Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allvarligt talat... IE på PC?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter och jobbar på PC numera är hänvisad enbart till IE6.
Vad är det som är så bra med denna webbläsare? Jag kan inte hitta något förutom hastigheten.
Men både FF och Opera är i samma hastighetsklass.

Jag tycker att IE verkligen känns som 2001 precis som den är.
Det är ingen trevlig upplevelse att surfa med den.

Det värsta av allt är att jag är tvigad att använda denna webbläsare av säkerhetsskäl (ja, det är sant).

Installerar jag någon annan riskerar jag att få sparken eftersom jag brutit mot säkrehetsrutinerna.
Så här sitter jag och mår dåligt när jag surfar...

Sjukt

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Så här sitter jag och mår dåligt när jag surfar...

Ha! Var glad att du inte behöver utveckla mot/för/med skiten. Jag får halsbränna varje dag av att behöva bygga system som enbart fungerar på IE 6 på PC (för att kunden har bestämt sig för det).

Du jag har utvecklat webbsidor i många år och jag vet vad det innebär att jobba mot denna skitläsare.

Snälla Gud i himmelen byt ut alla IE 6 installationer mot Firefox idag.

Undrar om IE 7 kommer bli något bättre...

Det roliga är att där jag sitter så var Firefox okej fram tills i sommras då IT Säk upptäckte att det var väldigt många som körde FF. Vad gjorde man då?
Jo förbjöd eftersom de ansåg att den var osäker.

Osäker menas: Den gick inte att spärra lika lätt på vilka sidor de anställda får surfa på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 11:09
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Du jag har utvecklat webbsidor i många år och jag vet vad det innebär att jobba mot denna skitläsare.

Snälla Gud i himmelen byt ut alla IE 6 installationer mot Firefox idag.

Undrar om IE 7 kommer bli något bättre...

Det roliga är att där jag sitter så var Firefox okej fram tills i sommras då IT Säk upptäckte att det var väldigt många som körde FF. Vad gjorde man då?
Jo förbjöd eftersom de ansåg att den var osäker.

Osäker menas: Den gick inte att spärra lika lätt på vilka sidor de anställda får surfa på.

man undrar lite vilken organisation du arbetar för, det känns lite stasi...

/Tangen

Halvstor statlig organisation som vi alla berörs av på ett eller annat sätt under våra liv...
Kallas Försäkringskassan.
Jag sitter på IT Avdelningen.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Halvstor statlig organisation som vi alla berörs av på ett eller annat sätt under våra liv...
Kallas Försäkringskassan.
Jag sitter på IT Avdelningen.

Dessa organisationer som vi alla äger brukar vara de som är värst.. suck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 14:01
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Halvstor statlig organisation som vi alla berörs av på ett eller annat sätt under våra liv...
Kallas Försäkringskassan.
Jag sitter på IT Avdelningen.

IE6 har nog It världes kanske mest opålitliga browser, försök rätta mig med fakta om ni kan

//
Knasigt men inte så ovanligt, jag jobbade med Investor förr - lite samma sak...

/Tangen

Senast redigerat 2005-09-23 14:15
  • Medlem
  • 2005-09-23 16:57
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Halvstor statlig organisation som vi alla berörs av på ett eller annat sätt under våra liv...
Kallas Försäkringskassan.
Jag sitter på IT Avdelningen.

Är det samma 'Försäkringskassa' som fick driftstopp på på mer en 10 000 datorer i flera dygn för ett enda litet virus?

Ursprungligen av nixon:

Är det samma 'Försäkringskassa' som fick driftstopp på på mer en 10 000 datorer i flera dygn för ett enda litet virus?

Jo...

Jag kan inte för mitt liv förstå IT säkerhets tänket emellanåt.
Varför inte byta alla webbläsare till Firefox t.ex. och de skulle slippa investera i en massa skyddsutrustning för attt täcka för IEs brister.
De skulle spara en massa tid där det skrivs användardokument för hur folk ska bete sig.

Tänk också på att detta betalar vi för med våra skattepengar, så ibland blir jag förbannad.
Men tror ni något sådant här skulle bita på IT säk?
Tror inte det va...

Frustration. Ja.

Vore intressant att prata med någon som har denna porition för att veta hur de egentligen tänker.
På ett mer avslappnat sätt och ärligt sett.
Jag misstänker att vissa chefer med noll koll har ett finger med i spelet också.
För jag tror det handlar om vana, de tror att alla inte skulle klara sina arbeten om de fick använda Firefox.

Kan skriva hur länge som helst detta.
Nej nu ska jag surfa vidare med IE 6. Jiipiee...

Tur som fasen att jag hade Korn på Macen som jag använder som musikspelare eftersom vi inte får ha någon som helst musik på maskinerna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 14:16
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag kan inte för mitt liv förstå IT säkerhets tänket emellanåt.
Varför inte byta alla webbläsare till Firefox t.ex. och de skulle slippa investera i en massa skyddsutrustning för attt täcka för IEs brister.
De skulle spara en massa tid där det skrivs användardokument för hur folk ska bete sig.

Tänk också på att detta betalar vi för med våra skattepengar, så ibland blir jag förbannad.
Men tror ni något sådant här skulle bita på IT säk?
Tror inte det va...

Frustration. Ja.

Vore intressant att prata med någon som har denna porition för att veta hur de egentligen tänker.
På ett mer avslappnat sätt och ärligt sett.
Jag misstänker att vissa chefer med noll koll har ett finger med i spelet också.
För jag tror det handlar om vana, de tror att alla inte skulle klara sina arbeten om de fick använda Firefox.

Kan skriva hur länge som helst detta.
Nej nu ska jag surfa vidare med IE 6. Jiipiee...

Tur som fasen att jag hade Korn på Macen som jag använder som musikspelare eftersom vi inte får ha någon som helst musik på maskinerna...

Försök att lobba in det, från alla håll - sent ska den saktmodige vakna...

/Tangen

Jag kör IE 7, funkar bra, tabbar och sånt där.

Hu fanken kan du riskera kicken om du kör något annat än IE, när anledningen uppges vara IT-säkerhet, men att den som är ansvarig för beslutet sitter säkert på sin stol?

Sådant är beslutet till viss fel förstår jag det eftersom FK drabbades av ett virusangrepp förra sommaren som slog ut stora delar av FK. Det är efter detta dessa rigorösa regler har satts upp men ibland används de för lättvindligt.
Val av webbläsare baserat på säkerhet ligger det uppenbarligen ingen tanke bakom utan det är paragrafryttare som sett till detta.
Och sådana finns det gott om här kan jag säga..........

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-23 15:49

Det är som du sa tidigare för att man kan styra explorer med olika policys och dylikt. I övrigt finns ju inga fördelar med den direkt...

Precis policys infördes användarna lämnade IE gick till Firefox. Förbjud Firefox.

Vad ska man säga... jag sliter just nu mitt hår för att få en sida jag pysslar med att funka i IE som den det är menat. Att få den rulla i Safari och Firefox har inte varit några bekymmer alls...

Nu är jag dock övertygad om att det inte är IE det är fel på - http://www.freewebs.com/applezz/explorer.htm (från en annan diskussion här på 99mac)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-09-25 23:08

Äh, trams. Win kryss-P och IE6 rullar väl hur ok som helst? Jag har ju givit upp maccen för en äldre HP-notebook med kryss-P istället för hopplösa mac-sunk-X.
Denna 2 år gamla centrinohäck känns rappare och stabilare än PBG4 1,5 med Tiger.
Windows suger, jajemän, men just nu är sugfaktorn något lägre än i OSX.

Ursprungligen av bollman:

Windows suger, jajemän, men just nu är sugfaktorn något lägre än i OSX.

På vilket sätt? Prestanda? Utseende? Funktion? Användarvänlighet? Enkelhet? Säkerhet? Virusrisk?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-09-27 07:37

Prestanda, funktion, stabilitet.
Dashboard, spotlight, Exposé.

OS X är väl så mycket mer än de där nya extrafinesserna? Är Exposé instabilt?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-09-27 18:59

Nej, det var inte riktigt så jag menade. Det finns mycket som är instabilt i OSX. Nätverket är väl det värsta. Findern är ju som att bära ägg över stenig åker. Webbläsarkriget ett annat problem. Det finns ingen läsare som är 100%ig på OSX, det stör mig något grymt att behöva växla mellan minst 3 för att det ska funka.
Kompatibilitet med tredjepartsgrunkor har fortfarande långt att gå.
Apple håller på att göra sina program till lika hemska bloatware som MS (så varför inte använda orginalen?).
D, S och E är väl mer exempel på att OSX nu har tagit över epitetet "TeletubbiesOS" från WinXP. Fullt med tveksamma funktioner som funkar bäst på en keynote-scen.

Ursprungligen av bollman:

Webbläsarkriget ett annat problem. Det finns ingen läsare som är 100%ig på OSX, det stör mig något grymt att behöva växla mellan minst 3 för att det ska funka.

Krig? Sen när pågår det ett krig mellan webbläsarna? Det har jag helt missat... det enda jag märkt är att det pågår en väldigt bra utveckling där alla webbläsare blir bättre och bättre. Det är väl rätt sunt med mer än ett program som kan läsa webbsidor? För Windows finns ju också flera webbläsaren och ingen är bäst där heller.

Ursprungligen av bollman:

D, S och E är väl mer exempel på att OSX nu har tagit över epitetet "TeletubbiesOS" från WinXP. Fullt med tveksamma funktioner som funkar bäst på en keynote-scen.

Det finns många som har direkt nytta av funktionerna faktiskt. Finns massor av folk här som verkligen har tagit till sig Exposé till exempel och blivit effektivare och smidigare datoranvändare efter det, så jag ser verkligen ingen likhet med barnprogram.

Dashboard är rätt nytt ännu, men en del använder det rätt mycket. Andra tycker det är lull-lull än så länge, men de lider ju knappast av det eftersom det inte är något som man måste använda. Om man inte aktiverar det tar det varken processorkraft eller yta.

Exposé är anledningen till att jag arbetar 100 gånger snabbare i PS på mac än på Windows. Verkligen ingen teletubbiesfunktion.

Spotlight är väldigtbra.
Exposé är en av anledningarna till att jag switchade.
Dashboard tycker jag att man kan slänga åt helvete, men å andra sidan finns det folk som gärna uppoffrar ~300MB av sitt minne åt sånt.

Visst fan finns det saker i OS X som kunde bli mycket bättre, men det är helheten som gör det. Det finns fler, och större, plus än minus. Och det kan jag inte säga om Windows i dess nuvarande skepnad.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-09-27 23:55

Spotlight är det första som åker ut. Att få sin dator totalsänkt av en enkel filkopiering känns inte direkt 2005. Har man sen någon som helst ordning bland sina filer känns funktionen rätt överskattad.
Exposé har jag aldrig sett någon som helst nytta av, grupperingen av fönster som i XP känns mer vettig och logisk. Så fort man börjar få lite fler fönster kan man likaväl ha som mista Exposé, man får ju leta efter fönstren i vilket fall. Bättre då att använda fönster-menyn och se direkt vilket som är vilket.
Dockan är sannerligen inget under av användarvänlighet, även om inte Start-menyn vinner några priser.
Avinstallering av program är i stort sett omöjligt. Släng det du ser i program-mappen javisst, men allt annat skit som har tryckts in i olika Library-mappar då? Både min personliga och den systemgemensamma. Det får man leta reda på själv, om man lyckas, genom att studera installationsloggar.

Ursprungligen av bollman:

Avinstallering av program är i stort sett omöjligt. Släng det du ser i program-mappen javisst, men allt annat skit som har tryckts in i olika Library-mappar då? Både min personliga och den systemgemensamma. Det får man leta reda på själv, om man lyckas, genom att studera installationsloggar.

...för att inte tala om Windows systemregister och allt skit där som 90% av alla automatiska avinstallerare aldrig tar bort... Nog är det dåligt att behöva leta på 3 ställen istället för 33 + systemregistret, som är ett träsk i sig. Usch säger jag. Fast det spelar väl kanske ingen roll, man ominstallerar ju ändå Windows minst en gång om året.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-09-28 08:01

Nåja, avinstallerarna finns där, funktionen att rensa i registret finns där, om sen inte av installeraren gör det så är det ju inte Windows fel. Sen finns det ju verktyg för att rensa upp i registret och tömma all deadwood.
Att man måste ominstallera windows ofta är en myt (numera iaf, win9x var ju rent löjligt). Om man sköter det hela så håller det länge. Windowsinstallationen på min pc hemma är säkert 3 år vid det här laget och har flyttats mellan ett par, tre datorer utan att falla samman.

Klart som korvspad att det finns folk som gillar Exposé, annars hade det försvunnit vid det här laget. Jag kan ju bara referera till vad _jag_ tycker. Jag har varit hängiven macanvädare i många herrans år och kört OSX sen DP3. Vad jag tröttnat på är att Apple verkar mer och mer riktat in sig på att flänga in en massa nya funktioner i OS:et hellre än att rätta till mer grundläggande missar som t.ex. nätverksprestandan. Hur stor är egentligen skillnaden mellan 10.3 och 10.4? Microsoft verkar å andra sidan skärpt sig och fokuserat på stabilitet och prestanda. XP är mycket stabilt och prestandan kan man verkligen inte klaga på.
OSXS är ett lappverk av strunt som funkar mediumbra, W2k3server vinner på knockout redan i första ronden. Så mycket som jag kört OSXS vid det här laget kan jag säga att det troligen inte blir fler macsalar på vår inst. Till nästa gång det handlas nytt så blir det nog en WTS-lösning istället.

Jag kan ju bara tala för mig själv, och jag tycker det verkar som att Apple mer och mer fokuserar på iTunes och iPod hellre än datorsidan, vilket ju också är förståeligt, det är ju där de är marknadsledande.

1
Bevaka tråden