Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgiven

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-03 22:12

Måste få vara lite desperat och ledsen någonstans.
Köpte min första mac i november 2004. Letade som en tok efter en Ibook och hittade till slut en G3:a på Tradera.
Sen dagen den kom har vi levt så lyckliga så tillsammans. Jag har aldrig klagat på att den bara har 256 mb ram, den tuffar alltid på i precis den takt jag vill och behöver.
Inte heller den ringa hastigheten på 500 MHz har stört mig, den gör allt när jag säger till den att den ska det, och inte behöver jag vänta heller.

Men den senaste tiden har jag minsann blivit orolig för min vita lilla vän.
Den "klonkar" och låter, skärmen blir plötsligt svart och jag måste tvinga den till en omstart. Till en början hände det sällan, numera så fort jag gör något mer krävande.

Sitter nu här och sörjer. Ska jag behöva begrava min lilla Ibook snart. Om jag måste så har den i alla fall förtjänat vilan väl. Den har ju ändå varit igång bra många år nu.
Men stackars jag som blir kvar då? Här finns ingen budget för ny dator. Inte inom det närmaste halvåret i alla fall.. Ska jag behöva leva med makens PC? *ryyyysssa*

Aldrig har jag då varit med om att man fått en så här personlig relation till en dator! Mina andra datorer har jag bara gett en lättnadens suck när de äntligen tassade över till andra sidan.
Men inte nu, min Ibook och jag är ju bästa vänner!!

Hoppas nu den orkar leva ett tag till.. Eller så får jag väl bli datatekniker över en natt och byta ut trasiga delar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 08:16

Det är hårddisken som håller på att dö. Det går att fixa, men kostar pengar.

Ja, men det kostar inte så värst mycket pengar. En ny hårddisk kostar ju bara några hundralappar, är man händig kan man meka själv. Och att lämna in den och få det gjort kostar inte så mycket heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-04 09:25

Byta disk i en iBook är inte helt trivialt. Räkna med en till två timmars jobb á (i runda slängar) 800:- för arbetet plus då själva disken.

Det finns beskrivningar på hur man byter den själv, men det är en komplicerad operation med en fantastisk mängd skruvar inblandat. Jag tror att det finns folk som gjort det här på 99 så någon kanske kan komma med tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 09:27

Det är många skruvar, en massa tejpbitar och många svordomar. Inget man ska ge sig på själv. Det finns en punkt där det lönar sig bättre att köpa nytt.

Jag har gjort det åt en kompis som hade en iBook med trasig HD. Det var många skruvar, det var det. Men särskilt svårt var det inte, tycker jag.
Tankade ner en manualpå den här länken

  • Medlem
  • 2005-07-04 09:42

Jo jag har förstått att det är hårddisken som håller på att dö, har läst runt i forumen och lyckades dra den slutsatsen själv.
Men att byta den själv är tyvärr helt uteslutet. Jag har verkligen noll kunskaper. Även om någon skulle berätta exakt hur man gjorde det så är det inte värt det! Dessutom ingick inga skivor när jag köpte datorn begagnad. *mutter mutter* Och ska jag in med ett nytt OS vill jag ha Tiger, men då måste jag ju samtidigt ha en dvd läsare, mera minne.. Och vips är jag uppe i samma pris som en ny, bättre begagnad.

Men än så länge lever min Ibook. Och alla viktiga filer förde jag över till makens PC igår kväll. Så nu håller jag tummarna att den håller ett halvår till.. *optimist* Tills jag har råd att köpa en ny mac..

Tiger finns att få CD också om man vill.

  • Medlem
  • 2005-07-04 09:54

Då sparade jag ju någon tusenlapp.
Men hur mycket minne kan man stoppa in i min lilla vän som max? Det sitter ju en 128 sticka som fast ram. Nu har jag en ytterligare 128, men hur snabb skulle man kunna stoppa i? Datorn kan väl inte klara av vad som helst? Eller?
Det är väl mest ram-minnet som avgör om det är värt att lämna in den och reparera hårddisken.

  • Medlem
  • 2005-07-04 10:01

Törs man verkligen lämna in sin Ibook till en helt "vanlig" datafirma?! Är rädd att jag får tillbaka en mycket konstig Ibook... Eller är det enkelt och okomplicerat för en pc-nörd?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-04 10:07

Har du inte tillgång till en extern hårddisk? (har du ingen kanske kan någon vänlig själ nära dig låna ut en sådan till dig). Isf gör en komplett bootbar systemkopia med CarbonCopyClooner. Finns det utrymme så det räcker: ta även rubbet med dina dokument och program. Byt hårddisk (eller låt någon annan göra det åt dig). Starta från den externa skivan. Kopiera systemet tillbaka mha CarbonCopyClooner till den nya hårddisken. Och vips är du tillbaka i leken med en välmående hårddisk till minsta kostnad.

  • Medlem
  • 2005-07-04 10:24

Hmm, det lät som ett bra förslag. Har ju en bunt datorer i familjen, kanske skulle kunna använda en av dom som extern hd om jag rensar dom helt först (?). Men vad är Carbon-------, ett program eller?? Svårjobbat?

Ursprungligen av pichia:

Har du inte tillgång till en extern hårddisk? (har du ingen kanske kan någon vänlig själ nära dig låna ut en sådan till dig). Isf gör en komplett bootbar systemkopia med CarbonCopyClooner. Finns det utrymme så det räcker: ta även rubbet med dina dokument och program. Byt hårddisk (eller låt någon annan göra det åt dig). Starta från den externa skivan. Kopiera systemet tillbaka mha CarbonCopyClooner till den nya hårddisken. Och vips är du tillbaka i leken med en välmående hårddisk till minsta kostnad.

Man behöver faktiskt inte CarbonCopyCloner längre - från och med Panther (tror jag att det var) finns den funktionaliteten inbyggd i programmet Skivverktyg. Kolla bara under "Arbeta med skivavbilder" i Skivverktyg-hjälpen, där finns ett väldigt bra hjälpavsnitt som punkt för punkt beskriver hur man gör. Eftersom Skivverktyg finns med på varenda installations-CD är det dessutom otroligt smidigt att göra kloningen - bara att starta från CD:n, öppna Skivverktyg och sätta igång!

Nej lätt, leta på CarbonCopyCloner på versiontracker.com så hittar du den - gratis dessutom tror jag.
Men lägg inte grejorna på en peze-formaterad disk, det är nog inte bra, om det alls går.

  • Medlem
  • 2005-07-04 10:43

Antog att det skulle bli problem med Pc. Skit också, då blev det genast mer komplicerat! *S*
Men nu finns i och för sig alla viktiga filer redan på gubbens dator. Och Tiger vill jag ju ändå ha.
Hm.. Kanske ska ringa datafirman och kolla om de överhuvudtaget vill röra i min Ibook. Kan ju vara värt att lyssna vad det kostar. Kanske.

Finns det inga riktiga datafirmor där du bor?

Det låter som om din gubbe är lite händig i allafall. Helt borta är han ju inte då han kan klara av en pc och det är säkert någon annan i familjen som inte har tummen mitt i

Följ Nurells länk och inse att det kommer att ta sin rundliga tid eller så blir det att ta en tugga av det sura äpplet och lämna in den på en butik och låta dom göra jobbet.

Men räkna med att en riktig datorfirma debiterar ca 700:- timmen plus delar så då är väl frågan om det inte är lönt att se sig om efter en bättre begagnad dator igen eller varför inte en ny mac, minin är ju prisvärd har jag hört.

  • Medlem
  • 2005-07-04 14:05

Tomas
Nja tummen mitt i handen har nog varken jag eller gubben. Inte när det gäller pc i alla fall. *S* Men är ju totalt novis på mac så det känns som om man ger sig ut på osäker mark. Visst, få i själva hårdvaran är säkert ingen större skillnad. Men sen ska ju all mjukvara in också! Sen ska det ju dessutom fungera! *haha*
Men det lutar mer och mer åt att det blir ett köp av en begagnad mac senare. När Ibooken gett upp får jag väl roa mig med sonens eller gubbens pc så länge.

Ringde datafirman här i Leksand (den enda bra), visst kunde dom fixa en mac men det skulle kosta 8-900 för bara arbetet. (Dom pillade inte gärna i bärbara datorer..)
Känns inte som om det är värt pengarna. Det är trots allt en tidig 2001:a det här.

Jag tycker verkligen inte att du bara ska låta den dö
Köp en sån här och använd dig av den här manualen och se till att ha rätt verktyg och ta det försiktigt så tror jag att det går bra. Om man kan använda en skruvmejsel och läsa en instruktionsbok så kan man öppna en dator, det är bara en fråga om tålamod och att komma ihåg hur allt satt

Installationsskivor finns att köpa begagnade:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=70058
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=62286
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=78158
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=75520

Senast redigerat 2005-07-04 20:41

Om man lägger skruvarna i turordning i en sån där moj man har i frysen och gör iskuber med så underlättar det, i stället för att ha alla i en hög på bordet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-04 20:15

Ja, att pilla i en bärbar dator är ingen omöjlig uppgift alls för någon som är det minsta händig. Har man bara lite ordning på bordet när man börjar, kan man lätt ordna skruvarna så de smärtfritt hittar tillbaka till sina rätta platser efteråt. Följer man de ovan föreslagna instruktioner så får man alla tips och råd man behöver för att lyckas med operationen utan att ha sönder någonting.
För någon hundring kan man köpa ett kit med miniskruvmejslar på tex Clas Ohlson som kan hantera alla möjliga skruvar man kan möta under en sån operation. Rekommenderas.

  • Medlem
  • 2005-07-04 20:18

Hmm. länken till manualen fungerar inte..

Ursprungligen av stiko:

Hmm. länken till manualen fungerar inte..

Nu funkar den.. svatfel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-04 20:30
  • Medlem
  • 2005-08-09 10:49

Den håller fortfarande!! Har gått en månad sedan den började sina konstigheter men än så länge har den inte dött helt och hållet! Tyvärr så dog usb-portarna igår men jag klarar mig ju utan mus och allt annat får jag väl använda makens eller sonens PC till..
Har i alla fall bestämt mig för att det inom en relativt snar framtid blir en 14" Ibook. Nu när Apple äntligen uppdaterat den! Den här Ibooken kommer jag att ge bort till Lasse på "min" datafirma. Det kan han få som plåster på såren för att jag inte trodde/visste att det var någon som kunde Mac där!

Kör Ubuntu Live CD på den så duger den till surfmaskin t.ex. då spelar hårddiskens skick föga roll.

  • Medlem
  • 2005-08-09 10:56

Den fungerar perfekt som surfmaskin nu också! Men jag har inget behov själv av en extra surfmaskin, det är därför jag adopterar bort den!
Men det är rätt intressant att se hur länge den håller innan total haveriet inträffar! Trodde aldrig den skulle hålla en hel månad till! Visst, jag får starta om den titt som tätt, men ändå! Den fungerar perfekt att surfa på!

14" iBook? Den är ju bara större och klumpigare!

  • Medlem
  • 2005-08-09 12:12

Just precis! Större!!!
Mina ögon är taskiga eländen som är kräsna av sig. Vet att upplösning är den samma, men den är större!
Men visst har du rätt. 12" är smidig och smäcker och läcker som 17. Men 14" passar mig bättre. Är glad att jag klarar 14. Snart blir jag väl tvungen att köra på 15/17", och då blir det till att köra PB. Dyrt och onödigt hög prestanda för mig.

1
Bevaka tråden