Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kranbåtens namn...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har Aftonbladet lyckats igen

"... den 815 ton tunga kranbåten Läddbråck / Ladbrock / Ledbrok / Ladbrok ..." ?

http://mediait.roden.se/jan/

(Tar 10 sek att ladda hem)

Ragnar Lodbrok är en av de allra mest kända vikingafigurerna, hur kan man missa sånt???

http://en.wikipedia.org/wiki/Ragnar_Lodbrok

Usch... jag är gammal å gnällig...

Edit:
OK... det kom ett mail om att jag uttryckte mig luddigt...

Kolla här:
http://www.tug.se/lodbrok.htm
Att en reporter på AB inte känner till att denna kran trafikerat Stockholms vatten ända sedan cirka 1960.... och att den är döpt efter en gammal viking, och att namnet inte ska uttalas på engelska, är inget mindre än en skandal.
Tammefan!

Senast redigerat 2005-10-15 19:21

Dom blandade väl ihop det med spelsajten...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-15 17:19

Med bristande allmänbildning missar man mycket av livets finesser.
(Dessbättre förstår man inte heller vad man gått miste om)

Ignorance is bliss.

Men vem fasen orkar/kan hålla reda på alla båtar som åker in och ut från Stockholm?!
Inte en tidningsreporter iaf.
Möjligtvis en båtintresserad.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-15 21:19
Ursprungligen av Kalliban:

Men vem fasen orkar/kan hålla reda på alla båtar som åker in och ut från Stockholm?!
Inte en tidningsreporter iaf.
Möjligtvis en båtintresserad.

Ser man som journalist inte de små eller stora grodor man skriver går ju det bristfälliga skrivresultatet i längden ut över hela tidningens trovärdighet.
Eller är fackgranskning helt ute?
Bevare mig väl i så fall.

Klart att man borde kolla upp fakta när man skriver!
Men att, som J-Å säger, det är en skandal att en reporter inte känner till någon gammal viking är ju löjligt. ingen kan veta allt.

Däremot borde reportern kollat upp vad båten hette och hur det stavades.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-15 21:43

Bildning/kunnande är en merit, något att sträva efter för oss alla.
Okunskap är inte något att nöja sig med och därmed stanna i personlig utveckling.

Ursprungligen av Kalliban:

Klart att man borde kolla upp fakta när man skriver!
Men att, som J-Å säger, det är en skandal att en reporter inte känner till någon gammal viking är ju löjligt. ingen kan veta allt.

Sant... Jag uttryckte mig otydligt och överdrivet.
Jag menade inte att reportern skulle känna till gamle Ragnar... Idag får man ju vara glad om folk känner till Gustav Vasa, och att han levde på 1800-talet...

Jag borde nog ha satt en parentes från "och" t o m "engelska", för det är en självklar följd av inledningen och avslutningen av meningen.

Men, att man som reporter inte känner till Lodbrok, en av de mest omskrivna kranbåtarna i landet, är åtminstone för mig obegripligt. Och varför tar reportern för givet att namnet är engelskt, och varför kollar han inte upp det?

Men det finns ju gränser för en allmänreporter på Aftonbladet
Om det hade varit DN eller Svenskan hade jag hållit med dig.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-15 21:54

Ja det räcker ju med att titta på kvällstidningarnas löpsedlar för att få en uppfattning om tidningarna innehåll och dess medarbetares självaktning.

Precis

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-15 22:06

Case dismissed.

Nja, jag påstår fortfarande att en reporter på Aftonblaskan inte måste känna till vare sig viking eller båt, men om det hade varit DN, svenskan eller någon annan seriös tidning så hade jag hållit med dig. DOCk borde reportern ha kollat upp vad båten hette.

Edeit: jag uttryckte mig lite för aggressivt igår, men jag hade käkat ett par Tradolan (smärtstillande för min brännskadade hand, jag får kort stubin av dem ). Ber om ursäkt för det.

1
Bevaka tråden