Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lön kontra faktura

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det för omräkningsfaktor om man vill ha en ersättning mot faktura istället för lön. Omräkningen motsvarar kostnader för sociala avgifter.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 11:59

gånger 1.45

//Magnus

Tack Magnus!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 12:36

Tycker 1,45 är att sälja sig lite för billigt dock.

Dom "stora" vet jag räknar att den reella summan är 1,95. Då är det snitt på all medräknat t.ex administration osv. Jag skulle aldrig gå under 1,6.

Många bäckar små...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 12:51

1,63

inräknade, amf, soc, arb.giv avg, semester och adm...

/Tangen

Det blir mer när man lägger på moms; 1,45 * 1,25 = 1,81. Det är kanske det du menar när du nämner 1,95?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 13:42

Om du arbetar under kollektivavtal så har du kostnader för, försäkringar och tjänstepension det ökar på kostnaden med ca 5%.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 17:43

En smula OT: Visst är det själva F*n att det skall behöva vara så komplicerat?

Är själv i situationen att jag troligen skulle ha råd att anställa en person för två månader för att göra ett oerhört tråkigt jobb som jag inte själv vill göra. Att ta steget till att bli Arbetsgivare är dock för stort för mig - just eftersom kostnaderna är så icke-transparenta.

Således gör jag jobbet själv, och tröstar mig förhoppningsvis med att lägga en del av pengarna på att köpa trevlig datorutrustning istället.

Slut på OT och slut på inlägget, ledsen om jag störde någon!

Och:

Se upp!

Jag hade en underleverantör, en annan konsult. Han arbetade "för mycket" för mig så Skatteverket fick det till att han arbetade under "anställningsliknande former" så jag fick betala sociala avgifter för honom. Med skattetillägget blev det flera hundra tusen.

Nu ligger ärendet i länsrätten. Ingen vet hur det slutar...

/Magnus

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 12:23

Frågan är hur det är med läkare som är anslutna till försäkringskassan? Tala om anställningsliknande former.

  • Medlem
  • 2005-10-25 22:15

Är 1,63X det man brukar räkna med ex moms? Finns det någon sida som tar upp detta? Jag skulle behöva någon slags verifikation på det, om det är möjligt...

Jag kör 1,45 sedan gammalt men man kanske skulle försöka trimma upp det till 1,63

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 07:17
Ursprungligen av Björnström:

Jag kör 1,45 sedan gammalt men man kanske skulle försöka trimma upp det till 1,63

Kör 1,45 vi har 400 anställda och än har det inte blivit fel.

Allt över 1,45 är ju faktiskt en marginal, vilket kan vara okej. Men då har det inget med löneberäkningen att göra.

//Magnus

  • Medlem
  • 2005-10-26 08:10

Nej, extra marginal ska jag nog inte använda. Tack Martin, Magnus och alla andra!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-29 14:58

Hej!

Jag tycker 1,45 låter lite i underkant! Man bör ju först täcka upp för semesterersättningen som är på 13 % (14,4% om man förhandlar bort övertiden enligt teaterförbundet) och sedan tillkommer ju sociala avgifter på den totala lönesumman och de är väl på 32,46 %.

Utöver det vill man väl också ha viss kosnadstäckning för försäkringar och annat som man måste betala på egen hand!

Ex. 100kr x 1,13 x 1,3246 = 149,68

Beräkningen ovan ger alltså ett påslag på 49,68 % utan att ta med FORA eller annan form av försäkring i beräkningen! Nu vet jag inte om egenavgifterna vid enskild firma är lägre än vanliga arbetsgivaravgifterna vilket isf kan motivera ett lägre påslag!

Mvh

Christian

  • Medlem
  • 2005-12-30 00:03

Min marginal landade på 1,53 efter förslag från arbetsgivarens ekonomer... De räknar på någon formel som jag inte har sett.

  • Medlem
  • 2006-01-03 23:01

Du bör dessutom tänka på att om du arbetar som anställd så betalar din arbetsgivare sjuklön. Det får du står för själv om du skall fakturera och risken för sjuklön blir en vinst för den som hyr in konsult istället för att anställa..

1
Bevaka tråden