Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra en fil nedladdningsbar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 14:58

Jag har en mp3-fil som skall gå att tanka hem från min sida, när jag klickar på länken så öppnas filen i ett nytt fönster och börjar spelas upp. jag vill att när man klickar på länken så skall man böja ladda hem filen, skall man skriva något före länken ( som man gör när man skriver "mailto:" när man vill att det skall öppnas ett mailfönster...) eller hur skall man göra ?

tusen tack på förhand.

Snabbaste sättet: Packa den till en zip eller sit.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 15:07
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Snabbaste sättet: Packa den till en zip eller sit.

Jo, det har jag tänkt på, men jag vill att det skall vara så enkelt som möjligt att lyssna på filen när du laddat hem den.

någe annat förslag?

De som vet vad en mp3 fil är och kan lyssna på den på datorn tror jag med stor säkerhet kan packa upp en fil också...
Gör en länk som leder till mp3 filen skriv en instruktion under hur du får hem filen till hårddisken.

Om man vill ladda hem en fil i browsern Safari så kan man kopiera länken till filen, öppna nedladdningsfönstret och i det klistra in, så kommer nedladdaren att börja mata hem filen...Jag vet inte om det var det du var ute efter men...

Högerklicka, spara på skiva eller hämta länkad fil.

  • Medlem
  • 2005-08-30 19:59

kan man inte bara klicka på länken och dra den till skrivbordet?

Du måste nog köra ett CGI-skript för att göra det som du vill. Det här kanske duger?

Thevil ska ha credit för att han svarade på frågan!

Varför göra det så svårt?
Det räcker att hålla nere "alt"-tangenten samtidigt som du klickar på en länk för att ladda ner den istället för att öppna den i webläsaren.
Är inte säker, men jag har för mig att "shift" har samma funktion i webläsare på windows.

Det är mycket smidigt om du ska ladda ner många bilder tex. Håll nere "alt"-tangenten och börja klicka som en galning....

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 17:00

Vad du behöver göra är att sätta Content-Disposion-headern, det enklaste är ett script eller liknande som du anropar istället för att anropa filen direkt, som skriver ut denna header och sedan skickar ut filen.

1
Bevaka tråden