Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fågelinfluensa

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Två helt olika influensavirus kan dock slå sig samman och bilda en helt ny variant (”antigent skifte”). Detta har hänt vid de två senaste globala världsepidemierna (pandemier); Asiaten 1957–1958 (Influensa A/H2N2) och Hongkong 1968–1969 (Influensa A/H3N2).

Tidigare har man ansett att detta skett genom att gris blivit infekterad med både humant virus och fågelvirus som blandats till en ny variant. I och med att fågelinfluensa visat sig kunna överföras direkt till människa finns nu också förutsättningar för att en person samtidigt blir smittad av ett humant influensavirus och fågelinfluensa. I värsta fall skulle ett helt nytt virus med hög dödlighet hos människa och effektiv förmåga till smittspridning kunna uppstå.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____3560.aspx

- Intressant läsning! I senaste Time-magazine nämner dom att om det smäller rejält med denna nya form av influensa räknar man med cirka 12-36 timmar innan det finns över hela världen pga flygresenärer.

Inse konsekvenserna om detta virus blir helt "rätt" sett ur smittskyddsperspektiv.

Lite uppdateringar av Björnströms text kan vara på sin plats...

+++

FÅGELINFLUENSAN: WHO MANAR LÄKARE TVÄTTA HÄNDERNA
GENhVE (TT-AFP)
Inför risken av en världsomfattande epidemi - pandemi - av fågelinfluensa bland människor uppmanar världshälsoorganisationen WHO läkare och annan vårdpersonal att tvätta händerna - och över huvud taget förbättra den grundläggande hygienen.
Om det blir en pandemi kommer det "enorma antalet patienter" som söker behandling att bli en utmaning för hälso- och sjukvården - och samtidigt öka risken för smittspridning inom vårdinrättningarna, sade WHO på torsdagen.
Vanligen sprids visserligen influensa när människor hostar eller nyser, men
spridning via orena händer kan vara en bidragande faktor, påpekar WHO.
Världshälsoorganisationen drar nu i gång en större kampanj under mottot "Ren vård är tryggare vård" för bekämpa det växande antalet infektioner på sjukhus och andra vårdinrättningar.
Varje år blir omkring 1,4 miljoner människor världen över allvarligt sjuka efter att ha blivit smittade i vården. I de rika länderna drabbas mellan fem och
tio procent av de inlagda på sjukhusen av sådana infektioner. I en del fattiga u-länder kan andelen vara över 25 procent.

051013-1526

INFLUENSASKRÄCKEN SPRIDER SIG I HELA EUROPA
BRYSSEL (TT-AFP)
Den farliga formen av fågelinfluensa finns sannolikt i östra Europa. EU uppmanar alla medlemsländer att lagra medicin för att förhindra en pandemi av fågelinfluensa.

Skräcken för fågelinfluensa sprider sig bland européerna sedan den farliga formen av fågelinfluensa påträffats hos tamfåglar i Turkiet och troligen i Rumänien. Smittan tros ha överförts via flyttfåglar.
Det värsta scenariot vore att det farliga H5N1-viruset byter skepnad och börjar smitta från människa till människa. Redan nu säger Världshälsoorganisationen (WHO) att det bara är en tidsfråga innan en världsomfattande epidemi är ett faktum med mer förödande följder än någonsin hotet från den dödliga lungsjukdomen sars.
Turkiska myndigheter har redan beordrat masslakt av fjäderfän. Hittills har
omkring 6 000 fåglar - kalkoner, höns, ankor, gäss och duvor - avlivats inom en trekilometersradie från byn där de smittade fåglarna fanns.
Importförbud
EU-kommissionen införde omedelbart importförbud mot fåglar och fågelprodukter från Rumänien sedan misstankarna om fågelinfluensan bekräftats. Motsvarande beslut gällande Turkiet togs redan i måndags.
Även en rad länder utanför Europa - Albanien, Bosnien, Kroatien, Makedonien, Serbien inklusive Kosovo, Montenegro, Schweiz, Ukraina, Grekland och Georgien - har infört importförbud mot fåglar från Rumänien och Turkiet.
Ryssland lät avliva 120 000 fåglar och satte Novosibirsk-området i karantän
sedan det svagare viruset AH5 upptäcktes i somras. Även dit tros flyttfåglar ha burit med sig viruset.
EU har sänt tre laboratorieexperter till Rumänien som funnit att det sannolikt handlar om H5N1-viruset hos kycklingar och ankor på en gård i Donau-deltat. Det krävs dock ytterligare tester för att slutgiltigt fastställa det.
Veterinärer i Iran oroar sig för en mystisk massdöd bland vilda vattenfåglar. Totalt har närmare 3 700 påträffats döda. De tester som hittills gjorts har inte bekräftat att orsaken skulle vara fågelinfluensa, uppger Internationella byrån för epizootier i Paris.
Skaffa motmedel
EU-kommissionen uppmanade på torsdagen medlemsländerna att skaffa sig lager
av medicin för att förhindra en masspridning av det H5N1-viruset som hittills dödat 60 personer i Asien.
EU överväger även att upprätta en "solidaritetsfond" på drygt 9 miljarder kronor för finansiera inköp av motmedel för att hindra spridningen, i första hand
influensamedicin och ansiktsskydd.
-Det viktiga är att det blir en angelägenhet för alla medlemsstater och att
de vidtar förebyggande åtgärder, sade hälsovårdskommissionären Markos Kyprianou.

051013-1503

INFLUENSAEPIDEMI OROAR FRANKRIKE
PARIS (TT)
Med en detaljerad beredskapsplan och bunkrad medicin rustar sig Frankrike mot fågelinfluensan. Landets oro för en epidemi tycks mer befogad än någonsin efter de bekräftade fallen i Turkiet.

De flesta länder har börjat förbereda sig för mer eller mindre skräckfyllda
scenarier om fågelinfluensan skulle bre ut sig över Europa. Men till skillnad från i Sverige och övriga EU-länder har oron ett ordentligt fäste i Frankrike
sedan ett bra tag tillbaka.
Hamstring
Redan innan fallen av misstänkt fågelinfluensa upptäcktes i Turkiet och Rumänien hade fransmännen börjat hamstra influensamedicinen Tamiflu, trots att medicinen är receptbelagd och medicinen i princip endast ska skrivas ut till patienter som fått influensa. Flera franska apotek har redan slut på medicinen.
Konsumtionen av kyckling har också gått ner i Frankrike med nästan fyra procent sedan början av augusti.
Oron har dock delats av de franska myndigheterna. Enligt myndigheterna kommer mellan nio och 21 miljoner fransmän att insjukna vid en epidemi och upp till 212 000 av dem riskerar att dö.
Detaljerad plan
Den franska beredskapsplanen för en eventuell epidemi är också mycket detaljerad. Det värsta scenariot, där det dödliga viruset sprids mellan människor, målar upp ett samhälle där bussar och tunnelbanor slutat gå, där skolor och biografer är stängda och folk barrikaderar sig i hemmen för att inte riskera att smittas på jobbet.
I planen diskuteras också hur man ska få människor att lägga upp lagom stora reservlager av mat - utan att det leder till panikhamstring. Sophämtning är ett annat viktigt kapitel och planen föreslås indragen källsortering och kompostering för att inte riskera onödig hantering.
Vid årets slut kommer landet att ha influensamedicin i lager för 14 miljoner personer och Frankrike har även reserverat vaccin om epidemin skulle bli ett faktum. 50 miljoner ansiktsskydd håller också på att distribueras till landets sjukhus och fler är beställda.

051013-1553

Har faktiskt inte haft tid att bry mig om alla nyheter om fågelinfluensan, har därför en dum fråga

Har dom kommit på något vaccin eller botemedel?

Edit: Olle hann före med lite mer info

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-13 16:40

Detta börjar faktiskt bli lite läbbigt. Samtidigt som man läser att vaccinet inte kommer att räcka till alla om det sprider sig rejält

Tyvärr är denna typ av sjukdomar en del av vår värld.
Vaccin/läkemedelsforskarna kommer alltid att ligga steget efter, ligger liksom i sakens natur.

Men jag håller förstås helt med; obehaget i maggropen infinner sig.

Detta är väldigt obehagligt och skrämmande.
Bryter det ut en pandemi kommer jag antagligen att spränga mig ett skyddsrum i berget och stanna där tillsammans med en hel hög konserver tills det är över.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-13 18:10

Jag har "levt" med den där jädra influensan sen den bröt ut förra året. Reste till Vietnam två gånger förra sommaren. Folk överallt, särskilt på flygplatserna (Bangkok, Saigon) gick med munskydd. Man var inte så himla kaxig. Dessutom är man orolig eftersom svärmor är Vietnames och bor därnere, plus alla polare som man har runt om i landet. Och deras familjer...

Skickar sedan ett par år ut ett dagligt nyhetsbrev om Vietnam (business, marknadsföring). Förra året blev det så mycket om fågelinfluensan i det att nästan inget annat kom med. Efter ett par veckors läsning fick man nästan för sig att man hade blivit smittad. Så jag var tvungen att "programmera om" newsfeeden så att den numera undviker allt som innehåller "chicken", "bird" och "flu".

Sen försvann den ett tag och nu kommer den tillbaka...

Jag tror att den kommer att spridas i en eller annan form, kanske inte just de varianter som finns idag. Men vi som bor här i Sverige har tur. Dels så är vi relativt sett ganska renliga av oss, har avlopp och dricksvatten och annat som sköts ganska bra. Och dels så är vi ju spridda över ganska stora ytor, förutom i storstäderna. Också relativt sett. Vi möter alltså inte en halv miljon skitiga människor varje dag, om jag säger så...

Danne

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2005-10-13 18:45

Själv tänker jag börja oroa mig när jag verkligen behöver det

Värt att betänka i sammanhanget att det är ungefär lika stor risk att det "vanliga" influensaviruset muterar och slår till hårt, som fågelinfluensaviruset. Spanska sjukan, som var den vanliga influensan, var ju en riktig killer.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-14 07:25

Enligt socialstyrelsen så kan en kvarts miljon svenska stryka med om den kommer. Man får väl försöka se det goda med det: Det blir ju i alla fall en massa nya lediga jobb.......

<avd. för galghumor>

Ursprungligen av Danne V:

Enligt socialstyrelsen så kan en kvarts miljon svenska stryka med om den kommer. Man får väl försöka se det goda med det: Det blir ju i alla fall en massa nya lediga jobb.......

<avd. för galghumor>

Då är det gamla och barn som går åt i första hand så det påverkar inte arbetsmarknaden så mycket i den meningen. :rolleyes:

Cyniskt, tja....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-14 10:01
Ursprungligen av Svante S:

Då är det gamla och barn som går åt i första hand så det påverkar inte arbetsmarknaden så mycket i den meningen. :rolleyes:

Njaee.... dom som har gått åt nere i Vietnam har nog varit ur alla åldersklasser, vad jag minns. I vart fall ingen grupp som har en tydlig dominans, och av ca 120 fall runtom i världen har ca 60 dött, så underlaget är egentligen för litet för en säker prognos. Men okej då, det blir fler dagisplatser i alla fall.... <ännu mer galghumor>

Ursprungligen av Danne V:

Njaee.... dom som har gått åt nere i Vietnam har nog varit ur alla åldersklasser, vad jag minns. I vart fall ingen grupp som har en tydlig dominans, och av ca 120 fall runtom i världen har ca 60 dött, så underlaget är egentligen för litet för en säker prognos. Men okej då, det blir fler dagisplatser i alla fall.... <ännu mer galghumor>

Jo, men man har liite andra livsförhållanden i Vietnam än här.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-14 22:34
Ursprungligen av Svante S:

Jo, men man har liite andra livsförhållanden i Vietnam än här.

Jo, jag bodde därnere fem år, så det hann jag märka.

Jag kan ju ha fel, alltså, för jag minns inte att jag sett att någon åldersgrupp drabbats värre än nån annan. Men om det nu skulle vara så att jag råkar ha hyfsat rätt, så förstår jag inte varför det skulle vara nån skillnad här. Det skulle ju i så fall vara tvärtom - att om barn och gamla drabbades mer i Vietnam, så är det väl troligare att just dom två grupperna klara sig en aning bättre här, eller?

Däremot så drabbades barn och gamla värre när SARS svepte fram i Sydostasien. Det är inte så att du blandar ihop den epidemin med fågelinfluensan?

*hehehehe*
Den kommtaren skulle man kunna kalla cynisk...
Såg någon snubbe på igår på smittskyddsinstitutet som sa att han inte trodde att denna smitta skulle komma till Sverige i alla fall inte den "farliga".

Är man i Asien och smittas så får man hoppas att den inte bryter ut när man kommit hem. Hu för att hamna på Svenskt sjukhus där ingen kommer att veta hur man ska behandla det.

För övrigt: Det finns så mycket man kan vara rädd för om man vill kväva sin tillvaro - så jag håller med om att rädd, det blir jag om det är aktuellt.

  • Medlem
  • 2005-10-14 09:15

Fågelinfluensan kommer säker till sverige. Men det nästan alla glömmer är att den drabbar fåglar]. De människor som har smittats är sådana som har handskats med redan sjuka fåglar. En människa kan inte smitta en annan människa, och det alla säger på olika myndigheter och institut i Sverige är att det inte är någon nämnvärd risk att viruset kommer att mutera i en överskådlig framtid. Jag tycker att det är en jävla onödig hysteri som piskas fram av medierna, såväl av tabloidpressen som av "seriösa" P1 Morgon, trots att experterna sitter i deras soffor och säger att man inte behöver oroa sig.
Jag är inte ett dugg orolig. Om man inte lyckas ta fram ett vaccin in det närmaste året/åren, då kanske det är läge att börja gasta lite, men med tanke på hur uppjagade folk är nu så lär det inte finnas behov av det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-14 09:56
Ursprungligen av Baron:

Fågelinfluensan kommer säker till sverige. Men det nästan alla glömmer är att den drabbar fåglar]. De människor som har smittats är sådana som har handskats med redan sjuka fåglar. En människa kan inte smitta en annan människa, och det alla säger på olika myndigheter och institut i Sverige är att det inte är någon nämnvärd risk att viruset kommer att mutera i en överskådlig framtid. Jag tycker att det är en jävla onödig hysteri som piskas fram av medierna, såväl av tabloidpressen som av "seriösa" P1 Morgon, trots att experterna sitter i deras soffor och säger att man inte behöver oroa sig.
Jag är inte ett dugg orolig. Om man inte lyckas ta fram ett vaccin in det närmaste året/åren, då kanske det är läge att börja gasta lite, men med tanke på hur uppjagade folk är nu så lär det inte finnas behov av det.

Jodå, men har inte alls med säkerhet kunnat utesluta att nuvarande virusform sprids melan människor. Om svenska myndigheter säger så, så är det fel och troligen för att lugna folk. Man har t.ex. i Thailand rapporterat om smitta som högst sannolikt gått människa-till-människa. Kolla här.

Jag håller delvis med dig, men vill nyansera en aning: Man ska nog fan ta detta på yttersta allvar. I vart fall ska myndigheter och media utgå ifrån att vi kommer att bli drabbade och handla därefter. Om vi sedan inte blir drabbade i nån högre utsträckning, så kan vi ju vara glada. Men om vi blir det, så är det ju lite sent att säga "åh fan, jag hade ingen aaaaning..." om inget är förberett när ens familj och vänner börjar stryka med.

Better safe than sorry.

  • Medlem
  • 2005-10-14 21:55
Ursprungligen av Danne V:

Jodå, men har inte alls med säkerhet kunnat utesluta att nuvarande virusform sprids melan människor. Om svenska myndigheter säger så, så är det fel och troligen för att lugna folk. Man har t.ex. i Thailand rapporterat om smitta som högst sannolikt gått människa-till-människa. Kolla här.

Jag håller delvis med dig, men vill nyansera en aning: Man ska nog fan ta detta på yttersta allvar. I vart fall ska myndigheter och media utgå ifrån att vi kommer att bli drabbade och handla därefter. Om vi sedan inte blir drabbade i nån högre utsträckning, så kan vi ju vara glada. Men om vi blir det, så är det ju lite sent att säga "åh fan, jag hade ingen aaaaning..." om inget är förberett när ens familj och vänner börjar stryka med.

Better safe than sorry.

Visst. Men min huvudsakliga invändning är mot att det piskas upp en stämning som inte ligger i fas med verkligheten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-14 22:39
Ursprungligen av Baron:

Visst. Men min huvudsakliga invändning är mot att det piskas upp en stämning som inte ligger i fas med verkligheten.

Jajamänsan. Kvällstidningarna måste ju sälja. Ägarna och redaktionen skiter väl i om dom skrämmer vettet ur folk. Och journalisterna som skriver ihop lögnerna gör ju det för att dom vill bli publicerade så att dom får större by-lines och blir kändisar.

  • Medlem
  • 2005-10-14 09:21

Grejen är att man inte kan smittas om man inte har kontakt med redan skjuak fåglar. Hur många har det som inte jobbar med fåglar?

  • Medlem
  • 2005-10-14 09:41

Okej, det blir lättare att hantera pensionsutbetalningarna.

En liten sidogrej:

När digerdöden drabbade Europa första gången dog massor av människor, massor!
När den sen kom i en andra våg ett par år senare dog mycket få. Man hade utvecklat immunitet, det är också så att alla drabbades inte.

Samma sak gäller även HIV, och de flesta virussjukdomar: vissa får det helt enkelt inte trots att de utsätts för smittan (och bär den vidare) Det gäller ju dock bara ett fåtal.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-14 10:02

Här är förresten den troligtvis bästa källan för mer om influensan: http://www.who.int/csr/disease/avian_influenza/en/index.html

1
Bevaka tråden