Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe och STORA installationer...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter som konsult på ett stort statligt verk just nu.
Några macar finns inte inom synhåll, ryktet säger att det finns en på webbavddelning men ingen vet om det är sant.

Men det var inte det jag skulle skriva om utan det är rätt roligt att se hur olika företag beter sig mot kunder med installation på nästan 20 000 maskiner.

Just nu har vi problem med Adobe Reader det finns ett, ska vi säga, ett hyffsat stort säkerhetshål i Reader. Löses enkelt genom att uppdatera, men nu kommer problemet.

Vi springer inte runt och installerar denna uppdatering 20 000 maskiner utan det sköts centralt.
Just här vill då inte Adobe vara med och leka riktigt eftersom de har en rätt underlig uppdateringsfilosofi.
Det finns 1 grund paket sedan kommer paketen med uppdateringarna ett och ett.
t.ex. Adobe Reader 6 har just nu fyra extra paket. 6.01, 6.02, 6.03 och 6.04.
Det roliga i det hela är att 6.04 INTE innehåller det som 1 2 3 innehöll utan vid installation av 6.04 måste en kedja köras igång.

Adobe har ingen installation som ger oss 6.04 på en gång. Det kommer aldrig komma någon.

Detta ställer till problem för oss.
Genom att Adobe har ett rätt kenpigt uppdateringsförfarande så när pakten görs måste vi kedja ihop alla paket och köra dem efter varandra och visst det kan ses som en enkel sak och det är det men i den bästa av världar skulle detta fungera perfekt.

Nu gör det inte det.

Gissa om detta statliga verk har varit på Adobe om detta.
Svaren som fås är minst sagt vaga och på något sätt visar de på ett ointresse.
Jag vet inte men en kund som köper X antal tusen licenser skulle då jag om företag se som intressant men det kanske är en liten kund om man jämför med installation i USA.

Jag kan meddela att det inte bara är Adobe som anser att 20000 maskiner i en fis i världsrymden installation.

Konstigt är det bara...

Hoppla, hoppla, nu går du väl ändå till överdrift:

1) Vadå kunder?: Adobe Reader är ju en gratisprogramvara.
2) Version 6.0.4 är en gammal version.
3) Det finns ett GRATIS verktyg för att skapa anpassade installationer, finns att hämta är http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2709
4) Varför har de/ni inte uppgraderat till 6.0.3 tidigare?

För att hårddra det: Jag tycker nog att det är att ha orimliga förväntningar på ett företag att de ska hjälpa er skapa anpassade installationer av gratisprogramvara i en gammal version, för att ni tidigare inte uppdaterat.

Nog vet jag att det är en gammal version mycket väl men inom så stora installationer byter man inte ut installationer bara hipp som happ. Det är några veckors testning och paketering innan nya versioner skeppas.
Version 7 testas just nu men bromas p.g.a. uppdateringsproblematiken.

Mycket intressant menar du att Install Tuner skulle kunna låta oss göra ordningen en installation som installerar 6.04 direkt? Utan att gå alla stegen från 6.0 till 6.04?
Det samma gäller självklart version 7.

Nej, jag tror inte att du kan slå samman dem, men däremot kanske du kan underlätta förfarandet, genom att du kan göra "silent" installers. Install Shield Tuner finns f.ö. även för version 6.

När det gäller version 7 förutsätter jag däremot att det kommer att komma en integrerad installerare (för nyinstallation)

Det är just det som behövs och det var det svaret vi fick idag att integrerade installerare är inget Adobe sysslar med. Mycket underligt tycker jag i så fall.
Varför har vi inte för diskussionen med dig för? För sådan här klara svar har vi inte fått...

Jag tror inte att det kommer att komma en integrerad UPPDATERINGS-installarerar, däremot en integrerad NY-installerare, men det bör ju gå lika bra?

Det går precis lika bra så länge vi slipper uppdaterings kedjan.
Jag installerar gärna en ny version varje vecka om jag vet att 7.02 innehåller 7.0 och 7.01 osv.

1
Bevaka tråden