Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med korrekturläsning & feedback

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja ha lite hjälp med korrekturläsning och feedback på en sajt vi jobbat mycket på - Cupertinos nya shop för återförsäljare. Fortfarande saknas beskrivningar och bilder på en del iPodtillbehör etc men det tar vi imorgon.

Alla kommentarer är välkomna. Vi kan fortfarande justera färger och mindre detaljer men orkar inte göra några jätteändringar inför morgondagens lansering.

Nåväl, här är sajten:
http://www.cupertino.se/reseller/

Nu ska jag hem och laga middag, sen läser jag era kommentarer

- Vet inte om jag är dum eller inte, men jag ser inte om priserna är med eller utan moms. Det är ju en B2B-sida, så det är antaglgen uten moms, men det skadar ju inte att det framgår tydligare.

- Sen tycker jag fortfarande att den stora bilden på förstasidan "MiniDrive" ska vara klickbar. Vad är det annars för mening med att promota den så hårt, om man inte kan hitta den på ett smidigt sätt...

Annars tycker jag ni gjort ett kanonjobb. Ska kika vidare för att se om jag stöter på några konstigheter.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

- Vet inte om jag är dum eller inte, men jag ser inte om priserna är med eller utan moms. Det är ju en B2B-sida, så det är antaglgen uten moms, men det skadar ju inte att det framgår tydligare.

- Sen tycker jag fortfarande att den stora bilden på förstasidan "MiniDrive" ska vara klickbar. Vad är det annars för mening med att promota den så hårt, om man inte kan hitta den på ett smidigt sätt...

- Jag lägger till en text om "alla priser exkl moms" längst ner.

- Ska försöka förstå hur man gör imagemaps bara

Lite småsaker jag stör mig på..

Första sidan: Kategorier menyns ljusblåa bakgrund är inte lika lång som bilden med Mini drive osv.
Produkt info sidorna: Tror det skulle se snyggare ut ifall Länk: var i fetstil och själva Toms Hardware testar Acuta 4S var i normal text som det är nu..

Sedan kan man ju undra om man ska ha kvar "Tipsa en vän" då Cupertino endast är för ÅF att gå in och handla? Jag antar priserna på produkterna är ÅF priser eftersom Cupertino är grossister, ska ÅF tipsa kunder då eller, gäsp jag börjar bli trött men jag förstår inte vitsen riktigt med den funktionen om Cupertino shoppen endast är för ÅF..

Sedan tror jag man antingen älskar eller hatar den där lilla flickan som på nåt massproducerat sätt säger klicka för att kontakta oss

En grej ni kanske kanske kan ta med i framtiden vore väl "Top 10 produkterna" så ÅF ser vad som beställs mest? Just nu finns ju bara en "Vi rekommenderar"..

Sen vill jag bara säga att Mats verkligen lyckats ta snygga produktfoton *avis*

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Första sidan: Kategorier menyns ljusblåa bakgrund är inte lika lång som bilden med Mini drive osv.

Sedan kan man ju undra om man ska ha kvar "Tipsa en vän" då Cupertino endast är för ÅF att gå in och handla? Jag antar priserna på produkterna är ÅF priser eftersom Cupertino är grossister, ska ÅF tipsa kunder då eller, gäsp jag börjar bli trött men jag förstår inte vitsen riktigt med den funktionen om Cupertino shoppen endast är för ÅF..

Sedan tror jag man antingen älskar eller hatar den där lilla flickan som på nåt massproducerat sätt säger klicka för att kontakta oss

En grej ni kanske kanske kan ta med i framtiden vore väl "Top 10 produkterna" så ÅF ser vad som beställs mest? Just nu finns ju bara en "Vi rekommenderar"..

- Knepigt med kategorimenyn men jag håller med dig. Om ett par dagar har det tillkommit fler kategorier...

- Tipsa en vän vänder sig till privatpersoner som hittar intressanta produkter. Som icke-inloggad ser du privatpersonspriserna. När du är inloggad ser du åf-pris, lagersaldo och marginal.

- Flickan kanske ska ryka till förmån för en närbild på Hennig?

- Top 10 kommer automatiskt när vi sålt tio produkter. Shoppen är helt ny.

  • Medlem
  • 2005-10-24 20:44

jag tittade lite tidigare i dag och yucker att siten lilder av ett stort pedagogiskt fel: man har väldigt svårt att navigera om man inte vet vad man är ute efter.
Om man kommer hit:
http://www.cupertino.se/reseller/Lagring-p-1-c-57.html
så är man inte betjänt av att se varumärkena om man inte vet vad de står för. Och om man klickar på tex Powertower
http://www.cupertino.se/reseller/PowerTower-p-1-c-61.html
och inte tycker att det var vad man ville se så är det svårt att backa utan att göra det i själva browsern. Trädet borde vara tydligare.
jag tycker att upplägget är ganska kundfientligt om det riktar sig till privatpersoner, men som Belak skriver så är det väl inte det som är meningen. man tänker: "Wow, vilka billiga hårddiskar, det måste vara nåt lurt." när man ser chassierna.
Sedan tycker jag att det är en miss att ni inte säljer själva hårddisken om ni säljer chassit. Men det kanske också är en fråga relaterad till vilka kunder man riktar sig till. (Eller så är det bara så att det bara är jag som inte hittar diskarna på sajten...)

Ursprungligen av Baron:

jag tittade lite tidigare i dag och yucker att siten lilder av ett stort pedagogiskt fel: man har väldigt svårt att navigera om man inte vet vad man är ute efter.
Om man kommer hit:
http://www.cupertino.se/reseller/Lagring-p-1-c-57.html
så är man inte betjänt av att se varumärkena om man inte vet vad de står för. Och om man klickar på tex Powertower
http://www.cupertino.se/reseller/PowerTower-p-1-c-61.html
och inte tycker att det var vad man ville se så är det svårt att backa utan att göra det i själva browsern. Trädet borde vara tydligare.
jag tycker att upplägget är ganska kundfientligt om det riktar sig till privatpersoner, men som Belak skriver så är det väl inte det som är meningen. man tänker: "Wow, vilka billiga hårddiskar, det måste vara nåt lurt." när man ser chassierna.
Sedan tycker jag att det är en miss att ni inte säljer själva hårddisken om ni säljer chassit. Men det kanske också är en fråga relaterad till vilka kunder man riktar sig till. (Eller så är det bara så att det bara är jag som inte hittar diskarna på sajten...)

- Jag håller med ang kategoriträdet, ska se om jag kan göra det bättre imorgon genom exempelvis förklaringar längst upp på sidan med korta beskrivningar?

- Backa gör du genom att klicka i navigationen eller "back".

- På vilket sätt är det "kundfientligt" i övrigt, förtydliga gärna så jag förstår.

- Möjlighet att göra BTO på alla modeller kommer senare i veckan, väntar på en liten modul till shoppen.

  • Medlem
  • 2005-10-24 22:32
Ursprungligen av Björnström:

- Jag håller med ang kategoriträdet, ska se om jag kan göra det bättre imorgon genom exempelvis förklaringar längst upp på sidan med korta beskrivningar?

- Backa gör du genom att klicka i navigationen eller "back".

Jag tycker det syns för dåligt hur man backar och var man är i trädet.

Citat:

- På vilket sätt är det "kundfientligt" i övrigt, förtydliga gärna så jag förstår.

Jag kanske tog i lite, men om man letar efter en hårddisk eller chassi får man inte veta nånting innan man har klickat sig ända fram till själva produkten. Jag kan inte riktigt peka på det, men det känns som om man behöver veta ganska mycket om marknaden innan man kan navigera smärtfritt. Om man jämför med Dustin så får man veta det man vill veta ganska snabbt utan att behöva klicka så många gånger.

  • Medlem
  • 2005-10-24 20:45
  • Medlem
  • 2005-10-24 20:48

http://www.cupertino.se/reseller/help.php?section=conditions

Citat:

Alla texter, bilder, gränssnitt, grafikelement, varumärken, logotyper och programmeringskod tillhör Cupertino Distribution AB.

Det där kan väl inte gälla? Ni distribuerar ju inte bara Cupertinoprylar?!

Ursprungligen av Baron:

http://www.cupertino.se/reseller/help.php?section=conditions

Det där kan väl inte gälla? Ni distribuerar ju inte bara Cupertinoprylar?!

Det kanske man skulle förtydliga så det bara omfattar våra texter, bilder, logotyp etc. Vi vill inte dela med oss av dom egentagna bilderna (rättigheten är begränsad) och det är huvudpoängen.

  • Medlem
  • 2005-10-24 20:56

Och här, skulle man inte kunan slippa det här ledet:
http://www.cupertino.se/reseller/home.php?cat=57
Och komma rätt in i nåt sånt här (nedan) och lägg atill "Tillverkare" i valet "Sortera efter"?

Ursprungligen av Baron:

Och här, skulle man inte kunan slippa det här ledet:
http://www.cupertino.se/reseller/home.php?cat=57
Och komma rätt in i nåt sånt här (nedan) och lägg atill "Tillverkare" i valet "Sortera efter"?

Det snyggaste vore väl egentligen om undermenyn "Lagring" inte fick en egen sida, utan snarare att de nya underalternativen ploppade upp i menyn till vänster.

Och angående "Kontakta oss-flickan": Jag är kluven också. Det känns på något sätt billig bildbank. Finns säkert något bättre sätt/bild att köra med.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-24 21:22

Jag tycker att produktbilderna ska vara klickbara. Visst verkar vissa sidor ha större bilder längst ner på sidan (såg det först efter en stund dock), i sådana fall borde det vara en länk dit ner vid bilden.

Bra jobbat annars tycker jag! Hoppas det går bra!

Björnström ni kanske skulle ordna så att ÅF får tillgång till en bildbank med foton i högre upplösning ifall dom vill kunna göra reklam? Kanske en länk under varje produkt för ÅF inloggade?

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Björnström ni kanske skulle ordna så att ÅF får tillgång till en bildbank med foton i högre upplösning ifall dom vill kunna göra reklam? Kanske en länk under varje produkt för ÅF inloggade?

Som jag skrev ovan vill vi inte det - bilderna tillhör fotografen och respektive återförsäljare får teckna avtal om att använda bilderna. Det finns skäl för det som jag inte vill ta upp här.

Så egentligen skulle man ändra till Lagring // Hårddiskchassi // 3.5 tum ?

  • Medlem
  • 2005-10-24 22:56

Jag gillar Dustins lösning där man ser alltihop när man har klickat på "kabinett". En variant är InWarehouses som är bra - när man väl har kommit fram. :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-10-24 23:20

Tittar man på cupertino.se är mouseoverljudet lite störande. Jag förstår heller inte varför en del menyer är på svenska och en del på engelska. Vidare är det lite störande att den tredelade menyn hoppar upp och ner beroende på vilken submeny man är i. Och kllickar man på Cupertino (mitten i "menyn") så får man tre nya val som försvinner när man väljer något. (Alltså, man måste clicka på Cupertino en gång till om man vill gå från About till Contact. Onödigt klickande som försvåras av att paketet flyttar på sig mellan de olika sidorna.

Ursprungligen av Baron:

Tittar man på cupertino.se är mouseoverljudet lite störande. Jag förstår heller inte varför en del menyer är på svenska och en del på engelska. Vidare är det lite störande att den tredelade menyn hoppar upp och ner beroende på vilken submeny man är i. Och kllickar man på Cupertino (mitten i "menyn") så får man tre nya val som försvinner när man väljer något. (Alltså, man måste clicka på Cupertino en gång till om man vill gå från About till Contact. Onödigt klickande som försvåras av att paketet flyttar på sig mellan de olika sidorna.

Nu talar vi om förstasidan, inte själva shoppen.

Den där är gjord i Flash och enda sättet att slippa "reset" av menystrukturen är att lägga den i en frame såvitt jag har förstått - och det vill jag inte. Jag inbillar mig att förstasidan kommer besökas extremt infrekvent så vi kanske får leva med att den inte är optimal.

Angående engelska/svenska ska jag ta mig en funderare på hur jag ska ändra det. Vi vill främst ha information på engelska för våra leverantörer (som inte kan svenska) och samtidigt slussa in återförsäljare i vårt ordersystem.

Ursprungligen av Björnström:

Den där är gjord i Flash och enda sättet att slippa "reset" av menystrukturen är att lägga den i en frame såvitt jag har förstått - och det vill jag inte. Jag inbillar mig att förstasidan kommer besökas extremt infrekvent så vi kanske får leva med att den inte är optimal.

Nu vet jag inte exakt hur den är byggd, men det går nog att lösa utan frames

  • Medlem
  • 2005-10-25 21:17

Heter det "reseller"? När jag jobbade med internationell butiksverksamhet hette det "retail".

Ursprungligen av Baron:

Heter det "reseller"? När jag jobbade med internationell butiksverksamhet hette det "retail".

Två ord - två meningar:

Retail är butiker
Reseller är återförsäljare, dvs företag som köper produkter för att sälja vidare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-10-26 17:09

Nu har jag inte läst hela tråden så vet inte om detta är aktuellt men det står iaf

ATI Radeon 9200 128MB PCI
Artikelnummer: 205900
128MB grafikkort DVI + VGA samt S-VHS utgång

Om ni ska vara helt korrekta så heter det S-Video (VHS är en inspelningsstandard och har ingenting med signalen att göra egentligen, många gör detta fel.)

Nu har Maximac snappat upp nyheten: http://maximac.se/nytt/index.php?item=200510078

Hej!

Såg ett litet stavfel när jag läste om en del intressanta artiklar. Kan vara skönt att få bort sådana småfel när det annars ser väldigt bra ut! Knapp har blivit kanpp, vid inbyggd kylning...

Mvh Mattias

Ursprungligen av Björnström:

Nu har Maximac snappat upp nyheten: http://maximac.se/nytt/index.php?item=200510078

Även MacPro har snappat upp det (tusan att jag inte kom på att skriva om det...):
http://www.macpro.se/?p=3145

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Även MacPro har snappat upp det (tusan att jag inte kom på att skriva om det...):
http://www.macpro.se/?p=3145

Klart att vi har

1
Bevaka tråden