Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCash igen (..vad har jag missat?)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sökt lite på iCash här i forumet och läst det mesta som skrivits om det.
Min slutsats är att det näsan uteslutande har fått dåliga omdömen och nobbats. Alla verka tycka att det är "för simpelt" för ett företags bokföring.
Men jag har nu testat programmet i några dagar och ser väl i princip samma grundfunktioner som jag ser i tex SPCS -- men på ett mycket enklare sätt.

Hur menar ni när ni säger att det inte ens är ett alternativ för en småföretagare. Jag tycker det är väldigt pedagogiskt upplagt och verka uppfylla alla de krav som jag har på min bokföring.
Är det något jag har missat? Vad gör ICash så oanvändbart?

Undrar också om det är någon som faktiskt använder iCash för sitt företags bokföring och vad man i sådana fall tycker om programmet och dess funktioner.

Tacksam för svar.

Jag laddade precis ner programmet och har således inte hunnit kika på det allt för länge. Men det finns helt klart vissa avgörande begränsningar: Kontoplanen verkar inte vara identisk med den standardiserade planen inom EU. De olika kontona saknar nummer. Bokföringen av transaktinerna är för begränsad, hur registrerar jag in och utgående moms?

iCash har kommit en bra bit på vägen, men programmet når tyvärr inte helt fram för att jag ska använda det.

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-30 17:55
Ursprungligen av Martin Belak:

Jag laddade precis ner programmet och har således inte hunnit kika på det allt för länge. Men det finns helt klart vissa avgörande begränsningar: Kontoplanen verkar inte vara identisk med den standardiserade planen inom EU. De olika kontona saknar nummer.

Vad jag vet finns det ingen standardiserad kontoplan inom EU. Det som finns är däremot ur årsredovisningen ska vara uppställd. I många länder använder man normalt inte kontonummer. I andra är det frivilligt och programberoende. I flera av de länder där jag är inblandad i olika verksamheter ser kontona ut ungefär som 1-1690, där 1- anger kontogrupp.

BAS-kontoplanen, om det är den du tänker på, är unik för Sverige.

Ursprungligen av rawrez:

BAS-kontoplanen, om det är den du tänker på, är unik för Sverige.

Japp, det är förmodligen den jag tänker på.

/M

funktionen för momsen som du söker finns. den är benämnd "skatt" i alla transaktioner. så väljer man bara ingående/utgående.

vad gäller kontoplanen så är den - för mitt lilla företag - snarare smidigare namnad än BAS-standarden. men, jag har i alla fall importerat och döpt om vissa konton för att få det enligt BAS-strukturen. (Enklare att hänga med i hjälp-böckerna då.)
Det borde väl vara ok?

skriv gärna fler kommentarer/begränsningar etc om du ska fortsätta testa det.

(är väldigt ny inom bokföring/företagande, och kan inte speciellt mycket, därför känns icash väldigt bra och enkelt. blir lite orolig bara när alla säger att det är skit)

Ursprungligen av magnusson.kalle:

funktionen för momsen som du söker finns. den är benämnd "skatt" i alla transaktioner. så väljer man bara ingående/utgående.

Jo, jag märkte det. Men det finns ju inga redovisningskonton för moms där den skatt-fältet i transaktionerna summeras. Eller är det jag som inte hittar?

Ursprungligen av magnusson.kalle:

(är väldigt ny inom bokföring/företagande, och kan inte speciellt mycket, därför känns icash väldigt bra och enkelt. blir lite orolig bara när alla säger att det är skit)

Jag är rätt grön jag också.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Jo, jag märkte det. Men det finns ju inga redovisningskonton för moms där den skatt-fältet i transaktionerna summeras. Eller är det jag som inte hittar?
/M

njea, det finns inga redovisningskonton tror jag, men man kan enkelt göra en "rapport" för momsen där man kan se hur mycket man ska betala in/ få tillbaka. supersmidigt.

det jag är mest orolig för är att icash inte uppfyller alla krav som skatteverket etc har. men det borde det väl göra?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 17:28

redovisaonline.se

På redovisaonline.se finns möjligheten att hantera sin bokföring och fakturering. Logga in med test och test.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 13:04

Vilka/vilket bokförings program är något att ha då?

BAS-kontoplanen är numera EU-anpassad, vilket antagligen kan leda till förväxlingar... men det handlar alltså om att man byggt om den så att kontona ska hamna på samma ställen i årsredovisningen som i EU-standarden. Fast jag tycker absolut att man ska hålla sig till BAS-kontoplanen även om den är "frivillig".

1
Bevaka tråden