Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux kan aldrig bli ett alternativ till Win

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-09-10 23:38

Jag håller för närvarande på med att göra om en Win98-pc till en Linux Ubuntu-pc, som en del har sett och hjälpt mig med. Det jagslås av är hur svårt det är att komma igång. Jag trodde att Linux var nåt enkelt att ha att göra med. Det var ett elände att installera något utan internetuppkoppling om man inte ville ta hem 14 .iso-filer. Debian sket sig totalt trots god hjälp från Desolator. Ubuntu fick jag in i maskinen men det är sablarns komplicerat att få systemet att känna igen mina nätverkskort; ett Linksys WiFi-kort och ett Dayna ethernet, båda pcmcia. (Jag har fortfarandeinte löst det.)

Om det är så här svårt för en som är datorvan, låt vara att jag inte kan något om terminalen eller dos, så måste det vara ett snudd på oöverstigligt hinder för folk som bara för principens skull vill byta till non-Windows. Det finns tex inga installerare i vanlig "mening". Man förväntas kunna göra saker i terminalen. Alla "How to"-sidor på nätet är skrivna för folk som inte behöver "How to"-sidor utan snarare "Here is"-sidor. Jag har hittat ett oändligt antal drivrutiner (tror jag det är) för mitt WiFi-kort, med långa krångliga namn som bara skiljer sig åt med en lite siffra eller nån annan detalj. Det är helt enkelt väldigt svårt att göra något i Linux om man inte har allt man behöver installerat från början.

Jag kanske är gnällig, men jag hade förväntat mig mer av ett så hyllat system. Idén är genial, men för att det ska bli nåt för vanligt folk utan ett överdrivet datorintresse (till vilka jag räknar mig själv) måste man skaka fram bra gui som gör att man slipper terminalen där det är möjligt.

I all anspråkslöshet
yours truly

signaturen
FÅ MITT SATANS WIFI-KORT ATT FUNGERA!!!

Då får du vända dig till köpe linux distarna (Red Hat, SuSE), även om dessa är något enklare liknar det inte hur enkelt det är att installera OS X t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 00:39

Jag håller med ... Jag försökte för ett tag sedan installera NetBSD på en 8600, men gav tillslut upp - jag lyckades inte starta från CDn eftersom jag antagligen inte kunde tolka guiden korrekt ...

Jag förstår inte varför man inte bara kan göra en vanlig installerare? Varför måste man tjafsa i Open Firmware etc? Finns det något tekniskt hinder eller vadå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 00:40

Det är inte lätt att stödja all den hårdvara som finns på marknaden out-of-the-box.
Kolla den här tråden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=50090&highlight=linksys

  • Medlem
  • 2005-09-11 13:12
Ursprungligen av C-mon:

Det är inte lätt att stödja all den hårdvara som finns på marknaden out-of-the-box.

Nej, det begär jag inte heller. Jag bara konstaterar att det är ganska krångligt att som grön komma igång.

Ursprungligen av C-mon:

Tack, men det fungerar inte. Antagligen är det jag som gör fel eller så är det fel i mitt system, för terminalen säger att filen inte finns trots att jag ser den på skrivbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 20:16
Ursprungligen av Baron:

Tack, men det fungerar inte. Antagligen är det jag som gör fel eller så är det fel i mitt system, för terminalen säger att filen inte finns trots att jag ser den på skrivbordet.

Står du i rätt folder när du kör kommandot? Skrivbordsmappen är ~/Desktop, precis som i OS X. Dessutom verkar ett mellanslag ha slunkit in i filnamnet i kommandot i tråden. Slutligen, kolla så du verkligen skriver rätt filnamn.

Jamen det är ju så: Både Mac och Windows slår Linux med intergalaktiska längder när det gäller användarvänlighet - det är ett utav skälen till att folk faktiskt är beredda att betala för dem.

Linux-fanatiker brukar ju sprattla som galningar när man säger det, och desperat försöka övertyga om att det minsann är sååååååååååååå lättanvänt, man måste bara göra (fyll i vanliga undanflykter) men jag undrar om de någonsin lyckats övertyga någon om det.

Jag har försökt med Linux två gånger på min iBook och det är inte särskilt smidigt. Jag skulle verklugen önska att de kunde komma med nåt som verkligen var användarvänligt, men det dröjer nog tyvärr.

  • Medlem
  • 2005-09-11 16:15

Det får nug tyvärr bli en tillbakagång till Win98 i kväll om inget mirakel inträffar. Bummer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 16:48

Kan du inte installera NeXTStep? Det lär vara enklare att installera eftersom ju självaste Steve var chef för NeXT? Då får du ju som ett slags förhistoriskt Mac OS X, vilket lär äga sönder Windows redan då.
Numera finns ju även riktiga Mac OS X 10.4 att få tag på till PC också, men det kanske är lite overkill ...

Eller varför inte BeOS? Det installerade jag nyligen på 8600an som jag inte lyckades installera NetBSD på och det var egentligen ganska lätt. Dessutom är BeOS det mest lättanvända och framförallt snabbaste system som någonsin har byggts. Mycket mer lättanvänt än Mac OS X faktiskt (men inte alls lika avancerat, så det är naturligt).
PPC-versionen av BeOS finns det i princip inga program alls till, men det finns nästan allt man behöver för Intel-BeOS: http://www.bebits.com .

  • Medlem
  • 2005-09-11 18:37
Ursprungligen av Rajje:

Eller varför inte BeOS? Det installerade jag nyligen på 8600an som jag inte lyckades installera NetBSD på och det var egentligen ganska lätt. Dessutom är BeOS det mest lättanvända och framförallt snabbaste system som någonsin har byggts. Mycket mer lättanvänt än Mac OS X faktiskt (men inte alls lika avancerat, så det är naturligt).
PPC-versionen av BeOS finns det i princip inga program alls till, men det finns nästan allt man behöver för Intel-BeOS: http://www.bebits.com .

http://www.bebits.com/categories
Var hittar jag själva os:et?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-09-11 17:08

Många Linux distributioner är jäkligt lätta att installera och få igång OOB, t.ex SuSE.
Men eftersom de flesta av distributionerna skiljer sig fundamentalt från bl.a Win98 så får man vara beredd på att läsa handböcker som följer med de större distributionerna, ha lite koll på hårdvaran i burken och vara beredd på att lära sig nya koncept.
Att Mac bara fungerar är ju inte s konstigt då Apple har total kontroll över det mesta av hårdvaran.
Man får också komma ihåg att mycket av arbetet med GNU/Linux utförts av hobbyister och entusiaster så tonvikten har varit på kvalitet av kod och funktionalitet före användarvänlighet och i synnerhet lättåtkomlig dokumentation.
Man får helt enkelt vänja sig med att läsa mycket mer när man pillar med opensource än vad man är van vid om man kommer från Win eller Mac världen.
Men när det största hindret är ur vägen så lovar jag att det är värt tiden att lära sig GNU/Linux och UNIX, det är skitkul

  • Medlem
  • 2005-09-11 18:33

Det är en tredjedator i bästa fall det handlar om. Jag vill bara få igång den och kunna surfa på den eftersom den sas blev över när jag switchade min mamma. Det låter ju som om BeOS är vad jag behöver. Vi har alla program vi behöver till annat på macarna, så det enda som är viktigt är att kunna surfa lite, kanske maila IMAP och som en bonus kunna koppla upp sig i nån AIM-variant.
Jag vill betona att det inte var några egentliga problem med att få igång Ubuntu. Men att koppla upp sig med Linksys- resp Daynakort ger jag upp på.

Måste tillägga här att det är oftast när man installerar Linux på laptops som det skiter sig iochmed specialhårdvara. På stationära burkar brukar de olika distarna oftast hitta nätverkskortet eller så kör man med NE2000-kompabilitet.

  • Medlem
  • 2005-09-11 20:58

Jag har från annat håll fått liknande frågor, men jag förstår dem inte. Vad menas med att jag ska stå i rätt folder? Ska jag ha skrivbordsmappen öppen om filen ligger på skrivbordet när jag kör terminalkommandot? Eller ska jag flytta filen till något speciellt ställe för att den ska upptäckas?
Kan jag skriva terminalkommandon nån annan stans än i programmet Terminal och Root terminal som båda finns i Programmenyn i "finder"?

Ganska ofta, tycker jag, hänger sig systemet. Nu körde jag tex samma kommando igen (sudo dpkg -i etc) och då hängde sig hela skiten efter att terminalen konstaterat att filen eller katalogen inte finns.

  • Medlem
  • 2005-09-11 21:44

Nu har jag fixat det (nästan). Jag skrev sudo dpkg -i och drog hela .deb:en (uppackad från sitt .zip-skal) till terminalfönstret och såg att det visst måste stå sudo dpkg -i /home/per/Desktop/driverloader_etc... Det rullar och är konfigurerat, fast utan att jag har fått kontakt med min Linksys-router än... Fortsättning följer.

  • Medlem
  • 2005-09-11 22:10

Fixat! Missade två saker:
1. Man var tvungen att skaffa en licens även för trialperioden
2. SSID är känsligt för versaler och gemener.

  • Medlem
  • 2005-09-11 22:12

Så detta inlägg skrivs på en pc i Firefox i Ubuntu! hehe

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2005-09-11 22:19
Ursprungligen av Baron:

Så detta inlägg skrivs på en pc i Firefox i Ubuntu! hehe

En skärmdump vore kul

  • Medlem
  • 2005-09-11 22:33

på vad ? skrivbordet?

Gratulerar!

När du blir lite mera haj på systemet så prova och installera XFCE windowmanagern. Resurssnål och snyggt på ett OS X sätt.

http://www.xfce.org/

  • Medlem
  • 2005-09-11 22:48

Dumpen blir för stor. Jag får inte upp den.

(hehe )

Ursprungligen av Baron:

Dumpen blir för stor. Jag får inte upp den.

(hehe )

Installera GIMP så kan du resizea den.

  • Medlem
  • 2005-09-11 23:17

jag försöker ta hem den grafiska installeraren (hurra) men sedan är det stopp.

http://www.xfce.org/index.php?page=download&lang=en

Ursprungligen av Baron:

jag försöker ta hem den grafiska installeraren (hurra) men sedan är det stopp.

http://www.xfce.org/index.php?page=download&lang=en

http://os-cillation.de/index.php?id=31&L=5

  • Medlem
  • 2005-09-11 23:23

okejrå. Gimp fanns redan med.

  • Medlem
  • 2005-09-11 23:44

jag vet inte vad det är, men jag lyckas fan ta mig inte med nånting första, eller ens tionde, gången. Instruktionen du länkar till, des, fungerar inte. Jag har fel lösenord i terminalen (fast det är rätt), och i root terminal (med samma lösenord, godkännt) påstås det att filen inte finns. INte ens när jag drar den till fönstret.

märkte att det krävdes lite andra paket med så tror det är bäst att låta det vara tills vidare..

  • Medlem
  • 2005-09-12 00:04

kan man inte köra apt?

Bevaka tråden