Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi-hotspots i Göteborg?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-09-30 22:58

Inspirerad av Umeå-tråden tänkte jag höra om någon vet var det finns öppna Wifi-hotspots i vårt kära Göteborg. Jag vet att det fanns på Espresso House tidigare men de har tydligen lagt ned detta. Det finns ju ett antal platser (t.ex. Centralstationen) där man får betala för uppkopplingen, men finns det några gratisställen eller åtminstone caféer där man kan fika och använda internet?

Hur är det med de olika universitetsdelarna och deras bibliotek? Handelshögskolan?

Tacksam för alla tips!

Senast redigerat 2005-10-01 12:09
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-30 23:04

På Handels finns det en HotSpot i matsalen, den är dock inte öppen, måste gå till IT-service och registera sin dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-01 08:41

Isomac Coffeehouse, Magasinsgatan 19

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-01 10:28

Gå runt på gatorna kring Domkyrkan så brukar det finnas öppna nätverk. Studentområden typ Olofshöjd brukar också bjuda på gratis bandbredd.

Tror att Kafé Java vid Vasaplatsen har wifi nu.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-01 16:33

Tackar för tipsen! Om det är någon som vet fler platser får ni gärna skriva dem här. Får bli att ta med sig Powerbooken under armen och kolla runt lite på caféerna ni tipsade om helt enkelt. Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-01 17:53

När jag läste vid IT Universitet (Lindholmen) fanns det några/något öppet nätverk där. Dock är det ett år sedan, men pröva om du & pb'n är i området

/m

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-02 02:00
Ursprungligen av miska:

När jag läste vid IT Universitet (Lindholmen) fanns det några/något öppet nätverk där. Dock är det ett år sedan, men pröva om du & pb'n är i området

/m

Jag pluggar där nu och så vitt jag vet finns det inga öppna wifi-nät där. De är iofs inte krypterade, men man måste logga in på nätets gateway för att kunna använda internet.

På Mac-täta Artisten finns ett öppet, om än lite svagt nät. Och Espresso House på Vasagatan var väl de första att bjuda på WiFi, för de välkammade.

Rätt säker på att Blue Mountain Café har.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 16:23

Eftersom frågan gällde öppna nätverk så...
Alla länkar på denna sida gäller hotspots anknutna till Telia Homerun, vilket kostar: http://www.homerun.telia.com/doc/files/HomeRun_PRIS.pdf

Sist jag kollade på Espresso House så hade de slutat med wifi, allt enligt personalen. Men det var iofs i vintras, så de kanske har ändrat det sen dess. I våras satt jag på Fröken Olsson på Ö Larmgatan, precis upp för trappan till höger om kassan. Där läckte någon w-lan.

Jag sitter gärna och surf-fikar. Mer tips!!!

Ursprungligen av hawknew:

I våras satt jag på Fröken Olsson på Ö Larmgatan, precis upp för trappan till höger om kassan. Där läckte någon w-lan.

Det står på tavlan bakom disken att de bjuder på uppkoppling, jag har suttit, inte bara bakom trappan(?) utan lite var stans i lokalen utan problem.
För övrigt är det ett ganska trevligt ställe det där, men man ska passa sig för vad man beställer. Har man otur får man en mikrad macka med ost och skinka som kostar alldeles för mycket.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-09 12:41
Citat:

Bara för skojs skull kan jag väl säga att sist jag och polaren var ute och körde så hittade vi 1197 trådlösa nätverk i göteborgs innerstad mellan 14:59 och 16:27!

Öppna???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-17 01:57
Ursprungligen av Larsal:

Öppna???

Nej, alla var inte öppna, men jag skulle väl säga att minst 50% av de vi hittade var öppna, men som sagt, syftet är inte att kolla om vi kan ansluta till dom, bara leta upp de som finns!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 16:29

Synd att Telia Homerun är så sjukt överprissatt, de skulle tjäna mycket mer genom att kapa priset till åtminstone hälften.

Senast redigerat 2005-10-19 16:47
  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 16:43
Ursprungligen av Macvarg:

Synd att Telia Homerun är så sjukt överprissatt, de skulle tjäna mycket mer genom att kapa priset till åtminstone till hälften.

Kan bara hålla med! Vore ju grym skönt att alltid ha tillgång till tillförlitligt, trådlöst och snabbt bredband. Jag menar, man litar ju på att alltid ha täckning i sin mobil!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 16:01

Intressant artikel. Det händer saker

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=42781

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-21 01:16

Bra fråga.. jag och en kompis (som pluggar geografiska informations system) skall mappa öppna trådlösa nätverk lite runt i göteborg med GPS, hade vi tänkt.. vi började wardrive:a för runt ett år sedan och ökningen är säkert på 100-150% sedans vi började. Vi hittar massvis med öppna :]
Dock det enda konkreta exemplet jag kan ge er nu är väl att Hard Rock Café på Avenyn har öppet.. iaf sist jag kollade, haha. Sedan finns det ett på linnégatan i höjd med subway ungefär, som heter "använd mig" eller något dylikt..

men men, vi får se hur vi lyckas med vårat projekt, så skall vi försöka få ut det på något sätt, antingen internet eller någon tidning eller så, någon kille på idg verkade lite intresserad iaf!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-11-04 16:04

Även Kafé Vanilj på Kyrkogatan 38 nära Domkyrkan har Wifi. Dock tar de betalat, 40 kr i timmen som det verkar. Låter lite väl saftigt, tycker det borde ingå om man köper fika eller i alla fall max 10-15 kr per timme. Sideway Express som finns lite varstans kostar ju 19 kr/h.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-04 21:58

McDonalds Fredsgatan, gratis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-09 01:23

Bara för skojs skull kan jag väl säga att sist jag och polaren var ute och körde så hittade vi 1197 trådlösa nätverk i göteborgs innerstad mellan 14:59 och 16:27!

hotspot´s gbg

det finns mätare att köpa för dryga hundra lappen som visar alla hotspot´s både namn och styrka.

sök på wifi i google så hittar ni olika alternativ.

mvh/anders

Ursprungligen av anders.kohler:

det finns mätare att köpa för dryga hundra lappen som visar alla hotspot´s både namn och styrka.

Jag har varit runt och frågat efter såna mätare för något år sen, på Teknikmagasinet m.fl. men de hade inget liknande och såg ut som frågetecken. Gjorde google-sökning på "wifi detector" och "wifi finder" nyss, och verkar finnas flera modeller nu än då.

Något som kan rekommendera en viss leverantör eller modell? Vore ju juste om sensorn kunde markera vilka som är lösenordsskyddade eller inte, men det kanske är för krångligt.

Några länkar om det:
http://www.google.se/search?q=wifi+finder
http://www.kelkoo.se/ctl/do/search?siteSearchQuery=wifi+finder&catId=100164013&fromform=true&x=0&y=0
http://www.handtops.com/show/news/68

Brunch!

Egg & Milk, vid Sveaplan mitt emot Le Pain Francais, bjussar på Wifi enligt deras lappar. Har inte testat uppkopplingen, men deras brunch rekommenderas varmt (öppet 07-15 alla dagar)!

Inventering av hotspots

Hejsan!

Skrev precis en post om detta i en annan tråd:

http://www.99.se/1494401-post8.html

Kolla här:

http://kaffeochwifi.blogspot.com

Senast redigerat 2008-03-30 19:07

Vilken bra idé ! Sitter ofta på någon av Condecos ställen i Göteborg.

Sitter på Ahlströms café just nu och använder ZyXEL som är öppet. Har sett det namnet när jag surfat i en kommunal byggnad i Angered också. Är det Göteborg stad som har detta nätverk månne ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-31 17:36
Ursprungligen av KaRo:

Sitter på Ahlströms café just nu och använder ZyXEL som är öppet. Har sett det namnet när jag surfat i en kommunal byggnad i Angered också. Är det Göteborg stad som har detta nätverk månne ?

ZyXEL är väl default-namn för trådlösa nätverk från ZyXEL-routrar.

Ursprungligen av stensio:

ZyXEL är väl default-namn för trådlösa nätverk från ZyXEL-routrar.

Aha ! Men varför har dom inget lås/lösenord ? Tror du det är safe att använda det när jag sitter på stan och fikar ?

Bevaka tråden