemma. Jag hittar honom allt oftare framför min mac, hans acer står och samlar mer och mer damm.

Varför finns det mångdubbelt fler som jobbar med PC support än Mac support?
Mängdskillnaden motsvarar inte skillnaden i marknadsandel.
Så det finns väldigt många klantar där ute.

En kompis till mig som jag ringde när detta hände skrattade bara och sa "Nu vet du hur jag haft det sedan 1994."
Det tolkar jag som om detta händer bra mycket mer än vad det gör på Mac.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Varför finns det mångdubbelt fler som jobbar med PC support än Mac support?
Mängdskillnaden motsvarar inte skillnaden i marknadsandel.
Så det finns väldigt många klantar där ute.

En kompis till mig som jag ringde när detta hände skrattade bara och sa "Nu vet du hur jag haft det sedan 1994."
Det tolkar jag som om detta händer bra mycket mer än vad det gör på Mac.

Andelen PC är "pritty" högre än andelen Mac ute i världen. Har inga exakta siffror, men man säger väl att Windows ligger på en andel runt 92-93% eller något liknande. Eller? Så visst, det blir en hel del fler nissar som trixar runt med PC-datorer (med Windows alltså. Det finns ju en del, om än allt för få, PC-datorer med Linux också).
Kan bara härleda till mitt eget jobb som datortekniker på Partille kommun. Vi har (till slut) börjat rulla ut en hel del XP-maskiner och man kan väl säga att andelen case i helpdesken har minskat ordentligt (från runt 40 förra året vid denna tid till 16 (idag)).
Vad andelen case hade varit om vi bara haft mac vet jag inte (0 (noll)?:-)

1
Bevaka tråden