Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför tycker ni illa om Macoteket?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-05-28 18:19

Tjenare!

Jag har kollat runt lite på forumen här och sett att Macoteket inte verkar särskillt omtyckta, och min fråga är varför? Jag har praoat där i två veckor och sett hur det är, all personal är skit sjysst och trevliga. Kunderna blir alltid trevligt bemötta och får nästan alltid den info dom vill ha, dom flesta produkter finns alltid på lager och allt går snabbt och smidigt.
Så, vad är det för fel på Macoteket? Jag är väldigt nyfiken att veta vad dom som tycker illa om affären har för anledningar!
Mvh Victor

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-29 08:54

Läs i alla dessa trådar om just dem. Tydligen är många missnöjda, (det är väl de som skriver i forumen om det) medan andra är nöjda...

Det är väl flera saker. Bland annat...
De är ibland dåliga på att handskas med reklamationer. De bemöter ibland okunniga kunder helt galet. De har låtit en dömd Mac-tjuv ha tillgång till kundregistret. De är ibland stroppiga mot kunder som vet mer än dem om något. De bemödar sig ibland inte om att hjälpa kunden ö.h.t. utan hänvisar kunden till internet.

Ursprungligen av thevil:

Det är väl flera saker. Bland annat...
De är ibland dåliga på att handskas med reklamationer. De bemöter ibland okunniga kunder helt galet.

Vilken butik är 100%-igt perfekt? Har själv positiva erfarenheter från Macoteket och har rekommenderat en hel del musikerbekanta att handla där, de flesta har blivit mycket väl behandlade där till skillnad mot hur de har blivit behandlade av Inlife och Reda m.fl. som inte verkar intresserade att sälja om man inte handlar för minst 50.000......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 15:42
Ursprungligen av jazzper:

Vilken butik är 100%-igt perfekt? Har själv positiva erfarenheter från Macoteket och har rekommenderat en hel del musikerbekanta att handla där, de flesta har blivit mycket väl behandlade där till skillnad mot hur de har blivit behandlade av Inlife och Reda m.fl. som inte verkar intresserade att sälja om man inte handlar för minst 50.000......

Asså don´t even get me started on Reda. De måste väl slå macoteket i otrevlighet med hästlängder!
Macoteket är ju ok. Personalen kan i vissa fall ha en tendens att vara lite väl dryga. Men det är nog auran ifrån Stureplan smittar. Sen kanske dom inte är så kunniga heller, vilket kan vara lite jobbigt när dom gärna vill tala om hur saker o ting ligger till.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 14:26
Ursprungligen av thevil:

Det är väl flera saker. Bland annat...
De bemödar sig ibland inte om att hjälpa kunden ö.h.t. utan hänvisar kunden till internet.

Ja? Det är väl det man ska göra om man inte vet svaret på kundens fråga, eller om man helt enkelt inte kan hjälpa till!? Dom har i vissa fall varit sjyssta nog att skicka kunden till tex. inlife ifall det varit något som inlife har men inte Macoteket (och jag tror inte att inlife skickar kunder till Macoteket om de inte kan hjälpa till). Och som jag nämn ovan så var alla säljare VÄLDIGT trevliga, ialla fall under dom två veckor jag va där och dom gånger jag handlat där. Och om ni handlat där för ett år sen så tycker jag ni ska dit igen och se hur ni blir bemötta! Det är en hel del personal som börjat det senaste året.

Ursprungligen av Vickeee:

...(och jag tror inte att inlife skickar kunder till Macoteket om de inte kan hjälpa till)...

inLife sa åt mig att gå till Macoteket för att skaffa ett Tucano Second Skin...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 20:59
Ursprungligen av Svampisen:

inLife sa åt mig att gå till Macoteket för att skaffa ett Tucano Second Skin...

Då får jag be så hemskt mycket om ursäkt, men jag sa trotts allt att jag inte TROR att dom skulle!

Ursprungligen av Danne V:

Jag har bara handlat i butiken på BJarlsgatan några gånger, så jag kanske inte är kvalificerad att svara. Det har alltid funkat okej, vare sej bättre eller sämre än någon annan stans (utom när Mondo gav mig fel minnen av misstag, men det kan ju hända vem som helst..)

Jag tror att försäljningsjobb i en datorbutik är ganska påfrestande jämfört med andra liknande jobb, Kanske t.o.m. extra svettigt i en Mac-butik. När jag har besök dom, så står kunder och pratar och pratar och pratar och pratar och frågar och pratar till förbannelse. Förstå mig rätt: Det är klart man ska få snacka och fråga. Men min uppfattning är att det oftast är en massa skitsnack om allt möjligt som inte hör till det man funderar på att köpa.

Jag har säkert stått timtals sammanlagt och väntat på min tur medan andra Mac-ägare stått och berättat för expediterna om korkade polare med Windows, eller det senaset skvallret om Jobs, eller om iPod kommer med inbyggd kaffebryggare till sommaren. Och de stackars expediterna har fått stå och lyssna på dravlet för att inte vara ohövliga, och jag har nästan varenda gång fått gå in och avbryta med "..om jag kan få köpa lite kablage, så kan väl du fortsätta att berätta om Jobs för expediten när jag är klar?".

Om dom ibland blir trötta, så begriper jag till viss del detta. Därmed inte sagt att alla kunder har mundiarré. Men vi kan väl allesammans tänka på att vara lite mer koncentrerade på vad vi egentligen har för ärende i butiken nästa gång.

Jo, förresten: Jag tror en huvuddelen av missnöjet fick fart strax efter nyår, när den där göken som kommit åt deras kundregister började härja runt här och Macoteket inte ens orkade komma med en vettig kommentar förrän flera veckor senare (och den tycker jag inte var särskilt vettig alls). Det var ganska arrogant av dom, tyvärr - men har ju inget direkt med butiken att göra...

Ja, det du säger är så sant så! Folk babblar hur mycket som hälst, dom berättar om deras första mac och hur det va för 20 år sen. Och gällande rykten, vissa kommer in och frågar: När kommer PB G5, då svarar man typ: det är bara rykten än så länge så berättar dom om massa grejjer dom hört och sen så frågar dom återligen: "ööh, men när kommer den då?" Ibland blir man så irriterad asså, så att man vill nästan säga åt dom att hålla käften (men det är klart man inte gör det!)

//Victor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 23:56

Med andra ord ska man inte handla där.

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här om varför rubriken är viktig.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 20:04
Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här om varför rubriken är viktig.

Jo, men jag syftade på just Macoteket på Birger Jarlsgatan. Nu kanske folk tror att det handlar om Sundyberg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 16:26

Sen är ju alla kunder så väldigt trevliga och bemötande mot en säljare.

Skulle inte lyfta en finger för någon som börjar med att skälla ut mig!

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-05-30 17:49
Ursprungligen av atomlab:

Sen är ju alla kunder så väldigt trevliga och bemötande mot en säljare.

Skulle inte lyfta en finger för någon som börjar med att skälla ut mig!

Då kanske du inte skall jobba som säljare eller inom något annat serviceyrke?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 18:09
Ursprungligen av Mattias L:

Då kanske du inte skall jobba som säljare eller inom något annat serviceyrke?

Outch...siken tur att jag inte gör det då

Jag hör till dem som är nöjd med Macoteket. Mycket skäll är överdrivet. Men ingen rök utan eld, jag förstår att några lackat ur. Det finns (eller har åtminstone funnits) attitydproblem hos en eller annan i personalen. En kund har rätt att känna sig trampad på när säljaren suckar tungt och rullar med ögonen innan han besvarar en fråga. Själv kan jag ta det, men andra kanske blir stötta.

Ingen affär är perfekt, det finns alltid fall där personkemin sätter käppar i hjulet. Och nog finns det en särskilt "ballhetsjargong" bland försäljare överlag i innerstan, oavsett vad de säljer. Kanske ställer mac-fantaster särskilda krav på just mac-försäljare?

Men nu är marknadsekonomin så vist utformat att man alltid kan gå till ett annat stånd om det första inte passade. Och vikande försäljning är den tydligaste signal en kundkrets kan sälja.

Själv fortsätter jag handla mina prylar på den affär jag för tillfället befinner mig närmast. Och gärna Macoteket!

Ursprungligen av Mattias L:

Då kanske du inte skall jobba som säljare eller inom något annat serviceyrke?

Det urgamla "kunden har alltid rätt" är väl ändå rätt förlegat i detta tidevarv. Vi vet ju att det till 70% av fallen inte stämmer. Så säljare ska visst kunna visa nävarna lite fortare... jag jobbar inte som säljare, men har gjortd et, och vissa är ju inte helt kloka. Och så förväntas man, enligt ngn sjuk gammal sed, stå där med handerna bedjande och snällt leendes och blinkandes med ögonen säga "kära du, visst har du rätt"?.

Ursprungligen av steflund:

Så säljare ska visst kunna visa nävarna lite fortare... jag jobbar inte som säljare, men har gjortd et, och vissa är ju inte helt kloka. Och så förväntas man, enligt ngn sjuk gammal sed, stå där med handerna bedjande och snällt leendes och blinkandes med ögonen säga "kära du, visst har du rätt"?.

Ja, en säljare kan vara otrevlig om han nu känner för det. Men någonting sålt lär han inte få.

Ursprungligen av Kristofer:

Ja, en säljare kan vara otrevlig om han nu känner för det. Men någonting sålt lär han inte få.

Jobbade för länge sedan i en "finare" hifibutik konstigt nog så är det tvärtom vissa kunder verkar gilla om man är lite otrevlig är man för snäll så tycker kunderna bara att man smörar för dom

Ursprungligen av jazzper:

Jobbade för länge sedan i en "finare" hifibutik konstigt nog så är det tvärtom vissa kunder verkar gilla om man är lite otrevlig är man för snäll så tycker kunderna bara att man smörar för dom

Haha! Ja konsumenter verkar vara ett konstigt släkte

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-30 20:58

Jag har bara handlat i butiken på BJarlsgatan några gånger, så jag kanske inte är kvalificerad att svara. Det har alltid funkat okej, vare sej bättre eller sämre än någon annan stans (utom när Mondo gav mig fel minnen av misstag, men det kan ju hända vem som helst..)

Jag tror att försäljningsjobb i en datorbutik är ganska påfrestande jämfört med andra liknande jobb, Kanske t.o.m. extra svettigt i en Mac-butik. När jag har besök dom, så står kunder och pratar och pratar och pratar och pratar och frågar och pratar till förbannelse. Förstå mig rätt: Det är klart man ska få snacka och fråga. Men min uppfattning är att det oftast är en massa skitsnack om allt möjligt som inte hör till det man funderar på att köpa.

Jag har säkert stått timtals sammanlagt och väntat på min tur medan andra Mac-ägare stått och berättat för expediterna om korkade polare med Windows, eller det senaset skvallret om Jobs, eller om iPod kommer med inbyggd kaffebryggare till sommaren. Och de stackars expediterna har fått stå och lyssna på dravlet för att inte vara ohövliga, och jag har nästan varenda gång fått gå in och avbryta med "..om jag kan få köpa lite kablage, så kan väl du fortsätta att berätta om Jobs för expediten när jag är klar?".

Om dom ibland blir trötta, så begriper jag till viss del detta. Därmed inte sagt att alla kunder har mundiarré. Men vi kan väl allesammans tänka på att vara lite mer koncentrerade på vad vi egentligen har för ärende i butiken nästa gång.

Jo, förresten: Jag tror en huvuddelen av missnöjet fick fart strax efter nyår, när den där göken som kommit åt deras kundregister började härja runt här och Macoteket inte ens orkade komma med en vettig kommentar förrän flera veckor senare (och den tycker jag inte var särskilt vettig alls). Det var ganska arrogant av dom, tyvärr - men har ju inget direkt med butiken att göra...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 15:04

Jag hade en erfarenhet med Macoteket angende en reklamation som var helt åt helvete. Inte ett kort spelades rätt från Macotekets håll. Det slutade med att Apple gick in och styrde det där själva efter påtryckningar.

Sen fick jag min nya dator 5 veckor försenad hemskickad av Apple. (tog Apple ungefär 4 dagar att lösa det)

Jag måste säga att Macotekets personal framförallt på BirgerJarlsgatan känns rätt trötta. Man får mycket konstiga förslag och tips på saker som man exempelvis inte förfrågat, jag som själv dessutom är säljare tycker även som är kassa på att sälja men det är en annan sak.

Nej Macoteket lämnar jag bakom mig.

De skötte en reklamation jag ville göra av ett USB-minne utmärkt. Jag fick byta den två gånger utan knussel. OK, förvånansvärt lättpajat USB-minne, men ändå. Det sista jag fick funkar fortfarande iallafall.
De kanske är besvärligare när det gäller dyrare grejer förtsås…

  • Oregistrerad
  • 2005-08-09 11:46
Ursprungligen av Laseranders:

De skötte en reklamation jag ville göra av ett USB-minne utmärkt. Jag fick byta den två gånger utan knussel. OK, förvånansvärt lättpajat USB-minne, men ändå. Det sista jag fick funkar fortfarande iallafall.
De kanske är besvärligare när det gäller dyrare grejer förtsås…

Jo men i det här fallet hade det kunnat varit en gaffel som reklamerats dom hade misslyckats ändå. För själva tabben var ju hela processen när och hur dom informerade kunden om vad som gällde. Samt hur dom betedde sig när man ringde för information osv. Samt svar som "det kan jag tyvärr inte få reda på" och sen ringer man Apple kundsupport själv och får reda på exakt det man frågade.

Sen en försening på 4 veckor. Men det är ändå det minsta i mitt tycke efetersom det kan bero på Apple/Dhl/Nåt djävla fartyg/vädret osv... En försening när det ska komma från andra sidan Atlanten är ju inte alltid Macotekets fel.

  • Medlem
  • 2005-08-09 12:33

Jag har handlat på Macoteket via postorder massor av gånger - aldrig några problem.
Handla datorprylar i butik gör jag aldrig, det är oftast dyrare och man vet ju alltid mer än säljarna ändå.

Allt sådant där går i vågor - fanns en tid när många i Göteborg var rejält trötta på MacForum... sådant hörs numera ganska sällan...

Ursprungligen av Vickeee:

Kunderna blir alltid trevligt bemötta

Jag handlade första gången på macoteket förra veckan, en tucano second skin till min nya iBook. Jag kan inte påstå att jag blev särskilt trevligt bemött. Försäljaren var snoffsig och nedlåtande. Det var som om man skulle vara tacksam att man över huvud taget blev insläppt i butiken. Det är mycket möjligt att det var en engångsföreteelse, men jag kommer inte att handla i den affären mer.

Dyra är dom dessutom.

OM kritiken skulle vara befogad så undrar jag lite stilla om DETTA var vad Oscar Bjers drömde om då han tog initiativen till alla små ministores.. kanske det vore befogat att ta någon i örsnibben pg.a detta?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-09 23:42

Olle: Du har en poäng.

Jag jobbar själv som säljare och har jobbat i olika branscher och butiker. Däremot är alltid grundprincipen densamma. Och det är där jag är lite ledsen på Macoteket.

Har man vetskapen om att det man säljer är hur bra som helst som exempelvis Macoteket vet. Varför slappnar man då av?
Det är en grundtabbe utan dess like. Att Macoteket som sitter på en av stans bästa lokaler, med världens bästa produkter inte bara ger sig faaan på att vara världsbäst på att sälja mac och sen köra på det ordentligt är mycket, mycket märkligt!

Man märker tydligt i vilka affärer som har en inpregnerad policy på att vara extremt kundvänliga och trevliga och vilka som bara tror att det är att sälja.

Med AppleStore ett tangetbord bort så borde Macoteket absolut satsa mer på sin kundvård än dom gör. Första gången jag var inne på Macoteket och såg hur dom hanterade kunder så blev jag nästan sugen på att köpa butiken för att driva den själv.

Sen alla som hänvisar till jobbiga kunder osv.. Det är ett yrke man valt att vara säljare Jag gör det för jag vill träffa människor och jag vill att folk ska bli nöjda. Givetvis har man dagar då man är hängig, bakfull, trött osv. Men kan man inte bita ihop den korta stunden man pratar med kund. Ja då är det illa.

Mina senaste inköp har faktiskt skett från just AppleStore istället för att åka en kvart till Macoteket. Och det är just av princip för jag tycker Macoteket sköter det hela illa.

Däremot är det så att en Butikschef kanske lutar sig tillbaks, njuter av att det går bra och sen bara vilar. Det är då det blir som på Macoteket. Jag är säker på att det var ett djävla go nere på macoteket i början. Det är nog mest nu som de tappat styrka. Synd för dom.

Hur som helst, vi väljer ändå alla vilken butik vi vill handla i och vad vi kräver av en butik och faktum är väl att det går tillräckligt bra för Macoteket för att dom inte ska anse det ett problem.

Men en sak är säker att det skapas trådar i forum osv om varför folk inte gillar en butik. Det är klart illa. Hade jag suttiti som butikschef för macoteket och läst detta hade jag varit mycket bekymmrad.

Så vi får väl alla se vad som händer...

Nu är jag nog tämligen övertygad om att en majoritet mac-användare som väljer att handla hos Macoteket är klart nöjda, men håller med om att det är lite illa även om ett fåtal köpare har börjat reagera negativt. Det vore faktiskt roligt att höra något från de som ÄR nöjda, dom finns säkert, och varför DOM vill fortsätta att besöka Macotekets butiker eller handla via webben. Det är ju inte helt uteslutet att det blir en höna av en fjäder då några få reagerar negativt. Genom åren har jag handlat 2-3 gånger från dom (via webben) och kan inte påminna mig att något skulle ha fungerat dåligt.

Ursprungligen av Olle@mac:

Det är ju inte helt uteslutet att det blir en höna av en fjäder då några få reagerar negativt.

Så är det definitivt. Det borde ju vara de som har negativa erfarenheter som känner för att vädra sina åsikter i trådar som tar upp problem med Macoteket. Väldigt få av alla de som har positiva erfarenheter bryr sig om att skriva. Det skapar lätt intrycket att Macoteket är uselt, trots att de allra flesta är nöjda.

Jag kan för övrigt säga att jag bara har ett väldigt gott intryck av Macotoket i Uppsala, efter att ha handlat där ett par gånger.

Bevaka tråden