Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En nykter kommentar ang musikfildelning...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.idg.se/ArticlePages/200509/15/20050915171139_CS/20050915171139_CS.dbp.asp

Läs vad Johan Edlund, Produktchef säger ang detta med fildelning och se någon som fattat detta och inte som skivbolags VD tror att det är.

Jag reagerade på något helt annat i artikeln. Nämligen detta. "Sony BMG vände i augusti en treårig försäljningsnedgång."

Sony och Bmg slog ju sina påsar ihop förra sommaren och det kanske inte är så konstigt att de börjar gå med vinst som ett gemensamt bolag med mindre personal och ett kontor.

de enda undersökningarna som egentligen visar att Upphovsrättsindustrin förlorar på fildelning är väl upphovsrättsindustrins egna. Av nån anledning är det de som kommer fram och får uppmärksamhet, medans undersökningar som visar att de som laddar ner mest olagligt också köper mest och att på 5000 olagliga nedladdningar förlorar branschen värdet av en såld skiva, hamnar i skymundan.
Förlustbeloppen som branschen vrålar om är dessutom helt tagna ur luften, men de är det inte många som ifrågasätter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-16 13:40

Att det ska vara så vattentäta skott överallt.
Är övertygad om att Sony som koncern, inklusive Playstation med spel, DVD-utgivning och MP3-mobiler, gått framåt rejält de senaste 36 månaderna.

Skivbranschen som kollektiv är mycket mycket konservativ. Man hänger inte med utan försöker låsa tiden. Inte något nytt egentligen. Man var livrädd och bromsade när CD'n skulle ta över efter vinylen också i slutet av 80-talet.

Anledningen till det är väl att musikbranschen tar ut ockerpriser som folk faktiskt betalar. De sitter i en situation som ingen annan bransch har. De tar betalt för ingenting. De gör ett jobb en gång och får sen in pengar för det om och om och om igen.
Andra branscher måste komma med nya grejer för att överleva, men skivbranschen är så bortskämda av konsumenterna att de bara kan köra sitt rejs och hämta in storkovan.
Jag skulle också vara rädd om en sån situation och få totalpanik när bubblan börjar spricka.

Mjaa, Lasermannen, jag förstår hur du menar, men måste nog ändå skjuta in det här: De tar fram nya artister också, eller hur? Gång på gång på gång. Som inte alltid säljer så bra. Så naturligtvis bidrar Madonnas (t ex) pluspengar till de akter som INTE de tjänar nåt på. Och tack och lov så kommer det ju ut musik som inte bara är listettor. (Än så länge i alla fall)

Förvisso, men oftast blir man inte imponerad över arbetsinsatsen på artistskapandet och när en nya artist är imponerande och bra så brukar ju faktiskt artisten/bandet själv ha lagt ner det största arbetet på att vara bra.
Jag kanske har sett fel, men när en ny artist marknadsförs så är den antingen en dussinartist skapad av skivbolaget eller så visar det sig att de har minsann redan gett ut en skiva tidigare, men då hörde man inte ett ord om dem. De tar inga risker, vilket jag kan tycka är deras ansvar och det de är till för.

Jag tycker det verkar som att du inte riktigt vet hur det går till i skivbolagsbranschen. Det kostar naturligtvis massor av pengar att våga satsa på en artist, att åka ut och snacka för en ny artist, att sälja in den och den halvkända eller okända gruppen. Att fixa tevetid etc.
Men skit samma - jag håller med dig i sak. De har tjänat FÖR mycket pengar förut. Det börjar jämna ut sig, och de får, precis som alla andra branscher, börja sparka folk som jobbar hos dem utan att dra in pengar. Alla anställda måste generera inkomster annars får man strukturera om företaget. Och det är DET som det är dags för nu.

Ja, men det är ju det som är grejen. De säljer ju bara artister (alltså fixar TV-tid, snackar för dem och säljer in dem) som de antingen vet går hem för att de är likadana som alla andra som är populära eller såna som de redan haft ett tag och som de vet funkar.

Stora, gamla organisationer satsar helst bara på säkra kort. Sån't är svårt att ändra på om det inte går riktigt knackigt ett tag först.

1
Bevaka tråden