Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Support-team till mac.se och 99mac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror inte jag behöver beskriva hur hopplös situationen är vad gäller support av 24.000+ medlemmar (99mac + iPod.se) - vi har inte ens möjlighet att hantera plus/pro-gänget på ett bra sätt.

En snabb titt på våra admins/seniormoderatorer visar att vi är för få och att vi jobbar för lite med 99mac (alla har ju jobb, fritidssysselsättningar, familj och har varit aktiva i många år):
http://www.99mac.se/forum/showgroups.php?

Jag har inte riktigt lösningen på frågan - det är rätt mycket jobb att sköta supporten för mac.se, 99mac, ipod.se och alla dessa frågor som väller in via pm, email etc.

Några tips?

Hade gärna ställt upp som moderator, men åldersgränsen hindrar mig.

Det här är egentligen inte en moderator-roll utan snarare någon form av support. Får fundera igenom det där med åldersgränsen

Hitta en person som kan jobba med marknadsföring, support och ev utveckling - mot en viss % av vinsten. Utvecklnig av tjänsterna känns dock lite sekundärt då det är svar på mail kunderna eftersöker i första hand.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Hitta en person som kan jobba med marknadsföring, support och ev utveckling - mot en viss % av vinsten.

Går 99mac verkligen med vinst?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-23 23:11

Vet ju inte riktigt vad supporten får för frågor, men skulle man inte kunna ha ett antal personer som får tillgång till en gemensam inkorg med alla frågor, där man efter tid och förmåga kan "beta av" så mycket man hinner och klarar av efter hand? Har en känsla av att mycket är relativt enkla saker, men i längden/mängden tidskrävande, som "folk" vill ha hjälp med. Om man inte kan svara lämnar man bara kvar det, så kan ju Martin och gänget ta sig an det som kanske är lite mer avancerade frågeställningar när de har tid.
Någon form av ersättning bör nog utgå till dessa som svara på frågor.

Hur det ska gå till rent tekniskt och ekonomiskt överlåter jag till de som kan sånt!

Bra idé med gemensam inkorg. Man kan ha ett ackordssystem; varje supportärende ger ett poäng. Vid ett visst antal uppnådda poäng kan man handla i natura hos speedmania/kullander/"det nya".

Förhoppn-vis blir det då konkurrens/incitament för att besvara supportfrågor.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-24 08:49

Fokusera på att få supporten och funktionerna att fungera bra på de tjänster du/ni tar betalt för. Support för 99mac borde knappast prioteras framför ex. mac.se/speedmania.

Jag är intresserad av att veta ifall du vill hitta personer som på frivilligbasis sköter supporten för ex mac.se eller ifall du är på jakt efter att anställa ett antal personer (lr person) som på hel eller deltid sköter supporten.

Speedmania är ju ett exempel på att jag inte kan hantera slutkund-support men har inte så jättestor koppling till 99mac/mac.se.

Det är möjligt att vi helt enkelt inte ska gratissupporta överhuvudtaget tills det finns en lösning på detta. Om vi kunde anställa en eller ett par personer som sköter sajten skulle den fungera perfekt tror jag - problemet är ju att detta är en gratissajt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 11:14

Gillar tanken med en gemensam inbox, där man kan beta av ärende efter ärende - men det överlåter jag till folk som kan supporta - mao inte jag =)I

/Tangen

Om du bestämmer dig för att rucka lite på åldersregeln så ställer jag gärna upp som support (eller något annat om det behövs) för 99Mac/Mac.se

Har tyvärr inga direkta tips men det bästa vore ju att få ihop med pool med några personer som för ingen eller mindre ersättning sköter/hjälper till med supporten får 99Mac/Mac.se/iPod.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 15:45

Om man sätter upp ett kösystem, där man på ett enkelt sätt kan svara på frågan, hjälper jag gärna till.
Jag tänker mig ett webbgränssnitt av något slag. Vilken typ av frågor kan det röra sig om?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-24 15:58
Ursprungligen av hicke:

Om man sätter upp ett kösystem, där man på ett enkelt sätt kan svara på frågan, hjälper jag gärna till.
Jag tänker mig ett webbgränssnitt av något slag. Vilken typ av frågor kan det röra sig om?

Mantaray/mac.se hade väll tidigare ett till synes schysst ärendehanteringssystem som var webbbaserat,
finns detta kvar?

Vi har kört Cerberus: http://www.cerberusweb.com/

Låt oss diskutera detta - vi har ev hittat ett bra belöningssystem (tack vare Baron!).

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-08-26 08:59

Jag är också på om det hade funnits en gemensam supportlista som man kan hjälpas åt att beta av.

Och för att få så bra kvalitét som möjligt på supporten, så skulle man kunna be de som får hjälp att sätta poäng från en viss skala.

Men sen ska man inte bara kunna välja de "enklaste" eller "vanligaste problemen", för att snabbt kunna tjäna in poäng. Lösningen på det kanske är en shuffle-funktion. Det finns en gemensam lista med problem, men man får ett gäng att lösa som man inte kan bestämma över själv.

En utveckling på detta kanske är att man kan rangordna inom vilka kategorier man tror att man kan ge mest hjälp. Sedan får man flera problem att lösa inom dessa kategorier.

Hur ska vi belöna er alla som vill ställa upp då?

Det är inte så jättekul att jobba med efter ett par veckors supportande, tro mig. Dessutom en massa extrajobb för oss att hela tiden lära upp nya om vi har hög personalomsättning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-26 13:22

Å andra sidan.. Om vi lyckas ro ihop 5 pers här så är det 5pers fler än innan. Jag för min del kräver inget speciellt för detta. Tycker det är allmänt kul att hjälpa till bara..
Vi kan ju klura på ett incitamentprogram för de som deltar.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-08-26 17:08

Jag behöver heller ingen belöning, och om man bara orkar några veckor/månader så finns det säkert nytt folk som vill testa. Tillslut har man en grupp människor som tycker att det är roligt att kunna hjälpa till ...

1
Bevaka tråden