Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägenhetsbytesproblem

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-27 15:18

Tjena, jag har stött på problem vid ett lägenhetsbyte. Min hyresvärd vill inte godkänna bytet på grund av att jag inte har skäl nog.

Är det någon som haft samma problem och överklagat till hyresnämnden? Vad är det för skäl man ska ha egentligen? Jag har googlat runt men jag hittar inget konkret.

Hjälp!

Får jag fråga vad du angett för skäl som underkänns?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-27 15:34

Större lägenhet, balkong mm. Det är ett byte från en 46m2 till en 61m2.

Hmmm det kanske inte räcker det kan jag nog hålla med om jag skulle kört med närmre jobbet...
Samma för den som du ska byta med.
Antar att vi pratar hyreslägenheter nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-27 15:38

Grejen är att den en av hyresvärdarna godkände bytet, men min gjorde det inte. Hur får man rätt i en sån här sak då? Vi har bott i lägenheten i sju år.

Muta?
Jag vet faktiskt inte, det är hyresvärden som har "makten" när det kommer till hyreslägenhter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-27 15:51

Fan, vad har hyresvärden med det att göra egentligen.. Om vi inte vill bo där än då så flyttar vi och då måste ändå någon ny flytta in = dom måste skriva nytt kontrakt och hålla på... Svepskäl för något annat är vad jag tror att det är.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-11 11:43

Trodde faktiskt inte att hyresvärden kunde ge avslag för att man har otillräckliga skäl till att vilja flyta. Om den nya "kunden" är "godkänd" förstår jag inte problemet.
Har du pratat med Hyresgästföreningen+ Hade varit kul att veta vad de säger, går själv i bytestankar.

Det finns säkerligen en kö till hyreslägenheten som han inte bara utan vidare kan gå förbi.
Vilket jag tycker är rätt när det kommer till allmännyttans lägenheter.
För jag antar att du inte flyttar inom samma hyresförening?

Det hade varit en helt annan sak som det handlat om köperätter.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-10-11 14:22
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det finns säkerligen en kö till hyreslägenheten som han inte bara utan vidare kan gå förbi.
Vilket jag tycker är rätt när det kommer till allmännyttans lägenheter.
För jag antar att du inte flyttar inom samma hyresförening?

Det hade varit en helt annan sak som det handlat om köperätter.

Hos min hyresvärd går man alltid före i kön, oavsett om man byter med någon inom eller utanför hans bolag.

1
Bevaka tråden