Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-handel

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det några i företagarforumet som använder sig av e-handel på något sätt (försäljning av produkter / tjänster via internet) ?

Hade varit kul att höra lite kommentarer kring det, val av system, saker att tänka på osv.

Det verkar inte vara så vanligt med e-handlare på 99mac?

  • Medlem
  • 2003-12-21 00:59

Japp men bara försäljning av mjukvara via Esellerate.net

  • Medlem
  • 2003-12-21 03:51

En annan viktig faktor är designen + säkerhet + information om reklamering, byta vara och liknande så att kunden får ett starkt förtroende. Kan nämna att ett partner företag bytte ifrån Kagi till Esellerate och deras mjukvaru försäljning steg ifrån 20 000kr till 60 000kr /månaden. Det bästa du kan göra är att titta runt på andras web shoppar och ge de olika shopparna betyg i skala 1-10 på nivån du skulle köpa produkten. Sen kollar du igenom sidorna igen och drar en slutsats som ligger till grund för utvecklingen av den egna sidan.

Ja, åt en kund (gammal arbetsgivare) kör vi e-handel med Debitech.

Har fungerat mycket smidigt med stöd för stor mängd kreditkort och betaltjänster (Färeningssparbanken, SEB m.m.).

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Ja, åt en kund (gammal arbetsgivare) kör vi e-handel med Debitech.

Har fungerat mycket smidigt med stöd för stor mängd kreditkort och betaltjänster (Färeningssparbanken, SEB m.m.).

Ciryon

Det verkar mest vara en betalningsväg? Inga kompletta e-handelssystem på den sidan såvitt jag kan se.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Det verkar mest vara en betalningsväg? Inga kompletta e-handelssystem på den sidan såvitt jag kan se.

Nej, man får bygga sin egen shoppingsajt om det är vad du menar. När sedan kunden har lagt allting i kundkorgen och ska betala skickas man vidare till Debitech (där man lagt upp en design som passar sidan) och kunden betalar med valfri betalningsmetod. Debitech rapporterar senare att köpet har genomförts ordentligt och man kan ändra i systemet beroende på hur det är upplagt.

Ciryon

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-21 12:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Det verkar mest vara en betalningsväg? Inga kompletta e-handelssystem på den sidan såvitt jag kan se.

Principen man skall ha klart för sig är att det oftast tre enheter som skall passa ihop:

1. Själva webbplatsen, som man ju oftast har skapat själv och har hos nåt webbhotell.

2. Shopping carten (förlåt svengelskan). Du kan antingen skaffa en egen kommersiell eller en gratis, t.ex. oscommerce.com och integrera med webbplatsen.

3. Payment gateway, eller credit card processor, dvs företaget som sköter själva transaktionen av pengar och skickar dom till ditt konto.

Många blandar ihop begreppen, och det är tammefan en djungel, så det är förståeligt.

Det vanligaste (?) sättet är att man sätter upp webbplatsen och shopping carten på "egen" server och kopplar sedan ihop med den payment gateway man valt. De flesta payment gateways har egna shopping carts (som vanligen inte är särskilt bra och går ofta inte att designa/konfigurera som man vill), men dom rekommenderar gärna fristående carts om det inte passar.

P.g.a. att konkurrensen är väldigt beränsad i Sverige, så kostar svenska payment gateways ganska mycket. Mitt intryck är att dom siktar på "storkunder" och inte bryr sig särskilt mycket om Putte-på-hörnet.

Utländska (ofta amerikanska) gateways är ofta billigare. Nackdelen, som man måste kolla noga, är att dom ibland tror att hela världen är amerikansk. Därför kan dom t.ex. vägra köp när en kund befinner sig i ett annat land än den bank som utfärdade kreditkortet, eller om leverans av varorna skall ske till ett annat land. För jänkarna som ju inte alls rör sig över gränserna som europeer gör, så funkar "säkerhetsåtgärden". Men för oss som kan t.ex. jobba i Norge och bo i Sverige, så blir det strul.

EDIT:

Om du siktar på endast svenska eller skandinaviska kunder, så föreslår jag att du struntar i en payment gateway (credit card processor) helt och hållet.

Dels för att det är en 7-jäkla strul att konfigurera alla tänkbara kostander för olika vikter och destinationer för olika paket, och därefter få dessa att adderas till köpsumman. Dels för att presumtiva kunder kanske inte använder kreditkort i särskilt hög utsträckning. Och dels (givetvis) för att du sparar pengar.

Istället tror jag du skulle använda postförskott, vilket underlättar din hantering avsevärt. Inte minst när det gäller köp som återgår av olika skäl. Det är ingen slump att Macoteket, Ellos och andra gör just det...

Senast redigerat 2003-12-21 13:07
Ursprungligen av Danne V:

Principen man skall ha klart för sig är att det oftast tre enheter som skall passa ihop:

1. Själva webbplatsen, som man ju oftast har skapat själv och har hos nåt webbhotell.

2. Shopping carten (förlåt svengelskan). Du kan antingen skaffa en egen kommersiell eller en gratis, t.ex. oscommerce.com och integrera med webbplatsen.

3. Payment gateway, eller credit card processor, dvs företaget som sköter själva transaktionen av pengar och skickar dom till ditt konto.

Många blandar ihop begreppen, och det är tammefan en djungel, så det är förståeligt.

Det vanligaste (?) sättet är att man sätter upp webbplatsen och shopping carten på "egen" server och kopplar sedan ihop med den payment gateway man valt. De flesta payment gateways har egna shopping carts (som vanligen inte är särskilt bra och går ofta inte att designa/konfigurera som man vill), men dom rekommenderar gärna fristående carts om det inte passar.

P.g.a. att konkurrensen är väldigt beränsad i Sverige, så kostar svenska payment gateways ganska mycket. Mitt intryck är att dom siktar på "storkunder" och inte bryr sig särskilt mycket om Putte-på-hörnet.

Utländska (ofta amerikanska) gateways är ofta billigare. Nackdelen, som man måste kolla noga, är att dom ibland tror att hela världen är amerikansk. Därför kan dom t.ex. vägra köp när en kund befinner sig i ett annat land än den bank som utfärdade kreditkortet, eller om leverans av varorna skall ske till ett annat land. För jänkarna som ju inte alls rör sig över gränserna som europeer gör, så funkar "säkerhetsåtgärden". Men för oss som kan t.ex. jobba i Norge och bo i Sverige, så blir det strul.

EDIT:

Om du siktar på endast svenska eller skandinaviska kunder, så föreslår jag att du struntar i en payment gateway (credit card processor) helt och hållet.

Dels för att det är en 7-jäkla strul att konfigurera alla tänkbara kostander för olika vikter och destinationer för olika paket, och därefter få dessa att adderas till köpsumman. Dels för att presumtiva kunder kanske inte använder kreditkort i särskilt hög utsträckning. Och dels (givetvis) för att du sparar pengar.

Istället tror jag du skulle använda postförskott, vilket underlättar din hantering avsevärt. Inte minst när det gäller köp som återgår av olika skäl. Det är ingen slump att Macoteket, Ellos och andra gör just det...

Nu har det gått 1 och ett halvt år sedan det här intressanta inlägget postades. Hur ser den svenska "payment gateway (credit card processor)"-biten ut idag? Finns det vettiga lösningar för småhandlare? Eller blir det fortfarande anskrämligt dyrt?

Anledningen till att jag frågar är att jag håller på att sammanställa informationsmaterial för Retailer som vi lanserar i Februari. Vi har redan sex kunder i drift och tre till projekt som ska sjösättas innan dess (varav en Enterprise!).

Kolla här:
http://retailer.se/compare.htm

Ser det vettigt ut? Förstår ni skillnaderna? Vad saknas? Är det för low-tech eller för high-tech? Feedback vore jäkligt trevligt.

  • Medlem
  • 2003-12-21 20:50

Ärligt talat är det för mycket information på en sida. Kanske du borde banta ner det eller dela upp den?

Citat:

Skrevs ursprungligen av wise
Ärligt talat är det för mycket information på en sida. Kanske du borde banta ner det eller dela upp den?

kan bara instämma, redan en (skärm)sida ner kom jag inte ihåg vad kolummen i mitten stod för.

Jag föreslår du förenklar den som bara fan, så man kan få överblick på én skärmsida över dom viktigaste skillnaderna mellan dom olika lösningarna, detta är allldeles för mycket info för en vanlig person skall få överblick över, och jag är säker på många "Excel knackare" (läs; marknadsförare, ekonomipersonal osv) också kommer ha stora problem med att få en överblick.

Om dom inte kan kommunicera sina egna lösningar på ett effektivt sätt, hur skall dom då kunna sälja våra produkter? så tror jag många skulle kunna tänka.

Många av dom plockar dessutom ut varandra och skulle kunna ersättats med: "I alla våra planer ingår blahblahblah".
Man skulle ju också kunna länka till ett tech. spec där allt sånt står utförligt, men det vill man kanske inte att sina konkurenter också kan läsa..

Förenkla den så den bara förmedlar dom absolut största skillnaderna och begränsningar mellen dom och spara istället krutet till när du har fått chansern att berätta lite mer ingående om dina lösningar till kunden. Då kanske tom han inser att han behöver mer än vad han trodde till att börja med.

Jag ska ta en titt på det igen! Återkommer med en bantad version!

Dela inte upp den. Det finns inget värre än att behöva klicka "nästa sida" för att få att information. Förlorar helt överblicken. Förenkla är bra. Kanske också ha en liten innehållsförteckning över de olika rubrikerna (DESIGN & LAYOUT, DRIFT, m.m)

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-12-31 00:44

Jag har själv skivbutik med begagnade skivor på www.skivstallet.nu. Jag använder Paynova, men har nu innan jul även börjat skicka faktura. Det verkar som om folk drar sig för att registera sig hos Paynova, även då det bara är ett litet extra steg mot att betala direkt till bankgiro. Eller finns det andra sätt att göra betalningen enkel och smidig?

  • Medlem
  • 2003-12-31 18:51

Själv tycker jag att Paynova mer eller mindre verkar oseriöst. Ett system som bara fungerar i vissa butiker, vem vill ha det? Inom Sverige är postförskott eller förhandsbetalning via bank mycket bättre även om jag föredrar postförskott

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-06-30 12:46

Kommer öppna www.Missbling.se med en liten lätt försäljning till att börja med. Så får vi se sedan hur de utvecklar sig.

Ursprungligen av skatan:

Kommer öppna www.Missbling.se med en liten lätt försäljning till att börja med. Så får vi se sedan hur de utvecklar sig.

Spännande. hur har du tänkt lösa kreditkortsbiten? Har du någon intressant "payment gateway" i åtanke?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-07-10 15:00
Ursprungligen av David Slättne:

Spännande. hur har du tänkt lösa kreditkortsbiten? Har du någon intressant "payment gateway" i åtanke?

Nu i början kör vi med att när man gjort beställningen får man en Payson betallänk skicakd till sin e-post med rätt summa och ordernummer.

Vi kommer sedan utveckla det med någon extern Kreditkorts-leverantör. Blir troligen en svensk i så fall.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-07-10 20:29

vad kommer betallösningen att kosta då?

1
Bevaka tråden