Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Checklista inför köp av plasma-TV?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska snart kasta ut min gamla tv och köpa en plasma istället.

Vad ska man kolla upp för något när man jämför de olika modellerna?

Förslagsvis dessa två; den här noname-varianten från Netonnet för 15 500:- jämfört med PDP-435XDE från Pioneer för 37 000:-.

Finns det någon checklista eller dylikt? Hur jämför man exempelvis kontrastvärdena som ju inte verkar stämma alls.

Noname varianten hos Netonet klarar inte HD.. och har en upplösning på 852X480 pixlar , medan Pioneer:en har 1024x768..

Om jag inte minns fel är HD standardarna: 1280x720 och 1920x1080 i interlaced eller progressive..

Kort och gott, ingen av dom där Plasma tv:erna klarar HD..

Jag har hört lite olika från olika personer men en del säger att Plasma har problem med att bilden kan brännas fast.. Läste för ett tag sen om nån snubbe som haft otur att TV4 logon i övre högra hörnet bränts fast så att den syntes på alla kanaler..

Finns enligt mig bara ett sätt att veta - se den i verkligheten. Iofs har jag aldrig köpt någon plasma-tv, men av det man har sett i butiker så kan bildkvalitet variera oerhört mycket mellan modeller. Generellt skulle jag säga att noname-modeller för halva priset ger "härliga" skuggbilder och släpar efter väldigt mycket, samt har ganska dassiga färger, medan Poineer, Sony m.fl. emellanåt har riktigt bra bild.

Så in i affär med dig och provtitta! Allra bäst är om det finns mörkläggningsmöjligheter i affären, för det är ju när det är lite mörkare som man kollar på TV oftast (jag iaf)

Vill du inte det så skulle jag säga: Köp Pioneeren. Hellre känt märke än okänt.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-07 20:08

Jag tycker du ska sattsa på en LCD vägg tv i stället som är HD Ready.

Ursprungligen av Ovsing:

Jag tycker du ska sattsa på en LCD vägg tv i stället som är HD Ready.

Ja HDTV är ju ett måste om du inte planerar att byta om ett år eller två..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 10:18
Ursprungligen av Kalliban:

Ja HDTV är ju ett måste om du inte planerar att byta om ett år eller två..

Jag är lite polare med Lars Bengtsson (www.larsbengtsson.se) på St Eriksplan i Stockholm och vi pratade för några veckor sedan om det här, eftersom jag går i köptankar.

Han sa att om ett par (mindre än 5) år, är plasma-tv inte längre aktuellt, eftersom LCD-panelerna är överlägsna dem i kvalitet och upplösning. Jag kommer att köpa en 37" som klarar HD-upplösning, helst 1080p. Problemet är att progressive scan snor dubbla bandbredden eftersom den ritar om varje linje vid varje uppdatering, medan interlacedskärmar kan flimra på större skärmar.

Jag kommer nog att försöka lägga 25000 för att få en riktigt bra skärm.

Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker vanlig tv ser för jävligt ut på Plasma TV.. Jag tror det beror på att det måste till HD material för att bilden ska bli skarp och bra..

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker vanlig tv ser för jävligt ut på Plasma TV.. Jag tror det beror på att det måste till HD material för att bilden ska bli skarp och bra..

...eller en vettig scan converter, de som sitter i många konsumentmodeller (både plasma och lcd) är tämligen usla.

Skulle också rekommendera LCD framför plasma, flera plasmor har passerat revy på jobbet och statiska bilder bränner in otroligt fort. Vill det sig illa och bilden har en ojämn fördelning mellan ljusa (varma) och mörka (kalla) områden kan panelen dessutom sprängas, har sett det hända två gånger och det är verkligen ingen vacker syn. Ont i plånboken gör det också. Prova i stället en bra LCD, en sådan håller i evigheter och de har numera utmärkt kontrast. Då är de iofs dyrare, men jag tycker det är klart värt det (förutsatt att man är beredd att betala så mycket förstås).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-30 21:37
Ursprungligen av Samuel K:

...eller en vettig scan converter, de som sitter i många konsumentmodeller (både plasma och lcd) är tämligen usla.

Skulle också rekommendera LCD framför plasma, flera plasmor har passerat revy på jobbet och statiska bilder bränner in otroligt fort. Vill det sig illa och bilden har en ojämn fördelning mellan ljusa (varma) och mörka (kalla) områden kan panelen dessutom sprängas, har sett det hända två gånger och det är verkligen ingen vacker syn. Ont i plånboken gör det också. Prova i stället en bra LCD, en sådan håller i evigheter och de har numera utmärkt kontrast. Då är de iofs dyrare, men jag tycker det är klart värt det (förutsatt att man är beredd att betala så mycket förstås).

Kan bilden inte brännas in i en LCD med andra ord? Jag vet inte om det är sant men läste på ett forum om en som hade fått TV4 loggan inbränd i sin platta-TV. Det låter inget vidare...

Ursprungligen av stile:

Kan bilden inte brännas in i en LCD med andra ord? Jag vet inte om det är sant men läste på ett forum om en som hade fått TV4 loggan inbränd i sin platta-TV. Det låter inget vidare...

Nej. Eftersom ljusnivån på varje bildelement i en LCD regleras genom att långa flytande kristaller vrider sig efter spänningsnivån kan inget bränna in; kristallernas utgångsform är alltid densamma. Däremot kan transistorer ge upp så man får någon enstaka död pixel.

En plasmapanel är helt annorlunda, eftersom den är uppbyggd av miljoner små lysrör som var för sig slits på samma sätt som vanliga lysrör gör. Det är inte alls onormalt att TV4-loggor och liknande bränner in, vi hade vår logga påtagligt inbränd i övre vänstra hörnet på en av våra plasmor efter att den hade visat en PP-slinga i ett par dagar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-11 10:45

Kolla www.prisjakt.nu, därför finns ett utmärkt forum med massor av folk som vet allt om tv-apparater och lite till.

(Är själv i startgroparna inför nytt tv-köp, ska försöka sattsa på en no-name lcd på runt 32", hd-tv + plus smått och gott... men för under 15 papp.)

Senast redigerat 2005-08-11 12:52

Vänta på HDTV?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-11 11:43

Jag har en 32" LCD. DiBoss är märket. Riktigt nöjd med den. Klarar HDTV också. Och så är den billig

http://www.dboss.se/pages/product.asp?artID=5

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-11 13:27

HDTV standarderna som finns är 480p, 720p och 1080i. 480p är upplösningen som används om du har en DVD spelare som kan ge dig progressiv signal, men de två intressantaste upplösningarna HDTV-mässigt är 720p och 1080i.

720p har en upplösning på 1280x720 pixlar och hela bilden ritas om varje gång bilden uppdateras.
1080i i sin tur har 1080 linjer och verje linjer är uppdelad på 1920 pixlar. Till skillnad mot progressiv bild så ritas inte hela bilden upp varje gång bilden uppdateras, utan enbart varannan linje ritas upp vid varje bilduppdatering.

Den självklara frågan är väl då - Vilken är bäst?
Här går åsikterna isär. Vissa hävdar att 1080i självklart är bättre eftersom den har högre upplösning. 720p-folket svarar med att det ju bara är hälften av linjerna som används vid en given tidpunkt och därmed är upplösningen i stort sett likvärdig med skillnaden att 1080i uppfattas som flimmrigare.

Sanningen ligger väl någonstans därimellan

Om du vill kunna se 1080i på en digital bildvisare behöver du dock en upplösning som skulle motsvara 1080p eftersom du måste ha alla linjer som skall visas även om de inte visas samtidigt.

Som slutkläm kan man väl säga att de flesta upplösningar kommer att skalas om på din projektor eller tv, förutom den upplösning som sjävla enheten har. Så välj antingen en enhet som har 1280x720 eller 1920x1080 i upplösning beroende på vad du har för avsikt att titta på mest och hur mycket pengar du har att spendera.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-11 13:31
Ursprungligen av Arvid:

HDTV standarderna som finns är 480p, 720p och 1080i. 480p är upplösningen som används om du har en DVD spelare som kan ge dig progressiv signal, men de två intressantaste upplösningarna HDTV-mässigt är 720p och 1080i.

720p är väll den som ligger på förslag som standard i sverige (europa)?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-11 17:26

LCD TV är klart bättre!

Här har du en trevlig 37" för 20500:-
http://www.storenet.se/ehandel/inc/produkt2.asp?id=014124&vareid=848433

Isåfall skulle jag nog ge denna en chans istället. Några tusen extra iofs, men bättre verkar det som i alla fall. inga recensioner hittade om den dock. Någon som hört nått eller hittat nån snarlik?
http://www.storenet.se/ehandel/inc/produkt2.asp?id=014282&vareid=1329247

Känns viktigt att få bort eftersläpningarna.

Som jag förstått det så är det inte LCD i sig som skapar det problemet.
Specifika LCD tv-apparater har det problemet, inte alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-30 17:58

Har sedan ett par månader en 32" LCD från Loewe. Kanonfin svärta, bra bild och inga som helst problem att köra den mot PBn med HDMI. Jag var riktigt osäker på vad man skulle välja när det var dags för ny tv, men denna (Xelos A32) känns som ett riktigt fynd.

Det enda som irriterar mig så här i efterhand är att det visade sig att den, trots att den är DVB-T-förberedd, inte går att använda med Boxerkort. Så min dröm att slippa ha ytterligare en låda i bänken krossades

Nu verkar det som att det finns en hel del bra LCD-skärmar på marknaden. För mig var det viktigt att ha lite "mac-känsla" på grejerna, typ en skön fjärrkontroll, snygga menyer osv... Kan vara värt att tänka på. Min far köpte en Sharp-LCD, också 32" för ett tag sen och packade upp den vidrigaste fjärren jag någonsin sett ur kartongen. Vidare har den menyer i felöversatt svenska som är fullständigt obegripliga och ser ut som f-n. Men bilden är det inget fel på, tror det är samma panel som sitter i min skärm.

Att en TV man köper just nu ska ha HD-möjligheter, vettiga ingångar osv är det väl inget snack om, men passa på att kolla om det inte går att få den med digital-tuner också, och kolla så det verkligen stämmer!

1
Bevaka tråden