Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av import!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag söker lite erfarnaheter från import från Asien. Vad jag fattat så tillämpar de främst förskottsbetallning.

Vilka länder ska man undvika?

/Daniel

Det är lite svårt att generalisera så hårt - vilka länder i Europa ska man undvika att göra affärer med?

Vilken typ av produkter är du ute efter? Förskottsbetalning gäller generellt eftersom dom inte vet vem dom gör affärer med (och ofta saknar eget kapital). Jag skulle rekommendera dig att bestämma dig för vilka produkter du söker och åka till en relevant handelsmässa. Olika produkter finns på olika mässor.

En av dom största mässorna är Canton Trade Fair i Guangzhou som går två gånger om året:
http://guangzhou-cantonfair.com/

Jag sitter i Guangzhou i Kina just nu och skriver faktiskt

Tack för infon! Ska kolla in den där mässan!

Vad jobbar du med där?

/Daniel

Det är bara en av många mässor - du ska naturligtvis sikta på en mässa som passar dig. Om du berättar vad du söker efter (grovt - inga företagshemligheter) kanske jag kan tipsa dig.

Jag har varit i Taiwan för att träffa leverantörer och besöka Computex 2005:
http://media.99mac.se/bildreportage/computex2005/

Har jobbat med import i tre år nu, kommer hända en del under hösten som känns spännande. Själva importen blir alltmer okomplicerad och därför kommer vinsterna/prisskillnaderna minska radikalt dom närmaste åren. Flygfrakt blir bara billigare hela tiden så du kan ha grejerna på 3-4 dagar från beställningsdagen om du köper lagervaror.

Import och distribution är klassiskt kapitalintensiva branscher - du måste ha några dollars för att det ska vara någon mening med verksamheten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-13 12:19

Singapore är ju en hub för business i sydostasien och har en massa mässor. Googla på t.ex. "fair trade show singapore" eller liknande.

Förskottsbetalning skulle man nog hålla sig ifrån om det inte är en väldigt respekterad och känd leverantör, i vart fall om du inte har besökt dom innan. Annars är det väl remburs ("bankgaranti") som gäller, men kostar en del, så ordersumman bör vara ganska hög, dvs inte några tusen utan kanske helst över 100.000 för att remburskostnaden ska vara försvarbar.

Får man fråga VAD herrn tänkt importera? Jag har ju haft affärer i Vietnam, och bott där. Om jag kan hjälpa, så skicka ett meddelande off-list om du vill....

Spännande!

Själv vet jag inte riktigt vilken branch jag ska ge mig in i ännu. Tanken var bara att höra mig lite för om hur det fungerar med import från asien.

/Daniel

Normalt sett talar om två begrepp: LC eller T/T. LC står för letter of credit och T/T är förskottsbetalning (wire transfer). Väldigt få använder LC om det inte gäller en långvarig relation med löpande inköp.

Att hitta och importera produkter till låga priser innebär inte automatiskt att du tjänar mycket pengar, det finns många fler detaljer att tänka på - beroende på vad du ska sälja såklart. När det gäller IT-prylar måste du räkna in kostnaderna för marknadsföring, distribution, frakter, garantier, support, returkostnader och eventuella räntekostnader/alternativkostnad för kapitalbindning.

Ganska snabbt kommer du inse att verksamheten måste nå en kritisk volym för att bli lönsam. Brytpunkten hänger på ovanstående faktorer.

Undvik Indonesien, speciellt norra. Svenska ambassaden rekommenderar att inte göra affärer med företag där utan att ha en person på plats som kan kontrollera varorna och att företaget faktiskt existerar.

Ursprungligen av Per Gustavsson:

Undvik Indonesien, speciellt norra. Svenska ambassaden rekommenderar att inte göra affärer med företag där utan att ha en person på plats som kan kontrollera varorna och att företaget faktiskt existerar.

Såvitt jag vet har väl Indonesien generellt inte så mycket att komma med - åtminstonde inte i IT-svängen.

Begreppet "Made in Hong Kong" är borta sedan länge, alla fabrikerna flyttade till Szenzhen SEZ (Kina fastlandet) istället. Made in Singapore blir allt mer ovanligt i takt med att landet förvandlas till bank & finanscentrum.

Ursprungligen av Björnström:

Såvitt jag vet har väl Indonesien generellt inte så mycket att komma med - åtminstonde inte i IT-svängen.

Begreppet "Made in Hong Kong" är borta sedan länge, alla fabrikerna flyttade till Szenzhen SEZ (Kina fastlandet) istället. Made in Singapore blir allt mer ovanligt i takt med att landet förvandlas till bank & finanscentrum.

Det stämmer säkert, men det hindrar inte Indonesianerna från att erbjuda en massa spännande prylar till vrakpriser och sedan springa med pengarna. Men det är sant, i vårt fall handlade det inte om datorprylar.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 14:38

Mycket intressant tråd och vilka tips herr Björnström kommer med! Underbart!

Tack för alla svar! Ingen mer som har erfarenheter?

Ursprungligen av foretagande.se:

Tack för alla svar! Ingen mer som har erfarenheter?

Jovisst, jag har ju drivit ett importföretag i åtta år, så jag har en hel del erfarenhet av import, även om det främst handlat om länderna väster (USA, Canada, UK) och söder (Tyskland, Frankrike, Italien, Belgien, Holland) om oss. Det enda företag jag känt mig trygg med förskottsbetalning var ett Italienskt företag som jag hade tidigare erfarenhet av och som grundades före Napoleon föddes. Har haft en del kollegor som handlat med sydostasien och som råkat ut för "fabriken brann"....

ps. Har skrivit lite om import på egenfirma.se.

Ursprungligen av egenfirma:

Har skrivit lite om import på egenfirma.se.

Det där ju sånt som kallas forumspam - när man länkar till sin egen sajt för att få fler besökare / medlemmar / intäkter. Nu verkar du vara schysst så jag hoppar inte på dig denna gång

Ursprungligen av Björnström:

Nu verkar du vara schysst så jag hoppar inte på dig denna gång

Gjorde du inte det precis?

Haha, jag lät länken vara kvar iallafall

Ursprungligen av Björnström:

Haha, jag lät länken vara kvar iallafall

Ok, jag ska ta det lugnt... Snygg kostym du har!

Senast redigerat 2005-07-06 20:52
Ursprungligen av egenfirma:

Ok, jag ska ta det lugnt... Snygg kostym du har!

Ärligt talat så ska jag nog lägga upp 99mac bland övriga länkar nu när jag tänker på det. *smörar lite* Det tror jag inte "foretagande.se" har gjort....

Varför blandar du in mig i detta? Du har ingen anledning att snacka illa om mig!

Föreslår att moderator tar bort dessa inlägg!

Det var inte menat som någon pajkastning mot dig utan skrivet med glimten i ögat (se smileyn) - har du uppfattat det så ber jag om ursäkt! Jag såg bara likheten mellan våra båda forum i samma nisch, där du skrev ut webbadressen i signaturen och jag skrev den i inlägget. Jag tar bort det själv.

Jag jobbar på ett agenturföretag och vi jobbar med Indonesien och Kina utöver EU.
Att gå över agent kan vara väldigt bekvämt för då sköter agenturföretaget alllt från handlingarna till logistiken.
Så finns det en agent i Europa på varan du tänker importera så kan det vara ide att ta ett snack med dom.
Det kan bli lönsamt!

Finns det någon sida över agenter i europa på nätet? Eller finns det något annat sätt att få tag på dem på ett smidigt sätt?

Bestäm först vilken produkt och företag du är intresserad av.
Skicka sen ett mail till dom och fråga om dom har nån agent i Skandinavien eller Europa.
Sen brukar nån ta kontakt med dig.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-02 11:51

En av mina vänner i australien säljer lowend-digitalkameror på ebay. Han hittade ett företag i Taiwan som sålde billiga Thoshiba-laptops... men men det visade sig att de var så billiga för att de inte fanns. Frågan är om konsulat och ambassader skulle kunna hjälpa till att "verifiera" företag i andra länder.

1
Bevaka tråden