Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart går egentligen min inbetalda skatt?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-01 22:25

Pga att en tråd bara behåller överlever seriöst i 3 inlägg på offtopic.se så tar jag detta här.
Sitter som egen företagare och morrar över skatterna i Sverige.

Skulle vilja ha en lista på vart alla mina pengar som jag betalar in tar vägen. Gärna en punktlista som i procent visar var alla mina j*vla pengar tar vägen. Någon?

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-08-01 23:19

Jag tar minst 0.1% av dig i samma veva som när jag spolar efter mitt toalettbesök!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-01 23:34

http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____1808.aspx

Exakta siffror..

Dock spelar det mindre roll.. Man fattar fortfarande inte vissa saker.. Varför har vi en budget där vi behöver låna 38 441 935 000 kr... av svenska folket/utlandet?

Mycket intressant..

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-08-02 05:59
Ursprungligen av glemme:

http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____1808.aspx

Exakta siffror..

Dock spelar det mindre roll.. Man fattar fortfarande inte vissa saker.. Varför har vi en budget där vi behöver låna 38 441 935 000 kr... av svenska folket/utlandet?

Mycket intressant..

Vilket betyder att 39% av vårt underskott utgörs av medlemsavgift till EU........

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 13:54
Ursprungligen av glemme:

Exakta siffror..

Dock spelar det mindre roll.. Man fattar fortfarande inte vissa saker.. Varför har vi en budget där vi behöver låna 38 441 935 000 kr... av svenska folket/utlandet?

Mycket intressant..

Mycket svepande och generella siffror tycker jag.
1970 var det kommunala skatteuttaget i genomsnitt 21 kr/hundralapp. Momsen (som inte alls belastade så många varor och tjänster som idag) var ungefär hälften av dagens (9-12%) om jag minns rätt. Jag vet inte om det var så mycket sämre att leva då direkt. Ingen större skillnad mot nu tycker jag. Jo en kanske. Det gick faktiskt fortfarande för barnfamiljer att leva på bara en inkomst om man nu ville göra det. Det går ju inte idag i de breda lagren åtminstone.

På den tiden ansågs det dessutom självklart att skatteuttag och skatteutgifter skulle redovisas i sin helhet. Dvs det man fick in på t.ex. bilskatt och bensinskatt skulle vägas mot utgifter för vägar m.m. som hade med bilar och trafik att göra. På det viset kunde alla alltid se om något område var över eller underbeskattat och det var betydlig lättare att se sammanhang mellan skatteinkomster kontra utgifter. Någon gång under andra hälften av 70-talet fick den dåvarande regeringen igenom att man skulle slippa särredovisa intäkts och utgiftsområden. Ungefär samtidigt genomled världen en kraftig lågkonjungtur. Dock inte Sverige. Regeringen tog av pensionsfonderna och "slog en bro över lågkonjungturen." Sverige skulle inte drabbas och framtida pensionsuttag skulle i stället finansieras av framtida produktionsökningar.

Undrar hur det hade varit att leva idag om vi inte hade genomför de ovan beskrivna förändringarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 00:07

Ahh, jag tänkte mer: På 100 som jag betalar i skatt så går så och så många % till det och det.

Finns många frågetecken. Exempel, ingen vill se en pjäs som några vill sätta upp på någon av våra teatrar. Eftersom inte tillräckligt många vill se den så får de bidrag för att kunna sätta upp den. Gulligt , men inte vill jag betala för några få människors ska kunna förverkliga sig själva och ha en rolig hobbie. För över detta på vilket annat yrke som helst så ser man hur absurt det låter.

Aja, nu är det ju inte det här en sådan tråd.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-08-02 05:51
Ursprungligen av acke:

Ahh, jag tänkte mer: På 100 som jag betalar i skatt så går så och så många % till det och det.

För att kunna svara på det krävs att du uppger din inkomst!

Sveriges skatteskala är inte rak – alla betalar kommunalskatt, men statsskatten varierar med inkomst.

Snarare är det väl så att om teatern skulle finansieras av enbart biljettpriset skulle det bli så högt att bara väldigt rika skulle ha råd att njuta av det. Det är en vettig princip att alla ska kunna ta del av kulturen, och visserligen finns kultur i många former och prisklasser, men det är bra att alla kan ta del av alla kulturens former, och utan att privata intressen ligger bakom.

Acke,

Det är en vanlig missuppfattning att kultur och andra liknande områden utgör en stor utgiftspost. I själva verket är skattebidragen till den sortens aktiviteter knappast mer än någon hundralapp per år och medborgare.

http://www.skatteverket.se/ung/dina_pengar/vart_gar_skatten.html

Den absoluta merparten av skattepengarna går som synes till de så kallade "transfereringssystemen". Dessa system fördelar å ena sidan pengar mellan samhällsgrupper, dvs från rika till fattiga och andra behövand, men framförallt så fördelar systemen pengarna över medborgarnas hela liv, dvs. skola, sjukvård, pensioner osv som man tar del av under de perioder av livet som man inte har inkomster men stora behov.

Anledningen till att man i de flesta andra länder har lägre skattesatser beror på att dessa system där ligger utanför samhällets budget, t.ex. i form av privata pensionssystem, eller privata sjukförsäkringar. De lösningarna är sällan billigare, tvärtom ofta dyrare, så frågan om man vill ha privata lösningar är snarast en ideologisk och politisk fråga, om vilken roll man anser staten ska ha när det gäller människors välfärd.

För övrigt tycker jag det är roligt att se att jag för en gångs skull instämmer helt och fullt med Laseranders åsikter

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-02 08:35

Om jag inte minns fel, så finns det undersökningar som gjorts där man inkluderat ALLT som BÅDE belastar bolag, men även sånt som underlättar (bidrag, osv) i olika länder och att Sverige faktiskt ligger ganska bra till vid en internationell jämförelse. Men som egen företagare själv, så medger jag att man har lite svårt att inse det ibland, särskilt när man ska betala in momsen som man tycker är "egna" pengar...

Du får väl först och främst gå till din egen kommun. Vi har ju offentlighetsprincip i det här landet, så du kan nog få precis hur mycket siffror du vill (istället för att be om hjälp här, din lata drul ). Sen ringer du Bosse Ringholm och säger till honom att skicka en kopia av "Nådiga Luntan" som dom väl håller på med just nu, dvs budgetförslaget som finansdepartementet måsta få godkänt av riksdagen.

Sen när du analyserat alltihop och gjort en bra sammanställning, så lägg upp en webbplats och posta länken här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 08:56

För i ...vete....

Skatten är oskäligt hög i Sverige på grund av alla proppmätta politiker som tycker att det är fullkomligt normalt att ha 650 myndigheter och statliga verk - och ge alla i ansvarsposition (gärna någon gammal partikamrat) 90 bloss i månaden eller mer - inte så konstigt att jag måste betala 54 % i skatt.

Skrota välfärden och börja om - mitt högst nyanserade förslag.

Det "gamla" folkhemmet existerar inte längre...

Jag gillar att bo i Sverige, men alla som hävdar att det är bra med gratis sjukvård och ditten och datten (läs politiker) verkar inte vilja berätta att en bizarrt stor del av kakan går till administration inom den egna "organisationen" - om ett företag skulle drivas så skulle det varit konkursmässigt för tja - 60 år sen...

(läser mitt inlägg och ser att jag varit väldigt nyanserad och bara presenterat fakta )

/Tangen :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Det är nog allmänmänskligt att både vilja ha låg skatt och många fria förmåner, men tyvärr så är nog sanningen mer krass än så - att inga *väsentliga* skattesäkningar kan göras utan att samtidigt försämra förmånerna.

Det är med andra ord precis som vanligt - man kan inte både äta kakan och ha den kvar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 11:29
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är nog allmänmänskligt att både vilja ha låg skatt och många fria förmåner, men tyvärr så är nog sanningen mer krass än så - att inga *väsentliga* skattesäkningar kan göras utan att samtidigt försämra förmånerna.

Det är med andra ord precis som vanligt - man kan inte både äta kakan och ha den kvar...

Till viss del tror jag säkert att de tär så - men jag vet ocikså att mynigheternas bizarra slöseri med resurser ligger till grund för en stor del av skatten idag...
Sen finns det myndigheter som både gör ett bra arbete - och behöver ytterligare resurser.
/Tangen

I alla diskussioner om skatteuttag och den offentliga sektorns storlek och effektivitet så tror jag att det är bra att särskilja statliga myndigheter (som är förhållandevis få och billiga) och kommunala inrättningar (som kan vara mycket omfattande)

Besparingspotentialen på den statliga sidan är nog inte så stor. För den kommunala kan man få en mycket grov indikation med hjälp av kommunalskattesatser, som sträcker sig från låt säga 27 upp till 36

Innan man drar slutsatsen att vissa kommuner är en tredjedel effektivare måste man dock veta att låga skattesatser i regel beror på att kommunen har många höginkomsttagare och få förmånstagare, samt ofta en högre grad av avgiftsfinansiering för sina tjänster. (tydliga exempel är Danderyd, Täby, Vellinge etc)

Räknar man i absoluta tal så minskar skillnaden mellan kommunerna dramatiskt. Jag skulle gissa (mellan tummen och pekfingret) att skillnaden inte är större än 5-10% mellan den bästa och den sämsta kommunen.

Eftersom transfereringssystemen utgör nästan hälften av skatten så kan man då göra en uppskattning och säga att en realistisk nivå möjliga effektivitetsförbättringar ligger på 2,5-5%.

Det motsvarar ju förvisso ett antal tusenlappar i plånboken, om man sen vill hävda att det är "bizarra slöserier" är väl mer en smaksak och fråga om var man drar gränsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 12:37

nja, jag vet var din poäng ligger - men att säga att det inte går att spara pengar - utan att gräva i det social skyddsnätet är en sanning med en viss politisk modifikation - det är klar att det går -men man kanske inte vill.

Jag tror mig veta att det går att effektivisera mycket - och framför allt göra processerna enklare och mindre tidskrävande. Sen tror jag inte att det är enkelt att styra ett land - det verkar onekligen så eftersom det försnillas och snos och utnyttjas och slösas.

/Tangen

Jag instämmer - visst går det att effektiviseras - absolut!

Min poäng är nog snarare att det är lätt att missa proportionerna: Fria teatergrupper, kommunala knypplingskurser och studieresor till Bahamas sticker såklart i ögonen, men om man tittar i reda pengar så är det ändå småpengar mot t.ex. sånt som missbruk av sjukförsäkringssystem och svartjobbande.

Men självklart instämmer jag i att offentligt slöseri är stötande. Däremot instämmer jag inte i att det är synd om oss företagare, i alla fall inte om man jämför med löntagare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 14:01

fattar...

Det sista man ska in och rota i är statliga stöd till kultur etc, jag pratar bara om det onödiga slöseriet att bilda ett statligt eller kommunalt verk varje gång ett problem dyker upp - vilket resulterar i att våra ansvariga politiker inte (!) vet hur många myndigheter, verk liknande det finns på fråga svarade näringslivsministern (dåvarande) ca 50 medans sanningen säger närmare 650 (!) st... jag undrar varför alla ska ha ett eget verk - med egen generalsekreterare, direktör eller liknande - det som händer är att det blir omöjligt att administrera utan en "superadministrationsmyndighet" som ska övervaka alla de andra =p

Tycker att vi bör centralisera delar av makten närmare beslutsfattar - som kan göra kopllingen att alla penagr kommer ändå från samma plånbok.

För övrigt så tycker jag att det statliga stödet för kultur är undermåligt liten - och dessutom i vissa fall onyanserad och oklar.

Fusket måste man så klart komma till rätta med och skapa ordning - det är verkligen dags att samköra samtliga register som hanterar utbetalning till individer, A-Kassa, Försäkringskassan, KAS, starta eget bidrag etc etc, eftersom det visar sig att de kan plocka från olika ställen utan att bli "ertappade"

/Tangen

Sid 12 (om du inte orkar läsa hela) i den här skriften från FöreningsSparbanken kanske är vad du söker?
http://www.fsb.se/sst/www/inf/out/fil/0,,40664,00.pdf

Ursprungligen av thevil:

Sid 12 (om du inte orkar läsa hela) i den här skriften från FöreningsSparbanken kanske är vad du söker?
http://www.fsb.se/sst/www/inf/out/fil/0,,40664,00.pdf

Verkligen mycket bra diskussionsinlägg!

En liten not bara. Sidan 12 avser ju specifikt statens utgifter, medan tabellen på sid 22 redovisar de samlade utgifterna för den offentliga verksamheten och ger därmed kanske en ännu tydligare bild.

Inspiration när det är bokföringsdags

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 13:32
Ursprungligen av TZW:

Inspiration när det är bokföringsdags

Det är absolut, enlig min mening, inget fel att betala skatt. Det som jag dock kan oponera mig mot är hur dessa pengar fördelas och används (då bla. kostnader för myndigheter m.m.). Jag oponerar mig också mot att behöva betala skatt på en produkt mer än en gång.

Så jag betalar gärna skatt, men jag anser också att skattesystemet borde göras om. Gör om - Gör rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 16:50

TZW: mycket bra bild. rätt kul..

Själv känner jag att det ibland blir lite väl mycket. Speciellt när jag hör hur folk missbrukar systemet.

Själv är jag en av dom som bidrar otroligt mycket.. Hur då kan man undra.
Jo: Enda sjukvård jag någonsin kräver är självfinansierad (i princip). Dvs tandvård och optiker. (tydligen är det en lyx att se bra och ha tänder... eller?)
Jag har aldrig tagit ut något på alfakassa eller något som helst bidrag (barnbidrag och min studietid till och med gymnasiet borträknad)
Började jobba när jag var 17 och har seda dess betalat ett par miljoner i skatt och aldrig fått tillbaks ett shit.

Menmen, mina vänner som går på bidrag och utnyttjar samhället tackar mig då och då, ofta ber jag dom hålla käften och skaffa ett jobb. Jag e trött på att hjälpa iglar som bara utnyttjar alla kryphål...

Tänk er detta scenariot hur det skulle påverka sverige:

En skatt för all typ av inkomst. Den må vara på 30-35 %. Samma över hela landet. Inga möjligheter att göra avdrag, jämkningar eller något sådan. Den skall vara samma för alla.
Tänk hur skattemyndigheten skulle kunna skära ner. Dom slipper granska alla jämkningar, skatteavdrag och sånt shit och alla skulle bara betala samma sak.
Sen kan man ju göra som så att momsen hamnar på en nivå, så man slipper tänka på vilken nivå den är på just den produkten. Vi behöver ju inte flera olika sorters moms, egentligen?

Menmen, en drömvärld som vi inte kommer nå. Sammhället består av för många bakåtsträvare som tycker att samhället idag bör styras på samma sätt som alltid.

Sen ogillar jag principen i politikervärlden med att alla håller varandra om ryggen. Helt seriöst så ser jag lika illa på svensk politik som jag ser på diktaturer och gamla sovjetstater. Varför blev det så många revolutioner i gamla sovjet? Jo för att deras regering roffade åt sig pengarna själva och om någon missskötte sig så bytte man plats på två personer, gav båda en löneförhöjning och mer förmåner. Det skall faan inte fungera så. Om någon misssköter sig så straffa dom. Ge dom sparken för inkompetens och ge faan i att ge dom några pensionspengar.
OM det fanns en risk att man kan råka illa ut i svensk politik (dvs få sparken och få indragen pension) visst skulle svenska politiker anstränga sig lite mer?

Gaah

/glemme - går igång på svensk politik. Djälva klåpare allihop. OM jag hade varit diktator så hade det varit fett mycket bättre....

Ursprungligen av glemme:

/glemme - går igång på svensk politik. Djälva klåpare allihop. OM jag hade varit diktator så hade det varit fett mycket bättre....

Ta det inte personligt, men av någon orsak känner jag mig inte alls tilltalad av den tanken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 22:24
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ta det inte personligt, men av någon orsak känner jag mig inte alls tilltalad av den tanken

Det e lugnt, tror att vi alla egentligen känner att det skulle vara bättre om vi gjorde allt själva (jag vet iaf många som känner så)
Men hur det blir i slutändan är en annan sak..

Nåväl, du förstår vad jag menar iaf.

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 22:28

Gillar för övrigt pdfen..

på sida 10
En person som tjänar 22k / månad betalar efter skatt och moms c:a 17610kr i skatt..

Och då gissar jag att man inte räknat med arbetsgivaravgifter.

Haha...

Ett litet sidoinlägg... ang betala skatt.
Jag har sett vad skatten kan bidra med inom sjukvården.
Att låta dödsjuka människor vårdas hemma den sista tiden istället för att ligga på sjukhus.
Det gör att jag är beredd att betala än mer skatt.

Att när man väl hamnar själv på sjukhus inte behöva oroa sig för vad det kostar att ligga kvar ett par dygn utan att få en fet faktura med sig hem.

Men det kanske är med perspektiv på livet som ens uppfattningar förändras.
Och tur är väl det.

Läsvärda ord om det svenska skattesystemet finns till exempel på Skattebetalarnas hemsida.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-08-03 11:47
Ursprungligen av Björnbusen:

Läsvärda ord om det svenska skattesystemet finns till exempel på Skattebetalarnas hemsida.

Det verkar vara en solidarisk rörelse som värnar om de svaga i samhället. Ingen egoism där inte!

Haha, när jag precis startat företag (för 12 år sen) så ringde det en medlemsrekryterare från Skattebetalarnas förening... han blev väldigt upprörd när jag inte kunde svara på om jag upplevde att skatterna var för höga...

Jag såg en rätt skön titel i telefonkatalogen för en tid sedan; "Skattebetalare"

Bevaka tråden